Voisiko työttömyyteen toimia Kaikki Pelaa-tyylinen ryhtiliike?
Ihan työkkäreihen Kaikki Tekee-julisteita ja että otetaan ihan kädestä työtöntä ja viedään työn ääreen. Varmasti aluksi voi tulla sutta ja sekundaa mutta tärkeintä on että Kaikki Tekee.!
Kommentit (29)
Provosoiva kysymys.
Työtön on luokiteltu aloitekyvyttömäksi idiootiksi.
Työtön voi olla kuka tahansa lähimmäinen. Vaikka professori jota on kiusattu.
Vierailija kirjoitti:
Aikamme suurin tragedia - kun olemisesta tuli rikos ja stakhanovilaisuudesta aikamme suurin hyve.
Ihmisen arvo on redusoitu sen hyödyllisyyden mukaan eikä sen, mitä yksilö merkitsee lähiympäristölleen.
Kaikki ovat siis korvattavia koneen osia ja alisteisia markkinatalouden satraappien mieltymyksille ja oikkuiluille...ja niin se eliniänodote laskee ja maailma pelastuu, koska meitä (kuulemma!) on liikaa. Kilpailu tekee hyvää ja kehittää kaikkea, vai mitä?
Kuulemma ne 'vahvimmat' vain täällä selviävät, mikä itsessään jo ajatuksena kuulostaa siltä, että on libertardien propaganda mennyt oikein hyvin selkärankaan.
Hirveä sepostus siltä pohjalta, että en jaksa itse harjata hampaitani. Oleminen ei ole rikos. Kunhan vain ymmärrät, että ruoka ei kävele olevan suuhun.
Toi pitäisi kohdistaa sinne työnantajapuolelle. Useimmat työttömät kyllä menisivät töihin, jos joku palkkaisi ja maksaisi riittävän palkan.
Vierailija kirjoitti:
Toi pitäisi kohdistaa sinne työnantajapuolelle. Useimmat työttömät kyllä menisivät töihin, jos joku palkkaisi ja maksaisi riittävän palkan.
Tuo mielipide perustuu täysin sille oletukselle, että kaikki työttömänä olevat ovat pätevää ja ensiluokkaista työntekijämateriaalia. En usko, että tämä on koko totuus asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamme suurin tragedia - kun olemisesta tuli rikos ja stakhanovilaisuudesta aikamme suurin hyve.
Ihmisen arvo on redusoitu sen hyödyllisyyden mukaan eikä sen, mitä yksilö merkitsee lähiympäristölleen.
Kaikki ovat siis korvattavia koneen osia ja alisteisia markkinatalouden satraappien mieltymyksille ja oikkuiluille...ja niin se eliniänodote laskee ja maailma pelastuu, koska meitä (kuulemma!) on liikaa. Kilpailu tekee hyvää ja kehittää kaikkea, vai mitä?
Kuulemma ne 'vahvimmat' vain täällä selviävät, mikä itsessään jo ajatuksena kuulostaa siltä, että on libertardien propaganda mennyt oikein hyvin selkärankaan.
Hirveä sepostus siltä pohjalta, että en jaksa itse harjata hampaitani. Oleminen ei ole rikos. Kunhan vain ymmärrät, että ruoka ei kävele olevan suuhun.
Ja sinulta on unohtunut yksi idiomi: "Mikään ei ole varmaa, paitsi kuolema ja verot".
Vierailija kirjoitti:
Eli itse asiassa kuluttajiin.
Kyllä työnantaja palkkaisi, jos joku ostaisi sen Suomessa tuotetun.
Yksikään työnantaja ei harrasta sellaista hyväntekeväisyyttä, että luo tyhjiä työpaikkoja, joiden tehdylle työlle ei ole tarvetta (eli maksajaa).
Jopa Punainen Risti (Kontti-keskukset) sanoi, että hallituksen työllistämisrahat ovat turhia, koska he eivät voi enää luoda tyhjästä lisää työpaikkoja tyhjän tekijöille vain sen takia että ne saisivat työpaikan.
Hah hah, ihan tuli Koski mieleen typerien juttuineen.
Tarvitaanko tähän samanlainen ryhtiliike, kuin niihin "osallistukaa yhteisiin talkoisiin" ja "synnytystalkoisiin"? Miten se tehdään? Näytä esimerkkiä.
Vai niin. MInä olen tehnyt koulutustani vastaavia töitä kaksikymmentäviisi vuotta ja olen taatusti alallani ammattilainen. Valitettavasti työnantajat hyväksyvät sutta ja sekundaakin, jos tekijän vain saa halvalla. Sääntöjen mukaan minulle on maksettava huomattavasti enemmän kuin monelle muulle, joten minä olen se, jota ei palkata.
Haluaisinpa nähdä sen tyypin, jolla on kanttia ottaa minua kädestä ja viedä työn ääreen. Ihan ensimmäiseksi keskusteltaisiin nimittäin siitä, onko "kaikki tekee" suomea vai ei.
Jospa aloittajakin siirtyisi jo oikealle vuosituhannelle. Enää ei vuosikausiin ole työtön ollut tervetullut TE-toimistoon, paras kun yhteyksiä sinne hoidetaan puhelimen ja tietokoneen välityksellä. Myös tuo jo ah, niin kulunut marina laiskoista työttömistä voitaisiin jo lopettaa. Fakta on, että valtaosa työttömistä ei työttömänä enää olisikaan, jos niitä palkallisia työpaikkoja aidosti olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo mielipide perustuu täysin sille oletukselle, että kaikki työttömänä olevat ovat pätevää ja ensiluokkaista työntekijämateriaalia. En usko, että tämä on koko totuus asiasta.
Eivät ne olekaan. Ne ovat ihmisiä. Tavallisia ihmisiä, eivät mitään "materiaalia".
Et sinäkään ole. Sinussakin on puutteita ja vikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. MInä olen tehnyt koulutustani vastaavia töitä kaksikymmentäviisi vuotta ja olen taatusti alallani ammattilainen. Valitettavasti työnantajat hyväksyvät sutta ja sekundaakin, jos tekijän vain saa halvalla. Sääntöjen mukaan minulle on maksettava huomattavasti enemmän kuin monelle muulle, joten minä olen se, jota ei palkata.
Haluaisinpa nähdä sen tyypin, jolla on kanttia ottaa minua kädestä ja viedä työn ääreen. Ihan ensimmäiseksi keskusteltaisiin nimittäin siitä, onko "kaikki tekee" suomea vai ei.
Perskat firmat hyväksyvät, hyvät eivät.
Kuinka monta provoa meinasit tehdä samasta asiasta? Työttömyyteen auttaa parhaiten kaksi asiaa:
1) Markkinoilla on töitä
2) Työstä maksetaan palkkaa, jolla tulee toimeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työnantaja palkkaisi, jos joku ostaisi sen Suomessa tuotetun.Yksikään työnantaja ei harrasta sellaista hyväntekeväisyyttä, että luo tyhjiä työpaikkoja, joiden tehdylle työlle ei ole tarvetta (eli maksajaa).
Jopa Punainen Risti (Kontti-keskukset) sanoi, että hallituksen työllistämisrahat ovat turhia, koska he eivät voi enää luoda tyhjästä lisää työpaikkoja tyhjän tekijöille vain sen takia että ne saisivat työpaikan.
Aloittivatko tavalliset kansalaiset globalisaation viemällä työpaikat kehittyviin maihin, koska halusivat ostaa halvemmalla, kuten kirjoituksestasi, eli ala-arvoisesta sepustuksestasi voisi olettaa?
Vastaan, koska kirjoituksestaisi päätellen et itse osaa miettiä noin monimutkaisia syy-seuraussuhteita. Eivät. Sen aloittivat kyllä suuren luokan työnantajat.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämäkin on ongelma mistä pitäisi voida puhua.
Joissain uraputkissa tuo 25v työkokemus tuo valtavasti lisäarvoa. Monissa muissa taas ei. Meillä esim varastolle palkataan työntekijä. Aivan vihreä ja kokematon tarvitsee työkokemusta kehittyäkseen mahdollisimman hyväksi ja tuottavaksi. Näin ollen palkan porrastus esim /työvuosi on perusteltua - johonkin asti. Jossain vaiheessa käy Gaussin käyrä ja työhön ruvetaan kyllästymään ja kertyvä ikä tuo kaikenlaisia hidasteita työn tuloksellisuuteen. Silti se palkka vaan jatkaa nousemistaan. Myös tuossa palkassa pitäisi siis tavallaan olla se Gaussin käyrä - sitä ei vain taida kukaan olla vielä onnistunut laskemaan, miten se olisi keskimäärin oikein toteuttaa.
Mutta siis, jos sinut kuvitteellisessa 25v työkokemuksella varastotyöstä palkattaisiin meille, tulisi meidän maksaa sinulle muualla hankkimasi ikälisät, vaikka meidän varastolla olet noviisi (ja suuri riski on, että myös hitaampi ja ’ huolellisempi’kuin keskiverto 20-30v varastotyöntekijä.). Siksipä siis sinä jäät auttamatta palkkaamatta, pahoittelut siitä, mutta noinhan se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työnantaja palkkaisi, jos joku ostaisi sen Suomessa tuotetun.Yksikään työnantaja ei harrasta sellaista hyväntekeväisyyttä, että luo tyhjiä työpaikkoja, joiden tehdylle työlle ei ole tarvetta (eli maksajaa).
Aloittivatko tavalliset kansalaiset globalisaation viemällä työpaikat kehittyviin maihin, koska halusivat ostaa halvemmalla, kuten kirjoituksestasi, eli ala-arvoisesta sepustuksestasi voisi olettaa?
Vastaan, koska kirjoituksestaisi päätellen et itse osaa miettiä noin monimutkaisia syy-seuraussuhteita. Eivät. Sen aloittivat kyllä suuren luokan työnantajat.
Ei sitä kukaan aktiivisesti aloittanut. Avautuvat markkinat ’pakottivat’ suomalaisetkin firmat kohtaamaan globaalin kilpailun ja jos suomalainen 150€ trikoopaita ei mene kaupaksi kun me käymme mielummin tuolla rahalla ostamassa kymmenen filippiiniläistä paitaa H&Mmästä niin Sen suomalaisen trikoopaidan tuottajan tulee kiire pohtia, miten tehdä oma tuote houkuttelevammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämäkin on ongelma mistä pitäisi voida puhua.
Joissain uraputkissa tuo 25v työkokemus tuo valtavasti lisäarvoa. Monissa muissa taas ei. Meillä esim varastolle palkataan työntekijä. Aivan vihreä ja kokematon tarvitsee työkokemusta kehittyäkseen mahdollisimman hyväksi ja tuottavaksi. Näin ollen palkan porrastus esim /työvuosi on perusteltua - johonkin asti. Jossain vaiheessa käy Gaussin käyrä ja työhön ruvetaan kyllästymään ja kertyvä ikä tuo kaikenlaisia hidasteita työn tuloksellisuuteen. Silti se palkka vaan jatkaa nousemistaan. Myös tuossa palkassa pitäisi siis tavallaan olla se Gaussin käyrä - sitä ei vain taida kukaan olla vielä onnistunut laskemaan, miten se olisi keskimäärin oikein toteuttaa.Mutta siis, jos sinut kuvitteellisessa 25v työkokemuksella varastotyöstä palkattaisiin meille, tulisi meidän maksaa sinulle muualla hankkimasi ikälisät, vaikka meidän varastolla olet noviisi (ja suuri riski on, että myös hitaampi ja ’ huolellisempi’kuin keskiverto 20-30v varastotyöntekijä.). Siksipä siis sinä jäät auttamatta palkkaamatta, pahoittelut siitä, mutta noinhan se menee.
No, minun tapauksessani ei puhuta varastotyöntekijästä, joten sinun ei tarvitse pahoitella.
Alla olevasta ketjusta saat makua siitä, mikä alani tilanne on (on minulla toinenkin ammatti, mutta se ei enää työllistä). Minä olen rakentanut urani aikuiskoulutuksen parissa ja hankkinut aivan poikkeuksellisen laajan kokemuksen, mutta on minulla pari erittäin hyvää työtodistusta peruskoulustakin. "Liika" tieto ei kuitenkaan aina ole hyväksi, kun etsitään työntekijää, joka mielellään ei erotu rivistä eikä ainakaan maksa enempää kuin muut.
https://www.vauva.fi/keskustelu/1448744/ketju/tyottomien_opettajien_ver…