Miten olla yhtäaikaa PERINTEISEN feminiininen + jämäkkä?
Ahdistaa nykymaailmassa se, että feminismiin kuuluu JOSKUS ajatus siitä, että "nainenkin voi olla kuin mies!!!". "Nainen voi olla yhtä kova kuin mies" "Nainen voi olla yhtä vahva kuin mies" "Nainen voi olla yhtä mies kuin mies"
AAAARGH!! Olen NAINEN, ja ihana, upea NAISELLINEN NAINEN.
Kuitenkin feminiiniyteen kuuluu sellainen tietty pehmeys. Miten nainen (tai miksei feminiininen mies nykyaikana) voisi olla jämäkkä, samalla säilyttäen tuon pehmeytensä? Ei, en usko että tämä olisi mahdotonta. Mutta päässäni ei ole selvää kuvaa, mitä käytännössä tarkoittaisi.
Selvennykseksi vielä, että miehekkäät naiset ja naiselliset miehet on kaikki ok, samoin kuin perinteisemmät kaverinsa.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten naisten (kulttuuri)historiasta löytyy mielestäni hyviä esimerkkejä. Esimerkiksi niskavuoren Loviisa.
Loviisa ei kyllä ole feminiinen.
Vierailija kirjoitti:
Ota mallia aasialaisista naisista, heiltä tuo käy luonnostaan.
Kerrotko tarkemmin?
Jämäkkyys on sitä että tuntee itsensä ja toiveensa elämältä, sekä elää niiden mukaan. Osaat asettaa terveet rajat itsesi ympärille ja sanoa sellaiseen ei, mitä et ihan aidon oikeasti halua tehdä. Muita voi auttaa ja heistä väittää pitäen samalla rajat itsensä ympärillä.
Esimerkiksi ystävä pyytää apuasi ja autat ihan mielelläsi sen kerran. Kuitenkin hän alkaa pyytämään toistuvasti samaan asiaan apua, ja tämä ei sinulle sovi. Silloin sanot "Hei, huomaan että tarvitset enemmän apua asiassa x kun voin auttaa. Ehkä sinun kannattaisi harkita avun palkkamiista. Olen pahoillani, mutta minä en voi enää auttaa asiassa x." Ja tämän pystyy tekemään vain ja ainoastaan jos ei pelkää toisen hylkäämistä. Se ei ole naiseudesta eikä miehekkyydestä kiinni. Kyseessä on nimenomaan jämäkkyys, eikä se ole vastakkainen asia naiseudelle. Jos sinulla on jokin este jämäkkyydelle (esim. hylkäämisen pelko), niin sinun tulee työstää sitä estettä.
Lue jämäkkyydestä ja omien rajojen pitämisestä enemmän, niitä tarvitsevat ihan kaikki. Naiseus on sinussa itsessään juuri sellaisena kuin se sinussa näkyy. Saat olla hellä, pehmeä, rakastava, kaunis ja miksi ikinä miellätkään itsesi. Jämäkkyys ei poissulje edellä mainittuja asioita. Miljoonat naiset ympäri maailman ovat äitejä ja äitiys jos mikä vaatii jämäkkyyttä. Jämäkkyys tulee meille kaikille luonnostaan, mikäli omia rajojamme ei ole nitistetty lapsena muiden taholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ajatus feminismissä ei ole, että ”nainen voi olla kuin mies”, vaan se että feminiinisyys ja maskuliinisuus ovat ihan yhtä hyviä ja yhtä kunnioitettavia ominaisuuksia.
Noin sen pitäisikin toimia mutta minun mielestä ainakin nykyisin feminismi/tasa-arvo tuntuu olevan vain sitä että pyritään kieltämään sukupuolierot ja samalla pyritään häivyttämään sukupuolittuneet asiat pois yhteiskunnasta.
Tämän takia luultavasti feminismiä/tasa-arvoa vihataan.Ei, tämä on vain se millä tavalla feminismi tahallaan väärinymmärretään että päästään väittelemään toisen kanssa, ihan vaan koska väittely on niin kivaa. Feminismi ei pyri tekemään kenestäkään minkään muunlaista kuin henkilö itse haluaa olla. Se vain, että pakko ei ole mennä siihen perinteiseen muottiin. Tämän liikkumavapauden feminismi haluaa ihmisille suoda. Myös perinteiseen muottiin saa mennä. Sitä ei saa vaatia muilta.
Feminismi pyrkii nimenomaan tekemään sukupuolista samanlaisia ohjailemalla naisia miesten muottiin ja miehiä naisten muottiin.
Jokaisen pitäisi saada olla sellaisia kuin ne haluaa joten siksi feminismiä ei pitäisi kenenkään kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin kokemuksesta oppii, mutta mitä tämmöisen pohtimisesta saa?
Ja mikä "sukupuolen ilmaisu"? Ei sellaista ole olemassakaan. Ei ole yhtä naisellista tapaa suuttua, eikä yhtä miehistä tapaa. On enemmän ja vähemmän rakentavia tapoja.
Paitsi stereotypioissa tietenkin. Niissä nainen on avuton vikisijä, ne hyvin todelliset tosielämän Justiinat sivuutetaan täysin. Tule kaapista, niin ei tarvitse jauhaa loputtomiin sukupuolten eroista.
Öh, sukupuolen ilmaisu on juuri se, joka vaihtelee yksilöllisesti biologiseen sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta.
Oma isäni käyttää naisten dödöä ja myös joitakin naisten vaatteita. Hän kokee olevansa monessa asiassa feminiininen ja on puhunut tästä ainakin 80-luvulta alkaen, minne oma muistini ulottuu. Hän on hetero ja pitkässä parisuhteessa, ottajia olisi jonoksi asti näin seitsemänkympin korvillakin.
Inhoan muuten ”kaapista tulemista” käsitteenä. En ole ollut kaapissa koskaan. Olen avoimesti lesbo, ja useimmilla mittareilla perinteisen feminiininen. Hetero-oletus on olettajan ongelma, ei minun. Ja ”sukupuolen ilmaisu” on ihan normaali termi.
T. Se joka tässä ketjussa ensin mainitsi sukupuolen ilmaisun.
Vierailija kirjoitti:
Niissä nainen on avuton vikisijä, ne hyvin todelliset tosielämän Justiinat sivuutetaan täysin.
Nimenomaan en halua olla kumpaakaan näistä. Justiina on todellinen, mutta melko maskuliininen. Joka edelleen on ok, mutta jota en itse halua olla.
Ap
Esim. vanhojen elokuvien Justiina on jämäkkä (jopa aggressiivinen), mutta feminiininen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiettävästi osaavat olla aika "sähäköitä kissoja" (just joking) toisinaan. 🙂
Itse miellän rauhallisuuden maskuliiniseksi ominaisuudeksi ja naisellista on juuri sellainen poukkoileva tunteellisuus ja ärhäkkyys.
Vierailija kirjoitti:
Esim. vanhojen elokuvien Justiina on jämäkkä (jopa aggressiivinen), mutta feminiininen.
Mielestäni Justiina ei ole kovin feminiininen.