Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rankaisetteko yleensä lasta jos tulee Wilma-viesti, että lapsi on käyttäytynyt huonosti?

Vierailija
09.10.2019 |

Vai miten toimitte? Idea noissa viesteissä kuitenkin kai on, että vanhemmat laittavat lapsen kuriin jos lapsella on ollut toistuvampaa tai vakavampaa käytösongelmaa koulussa. Koululla itselläänhän ei siihen kauheasti valtuuksia ole.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuminen on se perinteinen eli eihän se meidän poika...

Vierailija
22/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan älytöntä luulla, että opettajilla olisi aikaa keksiä oppilaista jotain negatiivista ja vielä kirjoittaa siitä wilmaan. Kyllä ne aiheesta on, jos viestä/merkintöjä tulee.

Opettajia on varmasti hyvin erilaisia ja väärinkäsityksiä syntyy joskus oppilaan ja opettajan välille. Liiat vaatimukset voivat saada kiltinkin oppilaan näyttämään pahalta. Eri asia jos oikeasti on joku syy, mutta miksi käyttää jotain jatkuvaa raportointimenetelmää kuin stasiaikaan. Ennen laitettiin harvoin vanhemmille viestiä, silloin se saattoi olla syystä, esim. alkoholistivanhempien lapsi käyttäytyi muita häiritsevästi koulussa tms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan älytöntä luulla, että opettajilla olisi aikaa keksiä oppilaista jotain negatiivista ja vielä kirjoittaa siitä wilmaan. Kyllä ne aiheesta on, jos viestä/merkintöjä tulee.

Ei nyt varmaankaan tahallaan, mutta toisaalta opettaja voi erehtyä jos ei vaikka ole itse nähnyt tapausta tai on tulkinnut tapauksen väärin. Opettajat eivät noudata sitä periaatetta, että jollei tapaus ole 100% kiistaton niin ei tuomita ketään. Moni opettaja uskoo esim. toisten lasten kantelut ilman kunnon todisteita tai jopa automaattisesti epäilevät luokan vakiohäirikköä monista asioista ilman todisteen häivääkään.

Vierailija
24/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se että äiti nalkuttaa kotona on mikään seuraus? Ja vaikea ruveta kotona "rankaisemaan" kun ei tarkalleen tiedä mitä on tapahtunut, eivätkä opettajat saa kertoa kuin kyseessä olevasta lapsesta ja kaikki muut osalliset jätetään täysin pois.

Olen sanonut kouluun, että jättäkää jälki-istuntoon, minä en pysty etänä valvomaan lapsen käytöstä. Ja jos opettajan ainoa keino on kirjoittaa negaa wilmaan, niin aika heikosti menee, siinä katoaa hyvin äkkiä kaikki auktoriteetti opelta... Mutta kun jälki-istuntoon ei saa jättää. No, siinäpähän kärsivät sitten ellei lapsi usko mitä sanotaan.

Vierailija
25/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustellaan. Eihän sitä voi muuten reagoida, jos ei kuule oman lapsen kertomusta asiasta. Sitten sen mukaan mietitään, et tuleeko pelikieltoa vai mitä.

Vierailija
26/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin perseilystä kuuluu tulla seuraamuksia.

Vierailija
27/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä käydään kotona kohdelampun kanssa pitkiä kuulusteluja.

Vierailija
28/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentyisin kyllä aika lailla, jos tuollainen viesti tulisi. Tavallisen perheen tavalliselle lapselle tulee korkeintaan tietoa siitä, että urheilupäivänä ulkoiluvarustus. Kun käytösnumero on 10, niin ei opettajat ihmeemmin yhteyttä joudu ottamaan.

Vierailija
29/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se että äiti nalkuttaa kotona on mikään seuraus? Ja vaikea ruveta kotona "rankaisemaan" kun ei tarkalleen tiedä mitä on tapahtunut, eivätkä opettajat saa kertoa kuin kyseessä olevasta lapsesta ja kaikki muut osalliset jätetään täysin pois.

Olen sanonut kouluun, että jättäkää jälki-istuntoon, minä en pysty etänä valvomaan lapsen käytöstä. Ja jos opettajan ainoa keino on kirjoittaa negaa wilmaan, niin aika heikosti menee, siinä katoaa hyvin äkkiä kaikki auktoriteetti opelta... Mutta kun jälki-istuntoon ei saa jättää. No, siinäpähän kärsivät sitten ellei lapsi usko mitä sanotaan.

Jos et usko wilmaviestissä sanottua todeksi, niin miten olet kuitenkin valmis siihen, että siitä viestissä kirjoitetusta asiasta tulee jälkkäriä?

Vierailija
30/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et usko wilmaviestissä sanottua todeksi, niin miten olet kuitenkin valmis siihen, että siitä viestissä kirjoitetusta asiasta tulee jälkkäriä?

No pakkohan minun on kysyä kuitenkin kotona lapselta asiasta vai? Ihan jo kasvatuskeskustelun hengessä. Ja kyllä opettajalla koulussa on parempi tilanne setviä asiaa,  kuin minun kotona jossa lapsi toteaa, että lapsi X, Y ja Z tekivät näin ja näin ja oikeastaan itse en edes... Jos koulu syyttää, niin se rankaisee, eikö niin?

Vierailija
31/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pakkohan minun on kysyä kuitenkin kotona lapselta asiasta vai? Ihan jo kasvatuskeskustelun hengessä. Ja kyllä opettajalla koulussa on parempi tilanne setviä asiaa,  kuin minun kotona jossa lapsi toteaa, että lapsi X, Y ja Z tekivät näin ja näin ja oikeastaan itse en edes... Jos koulu syyttää, niin se rankaisee, eikö niin?

No niin sen pitäisi mennä, että koulu rankaisee. Mutta käytännössä ei nykyään rankaise, kun ilmeisesti joku kasvatuksen yliopistollinen erityisasiantuntijaprofessori on keksinyt, että lasten kanssa kaikki ongelmatilanteet pitää pystyä hoitamaan keskustelemalla ja vain keskustelemalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi