Kuuluuko narsistista tms. vaikeasta ihmisestä teidän mielestä varoittaa hänen mahdollisia tulevia uhreja?
Jos on esim. seurustellut fyysistä sekä henkistä väkivaltaa käyttävän tyypin kanssa, joka kuitenkin alkuun aina antaa itsestään hyvän kuvan ja saa helposti uusia uhreja, koska on hyvännäköinen, päällisin puolin moitteettomasti käyttäytyvä ja koulutustakin on. Kuuluuko mielestänne varoittaa tulevia hyvää vauhtia rakastumassa olevia mahdollisia uhreja siitä millaisen ihmisen kanssa ovat tekemisissä?
Kommentit (29)
Minä varoitin exän uutta, tosin peliriippuvuudesta. Exä oli kuulemma muuttunut sen suhteen, mutta niin vaan myöhemmin kuulin, että oli vuokrarahoja pelaillut. No, ainakin yritin. Jos nyt jostain syystä joutuisin aloittamaan uuden parisuhteen, niin ensimmäisensä etsisin kyllä jonkun exän ja kysyisin miehen vioista, eron syista ym. En todellakaan ottaisi sikaa(!) säkissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se varoittelu auta. Katsokaa nyt prinssi Harryakin. Edelleen täysin sokea vaikka kaikki varoittivat ennakkoon.
Tunnetko Harryn puolison henkilökohtaisestikin? Mikäköhän diagnoosi on ihmisellä, joka tykkää diagnosoida tuntemattomia ihmisiä?
Vastauksena kysymykseen: Kyllä, kertoisin asiallisesti (olettaen tietysti, että tunnen ko. ihmisen jne).
Jos edellisestä aviomiehestä on erottu lähettämällä sormukset postissa, nykysuhteeseen on lähdetty kun asutaan avoliitossa ja häihin ei kutsuta yhtään lapsuudenystävää eikä sukulaista niin aika lailla pitäisi osata juosta jo!
Entisenä narsistin uhrina sanon että kannattaa olla vaan iloinen kun pääsee eroon. Olisihan se hyvä muita varoittaa mutta harva uskoo ja äkkiä on narsisti taas kimpussa jos sotkeudut sen asioihin.
Minä varoitin. Tyyppi käytti huumeita ja kohteli huonosti ja välinpitämättömästi. Meni kuuroille korville mun varoitukset. En tiedä miten heillä menee mutta olen sitä mieltä että varoittaminen on reilua.
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin tulla varoitetuksi. Hukattuani 20 vuotta narsistisen miehen kanssa, en kaipaa enää samaan painajaiseen joutumista. Varoittamisen voi tehdä kunnioittavasti ja ystävällisesti.
Samoin minä. Seurustelukumppanini oli todennäköisesti psykopaatti/narsisti. Päätöntä valehtelua vailla mitään katumusta jne. Rakastunut on helppo huijattava. Olisi hyvä, jos joku avaisi silmät ajoissa.
Olisi aina hyvä varoittaa, mutta eihän sitä voi tehdä kun siitä saa vain katkeran exän maineen. Joten pitää vain antaa toisen tehdä virheensä.
Kai se olisi minullekin niin käynyt, että jos joku miehen entinen olisi minulle tullut sanomaan, että älä hyvä ihminen mene tuon kelkkaan, niin olisin pitänyt sitä vain kateellisena. Rakastuneena ihminen on ihan tyhmä.
Sitä vaan sitten jälkeenpäin ajattelee, että miksi kukaan ei varoittanut, mutta eihän se siitä miksikään olisi muuttunut vaikka olisi varoitettukin. Eli turha sitäkään ajatella.
Mies se sitten vaan elelee naistensa kustannuksella tänäkin päivänä. On olevinaan sitä ja tätä ja kaikki viimeisen päälle, mutta kaikki pelkkää velkaa. Ei omista edes alushousujaan, nainen nekin on sille ostanut. Nainen maksaa kaiken, aina siihen asti kun huomaa, että kaikki mitä on omistanut, on mennyt miehen velkoihin ja mihin lie on mennytkin, ei ota selvää erkkikään. Pahinta on, kun naisen sukulaisiakin käytetään hyväksi, kaikkihan sen lumovoimaan joutuu, osaa puhua kuin ruuneperi. Muuta sillä ei olekaan kuin suuri suu.
Periaatteessa joo, mutta itselläniei olisi minkäänlaista intressiä tuollaisesta ihmisestä eroon päästyäni alkaa seuraamaan hänen elämäänsä yhtään lisää. Eli tuskinpa ilmoittelisin kellekään. Lisäksi minusta jokaisen vastuulla on itse omata hyvä ihmistuntemus. (Tätä tietysti silloin ei itsellänikään olisi, mutta...)
Mä mietin pitkään, pistäisinkö viestiä ex-tapailukumppanin uudelle seuralaiselle. En siis tiedä oliko hänellä sellaista, mutta arvelin että pian tulee olemaan. Mies oli siis sairaalloisen mustasukkainen ja potentiaalisesti väkivaltainen sovinisti, joka tietysti ensialkuun vaikutti aivan mahtavalta herrasmieheltä.
En laittanut, en edes ottanut selvää onko sillä uutta. Toivon vaan sydämestäni, että tulevat naiset ymmärtävät nostaa kytkintä ennen kuin tulee kunnolla turpaan. Minä ymmärsin.
Tietysti pitäisi, mutta uusi pitää katkerana eksänä eikä usko.
No totuus selviää sitten aikanaan kyllä.
Itse ajattelen, että en toivo kenellekään samaa mitä kävin läpi, mutta ei uusi olisi uskonut minua.