Mielipidekirjoitus: Perustelisitko miksi kerrostalossa ei saa kuulua naapurista ääniä?
Tämä on siis minun mielipiteeni ja varmasti tulee olemaan ikuisuusaihe kun meitä ihmisiä mahtuu niin moneen junaan.
Erityisesti minua häiritsee, ahdistaa, ihmiset jotka eivät voi suvaita normaalin elämisen ääniä!
P*skalla käynti sallitaan, vessanpöntön veto sallitaan, suihkussa käyminen sallitaan ja niin edelleen mutta musiikin kuuntelu ja tv-katselu on SYNTI!
Mikä siinä naapurin musiikinkuuntelussa ja tv-katselussa niin paljon ärsyttää jos se on siis kohtuuden rajoissa eli ei kuuntele musiikkia tai katso tv hiljaisuusaikaan, max 3h päivässä ja normaalin puheen voimakkuudella? sekö ärsyttää kun musiikki tai tv ohjelma ei ole sun makuusi, että sinun pitäisi saada päättää mitä naapurikin tekee kun olethan rapun kuningas tai kuningatar!?
Mitä jos menisit itseesi. Ensinnäkin missään kerrostalossa äänieristys ei ole niin hyvä etteikö naapurista kuuluisi mitään ääniä, kerrostaloasunnot kun ovat rakennettu kiinni toisiinsa niin kuuluu pakostikkin naapurista ääniä ja ymmärrät varmaan että jos vessanpöntön vetokin kuuluu seinän takaa niin sillon kuuluu myös musiikki ja tv-katselu vaikka sitä tekisi normaalin puheen voimakkuudella.
En tykkää yhtään tästä meiningistä kerrostaloissa, että ihminen yritetään omassa kodissaan ahdistaa nurkkaan ja elämään hissunkissun elämää hiiviskellen! Mitä liikkuu sinun päässäsi joka et voi suvaita sillon tällöin naapurista kuuluvaa musiikin tai tv:n ääntä ja osoitat siitä kaikenlisäksi idioottimaisesti mieltäsi? Mielestäni kerrostalossa on sallittu myös elämän mukavuudet eli musiikin kuuntelu ja tv katsominen, eikä ne pelkästään ole omakotitalojen yksinoikeus. Joten koita nyt tajuta että kerta kerrostalossa kuuluu seinän läpi vessanpöntön vetokin niin kuuluu myös musiikki ja tv katselu, elä itse ja anna muiden elää, älä nipota turhista ja osoita varsinkaan idioottimaisesti mieltäsi alkamalla kiusaamaan naapuria!
Kommentit (98)
Meillä kuuluu kovaääninen puhekin.
Samaten kuului vessan äänet, lorotus ja vetäminen, mutta tämä ongelma poistui kokonaan putkirempan myötä.
Olen kuitenkin viihtynyt tässä, koska naapurit ovat todella hiljaisia. Seinänaapuri on vanha rouva, jolla käy vieraita muutaman kerran vuodessa. Ei kuuntele musiikkia ja ilmeisesti telkkuakin pitää todella hiljaisella.
Yläkerrassa sama juttu.
Nyt hävettää. Kun lapset vielä asuivat kotona, niin meillä kyllä raikaisi musa ja riideltiinkin joskus varsin kovaäänisesti. Laulettiin ja soitettiin aina juhlissa yhdessä -- piano tietysti se kamalin ääni.
Mutta ei kukaan koskaan valittanut. Kantakaupunkia ja suvaitsevaisia ihmisiä. Toki näillä vanhemmilla ihmisillä voi jo olla huomattavaakin kuulon alenemaa.
Mikään, ei siis mikään, ole yhtä kauheaa kuin asua sellaisessa kerros/rivitalossa jossa on oikeasti ns paperiseinät:(
Olen itse asunut lukuisissa asunnoissa. Useimmissa on ollut ok äänieristykset ja naapurista kuulunut korkeintaan jos on ollut kovaääniset bileet tms..
Mutta auta armias ne pari kämppää joista OIKEASTI kuului kaikki seinän läpi, hyi elämä:(
Ei niissä pystynyt normaalisti asumaan ja tulikin kiire etsiä niiden tilalle uusi kämppä..
Pahin kokemus oli kuitenkin tyksi totaalinen paperiseinä talo jossa IHAN kaikki kuului läpi.
Vai onko muka normaalia kuulla esim:
-Naapurin puhe, siis normaalilla puheäänellä lausuttuna eikä mitään huutoa omaan kämppään niin että saat siitä enimmäkseen selvää?
- Kaikki pihan äänet, mm pihalla leikkivien lasten puheet normaaliäänelläkin (juu ulkoseinätkin olivat paperia)..
- Naapurin kaikki intiimielämän äänet, siis hiljaakin pidetyt sessiot huokailuineen/litinöineen naapurin makkarista omaan kämppään (erittäin kiusallista muuten)?
Ja tietenkin: normaaleja elämän ääniä mutta sain aivan liikaa infoa sen aikaisista naapureistani. Ja toki tiedostin, että ihan yhtä lailla siitä minunkin kämpästäni kuuluu KAIKKI naapureihin. Ei ollut kivaa ei:(
Luojan kiitos pääsin siitä kohta pois, mutta ihmettelen miten joissakin taloissa voi olla vieläkin niin totaalisen TÄYSIN olematon äänieristys, että aivan kaikki kuuluu läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se wt-naapuri ruuvaa subbarinsa kiinni olohuoneen seinään ja se on aina täysillä kun musiikkia kuunnellaan, joten naapuriin kuuluu jatkuva ja todella luja jumps jumps jumps koska seinät ei pahemmin eristä bassoääniä. Sama kun tuon on kuunneltava parvekkeella musiikkiaan niin tottakai se saa*anan subbari on raahattava parvekkeelle jumputtamaan. Sitten tuo ihmettelee kun valituksia tulee naapuritalosta asti että miksi ihmiset on niin tiukkapipoisia. Tämä vain yksi esimerkki takavuosilta, tuosta onneksi pääsi eroon kun se ei tajunnut lopettaa edes varoitusten jälkeen.
Edelleen mulla ei oo subbareita tai bassoja, läppäriltä ainoastaan kuuntelen musiikkia.
Tää olikin vain yksi esimerkki. Ei minuakaan musiikki häiritse sinänsä mutta tuo jumputus aivan täysillä alkaa viikkojen ja kuukausien jälkeen mennä yli äyräiden, varsinkin kun tämä nuori tapaus (ensimmäisessä omassa vuokra-asunnossaan?) oli kait kotonaan kasvatettu siihen ideologiaan että tekee mitä lystää ja muut saa sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntele musiikkia kuulokkeet päässä jos haluat jumputtaa sitä p.askaa 24/7.
Kukaan muu ei halua kuulla sinun musiikkiasi. Jokaisella ihmisellä kun on eri musiikkimaku.
On ok jos kuuntelet vain hetken, mutta veikkaan että olet tyypillinen nykynainen jonka pitää jumputtaa sitä p.askaa 24/7.
En jumputa mitään. Koska en omista bassoja!
Kuuntelen musiikkia läppäriltä äänenvoimakkuudella 12%/100%!
Kuuntelen musiikkia kerran 2 viikossa 2-3h ajan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalivoimakkuudella oleva tv tai musiikki ei kuulu naapuriin vaikka olisi kuinka surkea äänieristys.
Ei sulla näyttänyt sitten järki leikkaavan vaikka sulle just perusteltiin.
Kylppäri on kaakeloitu tila jossa on ilmastointireikä seinässä eli äänet kuuluvat ja kaikuvat toisin kuin olohuoneesta jossa on ääntä vaimentavia tekstiilejä ja huonekaluja. Äänieristys on minunkin kämpässäni huono, mutta normaali puhe tai musiikki ei silti kuulu. Ainoastaan känniääliöiden örvellys ja bassonjumputuksen huudatus.
Mun naapurista kuuluu normaali puhe mun makuuhuoneeseen :D. Haittaa ainoastaan silloin, kun on muutenkin vaikeuksia saada unta. Olen miettinyt, että eikö naapurilla ole tekstiilejä olkkarissa (joka on siis mun makkarin seinän takana) ja pitäiskö viedä sinne lahjaksi matto tms. ääniä vaimentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä minulle naapurista kuulu kuin juhliminen tai muu älämölö. On tällä vuosikymmenellä rakennettu ja hyvin äänieristetty kerrostalo. Ja vaikka olen asunut useassa vanhemmassakin kerrostalossa, on vain yhdessä seinät ollut niin paperia että kuulin säännöllisesti television ja videopelien sun muiden ääniä naapurista.
Siitä olen kyllä periaatteessa samaa mieltä että kerrostalossa pitää hyväksyä elämän äänet päiväsaikaan. Jos ei kestä sitä että vaikka jonkun koira haukkuu 30 sekuntia kun postiluukusta kolahtaa jotain, tai että perjantaina rapussa kuljetaan yöllä, kannattaa hankkia korvatulpat tai harkita muita asumismuotoja. (Eri asia tietty jos koira haukkuu tuntitolkulla tai jos rapussa tai naapurissa remutaan ihan tosissaan hiljaisuuden aikana.)
Meillä on naapurissa koira, joka ulvoo ilmeisesti yksinäisyyttään. Jossain määrin ketuttaa herätä yöllä siihen ulinaan, kun omistajat on päättäneet lähteä juhlimaan ja jättäneet koitan yksin. Tulee myös surku sen koiran puolesta.
Asun vanhassa pienessä kerrostalossa, jossa on paperiseinät. Ei haittaa, koska muutkin naapurit ovat yhtä erakoita yksineläjiä kuin minä, joten harvemmin kuuluu mitään ääntä. Ja jos kuuluu, niin aina hiljaisuuden puitteissa (pl. yhden naapurin kaveri, joka kuorsaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen ajatellut asian niin, että koska naapurini haluaa minun osallistuvan musiikinkuuntelusessioihinsa, niin hän saa vastaavasti luvan osallistua sunnuntaina aamulla klo 7 siivoustuokioihin ja siihen, että tamppaan mattoja/peitteitä/mitä milloinkin mahdollisimman äänekkäästi. Elämisen ääniä tulee blenderistäkin eikä mikään ole niin ihanaa kuin kepeä smoothie lauantaina klo 6.00. Sorry naapuri, jos et kestä normaaleja elämisen ääniä.
Toi on ihan hyvä vähän antaa takaisin samalla mitalla.
Olen kyllä huomannut, että se tietty ihmistyyppi, joka ei alunperinkään paljoa mieti metelöimistään, eli se kuka tuon on "aloittanut", ei tietenkään ymmärrä tuon olevan kostoa, vaan kääntää sen siellä pikku päässään sinun syyksi, jolloin on taas "oikeitettu" luukuttamaan sitä musiikkiaan.
V*ttuako kostat eli olet KIUSAAJA!!! Oletko tullut ajatelleeksi että ne asiat mitä naapuri kotonaan tekee niin tekee omaksi ilokseen eikä häiritäkseen sinua. Hyväksyisit sinäkin sen että kerrostalossa sulla asuu seinä kiinni toisissaan naapureita, joten sieltä pakostikkin kuuluu ääniä. Keskity omaan elämääsi ja anna muiden myös elää. Sulla on ongelma siinä ettet kykene keskittymään omaan elämääsi, vaan sun on pakko häiriintyä toisesta ihmisestä ja hänen elämisestään lähtevistä äänistä.
Ai tämä aloittaja onkin taas se sekopää, joka vaahtosi sivukaupalla KIUSAAMISESTA (!!!) kun naapuri kuulemma matkii hänen aivasteluaan. Miten ihmeessä kaikki meteli, jota kuuluu muista asunnoista, on sitä kiusaamista, mutta sinun musiikinhuudattamisesi ei ole??
Ei yhdessäkään kerrostalossa ole panostettu äänieristykseen. Se on pelkkä rakenteiden sivutuote. Viemäreissä ja ilmanvaihdossa on äänenvaimentimet, mikäli talon tekniikka ei ole kivikautinen, mutta seinien läpihän suurin osa äänistä kulkeutuu.
Huonoimmat naapurini ovat olleet baltialaiset rakennusmiehet, joita ei suomalaiset säännöt ja käytännöt kiinnosta. Polttavat tupakkaa asunnoissa, juhlivat kovaa ja isolla porukalla parveketta myöten. Pahimmillaan klo 20 alkaneet juhlat hiljenivät seuraavana aamuna neljän aikaan.
Jos tuntuu, että naapurit matkivat aivastelua ja vahtivat elämääsi, niin kyse voi olla alkavasta mielenterveysongelmasta. Kokemusta on valitettavasti, kun ystävällä alkoi skitsofrenian oireet kommenteilla että naapurit vainoavat vaikkei hän tee mitään väärää. Eli jos oikeasti vietät normaalielämää ja pelkäät, että muut vahtivat niin tuo on yksi vaihtoehto ja hakisin apua.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuu, että naapurit matkivat aivastelua ja vahtivat elämääsi, niin kyse voi olla alkavasta mielenterveysongelmasta. Kokemusta on valitettavasti, kun ystävällä alkoi skitsofrenian oireet kommenteilla että naapurit vainoavat vaikkei hän tee mitään väärää. Eli jos oikeasti vietät normaalielämää ja pelkäät, että muut vahtivat niin tuo on yksi vaihtoehto ja hakisin apua.
Eiks se viimeksi ollut psykoosi?
Mä ymmärrän ap! Mun eka asunto oli 40-luvun yksiö, ja kaikki normaali puhekin kuului naapurista mulle. Sanoista ei saanut selvää, mutta kuului ihan kaikki äänet. Sen jälkeen olen asunut uudemmissa taloissa, eikä koskaan ole tuolla tavalla kuulunut naapurin äänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia on psykoosi, urpo :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen ajatellut asian niin, että koska naapurini haluaa minun osallistuvan musiikinkuuntelusessioihinsa, niin hän saa vastaavasti luvan osallistua sunnuntaina aamulla klo 7 siivoustuokioihin ja siihen, että tamppaan mattoja/peitteitä/mitä milloinkin mahdollisimman äänekkäästi. Elämisen ääniä tulee blenderistäkin eikä mikään ole niin ihanaa kuin kepeä smoothie lauantaina klo 6.00. Sorry naapuri, jos et kestä normaaleja elämisen ääniä.
Toi on ihan hyvä vähän antaa takaisin samalla mitalla.
Olen kyllä huomannut, että se tietty ihmistyyppi, joka ei alunperinkään paljoa mieti metelöimistään, eli se kuka tuon on "aloittanut", ei tietenkään ymmärrä tuon olevan kostoa, vaan kääntää sen siellä pikku päässään sinun syyksi, jolloin on taas "oikeitettu" luukuttamaan sitä musiikkiaan.
V*ttuako kostat eli olet KIUSAAJA!!! Oletko tullut ajatelleeksi että ne asiat mitä naapuri kotonaan tekee niin tekee omaksi ilokseen eikä häiritäkseen sinua. Hyväksyisit sinäkin sen että kerrostalossa sulla asuu seinä kiinni toisissaan naapureita, joten sieltä pakostikkin kuuluu ääniä. Keskity omaan elämääsi ja anna muiden myös elää. Sulla on ongelma siinä ettet kykene keskittymään omaan elämääsi, vaan sun on pakko häiriintyä toisesta ihmisestä ja hänen elämisestään lähtevistä äänistä.
Ai tämä aloittaja onkin taas se sekopää, joka vaahtosi sivukaupalla KIUSAAMISESTA (!!!) kun naapuri kuulemma matkii hänen aivasteluaan. Miten ihmeessä kaikki meteli, jota kuuluu muista asunnoista, on sitä kiusaamista, mutta sinun musiikinhuudattamisesi ei ole??
Kiusaamista on ne äänet joita tekee ärsyttääkseen naapuria. Jokainen tietää itse kiusaako vai ei, eriasia vaan että haluaako myöntää sitä. Tämä joka alkaa mahdollisimman äänekkäästi hakkaamaan mattoja hiljaisuusaikaan myönsi kyllä suoraan kiusaavansa. Varsinainen ihmisperse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urpo ei oo turbo, eikä turbo oo jarru.
Ihminen voi sairastua psykoosiin ilman skitsofreniaakin.
Esimerkiksi jos amfetamiinipäissään valvoo useamman vuorokauden putkeen ja puhkeaa psykoosi, se ei tarkoita sitä että hän on automaattisesti sairastunut myös skitsofreniaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi jos amfetamiinipäissään valvoo useamman vuorokauden putkeen ja puhkeaa psykoosi, se ei tarkoita sitä että hän on automaattisesti sairastunut myös skitsofreniaan.
Ei tarkoitakaan, psykoosi ei ole välttämättä skitsofrenia, mutta skitsofrenia on psykoosi. Ymmärrätkö?
Voisitko ap perustella miksi sinun asunnostasi saa kuulua ääniä, mutta naapurista ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoitakaan, psykoosi ei ole välttämättä skitsofrenia, mutta skitsofrenia on psykoosi. Ymmärrätkö?
Ei varmasti oo.