Miksi pk-seudun asuinalueilla on typeriä lyhenteitä?
Maltsu, Kantsu, Puksu, Olari, Hertsikka ,Tiksi ja ehkä typerin on Lepuski. Joka alueesta pitänyt väkisin keksiä joku typerä lyhenne.
Kommentit (63)
Miksi tämmöiset on sitten ok eikä mitään lapsellista lässytystä mutta eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki ja kuukki ei kelpaa? Häh! t. jyvääskyläläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt sanois että joka kaupunginosalla. Aiemmin asuin Skattalla, lyhyempi nimitys se on kuin Katajanokka. Töölö on Töölö ja nyt asun Etelä-Haagassa. Enpä ole lyhennettä kuullut, sais kyllä olla.
Töltsy ja ethagis
Voi ittu miten huonoja. Ikinä en ole kuullut kumpaakaan nimitystä. Töltsy, joopa taas, tai ethagis? Onko naapurissa sitten pohagis? Hohhoijaa. Ei jatkoon.
Stadilaisena en ole kuullut enkä edes tiedä, mitkä ovat Maltsu ja Lepuski? (Malminkartano ja Leppävaara???) Noi on ihan vääntämällä väännetyt nimet.
Vierailija kirjoitti:
Stadilaisena en ole kuullut enkä edes tiedä, mitkä ovat Maltsu ja Lepuski? (Malminkartano ja Leppävaara???) Noi on ihan vääntämällä väännetyt nimet.
Arvostan sinua suuresti.
Erona noihin muihin kaupunkeihin on se että niissä on yks tai kaks, mutta ei joka paikka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämmöiset on sitten ok eikä mitään lapsellista lässytystä mutta eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki ja kuukki ei kelpaa? Häh! t. jyvääskyläläinen
Hei, älä kiroile!
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt sanois että joka kaupunginosalla. Aiemmin asuin Skattalla, lyhyempi nimitys se on kuin Katajanokka. Töölö on Töölö ja nyt asun Etelä-Haagassa. Enpä ole lyhennettä kuullut, sais kyllä olla.
Ne on Tölikkä ja Etsku. Pohjois-Haaga on Botne.
No ihan samalla tavalla muuallakin. Esim Tampereella:
Hervanta = Herwood
Multisilta = Multsu
Peltolammi = Peltsu
Lielahti = Lietsu
jne.
Vierailija kirjoitti:
Porissa on Viikkari ja Kuukkari. Mä asuin joskus Kuukkarissa vuoden opiskeluaikoina.
Porissa on myös Porkka ( Pormestarinluoto) ja Kirvatsi ( Kirjurinluoto). Et ei sitä pelkästään stadissa harrasteta.
Vierailija kirjoitti:
Turussa ei taida olla lyhennelmiä käytössä vaikka nimet on pitkiä?
Tätä olen joskus ihmetellyt. Yleensähän Turussa pyritään nielemään sanan loppuosa, mutta lähiönimet ovat aika pitkiä, esim Varissuo, Suikkila, Runosmäki ja silti näille ei ole mitään lyhyttä versiota. Vai onko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi ap vähemmän typerät tilalle.
Miksi niillä pitää edes olla niitä? Tampereen Hervantaa kutsutaan Hervannaksi, Jyväskylän Kuokkalaa Kuokkalaksi, Kuopion Petonen on Petonen, Oulun Raksilaa Raksilaksi.
Onko typeriä lyhennyksiä vain Helsingissä? Muun Suomen lyhennykset ok?
Ei tule muualla mieleen, joten näin on.
Onhan tässä ketjussa jo kerrottu niitä lyhenteitä. Vaikka nyt Port Arthur eli Portsa.
Portsa on kyllä niin ruma että voisi olla joku helsinkiläinen nimitys. Valitettavasti ei ole.
Ei ole ruma.
Johtuu siitä että ovat liian pitkiä. Esim herttoniemi paljon helpompi sanoa hertsika.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on järkyttäviä nämä viikit ja eput. Ovat täysin keinotekoisia. Keksimällä keksitty.
Paikannimien lempinimet ovat syntyneet käytössä. Ei kai kukaan jaksa sanoa Leppävaara tai Port Arthur.
Mä oon aina tykännyt Epekepestä, paljon kivempi kuin Espoon keskus.
Vierailija kirjoitti:
Turussa ei taida olla lyhennelmiä käytössä vaikka nimet on pitkiä?
Taitaa olla:
https://www.turkulainen.fi/artikkeli/263705-tiedatko-missa-ovat-jykke-o…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi ap vähemmän typerät tilalle.
Miksi niillä pitää edes olla niitä? Tampereen Hervantaa kutsutaan Hervannaksi, Jyväskylän Kuokkalaa Kuokkalaksi, Kuopion Petonen on Petonen, Oulun Raksilaa Raksilaksi.
Mutta Oulussa on kuitenkin sitten esim. Rajis (Rajakylä) ja Kaketsu (Kaukovainio).
Lisää: Pyykkäri (Pyykösjärvi), Puokkari (Puolivälinkangas), Kirkkis (Kirkkokangas), Mylläri (Myllyoja), Lämyskä (Lämsänjärvi, tosin useammin käytetään siitä järvestä, eikä kaupunginosasta sen ympärillä), Litu (Limingantulli), Kaijo (Kaijonharju). Osa vähemmän käytettyjä, osa enemmän.
Sitten taas jotain Raksilaa, Laanilaa, Hinttaa, Värttöä, Lintulaa, Mäntylää, Toppilaa, Tuiraa jne ei ole edes tarvetta lähteä lyhentelemään, kun eivät nuo järjettömän pitkiä sanoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että ovat liian pitkiä. Esim herttoniemi paljon helpompi sanoa hertsika.
Ei se noin mene "lempinimissä"
Kai on kaitsu, ja Töölö on Tölikka jne. Yleensä pitkä nimi lyhennetään, mutta lyhyt nimi pideneetään.
Juha- juhis.. siinäkin jo kirjain enemmän. Lyhentäminen ei tarkoita sinänsä mitään.
Vierailija kirjoitti:
No Leppävaara on ollut Lepuski jo ainakin 60-luvulla kun itse siellä asuin.
Onhan noita. Itis, jakis, puksu, ogeli, mosa, vuokki jne..
Ja kyllähän noita kaupunkeja ja paikkakuntia lyhennellään kanssa ihan huolella. On esimerkiksi hyke, jäke, lepra muutamia mainitakseni.
Miten kukaan ois voinu tietää, että tarkoitat Ogelia kun kirjoitat Olari. Ihan eri kaupungeissakin ovat.
-eri