Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverisynttärit tulossa mutta häpeän kotiani :(

Vierailija
08.10.2019 |

Lapsen kavereiden kaverisynttäreitä on nyt juhlittu pitkin vuotta, ja nyt sitten olisi minun vuoro järjestää ne meille. Lapsi tottakai haluaisi kutsua kaverinsa päiväkodista, kuten mekin olemme heillä vierailleet. Minun kaveripiirissäni ei ole hirveästi tuttavia joilla olisi samanikäisiä lapsia, kaikki ovat vauvoja tai selkeästi isompia joten en voi oikein kutsua pelkästään heitä. Joten lapseni tärkeimmät leikkikaverit ovat siis lähinnä päiväkodista ja he hän todella haluaisi kutsua.

Mutta, minua hävettää nykyinen elämäntilanteeni. Lapsen kavereiden vanhemmat ovat onnellisesti yhdessä, asuvat hienoissa isoissa omakotitaloissa hyvällä alueella, akateemista koulutusta ja rahaa löytyy. Itse taas olen opiskelija, erosin vajaa vuosi sitten lapseni isästä ja se näkyy myös asumismuodossa. Asun siis pienessä kerrostalokaksiossa huonomaineisella alueella, vaikka tämä onkin todella rauhallinen taloyhtiö. Asunto ei ole mikään uusi pinnoiltaan, kalusteet on vanhoja ja eriparisia, minulla ei ole ollut varaa hankkia vielä edes sohvaa.

Nyt sitten stressaan hirveästi mitä nuo paremmat ihmiset minusta ajattelevat. :( Tunnen itseni niin huonoksi wt-lähiömutsiksi, hävettää edes ajatella että he tulevat tänne ja näkevät millaisessa luukussa elämme. Ja tottakai minulla on hirvittävän huono itsetunto joten varmaankin stressaan asiaa ihan liikaa. Lapseni sain tuurilla tuonne paremman alueen päiväkotiin kun omalla alueella ei ollut tilaa (onneksi), mutta nyt hävettää miten eri elämäntilanteet ja tuloerot korostuvat.

Minulla ei todellakaan ole varaa mihinkään hoplop-synttäreihin tai vuokrata muuta paikkaa, onneksi sentään olen sen verran hyvä leipomaan että uskon saavani edes hyvät tarjoilut loihdittua vähän halvemmista aineksista. Minun tekisi mieli perua jollain tekosyyllä koko synttärit, mutta toisaalta tiedän että lapseni pahoittaisi varmasti mielensä, hän on jo niin pitkään odottanut niitä. Auttakaa, miten pääsen tästä häpeästä yli. :(

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää ne leikkipuistossa tms.

Vierailija
2/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko vanhempien edes tulla jos on lastenkutsut? Ovella tervehdit vanhemmat ja sanot kellonajan moneltako voi tulla lapsensa hakemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko pitää synttärit esim.sinun siskon kotona tai jonkun lähimmän kaverin kotona? Taloyhtiön kerhohuoneella ?

Vierailija
4/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä häpesin kanssa, kun me asutaan tällaisessa, ei hyväkuntoisessa rintsikassa. Sitten kuoli appivanhemmat ja perittiin heidän talo, ei se iso ole mutta parempikuntoinen ja pidän siellä nyt synttärit. Sitä ennen, vuosia pidin lapsen synttärit tuollaisessa hoplopin kaltaisessa paikassa.

Vierailija
5/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkn jos sinulla on siistiä sinulla ei ole syytä häpeään. Mutta jos et tunne mainitsemistasi syistä oloasi hyväksi kaverisynttärien järjestämiseen kotonasi, niin minusta sinulla on seuraavia vaihtoehtoja:

A Kutsut vain muutaman vanhemman ja lapsen, ehkä ne läheisimmiksi tulleet? Tässä on tietysti riskinä se, että osa vetää herneet nenään.

B Pidät synttärit jossain muussa tilassa. Tämä tietenkin helposti maksaa enemmän :( Mitenköhän jonkun seurakunnan kerhotilat tai urheiluseuran?

C Ilmoitat tai annat selkeästi ymmärtää, että kutsu on vain lapsille. Jos lapset ovat tähän oikeasti liian pieniä (alle 4v tms) niin odota ensi vuoteen ja pidä kaverisynttärit vasta silloin. Tästä ei voi kukaan loukkaantua, paitsi lapsesi voi olla harmissaan tietenkin :( voisiko joku tosi kiva tekeminen korvata sen?

Vierailija
6/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytökselläsi voit onneksi muille vanhemmille osoittaa, että et ole "wt-lähiömutsi", vaikka kotinne sisustus siihen viittaisi. Ja viihtyvyyteen voit vaikuttaa ainakin siivoamalla :) Synttärit tulevat varmasti menemään hyvin <3

Vierailija
7/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä häpesin kotiani siksi, ettei se ollut moitteettomassa järjestyksessä ja säntillisen näköinen. En siksi järjestänyt kaverisynttäreitä, jonne vanhemmat voivat tulla :( Mua ei haittaisi elintaso yhtään, jos vain ois ollut siistiä ja huolehditun näköistä, mutta ei ollut :((

Vierailija
8/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, turha hävetä. Toiseksi, 10 päiväkoti-ikäistä neljän seinän sisällä on aikamoinen pyörremyrsky kodista riippumatta. Ratkaisu : vuokraa koulun sali tai nuokkarin tila muutamalla kympillä, ainakin omassa kotikunnassa tämä onnistuu helposti.

Lapsilla on tilaa juosta ja leikkiä ja tarjoilut voi pitää yksinkertaisina näin 😊

Vierailija
9/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset lapset eivät osaa arvioida, oliko koti hieno vai ei. Vanhemmat otat vastaan ovella ja kerrot lopetusajan. Ilmapalloja, serpentiinejä sun muuta halpaa pikkulippusiimanauhaa koristeeksi ja hämäykseksi.  Seinille vaikkapa jotain kivaa kuviollista kertakäyttöpöytäliinaa sinitarralla kiinni niin ei näy ihan kaikki pinnat. Lainaa jostain jotain, mikäli näyttää liian tyhjältä tai kehu olevasi minimalisti. Aina nuo huonekalutoimituksetkaan eivät tule ajallaan ...

Vierailija
10/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sanoisin että höpsis, kukin asuu miten asuu ja mitään hävettävää ei ole. On tärkeämpää kuka itse olet. Ja näin onkin.

Kuitenkin.

Maailma on julma ja raadollinen. Pienillä lapsilla vanhemmat vaikuttavat paljon siihen kuka ”saa” olla kenenkin kaveri. Ja voi hyvin olla että monikin rikkaan alueen vanhempi suhtautuisi nuivasti teidän asuntoon.

Näin ollen ehdotan että pidät synttärit jossain ulkopuolisessa tilassa. Leikkipuistossa tmv jossa on halpa pitää. Ei siis mitään hoplop synttäreitä (tosin nekin voivat olla minimitarjoiluilla suht edullista yllättäen kun ynnä yhteen tarjottavien hinnan) mutta jossain puistossa tai vastaavassa. Niistä saa tilaa halvalla ja joskus ihan ilmaiseksikin. Tai joku metsäretkityylinen juhla. Voi toimia vielä juuri ja juuri ilmojen kannalta. Tapaaminen jossain majan tmv luona, mukaan retkieväät lapsille ja keksit jotain kivaa ohjelmaa ulkona olemiselle. Meidän muksu oli kerran tällaisessa ja tykkäsi sikana.

Vierailija
11/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten yllä ehdotettiin pidä juhlat kodin ulkopuolella. Leikkipuistossa ne voi järjestää ulkona puiston (ohjelmallisen) aukioloaikojen ulkopuolella ihan ilmaiseksi. Koko lössi vaan puistoon kiipeilemään yms ja tarjoomukset mukaan. Osta ilmapalloja pussi ja serpentiiniä ja koristele vähän. Tietty et voi muita ajaa sielä pois mutta ei haittaa. Kerrankos ”varatulle alueelle” pyrkii muita myös ja et raaski heitä heittää pois tietenkään...

Myös julkiset ulkoilualueet sopivat hyvin juhlaan. Pk-seudulla Seurasaaren kalliolle, Uutelaan tmv.

Vierailija
12/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti-ikäinen ei aivan välttämättä vielä edes tarvitse kaverisynttäreitä. Jos on kummeja, isovamhempia tai serkkuja, saa jo mukavat synttärit aikaiseksi.

Jos kaverisynttärit tuntuu tärkeältä, niin kutsut mukavimmat perheet ja otat rennosti. Synttäreistä otetaan liian isoja paineita, sillä lapsille riittää kyllä edulliset itse tehdyt herkut ja yhdessä leikkiminen. Ei tarvita isoa määrää koristeita tai konditoriakakkuja. Siivoat hyvin ja voit olla ihan ylpeä kodistasi :)

Suurin osa ihmisistä ymmärtää taatusti erilaiset elämäntilanteet. Niillä nyt toimeentulevillakin on voinut olla aiemmin sama tilanne kuin sinulla nyt. Vaikka maailma tuntuu välillä raadolliselta, niin usko pois, ihmiset ovat empaattisia ja ymmärtäväisiä (toisin kuin täällä palstalla välillä).

Vierailija
13/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan lapset tuodaan ovelle ja haetaan ovelta.

Vanhemmat eivät jää synttäreille, eivätkä tule peremmälle.

Ihan isoäitinä olen ollut mukana lastenlasten kaverisynttäreillä apukäsinä sekä vienyt ja hakenut lapsenlapseni kaverinsa synttäreiltä. - Ei mitään hajua, millainen huusholli oli, koska todella siinä eteisen kynnysmatolla odotin sen aikaa, että lapsi sai kengät jalkaansa.

Jos lapset on niin pieniä, etteivät pärjää ilman vanhempiaan, kannattaa siirtää kaverikutsut ensivuoteen.

Jos on kovin suuri lapsijoukko,  emännällä olisi tosiaan hyvä olla joku aikuinen auttamassa, jotta toimii sekä leikit että tarjoilu :)

Vierailija
14/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi järjestää synttärit vaatimattomammassakin kodissa. Itse olen joutunut tekemään niin pakon edessä, eikä meidän kotia ole kukaan ihmetellyt. Mielestäni lasten on sitä paitsi hyvä nähdä erilaisia asuinseutuja. Siskoni lapset jaksavat ihmetellä, että miksi me asutaan kerrostalossa ja miksi meillä ei ole autoa. Asuvat itse uudehkolla asuinalueella, jossa kaikilla on talot, autot, pelit ja vehkeet. Oon vaan todennut, ettei meillä ole rahaa muuhun, tähän ovat tyytyneet. Viihtyvät kyllä meillä, koska meillä ei tarvitse varoa mitään ja saa olla rennosti.

Vierailija
15/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä häpesin kotiani siksi, ettei se ollut moitteettomassa järjestyksessä ja säntillisen näköinen. En siksi järjestänyt kaverisynttäreitä, jonne vanhemmat voivat tulla :( Mua ei haittaisi elintaso yhtään, jos vain ois ollut siistiä ja huolehditun näköistä, mutta ei ollut :((

Et sitten voinu tehdä asialle mitään?

Vierailija
16/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän talossa mitään kerhohuonetta tms missä voisi pitää?

Vierailija
17/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen,häpeän myös omaa asuntoa..Ja ihailen aina muitten kauniita asuntoja ja isoja..kaveri synttärit pidin silti koska ei ne aikuiset sinne jää,tuo ovelle ja hakee..Ja ei kukaan lapsista valittanut mimmosta meillä oli..nyt kun ovat lapset isommat nii kaveri synttärit lopetettiin ihan yhdessä niin tuumattiin..poika 11 vee menee leffaa ja syömää kavereiden kaa kun on synttärit..

Vierailija
18/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taloyhtiössä kerhohuonetta tms. esim. kellarissa? Omasta talosta 90-luvulla sellainen löytyi ja muistelisin, että joku olisi pitänyt synttärinsä kerhohuoneessa. Tosin, en usko että lapset huomaavat tai välittävät mainitsemistasi asioista. Kunhan on herkkuja, kavereita ja kivat leikit, niin se riittää ja on pääasia.

Vierailija
19/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on siisti koti niin ei siinä eripari kalusteet ja värien sekamelska haittaa, ainakaan mun mielestä (omakin koti on sellainen). Joten ihan turha hävetä.

Vierailija
20/52 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suotta häpeä, tärkeintä että on siistiä ja puhdasta. Esimerkkinä voin sanoa että mulla on ystävä joka asuu miljoonakämpässään ja sielä on sotkusta siis todellakin sottasta, paikat tursuaa rojua jota keräilee ehkä tuokin on sairaus. On vaan niin pihi vielä että ei käytä siivoojapalveluita eikä tosin itsekkään siivoa. Ei auta hienot asunnot jos asuu kuin sottapytty