Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipidekirjoitus: Perustelisitko miksi kerrostalossa ei saa kuulua naapurista ääniä?

Vierailija
04.10.2019 |

Tämä on siis minun mielipiteeni ja varmasti tulee olemaan ikuisuusaihe kun meitä ihmisiä mahtuu niin moneen junaan.

Erityisesti minua häiritsee, ahdistaa, ihmiset jotka eivät voi suvaita normaalin elämisen ääniä!

P*skalla käynti sallitaan, vessanpöntön veto sallitaan, suihkussa käyminen sallitaan ja niin edelleen mutta musiikin kuuntelu ja tv-katselu on SYNTI!

Mikä siinä naapurin musiikinkuuntelussa ja tv-katselussa niin paljon ärsyttää jos se on siis kohtuuden rajoissa eli ei kuuntele musiikkia tai katso tv hiljaisuusaikaan, max 3h päivässä ja normaalin puheen voimakkuudella? sekö ärsyttää kun musiikki tai tv ohjelma ei ole sun makuusi, että sinun pitäisi saada päättää mitä naapurikin tekee kun olethan rapun kuningas tai kuningatar!?

Mitä jos menisit itseesi. Ensinnäkin missään kerrostalossa äänieristys ei ole niin hyvä etteikö naapurista kuuluisi mitään ääniä, kerrostaloasunnot kun ovat rakennettu kiinni toisiinsa niin kuuluu pakostikkin naapurista ääniä ja ymmärrät varmaan että jos vessanpöntön vetokin kuuluu seinän takaa niin sillon kuuluu myös musiikki ja tv-katselu vaikka sitä tekisi normaalin puheen voimakkuudella.

En tykkää yhtään tästä meiningistä kerrostaloissa, että ihminen yritetään omassa kodissaan ahdistaa nurkkaan ja elämään hissunkissun elämää hiiviskellen! Mitä liikkuu sinun päässäsi joka et voi suvaita sillon tällöin naapurista kuuluvaa musiikin tai tv:n ääntä ja osoitat siitä kaikenlisäksi idioottimaisesti mieltäsi? Mielestäni kerrostalossa on sallittu myös elämän mukavuudet eli musiikin kuuntelu ja tv katsominen, eikä ne pelkästään ole omakotitalojen yksinoikeus. Joten koita nyt tajuta että kerta kerrostalossa kuuluu seinän läpi vessanpöntön vetokin niin kuuluu myös musiikki ja tv katselu, elä itse ja anna muiden elää, älä nipota turhista ja osoita varsinkaan idioottimaisesti mieltäsi alkamalla kiusaamaan naapuria!

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aiemmin juurikin tuollainen musiikkia joka hiton viikonloppu yötä myöten jumputtava pariskunta. Onneksi olivat kovia riitelemään (juoppoja todennäköisesti), tällöin riitti kun kuuteli huutoa ja itkua tunnin ja sen jälkeen oli hiljaista, varmaan ukko lähti baariim ja muija pillitti kotona. Jos olivat sovussa niin musiikki raikasi kolmeen saakka wuhuu-huutojen säestämänä. 

*oli naapurissa

Vierailija
22/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä minulle naapurista kuulu kuin juhliminen tai muu älämölö. On tällä vuosikymmenellä rakennettu ja hyvin äänieristetty kerrostalo. Ja vaikka olen asunut useassa vanhemmassakin kerrostalossa, on vain yhdessä seinät ollut niin paperia että kuulin säännöllisesti television ja videopelien sun muiden ääniä naapurista.

Siitä olen kyllä periaatteessa samaa mieltä että kerrostalossa pitää hyväksyä elämän äänet päiväsaikaan. Jos ei kestä sitä että vaikka jonkun koira haukkuu 30 sekuntia kun postiluukusta kolahtaa jotain, tai että perjantaina rapussa kuljetaan yöllä, kannattaa hankkia korvatulpat tai harkita muita asumismuotoja. (Eri asia tietty jos koira haukkuu tuntitolkulla tai jos rapussa tai naapurissa remutaan ihan tosissaan hiljaisuuden aikana.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaiuttimet ja meteliä. Välillä kuuntelemme luureista. Hiljennymme klo 22 - 23 välillä. Kertaakaan ei ole naapurit tulleet valittamaan eikä mekään valiteta heistä. Naapuri soittaa pianoa ja me sähkökitaraa. Aluksi kun ei tunne naapuria, voi jokainen ääni tuntua vähän epämiellyttävältä, mutta kun on asunut jonkin aikaa, naapuri on kuin omaa perhettä eli kyllä meilläkin soitetaan ja on hauska kuulla, että naapurissakin soitetaan tai naapuri käy yöllä vessassa, johon en enää edes herää. Talossa on riittävän hyvät äänieristykset ja me ollaan normaalin hyväunisia ihmisiä.

Vierailija
24/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan mun naapurissa joku bilettäjä häiritsi naapureita ja omaa työssäkäyvää puolisoaan niin kauan että poliisit kävivät jututtamassa.

Tilanne rauhoittui kunnes toisen naapurin vastasyntynyt alkoi itkeä yöllä. Silloin kyllä hakattiin patteria "etkö sä saa sitä kakaraa hiljaiseksi, täällä yritetään nukkua". Se työssäkäyvä puoliso sai jonkun raivarin kun sitten alkoi huuto, että tajuatko ääliö että vauvat itkee öisin. Sulla on oikeus pitää jatkoja täällä mutta vauva ei saa itkeä. Poliisi kävi uudestaan ja loppuyö oli rauhallista.

Onneksi sain asunnon muualta. Tuo tapahtui 70-luvun betonikuutiossa, jossa seinät oli paperia.

Vierailija
25/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta olen ajatellut asian niin, että koska naapurini haluaa minun osallistuvan musiikinkuuntelusessioihinsa, niin hän saa vastaavasti luvan osallistua sunnuntaina aamulla klo 7 siivoustuokioihin ja siihen, että tamppaan mattoja/peitteitä/mitä milloinkin mahdollisimman äänekkäästi. Elämisen ääniä tulee blenderistäkin eikä mikään ole niin ihanaa kuin kepeä smoothie lauantaina klo 6.00. Sorry naapuri, jos et kestä normaaleja elämisen ääniä.

Kolmas (+ viisi ympärillä olevaa) naapuri kiittää tästä tärkeästä sodastanne :D  Mikään ei kyllä ole tympeämpää kun se, että joku alkaa viikonloppuna möykäten siivota/raksailla jo kukonlaulun aikaan. Sen verran pitäisi pystyä ottamaan huomioon ne muut ihmiset että jos noin voi tehdä aamulla anivarhain, voi sen tehdä pari tuntia myöhemmin. Hieno juttu etenkin vuorotyöläiselle teidän ketä harmittaa enemmän -kilpailu. Oletko käynyt sanomassa naapurille? Jos se ei ihan oikeasti vain tajua että musiikki häiritsee. Meillä ainakin oli näin, en edes tiennyt että omasta asunnosta tuli ääntä, ihmettelin vain alakerran rouvan tuimaa ja p*skamaista suhtautumista minuun muutettuani uuteen asuntoon. Miehensä sitten vinkkasi. Minä laitoin kaiuttimien alle paksun maton ja kysyin myöhemmin uudelleen: ei kuulunut, pienellä teolla ongelma oli ratkaistu.

Vierailija
26/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni muutti uuteen asuntoon ja kasasi yhden ikean lipaston, päivällä ja siihen tarvittiin vähän vasaraa. Samantien oli naapuri raivoamassa ovella ja valitti, että hän tekee valituksen tästä VIIKKOkausia kestäneestä helvetillistä meteliä aiheuttaneesta remontista. Tyttäreni sanoi, että hän muutti eilen....ja asunto oli ollut tyhjä monta viikkoa....

Että sellainen naapuri.

On ihmisiä, jotka kyttäävät joka ikistä kilahdusta ja kolahdusta mikä kuuluu naapurista ja tekevät muiden asumisesta yhtä helvettiä. 

Vierailija
27/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuten sanoin, jos naapuri valittaisi että kuuntelen musiikkia tai katson tv-ohjelmia liian suurella volyymilla niin toivotan heidät ja isännöitsijän lämpimästi tervetulleeksi kotiini, jotta voin todistaa että omistan tosiaan vaan läppärin ja asunnossani ei ole mitään bassoja tai subbareita ja näyttää millä voimakkuudella kuuntelen musiikkia tai katson tv-ohjelmia niin saavat itsekkin todistaa että äänenvoimakkuus on tosiaan 12%/100% ja jos se kuuluu naapurin puolelle niin ymmärtää kuitenkin ettei oo liian kovalla ja voi mennä itseensä!

Vierailija
28/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu kertoi naapuristaan, joka teki yövuoroja. Hyvin usein hän raivosi porraskäytävässä ihmisille, että HÄN HALUAA NUKKUA. Koko talon olisi pitänyt olla yhtä hiljaa kuin yöllä, koska hän halusi nukkua.  Korvatulppia ei tietenkään halunnut käyttää. 

Vierailija
29/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuten sanoin, jos naapuri valittaisi että kuuntelen musiikkia tai katson tv-ohjelmia liian suurella volyymilla niin toivotan heidät ja isännöitsijän lämpimästi tervetulleeksi kotiini, jotta voin todistaa että omistan tosiaan vaan läppärin ja asunnossani ei ole mitään bassoja tai subbareita ja näyttää millä voimakkuudella kuuntelen musiikkia tai katson tv-ohjelmia niin saavat itsekkin todistaa että äänenvoimakkuus on tosiaan 12%/100% ja jos se kuuluu naapurin puolelle niin ymmärtää kuitenkin ettei oo liian kovalla ja voi mennä itseensä!

Eli sulle ei ole kukaan edes valittanut eikä laittanut heippalappuja, mutta ajattelit varmuuden vuoksi loukkaantua ajatuksesta että joku joskus voisi ehkä valittaa ja puolustaudut sen johdosta palstalla?

Vierailija
30/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulisin hulluksi, jos pitäisi kuunnella tvn ääniä naapuriasunnosta, tai puhetta, kuorsausta, vessakäyntejä.

Asun itse rivitalossa, isäni on valvonut talon rakennuksen ja vaatinut ääntäeristämättömät rakenteet, ja hyvä niin. Ei kuulu mitään. Ei yhtään mitään. 🙏🏻

Vierailija
31/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulle ei ole kukaan edes valittanut eikä laittanut heippalappuja, mutta ajattelit varmuuden vuoksi loukkaantua ajatuksesta että joku joskus voisi ehkä valittaa ja puolustaudut sen johdosta palstalla?

Mulle on osoitettu mieltä sillä tavalla että kun joka päivä katson emmerdalen niin naapuri tullut laulamaan tunnusmusiikkia seinän viereen ja karjahtelee, että ilmeisesti v..ituttaa, mutta siinäpähän v*ttuuntuu koska hällä on sillon vika vaan oman pään sisällä kun häiriintyy noin pienestä ja voin todistaa etten tee mitään väärää!

Vierailija
32/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tulisin hulluksi, jos pitäisi kuunnella tvn ääniä naapuriasunnosta, tai puhetta, kuorsausta, vessakäyntejä.

Asun itse rivitalossa, isäni on valvonut talon rakennuksen ja vaatinut ääntäeristämättömät rakenteet, ja hyvä niin. Ei kuulu mitään. Ei yhtään mitään. 🙏🏻

Joo, ei meilläkään kuulunut. Mutta kai sinulla on ikkunat ja piha rajoineen, joihin mahtuu sitten naapuri kommentoimaan mitä teet? 

Minun oli pakko muuttaa kerrostaloon, sillä ahdistuin  totaalisesti 20 vuodessa ikkunoista kyttäävään naapuriin ja ylipäätään rivariyhtiön ilmapiiriin. Rivarit ovat diktatuurin viimeisiä linnakkeita, joissa käydään psykologista sotaa vallasta ja alistamisesta. Jos et ole naapureiden mieleen, ihan vaikka avoimuutesi ja hyvien käytöstapojesi vuoksi, niin sen jälkeen puututaan ihan joka asiaan teetpä mitä vaan. 

Lisään vielä, että kyttäävä naapuri oli keski-ikää lähestyvät mies, ei mikään vaarimummeli, ja vaan oli sitä mieltä, että hän saa tietää kaiken ja uskoo tietävänsä kaiken. Laiska p ska, joka katsei talkoohommissa meidän naapureiden huhkimista ja talkoot tarkoittavat usein isoja urakoita kuin lehtien haravointia.

Vierailija
33/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele musiikkia kuulokkeet päässä jos haluat jumputtaa sitä p.askaa 24/7.

Kukaan muu ei halua kuulla sinun musiikkiasi. Jokaisella ihmisellä kun on eri musiikkimaku.

On ok jos kuuntelet vain hetken, mutta veikkaan että olet tyypillinen nykynainen jonka pitää jumputtaa sitä p.askaa 24/7.

Vierailija
34/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä onnenpossu! 

Minäkin asun rivitalossa ja yläkerran huoneissa naapurien juttelu kuuluu seinän läpi. Onneksi täällä asuu suhtkoht hiljaista väkeä.

Vierailija
35/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo itseänikin hieman ärsytti, kun tavoistani poiketen halusin eräs viikonloppu kuunnella musiikkia hieman kovemmalla volyymilla. En ehtinyt montaa biisiä kuunnella, kun ovella jo pimputeltiin ja pyydettiin laittamaan musiikkia hiljemmalle. On se saatana, ettei ihminen muka saisi päiväsaikaan lauantaina kuunnella heviä. Normaalisti kuuntelen musiikkia hyvin hiljaisella tai kuulokkeilla, joten luulisi, että tuollainen yksittäinen poikkeus olisi sallittu.

Vierailija
36/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa kerrostaloissa seinät ovat pelkästään näköeste, joten kanankakkaseinistä ei äänien suhteen ole kehumista. Kaikki kuuluu. Ja se kuuluminen on ärsyttävää.

Naapureita ei voi valita, mutta itse en lähtisi siihen huutamis- ja valittamissotaan mukaan. 

Muutin kerrostaloon vuokralle puoli vuotta sitten ja nautin ainakin siitä, ettei tarvitse entisen rivarielämän jälkeen olla tekemisissä naapureiden kanssa. Moikata korkeintaan ja se riittää naapurisuhteista.

Minulla on kuulokkeet ja kämppä talon kulmassa, niin äänet rajoittuvat ulko-oveen ja yhteen seinään.  Kannattaa asuntoa valitessa miettiä asunnon sijaintia. 

Nyt ostin kerrostaloämpän ja sekin on kulmahuoneisto, joten jos joku möykkää niin yläpuolella ja keittiön seinän takana. Tuollaiset asiat pitää miettiä etukäteen, koska äänille ei voi oikein mitään. Niistä ei kannata ottaa stressiä.

Vierailija
37/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta olen ajatellut asian niin, että koska naapurini haluaa minun osallistuvan musiikinkuuntelusessioihinsa, niin hän saa vastaavasti luvan osallistua sunnuntaina aamulla klo 7 siivoustuokioihin ja siihen, että tamppaan mattoja/peitteitä/mitä milloinkin mahdollisimman äänekkäästi. Elämisen ääniä tulee blenderistäkin eikä mikään ole niin ihanaa kuin kepeä smoothie lauantaina klo 6.00. Sorry naapuri, jos et kestä normaaleja elämisen ääniä.

Toi on ihan hyvä vähän antaa takaisin samalla mitalla.

Olen kyllä huomannut, että se tietty ihmistyyppi, joka ei alunperinkään paljoa mieti metelöimistään, eli se kuka tuon on "aloittanut", ei tietenkään ymmärrä tuon olevan kostoa, vaan kääntää sen siellä pikku päässään sinun syyksi, jolloin on taas "oikeitettu" luukuttamaan sitä musiikkiaan.

Vierailija
38/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena kysymykseen. Musiikinkuuntelussa häiritsee se, ettei bassojumputusta pääse pakoon edes kuulokkeiden kanssa. Ja kotona pitäisi kaikkien pystyä oleskelemaan. Minulla on huonosti äänieristetty 60-luvun asunto ja joka nurkassa naapureita, joilla on pieniä lapsia. Kaikki kuuluu, mutta onneksi puheesta ei sentään saa selvää. Mutta kiukuttelut ja koliikit eivät ole häirinneet, koska lapset eivät voi itselleen mitään ja kasvavat kyllä. Sen sijaan rummuttajat, basistit ja aamukoiton siivoajat voivat hallita käytöstään ja joko harrastaa sellaisessa paikassa missä meteli ei haittaa tai aloittaa siivoilu vasta kun kotirauhan aika päättyy. Satunnaiset juhlat eivät häiritse etenkin jos niistä ilmoitetaan.

Vierailija
39/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekastajat voi häätää. Meidän talossa 3 asuntoa 41:stä otettu yhtiön hallintaan kolmeksi vuodeksi ja omistajat/asukkaat häädetty häiritsevän elämän vuoksi. Yksi valitti käräjäoikeuteen ja tuomittiin maksamaan 40000 egeä yhtiön oikeudenkäyntikuluja.

Siinä on hyvin aikaa miettiä, kannattiko olla piitaamatta naapurien oikeuksista.

Vierailija
40/98 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä edellisessä kodissa oli naapuri, joka kuunteli iltapäivisin 90-luvun teknoa useampana päivänä viikossa. Kuului meille tosi hyvin, vaikka oikeastaan muuta ääntä sieltä ei meille kuulunut. Kuului ihan niin selvästi, että olisi voinut laulaa mukana, kun sanoistakin sai selvän. En valittanut hänelle, eikä se meidän elämänlaatuun vaikuttanut. Iltaisin ja öisin ei hänestä kuulunut. Yläkerrasta kuului välillä juhlimista, mutta en siitäkään valittanut. Varmasti meistäkin kuului ääniä; lapsiperhe kun olemme.

Luulen kuitenkin, että se oli tämä samainen teknon kuuntelija, joka aina hakkasi patteria, jos vähänkin porasimme seinään. Toki porasimme vain päiväsaikaan. Se oli jännä, koska kyllähän jokainen ymmärtää, ettei kukaan huvikseen poraa ja että se homma valmistuu yleensä aika nopeasti. Jos nyt sen neljän reiän porauksen jotenkin vain jaksais kestää..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi