Artynyt suolisto aiheuttaa pelkotiloja ja paniikkia, mikä avuksi
Mikä minua vaivaa? Minulla on ollut jonkin verran vatsavaivoja koko aikuisiän, mutta olen pärjännyt niiden kanssa töissä. Aamuisin, jos maha oli ”kaurapuurolla”, sain suoliston tyhjäksi ennen kuin kävelin lyhyen työmatkan isoon firmaan, jossa oli paljon vessoja ja hommat sellaisia, että mahdolliset palaverit kestivät vain pari tuntia. Isossa firmassa olisi ollut oma työterveyshuoltokin, jos olisi vatsa äitynyt tosi pahaksi. Kuitenkin yleensä sinnittelin ilmaröyhtäilyt ja pahan olon ilman, että kukaan huomasi. Aina toisinaan iski jonkinlainen kunnon tulehduskohtaus, joka alkoi väreilevällä kivulla. Ikäänkuin kaikki alapään limakalvot olisivat tulehtuneet. Olo oli silloin niin arka, että vessassa oli syytä käydä useammin, kun virtsarakkokin oli arka. Illan mittaan, kun ilmaa alkoi tulla suoliston kauttakin, olo tasaantui.
Nyt olen ollut pitkään työttömänä. Yli 55-vuotiaana en ole juuri päässyt haastatteluihin. Sain sitten lukemattomien hakujen jälkeen ”orjatöitä” puoli vuotta kestävästä oman alani työharjoittelusta. Stressiä on riittänyt henkilökohtaisessa elämässä. Aluksi pidin harjoittelustani kovasti ja olen ahkera. Nyt kuitenkin epäilen, ettei kaikille ilmaisharjoittelijoille tulla tarjoamaan palkkatukipaikkaa, koska välillä pitää keksimällä keksiä työtä. Stressaan siis jo työstänikin, enkä missään nimessä haluaisi näyttää siellä sairaalta. Firma on tosi pieni, tilat ovat ahtaat ja omaa työterveyshuoltoa ei ole. Edes paikkaa, jossa voisi muiden kuulematta soittaa lääkäriin ei ole.
Viime aikoina vatsani on ollut koko ajan kipeä. Kausittain tulee jatkuvaa ilmaröyhtäilyä. Suolistoa särkee ja välillä pukkaa ripulia. Kuljen töihin vajaan tunnin julkisilla ja hermoilen aamuisin, miten vatsa kestää matkan. Töissä olen alkanut saada ahdistus/pelkokohtauksia palavereissa. Pelko alkoi eräässä palaverissa toisen firman tiloissa, jonne piti porukalla matkustaa tunti. Palaverissa iski pakokauhu ja suolistoa pakotti. Siinnittelin, kunnes palaveri loppui. Vessassa maha oli löysällä ja tavaraa tuli paljon. Sitten sain pakokauhun seuraavasta palaverista ja jouduin käymään kaksi kertaa vessassa ennen palaveria. Silti sydän hakkasi koko palaverin ajan pelosta. Lopulta kävin päivystyksessä ja sain lievää rauhoittavaa lääkettä, jonka avulla matkustin yhteen palaveriin toiseen firmaan. Nyt yritän sinnitellä ilman lääkettä. Elokuvissakin iski ihan hillitön pakokauhu heti, kun pääsin saliin. (Ennen olen pitänyt elokuvissa käynnistä). Suolisto ei temppuillut, mutta pakokauhu moninkertaisti virtsanerityksen ja istuin kupla otsassa koko esityksen nauttimatta siitä ollenkaan.
Yhtenä päivänä oli töissä taas jatkuva tulehduskipu suolistossa. Myöhemmin illalla iski melkein musta ripuli, joka haisi vahvasti liuottimelta. Silloin iski epätoivo, kuinka pystyn matkustamaan julkisilla seuraavana päivänä töihin.
Mitä voisin tehdä? Pitäisikö harjoittelupaikassa rehellisesti kertoa, että en aina pysty lähteään asiakaspalavereihin. Uskaltaisinko varata lääkärikäyntejä työajalle? Olen asiasta aivan stressaantunut, kun elämä on sinnittelyä. Onko muilla ollut samanlaisia vaivoja ja onko niihin löytynyt selitys? Miten IBS, ärtynyt paksusuoli tai keliakia vaivaavat? Onko minulla paniikkihäiriö?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi info vielä, joka tästä ketjusta vielä puuttui. Ihan kaikista erilaisista palkattoman harjoittelun muodoista en tiedä, mutta silloin kun olen itse sellaisessa ollut työvoimakoulutukseen liittyen eli työkkärin kustantamana, niin ihan esimiehen kanssa sopimalla pystyi hoitamaan työajalla lääkärikäynnit tms. päiväaikaiset asioinnit. Ei ne työkkärissä siitä halua kuulla, että joku on ollut kaksi tuntia suunnitellusti poissa. Työterveyttä palkattomalla ei tietenkään voi olla, kun ei ole työsuhdettakaan, joten kohteena joko oma arvauskeskus tai sitten yksityinen. Eiköhän musta ripuli oteta terveyskeskuksessakin vakavasti. Eli nyt ensin selvittämään vatsavaivojen syytä, ja mikäli mitään ei löydy, niin sitten pohtia stressi- ja paniikkiasioiden hoitoa tarkemmin.
En minä työkkäriä tässä pelkää vaan sitä, että työnantaja raakkaa minut näistä harjoittelijoista huonoimmaksi, jos en pysty ihan kaikkeen, mitä halutaan teettää. Kaikille ei ehkä riitä jatkopaikkaa. Pelkään myös, että salaamalla ongelman, kärsin sitten kohtuuttomasti jokaisesta palaverista ja reissusta ja jossain vaiheessa se tulee kuitenkin ilmi. AP
Miksi et mene lääkäriin tutkimuksiin?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljat pois
Ja miksi viljat pois? No siksi, että viljan tuotannossa käytetään harmittavaa kyllä glyfosaattia, joka erityisesti sitoutuu kylmään maaperään. Glyfosaatti toimii malarialääkkeenä, mutta se tappaa suoliston hyvät bakteerit.
Stressin ohella lisäksi liika sokeri ja varsinkin keinomakeutusaineet sekä lisäaineet saattavat aiheuttaa suoliston bakteerikannan tasapainoa huonoille bakteereille sopivaksi.
En syö yhtään karkkia enkä juo limsaa, joten en varmaan kovin paljoa saa keinomakeutusaineita. Töissä syön kyllä mikroeineksiä ruokatunnilla (ostan -60% ilta-alesta päiväysvanhoja). Sokeria tulee banaaneista, omenoista ja leivästä. Työttömänä ruokavalio ei ehkä ole ihan ihanteellinen. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla hyvin samankaltaisia oireita samantapaisissa tilanteissa. Sinnittelin ihan liian pitkään! Lopulta sain yleistyneen ahdistuneisuushäiriön diagnoosin. Nettiterapian avulla ja itseäni pikkuhiljaa altistamalla olen saanut oireita kuriin. Hätävarana mulla on Propral, jota otan tarvittaessa tosi harvoin 10 mg. Salailu ja peittely pahentaa oireita. Mua on auttanut tosi paljon se että olen voinut kertoa oireistani ja peloistani joillekin työkavereille. He eivät pitäneetkään mua tyhmänä ja nolona kun pelkään pissaavani tai kakkaavani housuun kesken tärkeän palaverin vaan tsemppasivat hienovaraisesti. Tsemppiä ap. Et oo yksin oireidesi kanssa!
Minulla on vielä 9 kpl noita 10 mg Propralia, jotka sain ensiavuksi silloin päivystyksessä. Ne ovat henkisenä tukena, jos pimahdan täysin.
Se tässä harmittaa, että olen näin heikko. En tällä hetkellä varmaankaan selviäisi matkustelua vaativasta hommasta. Pelkään siis hakea mitään työpaikkaa, johon voi liittyä matkustelua. AP
Et sä ole heikko! Sä oot nyt vaan väliaikaisesti vähän huonossa jamassa. Olet joutunut stressaavan tilanteen vuoksi tuollaiseen oravanpyörään mut siitä on mahdollista päästä pois. Mä olin pahimmillaan lähes työkyvytön mut nyt jo lähes oireeton. Kyllä sää pärjäät ja selviät!
Käy nyt ensin lääkärissä tutkituttamassa että ei ole mitään vakavampaa, mutta itse tuollaiset oireet hävisi kokonaan kun jätin hiilarit minimiin, eli ketodieetillä olen. Ei ihmisen suoslisto ole tarkoitettu kestämään sellaisia määriä viljaa kuin nykyään syödään. Vihanneksia ja lihaa, sillä voi hyvin. Ei hedelmiä, sokereita, prosessoitua ruokaa, eikä missään nimessä viljaa!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaan ei ole ollut voimia järkätä asiaa. Yksityiseen ei työttömällä ole varaa. Terkkariin pitää soittaa ja odottaa takaisinsoittoa. Töissä ei ole minkäänlaista yksityistilaa, jossa ottaa vastaan se puhelu. Saatika jos puhelu tulee vaikka aamulla bussissa matkustaessa. Yritän nyt ottaa itseäni niskasta kiinni. AP
Musta ripuli ei ole välttämättä huolenaihe, vaan voi kertoa vain siitä että on tullut syötyä liikaa rasvaa. Minulla oli sellainen jatkuvasti kun yritin noudattaa täälläkin uskovaisesti ketodieettiä noudattavia. Eli älä siitä liikaa säikähdä. Uskon, että iso osa ongelmastasi on psyykistä. Ja tämä ei ole vähättelyä, se on hyvä asia koska voit parantua yhtä nopeasti kuin ongelmatkin ovat syntyneet. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Musta ripuli ei ole välttämättä huolenaihe, vaan voi kertoa vain siitä että on tullut syötyä liikaa rasvaa. Minulla oli sellainen jatkuvasti kun yritin noudattaa täälläkin uskovaisesti ketodieettiä noudattavia. Eli älä siitä liikaa säikähdä. Uskon, että iso osa ongelmastasi on psyykistä. Ja tämä ei ole vähättelyä, se on hyvä asia koska voit parantua yhtä nopeasti kuin ongelmatkin ovat syntyneet. Kokemusta on.
Uskon itsekin vahvasti psyykkiseen kuormitukseen. Tilanne paheni, kun tajusin, ettei harjoittelupaikassa varmaan riitä kaikille töitä. Kun kuntoni heikkeni, aloin samalla pelätä, etten pysty hakemaan mitään muutakaan paikkaa, jos siihen liittyy noita palavereja. Kierre oli valmis. Ehdin käydä alkusyksystä katsomassa useita elokuvia, kun sain ilmaislippuja. En saanut paniikkikohtauksia vielä silloin. Viimeisen elokuvakäynti oli vasta, kun kuntoni heikkeni ja kokemus oli kauhea.
Minulla on aikaisemmalta työuralta yksi ahdistuskausikokemus. Jouduin valvomaan kotiasioiden vuoksi tosi paljon. Töistä käytiin porukalla syömässä ja minulla alkoi suolisto vaivata ja aloin pelätä lounastaukoja. Ahdistuin jo ennen ruokailua ja välttelin yhteisruokailua työkavereiden kanssa. Sain firman työterveyshuollosta jotain rauhoittavia nappeja. Pidin niitä pitkään mukana hätävarana, mutta tsemppasin ilman lääkkeitä. Vaiva parani varmaankin osittain siksi, että kotistressi väheni. AP
Minulla vastaavat oireet paljastuivat keliakiaksi.
Ayurveda auttoi minulla, mutta eipä ennakkoluuloiset suomalaiset sitä usko ikinä 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaan ei ole ollut voimia järkätä asiaa. Yksityiseen ei työttömällä ole varaa. Terkkariin pitää soittaa ja odottaa takaisinsoittoa. Töissä ei ole minkäänlaista yksityistilaa, jossa ottaa vastaan se puhelu. Saatika jos puhelu tulee vaikka aamulla bussissa matkustaessa. Yritän nyt ottaa itseäni niskasta kiinni. AP
Soitin eilen aamulla ajanvaraukseen. Onneksi takaisinsoitto ehti tulla ennen bussille lähtöä. Vapaita aikoja oli vasta marraskuussa, mutta yllättäen löytyi peruutusaika tälle päivälle. Kävin siis lääkärissä, joka kirjoitti lähetteen labratutkimuksiin. Hän epäili lähinnä ärtyneen suolen oireyhtymää. Seuraava lääkäriaika on vasta marraskuussa, joten ehdin rauhassa käydä labratutkimuksissa. Sain myös Propral 10 mg reseptin henkiseksi tueksi.AP
Vierailija kirjoitti:
Jos ei sulla ole diagnoosia, miettisin onko syyt ja seurakset sekaisin... että vatsavaivat ovatkin psykosomaattisia.
Mitä olet silmilläsi katsellut, ehkä hyväksynytkin itseesi, että noin on aivokemiat ja siitä vatsa sekaisin?
Mikähän AP:llä ollut vaivana, ei ole tullut sitä kirjoittamaan tänne.. kunhan ei vaan mitään vakavaa.
Viljat pois, ehkä maitokin. Biolatten Havitall on minusta paljon parempi kuin Vi-Siblin tai muut kilpailijat.
Parannetaan suoli ensin L-Glutaminella, kollageenillä, sokerittomalla, gluteenittomalla, vähähiilarisella ruokavaliolla. Vatsahapot pitää olla voimakkaat, omenasiideriviinietikalla ja betaine hydrokloridilla ja ihan vaikka sitruunavedellä. Siellä voi olla bakteerien liikakasvusto ohutsuolessa, vuotava suoli.... mene lääkäriin ja sitten funktionaaliselle lääkärille ja vertaile tuloksia.
Onhan niitä m*lkkuja työnantajia, mutta olisiko sen helpompi ymmärtää ne asiat missä et suoriudu ihan 100%, ja helpompi nähdä kaikki muu missä ehkä suoriudut paremmin kuin ne muut jatkopaikkaa kärkkyvät, jos kerrot rehellisesti sille pomolle missä mennään? Olisi siinäkin yksi hermoilun aihe vähemmän.