Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako äitiyslomalla kelan rahan ja lisäksi 3kk palkan? Vai pelkkä kelanraha?

Vierailija
04.10.2019 |

Olen jo äitiyslomalla ja silti ihan pihalla. Äitiyspäiväraha on laskettu vuoden 2017 tulojen mukaan ja olen jo kelalta saanutkin pari rahaa. Nyt ilmeni että työnantajan kuuluu (vai kuuluuko) maksaa 3kk ajalta palkkaa? Vai olisiko 3kk kelarahan pitänyt jäädä tulematta ja alkaa sitten vasta kelan rahat. Vai onko työnantaja maksanut kelalle rahaa minkä antaa mulle?

Olen ollut 1,5vuotta osa-aikaisena työntekijänä vakituisessa työsuhteessa ison ketjun ruokakaupassa, eli kai ne tietäisi mitä mulle kuuluu maksaa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa TESsejä on niin, että pitää maksaa 3 kk palkka, mutta Kelan korvauksen pitäisi mennä siltä ajalta suoraa työnantajalle. Ei siis voi saada sekä palkkaa että Kelan korvausta.

Vierailija
2/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat 3 kk ajan palkkaa, maksaa Kela korvauksen suoraan työnantajalle, ei sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osassa TESsejä on niin, että pitää maksaa 3 kk palkka, mutta Kelan korvauksen pitäisi mennä siltä ajalta suoraa työnantajalle. Ei siis voi saada sekä palkkaa että Kelan korvausta.

Olisiko se "palkka" ollut isompi summa kuin kelan raha? Tarkoitan lähinnä sitä jos kela maksaisi 100e/kk niin olisiko työnantajan maksamana raha 110e/kk.

Ap

Vierailija
4/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat 3 kk ajan palkkaa, maksaa Kela korvauksen suoraan työnantajalle, ei sinulle.

Selvä, nyt ymmärsin asian. Ehkä en lähde töihin kyselemään missä on mun 3kk rahat :)

Ap

Vierailija
5/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja maksoi minulle 3 kk ajan palkkaa, Kela maksoi työnantajalle tästä korvauksen. 3 kk jälkeen minä aloin saada Kelalta rahaa kun työnantajan maksama palkka päättyi. Kaikissa työpaikoissa ei makseta äitiysloman ajalta lainkaan palkkaa vaan siirrytään suoraan Kelan rahoille, riippuen tessistä.

Vierailija
6/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se "palkka" ollut isompi summa kuin kelan raha? Tarkoitan lähinnä sitä jos kela maksaisi 100e/kk niin olisiko työnantajan maksamana raha 110e/kk.

Ap

Oli reilusti isompi.

Vierailija
7/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työehtosopimuksesta. Esimerkiksi kaupan alan työehtosopimuksessa on määritelty, että työnantaja maksaa palkan 3 kk ajalta. Tämän voi toteuttaa joko siten, että työnantaja maksaa 3 kk ja Kelan korvaus menee työnantajalle. Toinen vaihtoehto on, että Kela maksaa korvauksen suoraan hakijalle ja työnantaja maksaa 3 kk ajalta palkan ja korvauksen erotuksen. Jälkimmäisessä pitää toimittaa tiedot Kelan maksamista korvauksista työnantajalle.

Ajatus on, että äitiyslomalle jäävän palkka "pysyy samana" kuin töissä sen 3 kk ajan. Osan maksaa Kela, osan työnantaja. Jos laskuperustana on vuoden 2017 tulot ja esim. tehdyt työtunnit ovat vähentyneet tuon jälkeen, on jopa mahdollista että Kelan korvaus on palkkaa isompi, jolloin työnantaja ei tietenkään maksa mitään. Mutta yleensä näin ei ole, ja työnantaja maksaa erotuksen.

Vierailija
8/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oli reilusti isompi.

Ei aina ole, jos palkka olisi osa-aikaisesta työstä, mutta päiväraha määräytyisi aikaisemmasta kokoaikatyöstä. Silloin palkka olisi pienempi kuin Kelan raha, mutta Kela maksaisi erotuksen suoraan päivärahan saajalle.

Vierailija
9/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oli reilusti isompi.

Ei aina ole, jos palkka olisi osa-aikaisesta työstä, mutta päiväraha määräytyisi aikaisemmasta kokoaikatyöstä. Silloin palkka olisi pienempi kuin Kelan raha, mutta Kela maksaisi erotuksen suoraan päivärahan saajalle.

Täytyypä kysella ma sitten töistä miten homma menee. Vaikka äitiyspäiväraha maksetaan 2017 verotietojen mukaan, niin olen saanut nyt enemmän palkkaa kun silloin (erotuksen piti olla 20% parempi, mutta jäi 17% ): ) niin silloin työnantajalle jäisi ehkä jotain maksettavaa.

600e lasku synnäriltä pisti tarkistaman kaikki tulonlähteet uusiksi.

Ap

Vierailija
10/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän. Esim itse, kun olin yksityisellä puolella töissä(kuntoutus) ei työnantaja maksanut penniäkään äitiyslomalla. Pelkkä kelan äitiyspäiväraha  koko äitiyslomalta.

Vierailija
11/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oli reilusti isompi.

Täytyypä kysella ma sitten töistä miten homma menee. Vaikka äitiyspäiväraha maksetaan 2017 verotietojen mukaan, niin olen saanut nyt enemmän palkkaa kun silloin (erotuksen piti olla 20% parempi, mutta jäi 17% ): ) niin silloin työnantajalle jäisi ehkä jotain maksettavaa.

Ap

Siis mitä? täytyykö synnyttäjän maksaa jotaìn synnytysmaksua?

Vierailija
12/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla noin iso lasku tuli synnytyksestä? Sain just omani, 3vrk ja 140e.

Vierailija
13/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oli reilusti isompi.

Ap

Siis mitä? täytyykö synnyttäjän maksaa jotaìn synnytysmaksua?

Tottakai pitää maksaa sairaalan vuorokausimaksut. Riippuu siitä kuinka pitkään on osastolla. Minä jouduin menemään raskausmyrkytysepäilyn takia osastolla jossa kahden päivän päästä päätettiin sektiosta. Sektion jälkeen meni kuusi vrk ennen kuin kotiuduttiin. Lasku oli 8 kertaa vuorokausimaksu. En muista kuinka paljon mutta joitain satasia. T. Eri

Vierailija
14/14 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla noin iso lasku tuli synnytyksestä? Sain just omani, 3vrk ja 140e.

5 päivää ensin käynnisteltiin, sitten 7 päivää lapsen kanssa osastolla. Olin varautunut 300e laskuun, mutta koska käynnistely vei enemmän aikaa kun oletin ja vauvan kanssa ei kaikki aluksi mennyt niinkun strömssössä, niin siksi isompi lasku. Vaikka synnytys oli varmasti oikeasti kalliimpi yhteiskunnalle kun tuo 600e, niin on tuo niin iso raha että pistää tsekkaamaan onko kaikki rahalähteet käytössä mihin on oikeus.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän