Rankaisetteko yleensä lasta jos tulee Wilma-viesti, että lapsi on käyttäytynyt huonosti?
Vai miten toimitte? Idea noissa viesteissä kuitenkin kai on, että vanhemmat laittavat lapsen kuriin jos lapsella on ollut toistuvampaa tai vakavampaa käytösongelmaa koulussa. Koululla itselläänhän ei siihen kauheasti valtuuksia ole.
Kommentit (31)
Asiasta keskustellaan. Näin koulu ja koti tekee yhteistyötä. Keskustelu auttaa paremmin kuin rankaisu.
Meillä keskusteltiin asiasta lapsen kanssa, kun tuli yksi huono wilma merkintä tänä syksynä.
Jos merkinnät olisi harvinaisia niin keskustelisin. Jos taas on toistuvia tai esim kiusannut, niin seuraisi rangaistus.
Asiasta keskustellaan. Paitsi nyt sai rangaistukseksi loppuviikon pelikieltoa, kun homma oli toistuvaa, ja jo edellisellä kerralla keskustellessa päädyimme siihen, että jollei keskustelu auta, eikä homma lopu, joudutaan miettimään joku rangaistus. Sai itse ehdottaa, mikä se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta keskustellaan. Näin koulu ja koti tekee yhteistyötä. Keskustelu auttaa paremmin kuin rankaisu.
Entä jos keskustelu päätyy pattitilanteeseen tai keskustelun jälkeen käykin ilmi, että lapsi ei tottele vaikka keskustelun kuluessa vakuuttikin kuuliaisuuttaan?
Sitä paitsi se, että viesti opettajalta tuli on jo yleensä itsessään merkki siitä, että opettajan ja oppilaan välinen keskustelu ei ole saanut oppilasta lopettamaan häiriökäytöstä.
Emme. Lapsihan on johtaja-ainesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta keskustellaan. Näin koulu ja koti tekee yhteistyötä. Keskustelu auttaa paremmin kuin rankaisu.
Entä jos keskustelu päätyy pattitilanteeseen tai keskustelun jälkeen käykin ilmi, että lapsi ei tottele vaikka keskustelun kuluessa vakuuttikin kuuliaisuuttaan?
Sitä paitsi se, että viesti opettajalta tuli on jo yleensä itsessään merkki siitä, että opettajan ja oppilaan välinen keskustelu ei ole saanut oppilasta lopettamaan häiriökäytöstä.
Tottele
Kuuiuaisuuttaan
Ym
Ei tietenkään. Muutama nega viesti mm ristikkoa pelannut. Lumipalloja heiteklyt. Tuolilla keikkunut. . Käytöshän se pojalla oli huonoin nro eli 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta keskustellaan. Näin koulu ja koti tekee yhteistyötä. Keskustelu auttaa paremmin kuin rankaisu.
Entä jos keskustelu päätyy pattitilanteeseen tai keskustelun jälkeen käykin ilmi, että lapsi ei tottele vaikka keskustelun kuluessa vakuuttikin kuuliaisuuttaan?
Sitä paitsi se, että viesti opettajalta tuli on jo yleensä itsessään merkki siitä, että opettajan ja oppilaan välinen keskustelu ei ole saanut oppilasta lopettamaan häiriökäytöstä.
Tottele
Kuuiuaisuuttaan
Ym
Eihän lasten kuulu totella. Aataminaikuista ajattelua se semmoinen.
Ei rangaista.
Mutta positiivisia tulee ainakin 20 suhteessa yhteen negatiiviseen.
Eli jos joskus jotain negatiivista niin kysytään lapselta mitä siellä oikein oli, että pysytään menossa kärryillä.
Joskus on ollut jotain tosi tyhmää, niin sellaisista on sitten toruttu ja selvitetty asia, että menee perille.
Vierailija kirjoitti:
Emme. Lapsihan on johtaja-ainesta...
Vieläkö joku tällaista jaksaa uskotella. Lapsesta kasvaa sitä porukkaa jonka kanssa kukaan ei halua työskennellä. Näitä riittää joka niemeen ja notkoon ongelmiksi työpaikoille.
"Vieläkö joku tällaista jaksaa uskotella?"
No, mites Trump, Putin, Erdogan...?
Totta kai rangaistaan. Ei ihme, että nykykakarat eivät osaa käyttäytyä, kun vanhemmat ei edes rankaise.
Ylä asteella, ja viittaan kintaalla koko touhulle, ihan sama mitä höpisevät siellä. Ei oo mun asia, jos koulu ei saa kuria, eikä siellä edes opeteta mitään. Eikä tässä elämässä mitään tarvii osatakaan, kaikki tieto löytyy netistä.
Mö huomasin et keksittyä useesti. Oon kysyny ja sanonet et ei oo totta toi ja toi ja muutenki wilma ihan paska!! Ihan kauhee riesa ja sit viekä ei riitä vastaa pitää kirjottaa ihan kirja takas
Vierailija kirjoitti:
Mö huomasin et keksittyä useesti. Oon kysyny ja sanonet et ei oo totta toi ja toi ja muutenki wilma ihan paska!! Ihan kauhee riesa ja sit viekä ei riitä vastaa pitää kirjottaa ihan kirja takas
Meiänki tyttö sanoo et koulussa ne vaan valehtelee. Ei se oo oikeesti lyöny ketää vaik viestissä niin lukeeki.
Ei rankaista, mutta keskustellaan vakavasti. Haluan antaa tukeni opettajalle. Keskustelu on ollut tarpeenkin, sillä on tullut esille pari tilannetta, joissa totuutta väljemmin tulkitsevat kaverit ovat omia tekemisiään kaunistellakseen kertoneet muunneltua totuutta poikani tappioksi. Tilanteet ovat olleet sellaisia, että olen ollut varma, että poikani ei ole toiminut kerrotulla tavalla. Olen tietysti välittänyt poikani version opelle. Kun sitten ope on seuraavana päivänä selvittänyt juttua uudelleen, niin kertomus onkin ollut ihan toinen.
Etenkin pikkukoululaisten kohdalla viivästyneet rangaistukset eivät opeta mitään, seuraus pitää olla riittävän nopeassa yhteydessä tapahtumaan. Koululla on omat menettelutapansa toimia.
En oo vilmaa ikinä avannu, enkä avaa. Periaatteen ihminen.
On ihan älytöntä luulla, että opettajilla olisi aikaa keksiä oppilaista jotain negatiivista ja vielä kirjoittaa siitä wilmaan. Kyllä ne aiheesta on, jos viestä/merkintöjä tulee.
Kyllä. Esim. tunnilla häiritseminen = 10 min nurkassa, läksyt tekemättä tai myöhässä koulusta = 20-30 min nurkassa, tapellut = 40 min nurkassa.