Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä neuvolat neuvoo " kolotuksista" ?

01.06.2006 |

Olin aamulla terveydenhoitajalla. Sydänäänet kuului hyvin, hemppa laskenut aika paljon (121) mutta ei vielä lisärautaa, painoa tullut vähän mutta vielä normaalisti, verenpaine hyvä vähän matala. Kaikki siis hyvin. Mutta mitä terkkarit sanoo teille tuntemuksista, siis mikä on ok mikä ei? En oikein saa omasta terkkarista selvää ja kaipa nää onkin vähän " henkimaailman" asioita kun kaikilla raskaus menee erilailla.

Mutta kun esim. kerroin että mulla usein, varsinkin öisin, kohtu tuntuu ihan kovana, piukeena pitkään, niin ei hän osannut sanoa onko se supistus vai että suoli jotenkin liikkuu ja nostaa kohdun pintaan (olen hoikka joten se tuntuu hyvin). Tai sitten se on vain kohdun kasvua. Ei mulla sinänsä kipuja ole, mutta joskus jomottaa menkkamaisesti selkää. Käski pitää kirjaa että miten usein kohdun kovettuminen tuntuu ja soittaa lääkäriin jos rupeaa tuntumaan usein pitkin päivää. Ja seksin jälkeen voi olla kohtu olla piukee mutta ei saa olla liian piukee??

Mitä teille on sanottu? Mitkä on normaalia kohdun kasvun tuntemusta ja mistä pitää oikeasti huolestua. Tietty jos on kovat kivut ja vuotaa, mutta entä muut " kolotukset" ? Mulla ei ole kesän takia toista lääkäriäkään. En ymmärrä miksi terkkarit ei voisi opetella tsekkaamaan kohdunkaulaa ettei sitä varten tartte lääkäriin mennä.

No ei pitäis kai huolestua, mutta kun ei ensikertalaisena osaa eritellä näitä juttuja.

Agra 16+5

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään en tiedä, mikä on supistus ja mikä ei, vaikka yritänkin kuulostella kun vatsa on kova. Sit ne tulee ja menee miten haluaa. Joskus niihin liittyy " outo" olo, joskus ei mitään. Eiköhän kyse ole ihan normaaleista harjoitussupistuksista ja sitten, jos kivut tosiaan jatkuu tai kovenee, niin pitäis huolestua.

No, minä kyllä pystyn huolestumaan ihan mistä vaan. Ekakertalainen tässä minäkin olen, joten en tiedä, onko näistä mun aatoksistani mitään apua... :)

-Osse ja Santeri rv 17+1

Vierailija
2/2 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans masu menee kovaksi melkein päivittäin, muttei siihen liity kipua, ainoastaan on sellanen kiristävä ja tuo on 99% varmuudella ns. harjotussuppari mistä EI tarvii huolestua :)

Juuri kyselin edellispäivänä terkkarilta, että mistä sitten tietää mikä on supistus....siis sellanen kunnon supistus niin hän sanoi, ettei sitä kyllä voi olla huomaamatta ja sellasta mulla ei ole ollut.

Näitä kivuliaita kuulemma saapi tulla 1-2 päivässä eikä vielä tarvii huolestua niistäkään, mutta aina voi varata ajan neuvolalääkäriltä mikäli haluaa tarkistaa kohdunsuun/-kaulan tilanteen.

Kaikenmaailman muita kipuja ja tuntemuksia on myöskin ihan päivittäin vaihtelevasti. Mulla on väliin ollut ummetusta, joka tekee TOSI kovan kivun masun sivulle...siihen herään yölläkin, mutta menee ohitse, kun saa suolen tyhjäksi.

Jokunen aika sitten tuli noin kerran viikossa sellanen kipu kylkeen/ihan vatsan sivulle, ettei tehnyt mieli kävellä metriäkään. Sitä kesti muutaman tunnin (ja olin AINA silloin töissä) ja meni ohitse. Näitä ei ole nyt ollut muutamaan viikkoon (koputtaa puuta).

Lähestulkoon kaikilla on jotain kipuja ja tuntemuksia raskauden eri vaiheissa ja se kuuluu raskauteen, vaikka sitä aina pelästyykin :-( Onhan se ihan selväkin, että tuntemuksia on, kun masu kasvaa ja siellä kaikenmaailman elimet joutuvat liikkumaan ja siirtymään kasvavan kohdun tieltä. Olisi suoranainen kummastus, ellei se missään tuntuisi:-) Itsekin olin ennen raskautta hyvin hoikka eikä mahaa ollut ollenkaan...tai siis mitään rasvakerrosta niin siellä lihakset ja kaikki paukkuu ja poksuu.

Mulla masu on kuitenkin kasvanut jo ihan hyviin mittoihin (ihanaa), että kivut varmasti kuuluvat osana tuohon kasvuun-näin mä ainakin uskon.

Tästä edespäin en jaksa oikein huolestua muista kivuista kuin kivuliaista supistuksista, joissa kipu on lääkärin mukaan kuukautiskivun luokkaa ja masu menee ihan kovaksi. Onneks näitä ei ole mulla ollut ja toivottavasti ei ihan vähään aikaan tulekaan (koputtaa taas puuta).

Terkuin: Je_Ni 22+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä