Miksi toisille ottaa niin koville, ettei nainen halua lapsia alle 35-vuotiaana?
Itse elän mieluummin elämäni lapsettomana kuin alkaisin äidiksi nuorena.
N28
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sen takia kun 35+ lapsen omaavat tietää, että orjuus kannattaa aloittaa aikaisin että pääsee nauttimaan elämästä kun on +40v, siksi. Oikeasti, lapsiperheen elämä on pelkkä työleiri missä ei ole ikinä lomaa. Kirjaimellisesti sitoudut olemaan 18 vuotta onneton jokaisen lapsen kohdalla.
Ja pilaisin mun nuoruuden? Ei kiitos.
N28
Sinä olet niin nuori että luulet elämän olevan parasta nuorena, se ei ole. Kaikki kiva alkaa kun on lähemmäs 40v. Itseäni ei kaduta tippaakaan kun tein lapset nuorena, koska silloin ei menetä mitään. Lapsi ei myöskään tajua elintasosta mitään eikä silloin itsekään tajua mitään elämästä itsekään, joten on hyvä aika hankkia lapset. Nyt siihen kurjuuteen ei suostuisi mistään hinnasta, mutta nuorena jaksaa ja selviää kaikenlaisissa olosuhteissa. Vanhemmiten tulee nautinnonhaluiseksi ja näkee nuoruudenkin kivat asiat lähinnä piinallisen tylsinä ja typerinä rasitteina. Elämä todellakin menee hukkaan nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Haluan vain pelata varman päälle, kun kerran siihen on varaa. Miksi ottaisiin kolmekymppisen uranaisen jos voin saada parikymppisen kodinrakentajan?
Esimerkiksi sen vuoksi, että koulutettujen äitien lapset pärjäävät elämässä kaikkein parhaiten.
Kannattaa myös muistaa, että moni muukin asia voi ehkäistä raskaaksi tuloa kuin ikä. Tällainen on esim. ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sen takia kun 35+ lapsen omaavat tietää, että orjuus kannattaa aloittaa aikaisin että pääsee nauttimaan elämästä kun on +40v, siksi. Oikeasti, lapsiperheen elämä on pelkkä työleiri missä ei ole ikinä lomaa. Kirjaimellisesti sitoudut olemaan 18 vuotta onneton jokaisen lapsen kohdalla.
N28
28v ei ole nuori enää...
eri
Eivät ymmärrä ja luulevat, että me ei ihan oikeasti nyt vaan tajuta mitenkään, että riskit kasvaa mitä vanhemmaksi tulee! Voi jumal auta... Kun ne riskit on aivan hyvin tiedossa, en ole tyhmä. Minulla ei ole pakottavaa tarvetta saada lapsia, joten ei haittaa jos niitä ei sitten koskaan tulekaan. Voi olla että en koskaan haluakaan hankkia, mutta ainakaan en halua niitä vielä vuosikausiin. Hyväksyn sen vaihtoehdon että sitten 10 vuoden päästä ei ehkä olekaan niin helppoa, koska siitäkään huolimatta EN VIELÄ HALUA LAPSIA. En todellakaan ala varmuuden vuoksi pykäämään muksua, jota en halua.
T. Ei Ap mutta myös N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle se ottaa koville? Muillehan asia ei kuulu paitsi mahdolliselle kumppanille, jota asia koskee myös. Joidenkin on kai vaikea käsittää, ettei se lastenhankinta ole kaikille elämän tärkein asia, jonka ympärillä kaikki muu pyörii. Siksi täytyy alkaa neuvoa, ikään kuin muut eivät tietäisi, että onnistumismahdollisuudet ovat nuorempana paremmat.
On joskus tullut juteltua tuttujen kanssa ja myös tällä palstalla tuomitaan täysin jos kehtaa sanoa, että katsoo lastenhankintaa sitten 10 vuoden päästä.
N28
Tuosta "katsotaan 10 v päästä" voi helposti saada kuvan, että sinulla on kuitenkin halu tulla äidiksi tässä elämässä. Siksi se noin ilmaistuna voi kuulostaa vähän erikoiselta suunnitelmalta. Hyvä olisi lisätä, että "ei kyllä haittaa yhtään vaikkei sitten tuliskaan lasta" selvyyden vuoksi.
Muuten se kuulostaa vähän siltä kuin, no nyt tulee ontuvia esimerkkejä, mutta harrastat vaikka taitoluistelua. Sinulta kysytään, että "Unelmoitko kisaamisesta?" "Olisihan se kivaa, katotaan 10 v päästä kun olen 38". No huoli herää, että siinä iässä ei välttämättä enää luistella korkealla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on täynnä valintoja. Itse taas mieluummin lisäännyn alle 30- vuotiaana. Minulle on ihan se ja sama, että joku haluaa lisääntyä "vanhempana". Mitä väliä.
Eikä lisääntymisikä aina ole vain oma valinta. Nuorempana ajattelin, että lapset pitää tehdä ehdottomasti ennen kuin täytän 30. Nyt olen 30 eikä ole edes miestä.
Muistan elävästi yhden keskustelun, jonka kävin kavereiden kanssa 18-vuotiaana. Siinä mietittiin elämää ja kaveri sanoi, että no naimisiin pitäisi mennä vaikka 25-vuotiaana ja sitten ennen kolmeakymppiä voisi saada lapsen. Minä siinä nyökyttelin, että juu juu, niin se varmasti menee.
Kaveri sen unelmansa sai, kanadalainen ihana mies löytyi ja asuvat nyt mukavassa talossa kolmen lapsen kanssa. Minä olen näin 37-vuotiaana edelleen yksin, eli 19 vuoteen en ole edes poikaystävää löytänyt, saati sitten lisääntymiskumppania.
On todella helppoa etukäteen kaavailla elämäänsä, kunnes sitten huomaakin olevansa yksin ja liian vanha (kohta). Ja minun tapauksessani vielä sairaskin :/.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28Sinä olet niin nuori että luulet elämän olevan parasta nuorena, se ei ole. Kaikki kiva alkaa kun on lähemmäs 40v. Itseäni ei kaduta tippaakaan kun tein lapset nuorena, koska silloin ei menetä mitään. Lapsi ei myöskään tajua elintasosta mitään eikä silloin itsekään tajua mitään elämästä itsekään, joten on hyvä aika hankkia lapset. Nyt siihen kurjuuteen ei suostuisi mistään hinnasta, mutta nuorena jaksaa ja selviää kaikenlaisissa olosuhteissa. Vanhemmiten tulee nautinnonhaluiseksi ja näkee nuoruudenkin kivat asiat lähinnä piinallisen tylsinä ja typerinä rasitteina. Elämä todellakin menee hukkaan nuorilla.
Eli lapsien hankkiminen oli kurjuutta? Lapsien takia et menettänyt mitään koska sinulla ei ollut mitään? Ja koska ei ollut mitään ja elämä oli pelkkää selviytymistä, nyt kaikki kiva alkaa vasta nelikymppisenä sinulle?
Kuulostaa kamalalta. Mun elämä on ollut koko ajan kivaa, olen viittä vaille 40 ja nauttinut ihan koko elämästä. En haikaile niitä perinteisiä nuoruuden juttuja (jotain sekoilua ja bilettämistä), vaan olen rauhassa elänyt nyt 20 vuotta oman näköistäni elämää. Mulla siihen ei ole kuulunut miestä eikä lapsia, ja se on täysin ok. Ja kun tuota sinun tekstiäsi lukee, niin hyvä niin. En olisi halunnut nuoruuteni olevan kärsimystä ja tyhjyyttä.
Mä en itseasiassa tiennyt että 40v täyttänyt nainen tulee ilman kortsua raskaaksi yhtä todennäköisesti kuin 20v nainen jonka kumppani käyttää kortsua! Tiesin kyllä että hedelmällisyys laskee mutta että noin rajusti. Musta on ihan hyvä että siitä puhutaan, ei sen tarvitse ottaa koville tai tarkoittaa että kuulija on tyhmä. Jos asia on tiedossa ja otat mieluummin sen riskin että jäätkin lapsettomaksi kuin tulet nuorena äidiksi, niin no prob. No, onneksi me saatiin lapsi ihan luomusti 37-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Mä en itseasiassa tiennyt että 40v täyttänyt nainen tulee ilman kortsua raskaaksi yhtä todennäköisesti kuin 20v nainen jonka kumppani käyttää kortsua! Tiesin kyllä että hedelmällisyys laskee mutta että noin rajusti. Musta on ihan hyvä että siitä puhutaan, ei sen tarvitse ottaa koville tai tarkoittaa että kuulija on tyhmä. Jos asia on tiedossa ja otat mieluummin sen riskin että jäätkin lapsettomaksi kuin tulet nuorena äidiksi, niin no prob. No, onneksi me saatiin lapsi ihan luomusti 37-vuotiaina.
Kaikki ei ole yhtä pihalla kuin sinä.
Aina suututaan kun ei haluta kuulla esitelmöintiä naisen hedelmällisyydestä ja iän tuomista riskeistä. Miksi sitten tehdä aloitus, jossa pohditaan miksi joku on huolestunut lastenteon tietoisesta lykkäämisestä, varsinkin joku joka ei tiedä, ettet välttämättä jää suremaan jos jäät lapsettomaksi? Tarkoituksellista huomion hakua, ei mitään muuta. Sen vuoksi kun sille jollekin ei ole selvää, että lapsettomuus ei sinua pelota.
35 ikävuoden jälkeen raskautuminen on hankalampaa, puhumattakaan ensisynnyttäjän riskeistä. Lapsellakin on todennäköisemmin joku kehityshäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole yhtä pihalla kuin sinä.
No mistäs sä älykkö tän asian tietäisit jos siitä ei missään puhuttaisi tai kirjoitettaisi?
Oisko kuitenkin asia näin, että sulla on halujesi kanssa ongelmia. Kun niitä ei yleensä kuuluteta kaikille, jos on ok asian kanssa.
Tai sitten haluat vaan provota ja saada ihmiset puhumaan susta.
En tiedä. Miksi isolle osalle ihmisistä ottaa koville ylipäätään kaikki mitä muut tekee eri tavalla kuin he itse? Mun mummo alkoi kuumottaa lastenhankinnalla heti kun täytin 18. Mahtoi v tuttaa että ensimmäinen mukula näki päivänvalon vasta kun olin 33 v. :D