Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko Kela vähentää toimeentulotuesta turhat ostokset?

Vierailija
05.10.2019 |

Tiedän että tulot vähennetään toimeentulotuesta, mutta voivatko he vähentää myös heidän mielestään turhat ostokset? Eli esim. jos ostan tuhannella eurolla tietokoneen ja tämä näkyy tiliotteessa, niin voiko Kela vähentää tämän seuraavan kuun toimeentulotuesta? Hehän voisivat sanoa, että et sinä oikeasti tarvitse tukea, koska oli varaa ostokseen. Ja voiko osamaksut myös vähentää tuesta?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kuule niin, että nostat käteistä jääkaapissa olevaan purkkiin niin kauan, että on tietokoneen hinta säästettynä.

Vierailija
22/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kuule niin, että nostat käteistä jääkaapissa olevaan purkkiin niin kauan, että on tietokoneen hinta säästettynä.

Niinhän minä juuri teenkin. Rahaa kyllä on, mutta en voi pitää sitä tilillä. Tämä tietokone pitää vaan tilata netistä, enkä voi käyttää käteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitset tonnin tietokoneen? Pelikoneeksiko?

Vierailija
24/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän minä juuri teenkin. Rahaa kyllä on, mutta en voi pitää sitä tilillä. Tämä tietokone pitää vaan tilata netistä, enkä voi käyttää käteistä.

Voit pitää tilillä kunhan ne on säästetty toimeentulotuesta. Ja koska sulla on rahaa jemmassa niin maksat vuokran ja laskut sitten jää tilille se melkein 500e. Kuukauden ruuat sun muut ostat niillä jemmarahoilla. Toista seuraavassa kuussa ja sulla on tietokonerahat tilillä.

Vierailija
25/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hullu lähde käyttämään vuokrarahoja tietokoneisiin. Siitä tulee pitkä ja huono tie, mille lähdet. Se tietokone ei ole niin tärkeä. Siitä vuokrarästistä kun saattaa tulla isompi lasku, kun pelkästään se vuokran määrä.

Vierailija
26/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi koska muuten kauppiaan liikevaihto kärsii.

Tukien on tarkoitus hyödyttää hyvätuloisia, kuten asuntosijoittajia ja kauppiaita.

Vierailija
27/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietokone on pakko ostaa niin osta se osamaksulla.

Vierailija
28/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D Nykyään toimeentulotukea saava ei saa osamaksulla mitään. Itse olen eläkkeellä ja saan takuueläkkeen verran kuukaudessa. Asumismenojen jälkeen käteen jää 750 euroa joka minusta on aika hyvin. Silti en saa osamaksulla mitään vaikka luottotiedot kunnossa. Toisaalta kaveri joka on töissä saa käteen asumismenojen ym. luottovelkojen käteen vajaat 500 euroa saa osamaksulla vaikka mitä.

Vierailija
29/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Nykyään toimeentulotukea saava ei saa osamaksulla mitään. Itse olen eläkkeellä ja saan takuueläkkeen verran kuukaudessa. Asumismenojen jälkeen käteen jää 750 euroa joka minusta on aika hyvin. Silti en saa osamaksulla mitään vaikka luottotiedot kunnossa. Toisaalta kaveri joka on töissä saa käteen asumismenojen ym. luottovelkojen käteen vajaat 500 euroa saa osamaksulla vaikka mitä.

Itsellä on luottotiedot kunnossa ja aina olen saanut tilattua osamaksulla jos on ollut tarve, olen myös eläkkeellä.

Vierailija
30/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla tulee maksuhäiriö maksamattomasta vuokrasta, Kela voi jatkossa maksaa toimeentulotuen suoraan vuokranantajalle ilman suostumustasi ja/tai myös vaatia sinua esittämään jokaisen kuun vuokrasta maksutositteen ennen toimeentulotuen myöntämistä.

Vierailija
31/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä jotain kaveria tilaamaan se kone ja maksa kaverille käteisenä.

Vierailija
32/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla tulee maksuhäiriö maksamattomasta vuokrasta, Kela voi jatkossa maksaa toimeentulotuen suoraan vuokranantajalle ilman suostumustasi ja/tai myös vaatia sinua esittämään jokaisen kuun vuokrasta maksutositteen ennen toimeentulotuen myöntämistä.

Jep ja uuden vuokra-asunnon löytäminen vaikeutuu, kun jossain vaiheessa sitä vuokra-asuntoa on vaihdettava.

Vierailija
33/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pienituloinen ostaa tonnin koneen? Keskituloisena/hyvätuloisena ei olla ostettu kuin Max 500e koneita. Järki päähän mihin niitä rahoja käyttää jos niitä ei kerran ole!

Ehkä hän haluaa tehdä pelaamalla rahaa. Se on mahdollista, jos on vähänkään hyvä.

Vierailija
34/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huijarin osa on kova. Huijari on se joka hakee toimeentulotukea, vaikka rahaa löytyy.

Vierailija
35/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kaverisi tilata netistä ja maksat kaverille käteisellä?

Tai sitten ostat itse netistä, jätät vuokran verran tilille ja maksat muut laskut käteisellä R-kioskilla (heillä on viivakoodilaskuille tällainen palvelu) ja muut ostokset sitten sillä käteisellä? (Jps vuokralaskukin on viivakoodillinen, niin senkin maksat r-koiskilla.)

Toimeentulotuessa katsotaan vain tulot ja kuukauden pakolliset menot. Laskelma tehdään sen mukaan.

(Ja tosiaan tonni on helpostikin tilillä ennen laskujen maksua, kun kaikki tuet tulleet. En tiedä paljonko on "luvallista" säästää toimeentulotuesta tilille, ennen kuin katsovat, että sullahan on paljon rahaa, eikä siksi saa tukea.)

Vierailija
36/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huijarin osa on kova. Huijari on se joka hakee toimeentulotukea, vaikka rahaa löytyy.

Aika moni säästää toimeentulotuesta sukanvarteen ihan sen takia, että voivat tehdä isompia ostoksia jossain vaiheessa, kun ei niitä muuten voi tehdä. Ei se sinällään huijaamista ole.

Vierailija
37/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paysafecard? Niitä voi ostaa ainakin Ärrältä ja k-marketeista.

Vierailija
38/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja uuden vuokra-asunnon löytäminen vaikeutuu, kun jossain vaiheessa sitä vuokra-asuntoa on vaihdettava.

Miksi on vaihdettava? Minä olen asunut nyt 20 vuotta samassa vuokra-asunnossa ja aion asua kuolemaani saakka. Miksi ihmeessä minun pitäisi tästä kotoani lähteä mihinkään?

Vierailija
39/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä jotain kaveria tilaamaan se kone ja maksa kaverille käteisenä.

Kukaan ei suostu auttamaan. Lisäksi en halua enää noita välittäjiksi, koska en voi sitten itse palauttaa tuotteita tai lähettää takuuseen. Erään hyypiön kanssa juuri tästä tuli ongelmia, kun en itse voi tuotteita palautella.

Vierailija
40/44 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on vaihdettava? Minä olen asunut nyt 20 vuotta samassa vuokra-asunnossa ja aion asua kuolemaani saakka. Miksi ihmeessä minun pitäisi tästä kotoani lähteä mihinkään?

Kaikilla ei ole mahdollisuutta asua noin pitkiä aikoja samassa asunnossa. Katso jos vuokranantaja haluaa sen asunnon takaisin, niin et sinä siellä sen jälkeen voi asua.