Supersuorittajaäiti uhriutuu
Pitäisiköhän pystyä valitsemaan elämässään mitä tekee kun kaikkea ei voi kuitenkaan saada?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ulkoisti itsensä pikkulapsiperheen arjesta hankittuaan ensin kaksi lasta tiheään tahtiin. Sitten uupuminen on äidin syy?
Ööh, mies käy töissä. Tiedätkö, elanto ja kaikkea.
Mies jätti perheensä.
Miksi perhe ei seurannut mukana? Sisustuslehti elämää ei voi elää jossain Kajaanissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ulkoisti itsensä pikkulapsiperheen arjesta hankittuaan ensin kaksi lasta tiheään tahtiin. Sitten uupuminen on äidin syy?
Mies jätti perheensä.
Miksi perhe ei seurannut mukana? Sisustuslehti elämää ei voi elää jossain Kajaanissa?
KUKA hullu muuttaisi Kajaaniin????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies jätti perheensä.
Sellainen jolle esim. perhe on raameja tärkeämpi.
Miten kukaan henkilökohtainen valmentaja voi suositella tuollaista treenimäärää kenellekään? Kuulostaa jotenkin oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies jätti perheensä.
Mitä raameja? Kukaan ei halua Kajaaniin. Tuskin se mieskään sinne halua asettua.
Aloittaja unohti, että siinä jutussa puhuttiin myös tutkimuksesta, jonka mukaan tämä on laajempi ilmiö kuin vain yhden ihmisen ongelma. No, ei sinänsä ihmetytä. Eivät ihmiset tunnu ollenkaan ymmärtävän, mitä tutkimukset tarkoittavat ja mitä ne tarkoittavat yksilön kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan henkilökohtainen valmentaja voi suositella tuollaista treenimäärää kenellekään? Kuulostaa jotenkin oudolta.
Pt laatima treeni ei riittänyt ja rouva vähän sävelsi?
Eihän tuossa kuviossa ollut mitään järkeä, mutta enpä ihmettele, että valmiiksi heikoilla ollut ihminen on tuollaiseen suostunut. Niin paljon tälläkin palstalla ivataan raskauskiloista jne.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja unohti, että siinä jutussa puhuttiin myös tutkimuksesta, jonka mukaan tämä on laajempi ilmiö kuin vain yhden ihmisen ongelma. No, ei sinänsä ihmetytä. Eivät ihmiset tunnu ollenkaan ymmärtävän, mitä tutkimukset tarkoittavat ja mitä ne tarkoittavat yksilön kannalta.
On vale, emävale ja tutkimukset. Harvassa tutkimuksessa otanta on niin laaja, että voitaisiin puhua laajasta yleistä ilmiöstä. Esim. 1000 äitiä ei ole = kaikki äidit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies jätti perheensä.
Mitä raameja? Kukaan ei halua Kajaaniin. Tuskin se mieskään sinne halua asettua.
esim. taulussa on raamit, mutta kukaan ei osta sitä taulua niiden raamien takia vaan se kuvan joka on niiden raamien sisällä. Eli se Porvoo oli romattisempaa kuin muutto Kajaaniin, että perhe saa olla yhdessä. Ja kyllä haaveilen muutosta ennemmin Kajaaniin kuin esim. pääkaupunkiseudulle, jossa tätä elämää pitää suorittaa kuten esim. tämä rouva teki ja uuvutti itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa kuviossa ollut mitään järkeä, mutta enpä ihmettele, että valmiiksi heikoilla ollut ihminen on tuollaiseen suostunut. Niin paljon tälläkin palstalla ivataan raskauskiloista jne.
Ei ole mitään raskauskiloja on vain kiloja huonoista ja vääristä valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vale, emävale ja tutkimukset. Harvassa tutkimuksessa otanta on niin laaja, että voitaisiin puhua laajasta yleistä ilmiöstä. Esim. 1000 äitiä ei ole = kaikki äidit
Tuohon tutkimukseen osallistui 1725 vanhempaa, ja väittäisin kyllä, että se kertoo jotain juuri ilmiöistä. Ja ilmiöhän ei tarkoita sitä, että se kosketaa ihan kaikkia ihmisiä. Itse asiassa annoitkin oivan esimerkin siitä, mitä viestissäni tarkoitin: ihmiset eivät tajua, mitä ne tutkimukset tarkoittavat yksilön kannalta. Meinasin jatkaa vielä viestiäni, mutta ajattelin, että kohta joku kommentoi siihen, että en minä ainakaan tai ei kaikki äidit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään raskauskiloja on vain kiloja huonoista ja vääristä valinnoista.
Lähde tälle, kiitos.
Kyllä tuossa ne ulkoiset paineet näyttää olleen iso syy uupumiseen. Miksi ihmeessä haluaa järjestää täydelliset prinsessahäät kun on kaksi vaippaikäistä ja mies kaukana töissä? Itse hoidin kahta pientä yksin, mies myös 500 km päässä töissä, kotona etäpäiviä ja viikonloput. Onnistui. Kilot tippuivat ihan itsekseen vanhempaisloman aikana kun jätti auton kotiin ja kävi lasten kanssa rattailla kauppareissut ym. Univelkaa kertyi tietenkin, enkä kyllä missään nimessä olisi ottanut mitään stressaavaa lisäksi tuohon vaiheeseen, pakolliset hoidin ja muuten lepäsin, omaa ulkonäköä en kyllä jaksanut paljon tiukimpaan aikaan ajatella. Ja tukin korvat muiden puheilta ja mielipiteiltä kuinka lapset pitäisi hoitaa, millainen kodin pitäisi olla ja koska töihin. Siinä allekirjoitan tuon, varmasti koulutetun, vanhemman äidin on helpompi muodostaa itse omat kriteerit ja rutiinit kuin kouluttamattoman, nuoremman äidin, silloin ne muiden mielipiteet vaikuttavat. Kun menin töihin lasten ollessa n 1 v hiekkalaatikkoäidit järkyttyivät kun lapset menivät turvalliselle tutulle perhepäivähoitajalle. En tuon antanut häiritä omaa mielenrauhaa, omat työkaverit USAssa joutuivat jättämään 3 kk vauvat hoitoon, ja itsekin olin hoitajan hoidossa jo n. 2 kk ikäisenä. Ihan tasapainoinen olen itse eikä nuo työkavereiden lapset USAssa näytä yhtän neuroottisemmilta kuin minun 1 v hoitoon menneet lapset tai sisareni 7 v kotona hoidetut lapset. Mitä enemmän tekee asiat niin kuin oikeasti omalle perheelle, vanhemmille ja niille omille lapsille on hyvä, ja mitä vähemmän kuuntelee niitä ulkoisia paineita ja "vaateita", oli ne Wilmoja, oikeita kouluvalintoja lapselle jne, sitä paremmin pystyy yhdistämään perhettä, työtä ja "omaa elämää" (se perhe kai on myös omaa elämää, täällä jostain syystä nuo kaksi halutaan erottaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies jätti perheensä.
esim. taulussa on raamit, mutta kukaan ei osta sitä taulua niiden raamien takia vaan se kuvan joka on niiden raamien sisällä. Eli se Porvoo oli romattisempaa kuin muutto Kajaaniin, että perhe saa olla yhdessä. Ja kyllä haaveilen muutosta ennemmin Kajaaniin kuin esim. pääkaupunkiseudulle, jossa tätä elämää pitää suorittaa kuten esim. tämä rouva teki ja uuvutti itsensä.
Miksi se olisi jättänyt kotinsa ja sukunsa pääsyäkseen jonnekin pimeään korpeen?
Ja juu, se on totta että Kainuussa vain löhötään ja lihotaan. Yök.
Minua - myöhäiskeski-ikäistä tätiä - ihmetyttää kovasti tuo "muiden odotukset". Mitä ihmettä ne ovat, ja missä ne näkyvät, ja ennen kaikkea, miksi ihmeessä niistä pitää piitata pätkääkään? Tunnen kyllä jonkin sortin myötäsyyllisyyttä sen vuoksi, että tuollaisia ihmisiäkö olemme kasvattaneet, jotka yrittävät ylisuoriutua kaikesta, syyllistyvät kaiken maailman "muiden odotuksista", joita ei ehkä edes ole ja uupuvat itse asettamiensa taakkojen alle. Tai olemmeko kasvattaneet sekä syyllistyjien että syyllistäjien sukupolven?
Minun lapseni ovat nuoria aikuisia. Kun he olivat pieniä (sama juttu nykyään), en edes huomannut kenenkään muun odotuksia mihinkään suuntaan. Neuvolassa jotakin joskus sanoivat, mutta en siitäkään ottanut paineita, kun ei mitään kovin hälyttävää koskaan ollut. En edes tiedä, mitä muut olisivat minulta, lapsiltani tai vanhemmuudeltani odottaneet. Elimme mielestäni normaalia lapsiperheen arkea, ja se siitä. Koti oli juuri sellainen kuin oli, lapsilla oli vaatteet ja he saivat ruokaa, lelujakin oli ihan tarpeeksi mielestäni (joskus liikaakin) ja harrastivat lähinnä pihaleikkejä kavereiden kanssa, välillä käytiin uimassa. Kukaan ei koskaan maininnut, että pitäisi olla jotain enemmän - tai sitten en noteerannut.
Minä neuvoisin kovin uupuvaisia vanhempia yrittämään ottaa rennosti. Kukaan muu ei odota teiltä yhtään mitään, koittakaa olla odottamatta itsekään. Kyllä ne lapset kasvavat ja heistä tulee terveitä, fiksuja nuoria ilman ylenmääräistä suorittamista ja hössöttämistäkin. Armoa teille, ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Minua - myöhäiskeski-ikäistä tätiä - ihmetyttää kovasti tuo "muiden odotukset". Mitä ihmettä ne ovat, ja missä ne näkyvät, ja ennen kaikkea, miksi ihmeessä niistä pitää piitata pätkääkään? Tunnen kyllä jonkin sortin myötäsyyllisyyttä sen vuoksi, että tuollaisia ihmisiäkö olemme kasvattaneet, jotka yrittävät ylisuoriutua kaikesta, syyllistyvät kaiken maailman "muiden odotuksista", joita ei ehkä edes ole ja uupuvat itse asettamiensa taakkojen alle. Tai olemmeko kasvattaneet sekä syyllistyjien että syyllistäjien sukupolven?
Minun lapseni ovat nuoria aikuisia. Kun he olivat pieniä (sama juttu nykyään), en edes huomannut kenenkään muun odotuksia mihinkään suuntaan. Neuvolassa jotakin joskus sanoivat, mutta en siitäkään ottanut paineita, kun ei mitään kovin hälyttävää koskaan ollut. En edes tiedä, mitä muut olisivat minulta, lapsiltani tai vanhemmuudeltani odottaneet. Elimme mielestäni normaalia lapsiperheen arkea, ja se siitä. Koti oli juuri sellainen kuin oli, lapsilla oli vaatteet ja he saivat ruokaa, lelujakin oli ihan tarpeeksi mielestäni (joskus liikaakin) ja harrastivat lähinnä pihaleikkejä kavereiden kanssa, välillä käytiin uimassa. Kukaan ei koskaan maininnut, että pitäisi olla jotain enemmän - tai sitten en noteerannut.
Minä neuvoisin kovin uupuvaisia vanhempia yrittämään ottaa rennosti. Kukaan muu ei odota teiltä yhtään mitään, koittakaa olla odottamatta itsekään. Kyllä ne lapset kasvavat ja heistä tulee terveitä, fiksuja nuoria ilman ylenmääräistä suorittamista ja hössöttämistäkin. Armoa teille, ihmiset!
Niin. Ajat on muuttuneet.
Viranomaiskyttääminen on tosi uuvuttavaa nykyään.
Samaten ns osallistaminen. Vanhemman pitää suorittaa päivähoito ja eskari ja koulu lapsen kanssa.
Ja sitten tulee nämä kaikki ulkopuoliset jotka paheksuu kaikkea.
Päälle sitten vielä kusipäisey sukulaiset niin tattis. Nämä sinunkin kaltaisesi entiset äidit jotka neuvoo vaikkei mitäön tiedä.
Vierailija kirjoitti:
No joo, jos mitään tukiverkostoa ei ole ja mies muualla töissä, niin miten on voinut 7-9 kert viikossa käydä kuntosalilla?
Ainakin meidän salilla on lapsiparkki johon lapset voi jättää treenaamisen ajaksi leikkimään.
Upea juttu, kertakaikkisesti. Nainen uupuu suorittamisen keskellä. Toipuu. Sitten alkaa opiskella ja perustaa yrityksen, pienet lapset toki edelleen mukana kuvioissa, mutta kun kyse on muutoksesta joka muokkaa suhdetta uupumiseen... sillä sitten pääsee Ylessä esiin. Kai se on hyvä asia näin yleisesti ottaen, lukiessa tuli vain mieleen fiilis maksetusta mainoksesta.
Mies jätti perheensä.