S- ja R-viasta lapsella
Eli meillä poika 5 v 7 kk vanha eikä osaa sanoa R-kirjainta ja S-kirjain on " sössöttävä" . 5 v neuvolassa täti antoi R-kirjaimen kotiharjoitusohjeita ja totesi vain että " S on vähän pehmeä" . Olemme harjoituksia tehneeet ja mitään edistystä ei tunnu tapahtuvan, pitäisikö tässä nyt itse ottaa yhteyttä johonkin puheterapeuttiin vain odottaa 6-vuotis neuvolaa (lokakuussa).
Entä miten pian tuollaiset viat korjaantuvat jos esim. syksyllä pääsee puheterapeutille (korjaantuuko kouluikään mennessä)?
Kommentit (4)
Miten käytännössä sinne puheterapeutille pääsee? Meneekö se aina neuvolan kautta?
Me ainakin saimme neuvolasta lähetteen puheterapeutille. Voithan soittaa neuvolaan jo nyt ja kysäistä mikä sielläpäin on terapeuteilla tilanne ja onko sitä mieltä, että kannattais jo aloitella. Itsekin olin huolissani, että kerkeekö oppia ennen koulun alkua.
Meidän pojalla puuttui L ja R vielä ennen eskaria. Eskarissa kävi sitten puheterapeutilla muutamia kertoja ja harjoittelimme kotona aina kun muistimme (eli valitettavan harvoin). Hyvin oppi kuitenkin ensin L:n ja sitten kesälomalla juuri ennen koulun alkua oppi vihdoin pärisyttämään ihan oikea oppisen R:n =).
Teimme myös niin, että keksimme jonkin lyhyen lauseen jossa oli useampia L:iä ja sovimme, että kun hän onnistuu sanomaan sen oikein seuraa jokin kiva palkinto (lapsi sai itse vaikuttaa palkinnon valinnassa). Tämä oli kyllä ihan oma juttu, ei puheterapeutilta saatu mutta toimi meillä hienosti.