Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Artynyt suolisto aiheuttaa pelkotiloja ja paniikkia, mikä avuksi

stressaantunut orjatyöläinen
07.10.2019 |

Mikä minua vaivaa? Minulla on ollut jonkin verran vatsavaivoja koko aikuisiän, mutta olen pärjännyt niiden kanssa töissä. Aamuisin, jos maha oli ”kaurapuurolla”, sain suoliston tyhjäksi ennen kuin kävelin lyhyen työmatkan isoon firmaan, jossa oli paljon vessoja ja hommat sellaisia, että mahdolliset palaverit kestivät vain pari tuntia. Isossa firmassa olisi ollut oma työterveyshuoltokin, jos olisi vatsa äitynyt tosi pahaksi. Kuitenkin yleensä sinnittelin ilmaröyhtäilyt ja pahan olon ilman, että kukaan huomasi. Aina toisinaan iski jonkinlainen kunnon tulehduskohtaus, joka alkoi väreilevällä kivulla. Ikäänkuin kaikki alapään limakalvot olisivat tulehtuneet. Olo oli silloin niin arka, että vessassa oli syytä käydä useammin, kun virtsarakkokin oli arka. Illan mittaan, kun ilmaa alkoi tulla suoliston kauttakin, olo tasaantui.

Nyt olen ollut pitkään työttömänä. Yli 55-vuotiaana en ole juuri päässyt haastatteluihin. Sain sitten lukemattomien hakujen jälkeen ”orjatöitä” puoli vuotta kestävästä oman alani työharjoittelusta. Stressiä on riittänyt henkilökohtaisessa elämässä. Aluksi pidin harjoittelustani kovasti ja olen ahkera. Nyt kuitenkin epäilen, ettei kaikille ilmaisharjoittelijoille tulla tarjoamaan palkkatukipaikkaa, koska välillä pitää keksimällä keksiä työtä. Stressaan siis jo työstänikin, enkä missään nimessä haluaisi näyttää siellä sairaalta. Firma on tosi pieni, tilat ovat ahtaat ja omaa työterveyshuoltoa ei ole. Edes paikkaa, jossa voisi muiden kuulematta soittaa lääkäriin ei ole.

Viime aikoina vatsani on ollut koko ajan kipeä. Kausittain tulee jatkuvaa ilmaröyhtäilyä. Suolistoa särkee ja välillä pukkaa ripulia. Kuljen töihin vajaan tunnin julkisilla ja hermoilen aamuisin, miten vatsa kestää matkan. Töissä olen alkanut saada ahdistus/pelkokohtauksia palavereissa. Pelko alkoi eräässä palaverissa toisen firman tiloissa, jonne piti porukalla matkustaa tunti. Palaverissa iski pakokauhu ja suolistoa pakotti. Siinnittelin, kunnes palaveri loppui. Vessassa maha oli löysällä ja tavaraa tuli paljon. Sitten sain pakokauhun seuraavasta palaverista ja jouduin käymään kaksi kertaa vessassa ennen palaveria. Silti sydän hakkasi koko palaverin ajan pelosta. Lopulta kävin päivystyksessä ja sain lievää rauhoittavaa lääkettä, jonka avulla matkustin yhteen palaveriin toiseen firmaan. Nyt yritän sinnitellä ilman lääkettä. Elokuvissakin iski ihan hillitön pakokauhu heti, kun pääsin saliin. (Ennen olen pitänyt elokuvissa käynnistä). Suolisto ei temppuillut, mutta pakokauhu moninkertaisti virtsanerityksen ja istuin kupla otsassa koko esityksen nauttimatta siitä ollenkaan.
Yhtenä päivänä oli töissä taas jatkuva tulehduskipu suolistossa. Myöhemmin illalla iski melkein musta ripuli, joka haisi vahvasti liuottimelta. Silloin iski epätoivo, kuinka pystyn matkustamaan julkisilla seuraavana päivänä töihin.

Mitä voisin tehdä? Pitäisikö harjoittelupaikassa rehellisesti kertoa, että en aina pysty lähteään asiakaspalavereihin. Uskaltaisinko varata lääkärikäyntejä työajalle? Olen asiasta aivan stressaantunut, kun elämä on sinnittelyä. Onko muilla ollut samanlaisia vaivoja ja onko niihin löytynyt selitys? Miten IBS, ärtynyt paksusuoli tai keliakia vaivaavat? Onko minulla paniikkihäiriö?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautatablettikuuri tuottaa mustaa ulostetta. Värjää ulosteen mustaksi siis.

Vierailija
22/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoit, että oli musta ripuli. Jos tulee mustaa ulostetta, pitää ehdottomasti mennä heti lääkäriin. Älä leiki terveydelläsi. Työnantajalle ei tarvitse kertoa lääkärikäynnin syytä, vaikka tietysti pitääkin pyytää lupa käyntiin ja itse sitten kustantaakin, jos firmassa on vain minimityöterveys.

Yleensä ei ole ollut niin tummaa, mutta sen kerran, kun tuli se järjettömän oloinen liuottimen katku, uloste oli löysää ja tummaa. Se haju ihmetytti ja pelotti. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te nyt vauhkoatte mustasta ripulista kuin jostain mustasta surmasta? Ripuli voi hyvin olla sysimustaa monesta syystä, ihan vaikka liiallisesta kahvista. Voi teitä.

Vierailija
24/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit, että oli musta ripuli. Jos tulee mustaa ulostetta, pitää ehdottomasti mennä heti lääkäriin. Älä leiki terveydelläsi. Työnantajalle ei tarvitse kertoa lääkärikäynnin syytä, vaikka tietysti pitääkin pyytää lupa käyntiin ja itse sitten kustantaakin, jos firmassa on vain minimityöterveys.

Yleensä ei ole ollut niin tummaa, mutta sen kerran, kun tuli se järjettömän oloinen liuottimen katku, uloste oli löysää ja tummaa. Se haju ihmetytti ja pelotti. AP

Miksi et mene sairaalaan tutkimuksiin, huijari.

T.suolistosairas.

Vierailija
25/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautatablettikuuri tuottaa mustaa ulostetta. Värjää ulosteen mustaksi siis.

En syö mitään lääkkeitä. Kyseisenä ripulipäivänä söin illalla Särvin-kalajauhelihaa, mutta maha oli oireillut jonkin verran jo päivällä. AP

Vierailija
26/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vahvasti psyykkiseltä oireilulta. Käy lääkärissä poissulkemassa kaikki fyysisetsairaudet, pyydä lähete, että pääset keskustelemaan paniikkioireista, ja lisäksi, itse herkkävatsaisena neuvon vielä kokeilemaan päivittäistä 16 tunnin paastoa. Minulla se on auttanut. Suolisto voi paremmin, kun syön vain välillä 12-20 joka päivä.

Vierailija
27/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei oo se saman päivän ruoka mikä sinne pönttöön lösähtää, vaan se mitä söit edellisenä päivänä.

Vierailija
28/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa sen verran merkittäviltä nuo oireet, että lääkärin pitäisi tutkia. Oma-apuna apteekista voi kokeilla maitohappobakteereja, ehkä joku vahvempi versio niistä tulisi kyseeseen. Apteekissa voidaan neuvoa mitä niistä käytetään IBS-oireisiin.

Vierailija
29/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt kannattaa mennä lääkäriin.

Älä puhu mitään stressistä, koska nuo vatsaoireet laitetaan stressin syyksi ja jätetään tutkimatta! Saat vaan mt-leiman papereihisi, jonka jälkeen kaikki sun vaivat on psykosomaattisia.

Hyvinhän sulla menisi, jos ei vatsa vaivaisi.

Vierailija
30/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrät että sitä varmemmin saat työnkin pidettyä, kun saat hoidettua itsesi kuntoon... Jos tästä harjoittelusta ei jää paikkaa, niin viimeistään seuraavassa paikassa olet itsevarmempi.

Miten ihmeessä olet kärsinyt ja sinnitellyt noin pitkään? Ei mitään järkeä.

Tuhoat suolistoasi koko ajan, kun et ole oikealla ruokavaliolla. Tai käytä oikeita lääkkeitä.

Nyt itseä niskasta kiinni, ja elämä hallintaan. Lääkärille mars.

Äläkä nyt yhtään mieti että onpa noloja vaivoja. Suomi on pullollaan suolistovaivaisia. Lääkärit ovat kuulleet kaiken.

Vierailija
31/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt kannattaa mennä lääkäriin.

Älä puhu mitään stressistä, koska nuo vatsaoireet laitetaan stressin syyksi ja jätetään tutkimatta! Saat vaan mt-leiman papereihisi, jonka jälkeen kaikki sun vaivat on psykosomaattisia.

Hyvinhän sulla menisi, jos ei vatsa vaivaisi.

Älä viitsi. Aloittajalla on selvästi psyykkistä oireilua, johon hän tarvitsee apua. Ja sitä on tarjolla. Vähän kuin kehoittaisit syöpäpotilasta vain hankkimaan lääkäristä lihotusneuvoja, ja salaamaan syöpänsä lääkäriltä. Mielenterveyden sairauksissa ei ole mitään häpeämistä. Ne ovat yleisiä, ja niitä on ihan normaaleilla fiksuilla ihmisillä.

Vierailija
32/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määrää ottamaan ulostenäytteen, kun kuulee mustasta ulosteesta, labra tutkii. Asia selviää kyllä näytteestä, vaikka uloste ei tällä hetkellä oliskaan mustaa.

Vierailija
33/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viljat pois

Ja miksi viljat pois? No siksi, että viljan tuotannossa käytetään harmittavaa kyllä glyfosaattia, joka erityisesti sitoutuu kylmään maaperään. Glyfosaatti toimii malarialääkkeenä, mutta se tappaa suoliston hyvät bakteerit.

Stressin ohella lisäksi liika sokeri ja varsinkin keinomakeutusaineet sekä lisäaineet saattavat aiheuttaa suoliston bakteerikannan tasapainoa huonoille bakteereille sopivaksi.

Vierailija
34/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele hengittämään. Netistä löytyy ohjeita. Anna paniikkikohtauksen tulla ja mennä. Lopeta tupakka ja alkoholi.

En polta, enkä käytä alkoholia. Bussissa yritän taltuttaa pelon selaamalla kännykkää ja ajattelemalla muuta kuin matkaa. AP

Mulla oli kanssa vatsa hyvin rauhaton ja pömpöttävä - sain sen täysin kuriin lopettamalla hiivaa sisältävät leivät ja muut hiivatuotteet. Kannattaa kokeilla.

Muuten tuo kyllä kuullostaa myös ihan paniikkihäiriöltä, joka voi tulla kenelle tahansa, joko silloin tällöin tai sitten ihan jäädäkseen. 

Jos paniikki jatkuu, tarvitset siihen lääkitystä, jotkut hyötyvät myös terapiasta, jotkut taas eivät.

Suosittelen tilaamaan ajan ja käymään oman terveysasemasi psyk.sairaanhoitajan juttusilla, hän määrää sitten jatkot.

Vierailija
35/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hyvin samankaltaisia oireita samantapaisissa tilanteissa. Sinnittelin ihan liian pitkään! Lopulta sain yleistyneen ahdistuneisuushäiriön diagnoosin. Nettiterapian avulla ja itseäni pikkuhiljaa altistamalla olen saanut oireita kuriin. Hätävarana mulla on Propral, jota otan tarvittaessa tosi harvoin 10 mg. Salailu ja peittely pahentaa oireita. Mua on auttanut tosi paljon se että olen voinut kertoa oireistani ja peloistani joillekin työkavereille. He eivät pitäneetkään mua tyhmänä ja nolona kun pelkään pissaavani tai kakkaavani housuun kesken tärkeän palaverin vaan tsemppasivat hienovaraisesti. Tsemppiä ap. Et oo yksin oireidesi kanssa!

Vierailija
36/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös miettiä, onko tuo työ oikeasti sellaista, mitä haluaisit tehdä. Jatkuvaa palavereissa ravaamista ym. Sopisiko sinulle paremmin joku muu työ?

Vierailija
37/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi info vielä, joka tästä ketjusta vielä puuttui. Ihan kaikista erilaisista palkattoman harjoittelun muodoista en tiedä, mutta silloin kun olen itse sellaisessa ollut työvoimakoulutukseen liittyen eli työkkärin kustantamana, niin ihan esimiehen kanssa sopimalla pystyi hoitamaan työajalla lääkärikäynnit tms. päiväaikaiset asioinnit. Ei ne työkkärissä siitä halua kuulla, että joku on ollut kaksi tuntia suunnitellusti poissa. Työterveyttä palkattomalla ei tietenkään voi olla, kun ei ole työsuhdettakaan, joten kohteena joko oma arvauskeskus tai sitten yksityinen. Eiköhän musta ripuli oteta terveyskeskuksessakin vakavasti. Eli nyt ensin selvittämään vatsavaivojen syytä, ja mikäli mitään ei löydy, niin sitten pohtia stressi- ja paniikkiasioiden hoitoa tarkemmin.

Vierailija
38/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hyvin samankaltaisia oireita samantapaisissa tilanteissa. Sinnittelin ihan liian pitkään! Lopulta sain yleistyneen ahdistuneisuushäiriön diagnoosin. Nettiterapian avulla ja itseäni pikkuhiljaa altistamalla olen saanut oireita kuriin. Hätävarana mulla on Propral, jota otan tarvittaessa tosi harvoin 10 mg. Salailu ja peittely pahentaa oireita. Mua on auttanut tosi paljon se että olen voinut kertoa oireistani ja peloistani joillekin työkavereille. He eivät pitäneetkään mua tyhmänä ja nolona kun pelkään pissaavani tai kakkaavani housuun kesken tärkeän palaverin vaan tsemppasivat hienovaraisesti. Tsemppiä ap. Et oo yksin oireidesi kanssa!

Minulla on vielä 9 kpl noita 10 mg Propralia, jotka sain ensiavuksi silloin päivystyksessä. Ne ovat henkisenä tukena, jos pimahdan täysin.

Se tässä harmittaa, että olen näin heikko. En tällä hetkellä varmaankaan selviäisi matkustelua vaativasta hommasta. Pelkään siis hakea mitään työpaikkaa, johon voi liittyä matkustelua. AP

Vierailija
39/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi info vielä, joka tästä ketjusta vielä puuttui. Ihan kaikista erilaisista palkattoman harjoittelun muodoista en tiedä, mutta silloin kun olen itse sellaisessa ollut työvoimakoulutukseen liittyen eli työkkärin kustantamana, niin ihan esimiehen kanssa sopimalla pystyi hoitamaan työajalla lääkärikäynnit tms. päiväaikaiset asioinnit. Ei ne työkkärissä siitä halua kuulla, että joku on ollut kaksi tuntia suunnitellusti poissa. Työterveyttä palkattomalla ei tietenkään voi olla, kun ei ole työsuhdettakaan, joten kohteena joko oma arvauskeskus tai sitten yksityinen. Eiköhän musta ripuli oteta terveyskeskuksessakin vakavasti. Eli nyt ensin selvittämään vatsavaivojen syytä, ja mikäli mitään ei löydy, niin sitten pohtia stressi- ja paniikkiasioiden hoitoa tarkemmin.

En minä työkkäriä tässä pelkää vaan sitä, että työnantaja raakkaa minut näistä harjoittelijoista huonoimmaksi, jos en pysty ihan kaikkeen, mitä halutaan teettää. Kaikille ei ehkä riitä jatkopaikkaa. Pelkään myös, että salaamalla ongelman, kärsin sitten kohtuuttomasti jokaisesta palaverista ja reissusta ja jossain vaiheessa se tulee kuitenkin ilmi. AP

Vierailija
40/55 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kaltaiset suolistovaivat kuuluu lääkärin tutkia.

Musta kakka kertoo aina, että suolistossa on jotain vialla.

Suomessa suolistosyövät lisääntyneet valtavasti.

Hyvä aina kurkistaa sinne vessanpönttöön, onko kakka liian tummaa ja veristä.

Paksunsuolen tähystys olisi aloittajalle tarpeellinen.

Ellei sitten puhunut aloituksessa pelkkää paskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi