Tätä Teknologiateollisuus (työnantajaosapuoli) vaatii (ja muut alat tietenkin perässä
- Työajanpidennys 24 h – säilytetään ja muutetaan 3 lauantaipäiväksi/kokonaiseksi työpäiväksi
- Helatorstai ja loppiainen säännölliseksi työajaksi (pidentää kyseisten viikkojen työaikaa)
- Lomarahan puolittaminen
- Matka-ajan korvaus – 50 % peruspalkasta
- Lisä- ja ylityökorvausten leikkaaminen
- Sairausajan sekä äitiys- ja isyysvapaan palkan leikkaaminen
- Vuorotyön lisien ja korvausten leikkaaminen
- Palvelusvuosilisän poistaminen
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Taas ammattiliitot tulevat ja neuvottelevat minun työsopimusehdot minun puolestani mihin pitää vain tyytyä koska työnantaja vetäytyy sen taakse että kaikilla on samat ehdot yrityksen sisällä. Olen siinä määrin korvaamaton tälle firmalle ja kova tuloksen tekijä että saisin varmasti itse neuvoteltua paremmat työsopimusehdot. Palkan ylärajaa eivät sentään vielä määrää joten se puoli on ainakin meikällä hoidossa.
Wait... Jos olisit korvaamaton, niin kyllä susta pidettäisiin kiinni kynsin ja hampain ja viis veisattais jostain työsopimusehdoista. Jos et saa tahtoasi läpi tuolla verukkeella, niin etpä ihan niin korvaamaton tainnut ollakaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas ammattiliitot tulevat ja neuvottelevat minun työsopimusehdot minun puolestani mihin pitää vain tyytyä koska työnantaja vetäytyy sen taakse että kaikilla on samat ehdot yrityksen sisällä. Olen siinä määrin korvaamaton tälle firmalle ja kova tuloksen tekijä että saisin varmasti itse neuvoteltua paremmat työsopimusehdot. Palkan ylärajaa eivät sentään vielä määrää joten se puoli on ainakin meikällä hoidossa.
Sinä voit neuvotella juuri niin hyvät ehdot kuin kykenet :) Jos olet niin korvaamaton kuin kuvittelet.
Ammattiliitto pitää huolen siitä, ettei niitä vähemmän rohkeita ja uskaliaita ja heidän oikeuksiaan poljeta maan rakoon.
Ei se vaan noin mene. Yritykset menevät työehtosopimusten taakse siinä missä työntekijätkin. Ammattiliitot rajoittavat näin lakiin kirjattua sopimisen vapautta.
Onko tästä tulkittava niin, että Sinulle sopisi Teknologiateollisuuden ehdotukset työntekijänä? Et kai muuten seisoisi ammattiliittoa vastaan tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit neuvotella juuri niin hyvät ehdot kuin kykenet :) Jos olet niin korvaamaton kuin kuvittelet.
Ammattiliitto pitää huolen siitä, ettei niitä vähemmän rohkeita ja uskaliaita ja heidän oikeuksiaan poljeta maan rakoon.
Uskooko joku, että tuon alkup. viestin on joku työntekijä kirjoittanut? Eikä esim. Teknologiateollisuuden edustaja?
Tätä systemaattista ammattiliittojen maineen lokaamista ja tarpeen mitätöintiä on tehty jo kauan.
Onneksi fiksut työntekijät vielä ymmärtävät ammattiliittojen arvon.
Mulle tulee tuosta työnantajaliitosta ja sen firmoista sellainen olo, että niille työntekijä on pakollinen paha.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee tuosta työnantajaliitosta ja sen firmoista sellainen olo, että niille työntekijä on pakollinen paha.
Pakollinen paha ja lähinnä pelkkä rasite. Työntekijät ovat kertakäyttötavaraa. Odottavat varmaan kuin kuuta nousevaa sitä, että robotiikka kehittyy entisestään, eikä tarvitse pitää enää ihmisiä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskooko joku, että tuon alkup. viestin on joku työntekijä kirjoittanut? Eikä esim. Teknologiateollisuuden edustaja?
Tätä systemaattista ammattiliittojen maineen lokaamista ja tarpeen mitätöintiä on tehty jo kauan.
Kyllä ihan työntekijä olen minä alkuperäisen viestin kirjoittaja. Tässä pyritään kylläkin kertomaan totuus työnantajaosapuolen liitosta, ei ammattiliitosta. Ammattiliittoon kuulun itsekin, siksihän sen sähköpostin sain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan työntekijä olen minä alkuperäisen viestin kirjoittaja. Tässä pyritään kylläkin kertomaan totuus työnantajaosapuolen liitosta, ei ammattiliitosta. Ammattiliittoon kuulun itsekin, siksihän sen sähköpostin sain.
Ap
Sori, ymmärsin väärin, että tarkoitit tuota ihan ensimmäistä avausviestiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se alkais olemaan yleislakkon paikka.
Oppisivatpa herrat olla hyppimättä duunarin varpaille.
Oppis tosiaan, tuotanto on niin vaikea siirtää viroon
No jopa oli lista! Millä perustelevat moisen? Kannattavuudella vai? Miksi tarvitsisi noin paljon heikennyksiä työehtoihin?
Mikä tuossa nyt eroaa nykyisestä? Kiky on saatu jo läpi, lomarahoja leikattu. Äitiys-ja isyysajan palkka on kai vielä pysynyt ennallaan. Vuorolisiin ei muistaakseni ole korotuksia tullut pitkiin aikoihin ja tulevan vuoden veronkiristykset syö jokatapauksessa nekin, eli niistä ei ole varaa edes leikata.
Helatorstait ja loppiaiset on monessa firmassa olleet työpäiviä jo pitkään, koska paikallinen sopimus.
Lopputuloksena liitot uhoaa lakoilla ja sitten neuvotellaan jostain 0,1% yleiskorotuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se alkais olemaan yleislakkon paikka.
Oppisivatpa herrat olla hyppimättä duunarin varpaille.Oppis tosiaan, tuotanto on niin vaikea siirtää viroon
Näköjään on kun ei ole vielä siirretty. Virossa muuten palkat nousevat huimaa vauhtia ja siellä on oikeaa työvoimapulaa. Eli senkun siirtävät mutta työvoimaa ei ole helppoa saada eikä se kovin paljon halvemmaksi tule kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa nyt eroaa nykyisestä? Kiky on saatu jo läpi, lomarahoja leikattu. Äitiys-ja isyysajan palkka on kai vielä pysynyt ennallaan. Vuorolisiin ei muistaakseni ole korotuksia tullut pitkiin aikoihin ja tulevan vuoden veronkiristykset syö jokatapauksessa nekin, eli niistä ei ole varaa edes leikata.
Helatorstait ja loppiaiset on monessa firmassa olleet työpäiviä jo pitkään, koska paikallinen sopimus.
Lopputuloksena liitot uhoaa lakoilla ja sitten neuvotellaan jostain 0,1% yleiskorotuksista.
Ei meidän alalla ole leikattu lomarahoja. Enkä kyllä tiedä yhtäkään teknologia-alan työpaikkaa, jossa helatorstai ja loppiainen olisivat olleet työpäiviä. Tuossahan tulisi yhteensä viisi orjatyöpäivää.AP
Ap
Ja itse johtoporsaille 4-7 %:n korotukset ja bonukset päälle?
Kaikki muut käy, mutta työajanpidennys ja noiden pyhien muuttaminen työpäiviksi ei käy. Leikatkoon vaan rahoista se ei minua niin kiinnosta, mutta töitä en tekisi yhtään enempää.
Työaikaa pitäisi lyhentää - ei pidentää. Ihme kalkkiksia tuolla etelärannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut meille tuollaista.
Minulle tuli myös. En ole siis Ap.
Löytyy myös netistä:
http://uutiskirje.proliitto.fi/archive/show/3451976Ilmeisesti proliitto p_uukottaa muita ammattiliittoja selkään? Kuulun YTN:ään ja meille sanottiin että neuvotteluiden sisältö on luottamuksellista. Siis kumpikaan, YTN eikä Teknologiateollisuus ry. eivät kerro yksityiskohtaisesti tavoitteista.
Johan tuo Teknologiateollisuuden vaatimuslista oli uutisissakin pari viikkoa sitten.
Tätä on Uusi maailmanjärjestys. Tähän pyrkivät meidän petturipäättäjät.
Ei se vaan noin mene. Yritykset menevät työehtosopimusten taakse siinä missä työntekijätkin. Ammattiliitot rajoittavat näin lakiin kirjattua sopimisen vapautta.