Sairausloma ja matkustaminen
Mulla on tilanne, että olen sisäilman takia sairauslomalla nyt kaksi viikkoa ja työt loppuu jo kolmen viikon kuluttua, töihin lääkäri ei minua enää päästä. Mulla on 4päivän matka varattuna ensi viikon ti-pe ja olin se jo pyytänyt vapaaksi kesällä ja saanut vapaan ja nyt mietin voinko mennä sinne? Olen nyt taas oireeton kun en ole ollut kolmeen päivään töissä. Ja jos en voi lähteä niin korvaako joku vakuutus tämän?
Kommentit (37)
Minä pyysin sairauslomalla työterveyslääkäriltä luvan lähteä ulkomaille kahdeksi viikoksi. Hyvin onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa lakia, joka kieltäisi sairaslomalla matkustamisen.
Mutta jos lähtee matkalle sairaana, niin matkavakuutus ei korvaa sitä, jos matkalla joutuu hakeutumaan hoitoon alkuperäisen sairauden takia. Tässä tapauksessa se on toki epätodennäköistä, että niin edes kävisi, mutta se on kuitenkin hyvä pitää mielessä.
Sisäilmaongelmien kanssa on muuten hyvinkin todennåköistå, että ”alkuperäinen sairaus” eli sisäilmaongelma aktivoituu matkakohteessa. Jotakuinkin kaikkialla maailmassa on homeisempaa ja pölyisempää kuin Pohjoismaissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan mietin onko joku laki joka kieltää sen, koska en ole enne ollut tällaisella sairaslomalla?
Ap
Ei ole sellaista lakia joka estäisi.
Ainoastaan jos itse aiheutat sairautesi tai estät toipumista, voi tulla ongelmia.
Siksi sinun kannattaa toimia lääkärin ohjeen mukaan ja ulkoilla ja touhuta normaalisti. Tämä edistää toipumista.
Matkalla käyminen voidaan katsoa ulkoiluksi ja normaaliksi touhuamiseksi. Sen voidaan siksi katsoa edistävän toipumistasi. Missään nimessä ei kannata perua matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri on määrännyt sairauslomaa, hän on todennut potilaan sairaaksi.
Pelkkä sairaus ei ole peruste sairauslomalle.
Jos olisi, niin kaikki pitkäaikaissairaat olisivat aina saikulla. Useimmat ovat kuitenkin työkykyisiä sairaudesta huolimatta.Työkyvyttömyys on eri asia kuin sairaus.
Työkyvytön ei välttämättä ole edes sairas. Hänellä voi olla sormi murtunut, mutta se ei ole sairaus, vaan vamma.AP:n tapauksessa työpaikka aiheuttaa sairastumisen. Muualla hän voi liikkua sairastumatta.
Jos aapeellä oikeasti on sisäilmasta aiheutuvia oireita, niin kyllä hän oireilee työpaikan lisäksi kaikkialla muuallakin, missä on homeita tai liimoja tai pölyä ilmassa. Siis esimerkiksi kokolattiamatoilla sisustetuissa hotelleissa, isoissa tavarataloissa ja marketeissa varsinkin kellarikerroksissa, etelä-euroopan kaikissa kylpyhuoneissa, kirjastoissa, rakennustyömaiden lähellä, yms. Vaikka alkuperäinen altistus on tapahtunut työpaikalla, sisäilmasairaus tuntuu jatkossa muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lähtee matkalle sairaana, niin matkavakuutus ei korvaa sitä, jos matkalla joutuu hakeutumaan hoitoon alkuperäisen sairauden takia. Tässä tapauksessa se on toki epätodennäköistä, että niin edes kävisi, mutta se on kuitenkin hyvä pitää mielessä.
Jos matkustat EU-alueella, voit hakeutua hoitoon eurooppalaisen sairaanhoitokortin kanssa (saa kelasta). Sen ansiosta saat sairaanhoitoa samoilla ehdoilla ja hinnalla kuin kohdemaan asukkaat saavat omassa maassaan.
Esimerkiksi Italiassa ja Saksassa saa julkinen sairaanhoito on halvempaa ja tehokkaampaa kuin Suomessa. Ei tarvitse jonottaa puolta päivää ja reseptilääkkeet maksavat vain muutaman euron tai ovat ilmaisia.
Tietysti voit lähteä matkalle. En ymmärrä miksi et voisi? Eikö sinulla olisi kuitenkin töistä vapaata tuo ajankohta? Jos matka ajat sitten varattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi, niin kaikki pitkäaikaissairaat olisivat aina saikulla. Useimmat ovat kuitenkin työkykyisiä sairaudesta huolimatta.Työkyvyttömyys on eri asia kuin sairaus.
Työkyvytön ei välttämättä ole edes sairas. Hänellä voi olla sormi murtunut, mutta se ei ole sairaus, vaan vamma.AP:n tapauksessa työpaikka aiheuttaa sairastumisen. Muualla hän voi liikkua sairastumatta.
Jos aapeellä oikeasti on sisäilmasta aiheutuvia oireita, niin kyllä hän oireilee työpaikan lisäksi kaikkialla muuallakin, missä on homeita tai liimoja tai pölyä ilmassa. Siis esimerkiksi kokolattiamatoilla sisustetuissa hotelleissa, isoissa tavarataloissa ja marketeissa varsinkin kellarikerroksissa, etelä-euroopan kaikissa kylpyhuoneissa, kirjastoissa, rakennustyömaiden lähellä, yms. Vaikka alkuperäinen altistus on tapahtunut työpaikalla, sisäilmasairaus tuntuu jatkossa muuallakin.
Älä viitsi. Ei se tee kenestäkään sisäilmasairasta jos reagoi työpaikan homeisiin.
Joku voi toki sairastua nopeastikin niin että reagoi sen jälkeen kaikkeen, mutta yleensä se vaatii vuosikausien altistuksen.
Olen itse kärsinyt yhdessä työpaikassa sisäilmaingelmista. Sain jatkuvasti flunssia ja poskiontelotulehduksia. Olin melkein koko ajan sairaana ja työnantajaa kiukutti. Luuli vissiin että tahallani sairastelen.
Muutama muukin sairasteli paljon siellä ja osa valitti että työpaikalla haisee homeelle.
Sairastelu kuitenkin loppui kun työpaikka muutti uuteen toimitilaan. (Sama tapahtui muillekin "saikuttelujoille". )
Ei ole sen jälkeen ollut yhtään poskiontelotulehdusta. Flunssaakin korkeintaan kerran vuodessa. Eikä todellakaan edes joka vuosi.
Eikä sitä sairastelua ole tullut missään muuallakaan. Ei matkoilla eikä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Ei se tee kenestäkään sisäilmasairasta jos reagoi työpaikan homeisiin.
Joku voi toki sairastua nopeastikin niin että reagoi sen jälkeen kaikkeen, mutta yleensä se vaatii vuosikausien altistuksen.Olen itse kärsinyt yhdessä työpaikassa sisäilmaingelmista. Sain jatkuvasti flunssia ja poskiontelotulehduksia. Olin melkein koko ajan sairaana ja työnantajaa kiukutti. Luuli vissiin että tahallani sairastelen.
Muutama muukin sairasteli paljon siellä ja osa valitti että työpaikalla haisee homeelle.Sairastelu kuitenkin loppui kun työpaikka muutti uuteen toimitilaan. (Sama tapahtui muillekin "saikuttelujoille". )
Ei ole sen jälkeen ollut yhtään poskiontelotulehdusta. Flunssaakin korkeintaan kerran vuodessa. Eikä todellakaan edes joka vuosi.Eikä sitä sairastelua ole tullut missään muuallakaan. Ei matkoilla eikä kotona.
No sulla kävi älytön säkä. Rehellisesti sanottuna, tilanteesi ei kuitenkaan kuulosta lähestkään samalta kuin aapeellä, joka on pantu ennaltaehkäisevälle sairaslomalle.
Itselläni on vuosituhannen vaihteessa saatu altistus (niille siinä vaiheessa uudisrakennuksissa käytetyille lattialiimoille, jotka reagoiki. Jotenkin betonin kanssa) , ja saan oireita jokaisella Englantiin, Saksaan tai Välimerelle suuntautuvalla yli viikon mittaisella työmatkalla. Kokolattiamatot on pahimpia. Se reagoi moneen muuhunkin, välillä täydin ennakoimattomasti, ja tunnistan märän betonin marketiessa ja tavarataloissa. Minä en koskaan edes ollut sairaslomilla, mitta kyllä sen silti huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan kyvyttömäksi tekemään työtään.
Jos vointisi on normaali niin tietysti voit lähteä matkalle. Olen itse ollut jo yli 4v sairauslomalla vaikean fyysisen vamman vuoksi ja tottakai teen kaikkea sellaista mihin vaan suinkin pystyn. Olen myös matkustellut ja elänyt niin normaalisti kuin vain mahdollista. En voi mennä mihinkään kiipeilemään tai elämyspuistoihin tai muihin huvituksiin joissa täytyy kyetä fyysiseen suoritukseen mutta voin käydä museoissa, konserteissa ja kävellä katselemassa arkkitehtuuria.
Tässä varsin hyvää tietoa kerättynä yhteen
https://www.fine.fi/media/julkaisut-2015/mita-matkavakuutus-korvaa-jos-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäilmaongelmien kanssa on muuten hyvinkin todennåköistå, että ”alkuperäinen sairaus” eli sisäilmaongelma aktivoituu matkakohteessa. Jotakuinkin kaikkialla maailmassa on homeisempaa ja pölyisempää kuin Pohjoismaissa.
On muunkinlaisia sisäilmaongelmia kuin homeet ja pöly.
Jos vointisi sallii matkustamisen, niin sitten ilman muuta matkustat.
Sairasloman hyävksyy työnantaja, työnantaja voi määrätä työntekijän jopa toiselle lääkärille.
Työnantajan ei ole mikään pakko siis aina hyväksyä sairaslomatodistusta, eikä työterveyslääkäri voi sanoa sitä, saako ihminen matkustaa ulkomaille sairaslomallaan, vaikka pystyisikin matkustamaan.
Ihmisiä on saatu kiinni siitä ja menettäneet työpaikkansa, kun ovat sairaslomalla jopa tehneet toista työtään.
Ap:n kohdalla ei tuosta vaaraa, kun on muutenkin jäämässä pois töistä.
Ainostaan voi olla niin, että jos työnantaja ei tuota hyväksyisi, niin silloin työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa sairasloma-ajalta.
Näitä sairauslomalla olleiden tekemisiä on käsitelty myös oikeudessa.
Ymmärrän sen jos on esim flunssassa niin silloinhan on sairasloma käytettävä lepäämiseen. Minä olen taas täysin oireeton. Tällä paikkakunnalla on muutama muukin rakennus, josta saan oireita eli välttelen niitä.
Minulla oli ensi viikon matkapäivät pyydetty jo kesällä vapaaksi (käytän kertyneet vuosiloma vapaat), joten en saa niiltä varmasti muutenkaan sairausajan palkkaa.
Tämä on vähän henkisesti raskasta olla työkyvytön / sairaslomalla kun olen taas nyt oireeton. En oikein uskalla edes liikkua tai tehdä mitään kun tulee sellainen olo ettei saisi.
Ap
Arvelen, että voit mennä matkalle, kuka sen edes saisi tietää, kun et enää töihin palaa.
Tuo sairaslomahan menee nyt päällekkäin lomasi kanssa, täällä ei kuitenkaan kukaan voi sanoa suoraan, että miten olisi oikein toimia, kun ei kukaan tiedä sitä.
Sinun täytyy vaan toimia, niinkuin parhaaksi näet.
Jos olisi, niin kaikki pitkäaikaissairaat olisivat aina saikulla. Useimmat ovat kuitenkin työkykyisiä sairaudesta huolimatta.
Työkyvyttömyys on eri asia kuin sairaus.
Työkyvytön ei välttämättä ole edes sairas. Hänellä voi olla sormi murtunut, mutta se ei ole sairaus, vaan vamma.
AP:n tapauksessa työpaikka aiheuttaa sairastumisen. Muualla hän voi liikkua sairastumatta.