Millainen työilmapiiri on yleensä suurkeittiöissä/henkilöstöravintoloissa? Jos tuollaiseen paikkaan tulee
keikkalaiseksi vuokrafirman kautta keittiöapulainen jolla ei alan koulutusta eikä oikein edes kokemusta niin miten työtoverit mahtavat suhtautua? Tuollainen paikka olisi haussa ja työ sinänsä kiinnostaisi ja keikkahommina sopisi loistavasti omaan elämäntilanteeseen mutta tuota muiden työntekijöiden suhtautumista mietin.
Kommentit (11)
No joka paikassa on erilaista, ei voi mitenkään tietää etukäteen. mä olen tehnyt nyt keikkaa yli 50 henkilöstöravintolassa (pk-seutu) ja suurimmassa osassa on otettu hyvin vastaan ja ihan mukavaa porukkaa on ollut. Mutta mä olen kyllä kokenut keittiöhommissa, yli 20 vuotta jo. Muutamassa on ollut tosi huono ilmapiiri ja sen huomaa heti. Niihin paikkoihin en ole mennyt toista kertaa.
Noissa on aina kiire ja jos sinne tulee joku, joka ei osaa yhtään mitään, se kyllä kiristää siellä porukan hermoja kun ei olisi aikaa kädestä pitäen kaikkea opettaa.
Kouluttamaton keikkaileva vuokrafirmatiskari täällä hei. Suhtautumista on ihan laidasta laitaan, mutta enimmäkseen kuitenkin positiivista. Toki pitää huomata että jos on kovin kiireinen tilanne päällä, niin ihmiset eivät välttämättä osaa muotoilla sanottavaansa ihan optimaalisesti. Pääosin kuitenkin ihan auttavaista porukkaa. Mun vuokratyönantajalla on lisäksi niin, että jos on hyvin aloitteleva työntekijä tulossa vuoroon niin usein asiakkaalle on siitä ilmoitettu ja varmistettu että onko ok. Mulle keikkailu on ollut sosiaalisesti helpottavaa, koska ei tarvitse miettiä sopiiko porukkaan ja mitä muut minusta ajattelevat - olen siellä sen päivän tai muutaman paikkaamassa, olen enemmän hyödyksi kuin jos ketään ei olisi saatu paikalle, ja jos joku sitten ajattelee että olipa se vuokratiskari omituinen tyyppi, niin sittenpähän ajattelee. Kukaan ei edes odota että pitäisi olla kulttuurisesti porukkaan sopiva ihminen, ja jos jossain paikassa ollaan kovin ilkeitä niin eipä tarvitse ottaa sieltä vuoroja enempää. Mutta mua ei sinänsä pelota uusien ihmisten tapaaminen, joten sulla voi tietysti olla erilainen tilanne.
Tottakai se on hyvin asiakaslähtöistä. Se mikä tuossa huolestuttaa koko alassa niin nuorille maalataan kaiken maailman kokkosotien siivittämän liika ruusuista kuvaa ko alasta. Keittiössä työskentely on vähän kuin urheilusuoritus. Pahimillaan se on hyvinkin raskasta mutta parhaimmillaan siinä saa sellaisen ikäänkuin flow tilan päälle jolloin adrenaliini alkaa virrata ja juttu kulkee. Vähän kuin jossakin discossa.
Olen ollut varmaan 20-30 eri paikassa töissä. Aloitin kiertävänä sijaisena. Ainakin meillä kaupungin keittiöillä on yleensä ollut todella hyvä ja rento ilmapiiri töissä. Vain kaksi paikkaa on ollut hankalia. Ainakin itse sain noita paria paikkaa lukuun ottamatta positiivisen vastaanoton. Minulla on samanlainen tausta kuin sinulla. Entisenä koulukusattuna olen aika herkkä kaikelle.
Mutta kyllä sinuna hakisin paikkaa. Kyllä meillä ainakin suhtautuminen on positiivista ja kyllä ainakin minun työpaikassani ehditään neuvoa ja tarvittaessamme vaihdammekin hommiamme siten, että uusi tai kokematon pääsee tekemään jotain helpompaa työtä. Kukaan ei joudu yksinään uutena jännittämään jotain työtä, mitä ei ole ennen tehnyt. Tietysti ihmisiä löytyy moneen lähtöön ja kaikki eivät ole yhtä hyvähermoisia kuin minä, mutta äksyilevistä tyypeistä ei kannata välittää.
Hyviä vastauksia olet jo saanut.
Yleensä ihmiset on kaikkialla aika mukavia. Joissain työpaikoissa kyllä kaikki on kuin peräpäähän ammuttuja dinosauruksia, mutta ne on vähemmistö. Ja niihin paikkoihin ei tosiaan kannata jäädä.
Keittiössä ansaitsee arvostuksen tekemällä hommansa hyvin. Ja vaikka sulla ei nyt vielä ole paljoa kokemusta, tiskarin hommat on teknisesti aika helppoja, joten oppiminen ei vie kauaa. Eli sulla on kaikki mahdollisuudet tulla taitavaksi ja arvostetuksi osaajaksi.
Rohkeasti vaan, hyvä tulee.
t. suurkeittiön kokki, kiltti sellainen
On se ainakin parempi kuin pikkuravintolan kiirekokki.
Se vähän riippuu. Olen itse alalle koulutettu ja pitkään työtä tehnyt, joten käytännössä en saa enää perehdytystä uusiin paikkoihin. Se vaatii hermoja ja rohkeutta. Nykyisin onneksi 90 % suhtautuu hyvin, koska ymmärtävät varmaan sen, ettei inhottaviin paikkoihin saada sijaisia.
Jos hoidat sinulle osoitetut työtehtävät hyvin, noudatat työelämän sääntöjä (työajat, tehtävät yms.) ja osaat tarvittaessa pyytää neuvoa ja olet oma-aloitteinen, niin monessa paikassa pärjäät varmasti hyvin. Kukaan tervejärkinen ei odota, että uusi työntekijä tai keikkalainen pystyisi hallitsemaan kaikkea.
Joka työpaikkaan osuu välillä niitä inhottavia työkavereita, mutta niistä pitää sitten antaa palautetta esihenkilön kautta, jos on toistuvaa asiatonta käytöstä. Jokaisella varmaan joskus on huono päivä, on kiirettä yms., joten joskus joku voi olla töykeän oloinen tahattomasti. Ei kaikkea kannata ottaa aina niin henkilökohtaisesti tai vakavasti.
Olen myös entinen koulukiusattu ja aika herkkä, mutta vuosien varrella olen oppinut suodattamaan tiettyjä asioita. Kannattaa avoimesti myös puhua omille läheisille, esihenkilölle ja työkavereille, jos tulee vastaan vaikeita tilanteita eikä jäädä vaan oman päänsä sisään niitä miettimään.
Olen myös joskus itse saattanut kiireessä vaikuttaa töykeältä ja kaikki siihen varmaan jokainen sortuu. Täytyy vaan osata pyytää anteeksi ja/tai muuttaa omaa toimintaa. Miettii sitä omaa käytöstä ja peilaa sitä sitten muihin.
Ja selvennykseksi vielä jos joku ihmettelee miksi tällaista mietin, olen ollut nuoruudessa monta vuotta koulukiusattu joka jättänyt sen jäljen että uudet tilanteet ja ihmiset ahdistavat ja pelottavat ja pelkään aina joutuvani taas mollatuksi ja hyljeksityksi. ap.