Mitä tehdä, kun joku uhkailee väkivallalla?
Tilanne on suurin piirtein seuraava; olen saanut väkivaltaisia uhkauksia eräältä henkilöltä, uhkaukset ovat kirjallisia. Kyseessä on henkilö, jonka tiedän, mutta en henkilökohtaisesti tunne. Tämä henkilö on kumppanini entinen kaveri, jonka kanssa välit menivät poikki ko. henkilön sekavan käytöksen takia jo hyvän aikaa sitten. Tämä henkilö harrastaa laittomia bisneksiä ja käyttää h uumeita ja me molemmat kumppanini kanssa olemme tietoisia tästä. Tämä henkilö asioi joskus työpaikallani ja ilmeisesti pelkää sitä, että olen siellä töissä ja tiedän hänestä arkaluontoisia asioita. Oli ottanut yhteyttä työpaikkaani ja vaatinut minua pihalle sieltä. Otin häneen yhteyttä ja pyysin rauhoittumaan, kerroin etten aio hänelle mitään pahaa ja toivon hänen myös jättävän minut nyt rauhaan. Sain vastaukseksi nimittelyä ja useamman väkivaltaisen uhkauksen siitä, että hän tuntee kyllä ihmisiä jotka pistävät minut hiljaiseksi ja ettei ole ongelma eikä mitään satuttaa minua/meitä.
Luonnollisestikin olen peloissani, sillä tyyppi majailee aivan työpaikkani nurkilla ja varmasti tuntee ihmisiä jotka tekevät pahaa toisille ihan vaikka rahasta tai huvin vuoksi. Minua ahdistaa myös se, miten tämä asia mahdollisesti vaikuttaa työhöni ja työpaikkaan. En tiedä voisiko tuo ihminen todella satuttaa/laittaa jonkun satuttamaan minua, mutta pelkään silti sillä tuollaiset ihmiset ovat usein arvaamattomia. Osaako kukaan sanoa, miten minun mahdollisesti kannattaisi toimia tässä tilanteessa, onko minun mahdollista saada jotakin apua vai jätetäänkö asia vain sikseen koska mitään konkreettista väkivaltaa ei ole vielä tapahtunut, "vain" uhkailua väkivallalla ja potkuilla. Pelottaa mennä töihin etenkin nyt kun illat ovat jo pimeitä enkä tiedä kuinka tosissaan kaveri minua uhkailee.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus.
Pelkään, että jos/kun henkilö saisi tietää että sellainen hänestä on tehty, alkaisi vieläkin uhkaavammaksi ja saattaisi oikeasti tehdä jotain. Silti kyllä rikosilmoitus tuntuu ainoalta järkevältä vaihtoehdolta kun järkipuhe ei tehoa itse henkilöön vaan tuntuu vain pahentavan tilannetta.
"Jätä minut rauhaan, tai teen rikosilmoituksen."
Osaako kukaan auttaa?