Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pahakin etikettivirhe jos ottaa valkoviiniä pihvin kanssa?

Vierailija
07.10.2019 |

Ollaan menossa ravintolaan syömään, joka on kuulu pihveistään ja ajattelin tietenkin hyvän naudanlihapihvin syödä. En vaan pidä punaviinistä, joten voinko tilata valkoviiniä sen kanssa? Tai kai sitä voi mitä vaan, mut olisko vaan parempi tilata vaikka ihan vettä tai kivennäisvettä sen kanssa?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivennäisvesi on hyvä ruokajuoma. Tilaa sitä.

Ja eiväthän kaikki voi edes juoda punaviiniä, voivat saada pahan päänsäryn tai migreenin jo pienestäkin lasillisesta.

Vierailija
2/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule. Ihan pokkana tilaat sitä valkoviiniä sen tirisevät piffelöisen kaveriksi. Niin minäkin teen. Punaviinistä tulee useille ihmisille jopa päänsärkyä ja suosivat ihan jo senkin takia valkoista. Näin se kulttuuri ja tavat muuttuvat kun yhä useampi vain tekee toisin mitä "joku ihme liha ja punaviini" - kirjoittamaton sääntö sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihvi on se etikettivirhe.

Vierailija
4/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tietenkin tavallaan moka, koska nuo kuuluvat yhteen.

Paras ratkaisu olisi olla tilaamatta viiniä ollenkaan, juoda kivennäisvettä.

Jos kerran pitää olla noin tarkka etiketeistä?

Vierailija
5/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seuralainen on etiketti-ihminen, älä missään nimessä tilaa valkoviiniä.

Yritä juoda punaviiniä tai sitten vettä/kivennäisvettä.

Vierailija
6/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ja aina voi tilata kuohuviiniä.

Vierailija
7/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on jäänne, ei ole enää etikettivirhe, kalankin kanssa saa ottaa punaviiniä. Oman maun mukaan.

Vierailija
8/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mitä tahansa valkkaria juo. Chardonnay käy kuulemma myös pihvin kanssa. 

Vierailija
9/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole etikettiasia eikä siis myöskään etikettivirhe. Etiketti koskee hyviä käytöstapoja ja kohteliaisuutta. Sillä, mitä sinä juot pihvisi kanssa on nåiden kanssa mitään tekemistä vain, jos alat hsäthdö asioista tilanteeseen nähden tarpeettoman hankalia tai jos olet jotakuta kohtaan ilkeä tai pilkallinen.

Sen sijaan kyse on makuasiasta. Yleensä on todettu, että punaviini täydentää punaisen lihan makua paremmin kuin valkoviini, ja että valkoviini ei tuo pihvin parhaita puolia esiin eikä pihvi valkoviinin, vaan molemmista menee jotain hukkaan. Mutta kyllä sinä silti voit juoda pihvisi kanssa valkkaria. Itse kyllä joisin sitä kivennäisvettä, tai hyvää olutta (riippuu lihasta, mitä) tai esim ravintolan suosittelemaa mehua (joku karviaissekoitus voisi olla sopivan jykevä pihville, mutta sekin riippuu vähän, millainen pihvi).

Vierailija
10/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle ei maistu punaviini pihvin kanssa, pyydän tarjoilija suosittelemaan, mikä heidän valkoviineistään sopisi parhaiten. Olen aina saanut sekä hyvää palvelua että hyvää viiniä.

Annan muutenkin mieluusti tarjoilijan suositella, heillähän se asiantuntijuus on, ei minulla. Olen maistanut monia viinejä, joita en olisi millään voinut oppia muuten tuntemaan. Lähes aina suositeltu viini sopii myös mainiosti ruokaan.

Vierailija
11/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoviini ei vaan sovi pihvin kanssa yhteen. Mutta jos se ei sun makuhermojasi häiritse, niin anna palaa.

Itse joisin vettä kuplilla tai ilman.

Vierailija
12/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen syö ja juo mitä ikinä haluaa.

Jos sulle maistuu valkkari pihvin kanssa, niin sitten maistuu ja se on ihan sinun oma asia, eikä kuulu kenellekään.

Sitäpaitsi asiakas on aina oikeassa.

Vierailija
13/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukas roseviini on kompromissi tai olut. Valkkari ei sovi tuhdin pihvin kanssa.

Vierailija
14/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut roseviiniä pihvin kanssa.

Vierailija
15/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tarjoilijalta mitä muuta viiniä suosittelisi pihivin kaveriksi. Kyllä valkoviinikin voi olla ok pihvin kanssa.

Vierailija
16/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nykyään enää ole mikään etikettivirhe. 

Vierailija
17/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beer or red

Vierailija
18/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä vanhaa maailmaa. Nykyään voi juoda mitä haluaa ja mistä tykkää. Tosin viinivalikoimatkin myös täällä Suomessakin parantuneet.

Vierailija
19/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ajatella omaa terveyttä enemmän kuin etikettiä. En tilaa koskaan punaviiniä, koska minun mahahapot ja migreeni eivät siitä tykkää.

Vierailija
20/41 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyytäisin ison lasin  kurria tai jäävettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan