Sairausloma ja matkustaminen
Mulla on tilanne, että olen sisäilman takia sairauslomalla nyt kaksi viikkoa ja työt loppuu jo kolmen viikon kuluttua, töihin lääkäri ei minua enää päästä. Mulla on 4päivän matka varattuna ensi viikon ti-pe ja olin se jo pyytänyt vapaaksi kesällä ja saanut vapaan ja nyt mietin voinko mennä sinne? Olen nyt taas oireeton kun en ole ollut kolmeen päivään töissä. Ja jos en voi lähteä niin korvaako joku vakuutus tämän?
Kommentit (37)
No voinko mennä sinne matkalle? Lääkäri käski mun ulkoilla ja touhuilla normaalisti.
Onko sinulla matkavakuutus johon sisältyy peruutusturva? Jos on, niin pyydät lääkäriltä lausunnon, että matkustaminen kielletty, ja saat rahat takaisin.
Jos lääkäri on sitä mieltä, että matkustamiselle ei ole estettä, niin voit matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
No voinko mennä sinne matkalle? Lääkäri käski mun ulkoilla ja touhuilla normaalisti.
Riippunee matkasta. Itse olen ollut esim Kreetalla leikkauksen jälkeen. Helpompaa hoitaa lapsiakin all inclusivessa.
Siis minä sairastun/oireilen työpaikalla. Oireita ovat mm.jatkuvat poskiontelotulehdukset (tälle kesälle/syksyä jo 5antibioottia), nenäverenvuodot, äänenkäheys, liman valuminen nieluun/yöllinen kuiva yskä ja tukehduttavat yskäkohtaukset päivällä, silmien turpoaminen ja kutina. Lääkäri sanoi, ettei voi määrätä enää ainuttakaan antibioottia ja sanoi, että terveys vaarantuu töissä, joten en saa enää mennä tuöpaikalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis minä sairastun/oireilen työpaikalla. Oireita ovat mm.jatkuvat poskiontelotulehdukset (tälle kesälle/syksyä jo 5antibioottia), nenäverenvuodot, äänenkäheys, liman valuminen nieluun/yöllinen kuiva yskä ja tukehduttavat yskäkohtaukset päivällä, silmien turpoaminen ja kutina. Lääkäri sanoi, ettei voi määrätä enää ainuttakaan antibioottia ja sanoi, että terveys vaarantuu töissä, joten en saa enää mennä tuöpaikalle.
Ap
Ota siihen lääkäriin yhteyttä ja kysy voitko matkustaa. Me emme sitä voi tietää. Huom. rahat saat takaisin vain jos sinulla on vakuutus.
Mikä sua estää menemästä lomalle? Terveyskö?
Jos lääkäri on määrännyt sairauslomaa, hän on todennut potilaan sairaaksi.
Ei vaan mietin onko joku laki joka kieltää sen, koska en ole enne ollut tällaisella sairaslomalla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan mietin onko joku laki joka kieltää sen, koska en ole enne ollut tällaisella sairaslomalla?
Ap
Mikään laki ei sitä kiellä.
Jos sairausloman syy on sellainen että se ei rajoita normaalia elämää kuten kaupassa käyntiä, ulkoilua, matkustamista tai bailaamista, voit niitä tehdä aivan huoletta.
Tapauksesi on vieläpä harvinaisen selvä, koska sairausloman syysi on työpaikallasi. Muualla voit tehdä mitä pystyt ja haluat.
Ei ole olemassa lakia, joka kieltäisi sairaslomalla matkustamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömäksi.
Whatever mutta sitten lääkäri ei voi todeta terveeksi ja jatkaa sairauslomaa.
Se missä kukakin toipuu sairauslomalla on sitten kunkin oma asia. Itse olen ollut monta kertas matkalla sairauslomalla koska yrittäjänä ei kuitenkaan raha juokse ja silloin on sitten edes saanut levätä kun lapsilla on puuhaa ja ruoka ja siivous hoituu.
Minä ehdotin työterveyslääkärille, että määräisi sellaiset lääkkeet, että pystyisin töissä olemaan lopun mitä on sopimusta jäljellä, mutta kyse on kuulemma vastuukysymyksistä eli työntekijän terveyttä ei saa riskeerata ja lääkkeillä ei voida estää altistumista. Lisäksi sanoi, että olen käyttänyt niin paljon eri lääkkeitä, että käy kohta sekin terveyden päälle. Antibiootteja en saa enää yhtään kuuria.
Ap
Tottakai saat matkustaa. Työkyvyttömyytesi johtuu työskentelypaikasta, muuten et ole kipeä. Ei ole mitään syytä miksi et saisi matkustaa.
Voit myös ajatella näin. Esim. TV:n uutistenlukija voi olla sairaslomalla jos häneltä menee ääni. Työnantaja voi toki määrätä uutistenlukijan tekemään muuta työtä sairasloma-aikana mutta jos ei määrää tämä saa tehdä mitä lystää sairaslomallaan. Samoin sinun työnantajasi voisi määrätä sinut tekemään töitä vaikkapa kotona tai muussa toimipisteessä jos se on mahdollista mutta jos ei määrää saat lähteä vaikka kuuhun ilman ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Voit mennä matkalle jos vointisi sallii sen.
Sairausloma ei ole ulkonaliikkumiskielto.
Olen itse 300 päivän sairauslomalla. Lääkäri kirjoitti kirjoitti b-lausuntoon (=sairauslomatodistus jos on pitkä sairausloma), että työkyvytön, eikä merkinnyt työkyvyttömyydelle päättymispäivää. Minulla on etenevä sairaus, eikä vointini tule koskaan paranemaan.
Kela maksaa nyt sitten 300 päivää sairauspäivärahaa. Sen jälkeen pitäisi jäädä eläkkeelle tai palata töihin.
Mutta joo, aion kyllä käydä kaupassa ja matkustellakin sairauslomani aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lähtee matkalle sairaana, niin matkavakuutus ei korvaa sitä, jos matkalla joutuu hakeutumaan hoitoon alkuperäisen sairauden takia. Tässä tapauksessa se on toki epätodennäköistä, että niin edes kävisi, mutta se on kuitenkin hyvä pitää mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lähtee matkalle sairaana, niin matkavakuutus ei korvaa sitä, jos matkalla joutuu hakeutumaan hoitoon alkuperäisen sairauden takia. Tässä tapauksessa se on toki epätodennäköistä, että niin edes kävisi, mutta se on kuitenkin hyvä pitää mielessä.
Totta, mutta asia ei riipu sairaslomalla olemisesta. Voit olla kesälomallakin, sairastua keuhkoputkentulehdukseen ja lähteä reissuun, jolloin lomakohteessa ollessasi keuhkoputkentulehduksesi paheneekin keuhkokuumeeksi. Tai sulla voi olla joku krooninen sairaus, jonka vuoksi et ole koskaan sairaslomalla, mutta joka pahenee lomakohteessa. Sairasloma on siis epäoleellinen asia tässä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin työterveyslääkärille, että määräisi sellaiset lääkkeet, että pystyisin töissä olemaan lopun mitä on sopimusta jäljellä, mutta kyse on kuulemma vastuukysymyksistä eli työntekijän terveyttä ei saa riskeerata ja lääkkeillä ei voida estää altistumista. Lisäksi sanoi, että olen käyttänyt niin paljon eri lääkkeitä, että käy kohta sekin terveyden päälle. Antibiootteja en saa enää yhtään kuuria.
Ap
Fiksu lääkäri. Meillä lääkäri määrää kaikenlaisia lääkkeitä astmalääkkeistä lähtien. Eikä sisäilmassa ole hänen mukaansa mitään vikaa, vaikka viat on todettu tutkimuksissakin.
Ei korvaa koska sairastuminen ei ole äkillinen.