Kyllä muualla maailmassa on homeisia taloja vaikka millä mitalla
Monessa maassa ei vain ole tapana samalla tavalla nyhjöttää sisällä kuin Suomessa. Ilmastokin sallii olla enemmän ulkona.
Kommentit (15)
Jep! Varmasti pimeys vaikuttaa, ja se kun talvella on "vankina" kotinsa sisällä :D tai siis että ei voi vaan hengailla ulkona ihan samalla tavalla kuin kesällä. Ei voi mennä puistoon istumaan moneksi tunniksi, tai tottakai voi, mutta ehkä se ei tunnu niin mielekkäältä.
Kyllä se on niin, että Euroopassa on sivistynyttä kulttuurihometta, Suomessa vain junttihometta.
Allergiat ja muut tällaiset ovat osaksi psyykkisiä.
Psyykkisiä noista monet, diabetes toki ei sentään.
:D Vai on laktoosi-intoleranssi psyykkinen ongelma?
-syö suklaalevyn-
.....Ei kyllä ole. Pllöööööööörrrttttss!!! Piarupiaru! Plööööööörrttts!
Esimiehelläni on keliakia.
Hänelle pitää ostaa palavereihin aina gluteenittomat tarjottavat.
Usein ne on pahoja, joten hän ihan vaan vähän maistaa esim. jonkun pasteijan, koska se näyttää hyvältä. Hänen yksittäisopakatut, kolmen euron keksit jäävät syömättä.
Asuimme ulkomailla neljä vuotta lasten ollessa pieniä.
Kaverisynttäreitä riitti. Suomalaiseen tapaan laitoin aina kutsuun, että ilmoitathan allergiat sun muut.
Yhden kerran neljän vuoden aikana yksi äiti kertoi, että hänen tyttärensä saattaa saada vatsavaivoja jos on kovin paljon kermaista tarjottavaa - kakkua, jätskiä, kermavaahtoa kaakaossa jne. mutta että siitä ei tarvitse välittää, saattaa vaan piereskellä you know. Ja koulussa oli kielletty kaikki pähkinää sisältävät tarjottavat noin ylipäänsä-
Suomalaisilla lapsilla sitä vastoin oli lukuisia allergioita: paprika, useat hedelmät, maito, viljat, kananmuna... Oli myös lapsia, joille ei saanut antaa sokeria sisältäviä tarjottavia, mikä oli aivan tajuttoman vaikeaa. Onneksi tuolla oli paljon hedelmiä tarjolla, suomalaisille lapsille sitten tuontimustikoita Chilestä, vesimelonia, banaania niille joille se sopi jne.
Osin voi olla psykosomaattistakin suomalaisten oireilu. Mehän ollaan tilastojenkin mukaan keskimäärin hyvin masentuneita ja ahdistuneita, ja jos siihen henkiseen kuormaan lisätäään vielä allergeeneja ja homeita, ihminen varmasti herkistyy niille helpommin kuin mielenterveydeltään hyvävointinen tanskalainen. Lisäksi suomalainen kulttuuri on sellainen, että täällä on hyväksyttyä ja normaalia hermoilla pikkuasioista. Esim. Englannissa asuessani en ikinä huomannut kenenkään valittavan homeista tai muista pikkuasioista. Eurooppalaiset ovat jollain lailla kovempia ja karaistuneempia kuin me suomalaiset, ja osaavat paremmin laittaa ongelmat oikeisiin mittasuhteisiin. Niinpä pikkuasiat eivät stressaa, laita elimistöä ylikierroksille, ja lopulta sairastuta.
Mulla on myös näitä homeallergisia työkavereita jotka saavat milloin mitäkin psykosomaattista oiretta sisäilmasta. Ei kauheasti riitä sympatiat kun itsellä kuitenkin on oikeasti diagnosoitu allerginen astma jo lapsuudessa enkä saa töissä mitään oireita mutta toisaalta kaverilla kyläily kissan vuoksi on ihan nou-nou kun puskee allergialääkkeistäkin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Psyykkisiä noista monet, diabetes toki ei sentään.
Olen varma, että kaikki allergiat eivät ole psyykkisiä. Allergioiden syntyä varsinkin lapsilla on toisekseen tutkittu paljon ja yleinen käsitys on, että liian hygieeninen ympäristö altistaa immuunijärjestelmältään tehokkaat yksilöt allergioille. 100 vuotta sitten nämä samat lapset olisivat välttyneet muita paremmin tarttuvilta taudeilta ja tulehduksilta, mutta nykyisessä ympäristössä voimakas immuunijärjestelmä on lähinnä haitta.
Asun Aasiassa ja täällä on niin kosteaa että vaatekaapin sisältö menee homeeseen, samoin vaikkapa verhot. Vuokrakämppääni oli niin kostea että seinä rupesi homehtumaan, huomautin asiasta, vuokraemäntä tuli ja maalasi homeen peittoon. Kukaan ei kuitenkaan ikinä valita sisäilmaongelmista. Enkä nyt millään tavalla keuli tällä tilanteella mutta mietin vaan että mikä ero on suomalaisella ja aasialaisella homeella.
Se suomi-tyyli kerätä myötätuntoa ja herättää huomiota. Ennen mummot valitti lukuisia kolotuksiaan. Millä motiivilla tämä tyyli on siirretty jopa lapsillekin. Olisiko mahdollista kehittää kansan kanssakäymistä terveempään suuntaan.
- Saataisiinkos vaikka Ranskasta oppia vai mistä? Onnellisuutta lisää!
Se suomi-tyyli kerätä myötätuntoa ja herättää huomiota. Ennen mummot valitti lukuisia kolotuksiaan. Millä motiivilla tämä tyyli on siirretty jopa lapsillekin. Olisiko mahdollista kehittää kansan kanssakäymistä terveempään suuntaan.
- Saataisiinkos vaikka Ranskasta oppia vai mistä? Onnellisuutta lisää!
Saattaahan suomalaiset homelajit olla jotenkin jalostuneempia kuin muualla. Entä jos tässä onkin meidän seuraava iso bisnes? Jostain suomalaisesta rintamamiesmökistä voisi löytyä superhome, joka toimii paremmin kuin antibiootit.
Mä olen kovasti miettinyt tätä, miksi Suomessa niin kovasti sairastutaan kaikesta; homeesta, tuulimyllyistä, laktoosista ja gluteeinista. Ja siihen kaikki allergiat, atopiat ja muut yliherkkyydet. Ykköstyypin diabetesta on paljon verrattain väkilukuun, ja muita autoimmuunisairauksia.
Olen nyt asunut 5 vuotta Alankomaissa ja täällä tasan kaikki on homeessa, mutta täällä se on esteettinen haitta joka hoidetaan yleensä vain maalaamalla päälle, ehkä voi ensin kloriitilla vähän suihkia. Myös tuulivoimatuulimyllyjä on PALJON, eikä ne haittaa knenkään terveyttä.
Mä veikkaan itse pitkiä pimeitä jaksoja ja D-vitamiinin saantia. Joten olen aloittajan kanssa siinä mielessä samaa mieltä, että pitäisi ulkoilla, mutta mitä järkeä siinä on kun pimeys vain masentaa lisää?