ONKO SUOMESSA LIIAN HYVÄT PALKAT JA LIIKAA VAPAAPÄIVIÄ? Ainakin Teknologiateollisuus on sitä mieltä. Aikoo pudottaa palkkoja ja lisätä työpäiviä.
https://yle.fi/uutiset/3-11012235
Ei voi sanoa kuin että työnantajapuolella ei ole enää mitään moraalia ja rajaa. Johtoryhmä vain yrittää maksimoida bonuksensa ja saada golf-osakkeita.
Voidaanko pienemmät palkat todellakin korvata ylimääräisillä työpäivillä, kuka helv...in idiootti uskoo työntekijöiden suostuvan tällaiseen?
Kommentit (55)
No ainakin ne lomarahat voitaisiin ottaa pois. Säästäkööt jokainen omasta palkkapussistaan. Aina voi valita paremman työpaikan paremmilla palkoilla.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä. Vertaa vaikka Yhdysvaltoihin, siellähän ihmiset vetää noita 70-tuntisiakin viikkoja. Vapaapäivät eivät ole mikään ihmisoikeuksia ja Suomen kaltaiset talouskasvua rajoittavat suojasäädökset ovat hyvin harvinaisia maailmanlaajuisesti. Olen muuten Kokoomuksen äänestäjä, ennen kuin joku kysyy.
Amerikkalaiset kyllä viettävät paljon aikaa työpaikalla, mutta eivät kyllä saa sen enempää aikaan kuin suomalainen noin 40 tunnin viikkotyöajallaan.
Ainoastaan japanilaiset ovat vieläkin huonompia aikaansaajia/ tunti kuin amerikkalaiset.
Teknologiateollisuuspomot ovat sitä mieltä, että lapsikato Suomessa on pelkkää paskapuhetta.
Jonkunhan ne omistavan portaan Karibian reissut on maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä. Vertaa vaikka Yhdysvaltoihin, siellähän ihmiset vetää noita 70-tuntisiakin viikkoja. Vapaapäivät eivät ole mikään ihmisoikeuksia ja Suomen kaltaiset talouskasvua rajoittavat suojasäädökset ovat hyvin harvinaisia maailmanlaajuisesti. Olen muuten Kokoomuksen äänestäjä, ennen kuin joku kysyy.
Amerikkalaiset kyllä viettävät paljon aikaa työpaikalla, mutta eivät kyllä saa sen enempää aikaan kuin suomalainen noin 40 tunnin viikkotyöajallaan.
Ainoastaan japanilaiset ovat vieläkin huonompia aikaansaajia/ tunti kuin amerikkalaiset.
Niin, mutta matemaattisesti se on halvempaa palkata yksi ihminen tekemään 70 tuntia viikossa kuin kaksi tekemään 35-tuntisia viikkoja. Onko siis mikään ihme, jos tulosta ajatteleva työnantaja näkee pidemmät työajat sangen fiksuna ratkaisuna? Olen kyllä samaa mieltä siitä, että tuottavuus voi laskea, mutta se toisaalta riippuu myös paljon siitä minkälaisesta työstä on pohjimmiltaan kyse.
Sosiaaliedut ovat liian isot eivät palkat. Palkka-ale johtuu siitä, että alkuperäisväestön syrjäyttämiselle annetaan avaimet.
jeppistä jee
"työnantajan tavoitteena olisi helatorstain ja loppiaisen muuttaminen säännölliseksi työajaksi"
No tämähän kuulostaa hyvinkin fiksulta! Ihan normaaleja päiviä nuo ovat niin kuin vaikka se sunnuntai. Vanhan ajan jäänteet pitää poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta matemaattisesti se on halvempaa palkata yksi ihminen tekemään 70 tuntia viikossa kuin kaksi tekemään 35-tuntisia viikkoja. Onko siis mikään ihme, jos tulosta ajatteleva työnantaja näkee pidemmät työajat sangen fiksuna ratkaisuna? Olen kyllä samaa mieltä siitä, että tuottavuus voi laskea, mutta se toisaalta riippuu myös paljon siitä minkälaisesta työstä on pohjimmiltaan kyse.
Kaupan alalla on kyllä täysin päinvastoin. Kun palkataan 2 ihmistä tekemään 20 ja 20 tunnin viikot vaikka yksi 40-tuntilainen tulisi matemaattisesti edullisemmaksi. Tai palkkaavat vielä mieluummin 4 ihmistä tekemään 14 x 10 tunnin viikot.
Kyllä juu työmotivaatio nousee palkkoja leikkaamalla.
Keski- euroopsssa TUPLASTI pyhäpäiviä vapaina. Esim saksassa. Silti kilpailukykyinen maa.
Vierailija kirjoitti:
"työnantajan tavoitteena olisi helatorstain ja loppiaisen muuttaminen säännölliseksi työajaksi"
No tämähän kuulostaa hyvinkin fiksulta! Ihan normaaleja päiviä nuo ovat niin kuin vaikka se sunnuntai. Vanhan ajan jäänteet pitää poistaa.
Miksi tyytyä vain näihin? Joulu, juhannus, vappu ja uudenvuodenpäiväkin on ihan tavallisia päiviä.
Mutta miten luulevat työnantajat että porukka pystyy enää suoriutumaan omista maksuistaan ja veloistaan. Mulla on ainakin pankissa laskettu velanhoito sen mukaan mitä tienaan. Ei kyllä mene läpi että laskis vuodessa tulot monta tuhatta euroa.
Jos näin kävis niin kyllä alkais varmaan työtehokin laskea melko nopeasti työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei halpa työntekijäkään ole mikään ihmisoikeus.
Ilman liittoja nyt julkisuudessaesitetyt listat työnantajapuolelta menisivät muutoin heittämällä läpi. Kukaan ei olisi puolustamassa edes nimeksi palkansaajaa. Jos paikallista sopimista lisättäisiin enemmän niin sama lista tullaan laittamaan työntekijöiden eteen siellä työpaikalla ja neuvotelkaa siinä sitten itse omat työehtonne. Siinä kyllä kaikki tietää, miten siinä leikissä lopulta käy.
Nuo leikkaukset voidaan toteuttaa puolestani vaikka liittoon kuulumattomille. Heitähän ei muutenkaan kiinnosta omat työehdot.
Ettekö jo tajua että te olette pelkkiä muurahaisia, jota eliitti vihaa? He myös yö tietävät että nykyinen järjestelmä alkaa olla tien päässä ja siksi on alkanut viimeinen kuppaus. Herätkää jo pahvit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla on kyllä täysin päinvastoin. Kun palkataan 2 ihmistä tekemään 20 ja 20 tunnin viikot vaikka yksi 40-tuntilainen tulisi matemaattisesti edullisemmaksi. Tai palkkaavat vielä mieluummin 4 ihmistä tekemään 14 x 10 tunnin viikot.
Mutta tähän syynä on todennäköisesti se että lisäkädet tarvitaan ruuhkahuippuun.
Ruotsissa autoalalla on pelkkä kesäloma 8 viikkoa.
Mielestäni keväälle ja syksylle voisi lisätä pari vapaapäivää. Muutenhan ne näkyvät sairaspoissaoloina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeillä on niin että pystyvät vaikka lähteä 2 tunnin joululahjaostoksille kesken työpäivän, ja tauot ovat pitkiä ja juoruillaan paljon keskenään. Lounaalla menee aina yli tunti. Sosiaalinen elämä on työpaikoilla tärkeää ja tehdään hommia omaan tahtiin niin sanotusti. Tuurauksetkin järjestetty hyvin eli väkeä riittää.
Suomessa käytännössä yksi ihminen hoitaa 1,5 - 2 ihmisen työt! Tauot on aika tarkkaan mitoitettuja eli 10 tai 15 min kahvitauot, 30 min lounas ja koko ajan pitää paiskia töitä ettei kukaan vaan kuvittele laiskaksi.
t. Molemmissa maissa asunut ja teknologia-alalla oleva
Norjassa saa lomarahat verottomana.
Miksi ei Suomessa?
Ruotsilla ja Virolla parempi verotussysteemi kuin Suomessa. Siellä korkeatuloisilta haukataan kunnallisveron lisäksi prosentuaalinen osuus valtioverona. Pienituloisilla pysyy paremmin siellä ostovoima kun verotus kevenee ja siksi Ruotsissa ei ole köyhyysrajoilla eläviä kuten Suomessa ja autovero on aina ollut pieni.