Voi tsiisus teidän häämatematiikkaanne
Ei kai nyt kukaan oikeasti laske vieraiden varaan hääkustannuksiaan. Sininä tapauksessa kannattaa jättää häät pitämättä. Lahja on sen oikeassa merkityksessä LAHJA (sen ominaisuuksiin kuuluu, että se annetaan omasta vapaasta tahdosta, juuri sellainen kun antaja itse haluaa ja lahjasta tulisi oll akiitollinen ompa se euron tai 100 euron arvoinen tai ei ollenkaan rahalla ostettava juttu). Tuollaiset häämatematiikat ja vieraan kustannusten arvioimiset on ihan hanurista ja voi jättää ihan omaan arvoonsa, ei tosiaan ole mitenkään tapana laskeskella noin. Eikä se lahjan arvo siitä muutu onko pariskunnalla lapset mukana vai ei.
Kommentit (8)
tulisi mieleenikään vaatia vierailta kesähäissäni, että heidän pitäisi
a) antaa lahjaksi rahaa
b) noudattaa jotain lahjalistaa
c) osallistua häiden kustannuksiin
Mielestäni se on hääpärin ihan oma päänsärky huolehtia häiden kustannuksista ja oman rahapussin mukaan voi järjestää sellaiset kekkerit kuin huvittaa. Itse en ymmärrä ollenkaan tätä nykymuodissa olevaa ihme hääaskartelumentaliteettia, jossa pohditaan servettien sopimista hääkarkkirasioiden väräriin.
Terv. ilmeisesti jo 31v yli-ikäinen morsio, joka haluaa yksinkertaiset häät
Vierailija:
tulisi mieleenikään vaatia vierailta kesähäissäni, että heidän pitäisi
a) antaa lahjaksi rahaa
b) noudattaa jotain lahjalistaa
c) osallistua häiden kustannuksiinMielestäni se on hääpärin ihan oma päänsärky huolehtia häiden kustannuksista ja oman rahapussin mukaan voi järjestää sellaiset kekkerit kuin huvittaa. Itse en ymmärrä ollenkaan tätä nykymuodissa olevaa ihme hääaskartelumentaliteettia, jossa pohditaan servettien sopimista hääkarkkirasioiden väräriin.
Terv. ilmeisesti jo 31v yli-ikäinen morsio, joka haluaa yksinkertaiset häät
että häät ovat parin oma juhla. He tuhlaavat niin paljon kuin lystäävät mutta on turha kuvitella, että vieraat haluaisivat tuhlata HEIDÄN häihinsä omaisuuksia. Joten on turha odottaa kalliissa häissä kalliita lahjoja vain siksi, että häät ovat kalliit. Lahjan ei todellakaan tarvitse vastata esim. vieraan ruokailukustannuksia. Jos häävieras haluaisi maksaa ruuastaan, hän useimmiten menisi mielummin lempiravintolaan perheensä kanssa kuin kahden sadan ihmisen hääjuhlaan....
Siis kyse ei ole mistään vaatimuksista tai siitä, että hääpari haluaa teidän tuovan satasia häihin.. Mutta siis kyse on siitä, että vanhan tavan mukaan häälahjan arvo = ruokakustannusten osuus. JOS tosiaan kyse olisi siitä, että hääpari haluaa vieraiden kustantavan häänsä, niin summa olisi paljon suurempi (kirkko + hääpuvut + kampaukset + meikit + juhlapaikan varaus + ruuat + bändi + kiitoskortit). Ei taitaisi edes 100 euroa /hlö olla tuolloin riittävä.
Kyllä, jos olisi suht vieraiden/puolituttujen häät. Jos olisi läheinen ystävä, rahallisella arvolla ei myöskään olisi niin väliä, vaan ajatuksella (eli siis silloin antaisin jotain todella sellaista, josta tietäisin hääparin tykkäävän, en kuitenkaan satasen arvoista missään tapauksessa). taidan kumminkin jatkossa jättää häät väliin, jos nykyajan morsiot ovat tosiaan näin rahanhimoisia...eli että arvo on se tärkein, ei asia sinänsä. kehtaisin tosiaan viedä häihin 20 arvoisen lahjan...ei tekisi tiukkaakaan. tai sitten jättäisin yksinkertaisesti menemättä!
Kovastipa on köyhää porukkaa täällä.
Sen sijaan antaessani ITSE esimerkiksi häälahjaa, en MINÄ ikinä antaisi lahjaksi pelkkää lämmintä kättä, 10 euroa tai jotain sellaista, mistä tiedän, että lahjan saajalla ei ole sille käyttöä tai he eivät siitä pidä.
On hyvää käytöstä olla vaatimatta lahjoilta yhtään mitään, kun on lahjan saaja. Toisaalta on myös hyvää käytöstä antaa kunnollisia ja kitsastelemattomia lahjoja muille. Kallis lahjan ei tarvitse olla, mutta silloin idean pitää olla sitäkin parempi. Jos ideaa ei ole (esim. rahalahja) niin silloin arvon pitää olla suurempi. Muut saavat puolestani käyttäytyä miten lystäävät, minä vastaan omasta käytöksestäni ja tavoistani.
niin silloinhan tasapuolisuuden vuoksi pitäisi ennakkoon kysyä myös häävierailta, miten kalliit häät he ovat osaltaan valmiit kustantamaan. Monikin häävieras voisi olla iloinen saadessaan määrätä, että häämenu olisi vaikka hernekeitto ja pullakahvit ja juhlapaikka jokin vanha, edullinen seuraintalo ja lisäksi kaikki turha ja kallis tilpehööri ja koristelu jätettäisiin pois. Näin kustannukset pysyisivät kohtuudessa, ja niitä vastaavat häälahjatkin saisivat siten olla hieman järkevämmän hintaisia kuin nykyvaatimusten mukaiset 30-50 euron rahalahjoitukset / henkilö.