Kunnallinen vs yksityinen perhepäivähoito? - yrittäjän näkökulma
Olen ajatellut alkaa perhepäivähoitajiksi ja haluaisin kuulla nyt kokemuksia alalla olevilta. Sattuuko täällä olemaan perhepäivähoitajana työskenteleviä?
Työskentelettekö kunnallisena vai yksityisenä perhepäivähoitajana? Hyviä ja huonoja puolia molemmista?
Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen!
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisilla on lapsille varahoitopaikka päiväkodissa, mutta miten on yrittäjillä: minne lapsi hoitoon, jos itse on sairas, eikä voi ottaa lapsia luokseen? Mitä varahoitopaikka kustantaa yrittäjälle ja mikä on ansiotaso, jos ei pysty tarjoamaan lapsille sovittuina ja laskutettuina päivinä päivähoitoa?
Jos yksityinen perhepäivähoitaja on sairaana, silloin lapset ei tule hoitoon. Vanhemmat laittaa lapsen muualle tai ovat sen kans kotona.
Eihän tää voi olla mahdollista. Itse en ainakaan saa olla töistä pois ellei lapseni ole sairas ja lapsesta pitää olla lääkärintodistus pomolle. Eikä meillä ole mitään muualle, jonne lapsen voisi laittaa. Siksihän me laitetaan se hoitoon, kun itse ollaan töissä.
Ehkä yksityiselle perhepäivähoitajalle laittavat hoitoon lapsensa sellaiset ihmiset, joilla on esim etätyömahdollisuus tai joku mummu tms joka voi sitten ottaa lapsen hoitoon aina silloin tällöin. Osa ostaa itse varahoidon kunnallisesta päiväkodista. Maksaa siis lisää siitä vielä. Toisilla on enemmän rahaa laittaa lasten hoitoon kun toisilla.
Meillä lapsi oli vuoden yksityisellä pph:lla vaikka ei kyllä ole rahaa mitenkään kauheasti, mutta en muista että hoitaja olisi kertaakaan ollut sairaana. Kerran laittoi viestiä, että oma lapsi tosi flunssainen, mutta hänen puolesta voidaan silti tuoda lapsi.
Ja päiväkodinhan ei ole mikään pakko ottaa ylimääräisiä lapsia varahoitoon, eli sen varaan ei kannata laskea.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa lapsista yksityisen hoidon tukea ja vanhemmat sitten omasta pussistaan siiven päälle sen mukaan mitä sovitte. Eli saat enemmän kuin tuon 350 / lapsi.
Ei sentään siiven päälle, piti olla siihen päälle...
Kunnallisella pph:lla on normaalit palkalliset lomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisilla on lapsille varahoitopaikka päiväkodissa, mutta miten on yrittäjillä: minne lapsi hoitoon, jos itse on sairas, eikä voi ottaa lapsia luokseen? Mitä varahoitopaikka kustantaa yrittäjälle ja mikä on ansiotaso, jos ei pysty tarjoamaan lapsille sovittuina ja laskutettuina päivinä päivähoitoa?
Jos yksityinen perhepäivähoitaja on sairaana, silloin lapset ei tule hoitoon. Vanhemmat laittaa lapsen muualle tai ovat sen kans kotona.
Eihän tää voi olla mahdollista. Itse en ainakaan saa olla töistä pois ellei lapseni ole sairas ja lapsesta pitää olla lääkärintodistus pomolle. Eikä meillä ole mitään muualle, jonne lapsen voisi laittaa. Siksihän me laitetaan se hoitoon, kun itse ollaan töissä.
Ehkä yksityiselle perhepäivähoitajalle laittavat hoitoon lapsensa sellaiset ihmiset, joilla on esim etätyömahdollisuus tai joku mummu tms joka voi sitten ottaa lapsen hoitoon aina silloin tällöin. Osa ostaa itse varahoidon kunnallisesta päiväkodista. Maksaa siis lisää siitä vielä. Toisilla on enemmän rahaa laittaa lasten hoitoon kun toisilla.
Meillä lapsi oli vuoden yksityisellä pph:lla vaikka ei kyllä ole rahaa mitenkään kauheasti, mutta en muista että hoitaja olisi kertaakaan ollut sairaana. Kerran laittoi viestiä, että oma lapsi tosi flunssainen, mutta hänen puolesta voidaan silti tuoda lapsi.
Ja päiväkodinhan ei ole mikään pakko ottaa ylimääräisiä lapsia varahoitoon, eli sen varaan ei kannata laskea.
Eikös nämä varahoitopäiväkodit ole ihan sovittu etukäteen, ja ottavat kyllä aina sitten jos tarve?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Tykkään kyllä lapsista, itsellänikin useampi ja aina haaveillut työstä lasten parissa. Nyt vain yksi pieni joka olisi myös mukana hoitoryhmässä.
Osaisiko joku sanoa jotain palkasta? Paljonko saa per lapsi jne? Onko niin että kahta hoitolasta vaan ei ole järkeä ottaa, koska tulot niin huonot? Mietin pehmeää laskua, että jos aluksi ottaisi vaan kaksi lasta ja sitten kun homma lähtee sujumaan sen kolmannen mukaan.
Ja miten kunnallisella on, saako esim heinäkuulta palkkaa, jos lapset lomalla? Kun jostain luin että pph ei saisi palkkaa ollenkaan loma-ajasta. Ihmettelen kyllä näitä töitä joista ei loma-ajan palkkaa makseta! T. Ap
Ne vanhemmat maksaa pph:lle siitä omasta lapsesta hoitomaksun per kk. Yleensä se on noin 350 e per lapsi per kk. Kahdesta lapsesta saat 700 e kuussa ja siitä sinun pitää maksaa niiden lasten ruoat ja kaikki.
Yleensä kai vanhemmat maksavat osan hoidosta palvelusetelillä, eli pph saa lapsista enemmän rahaa kuin vanhemmat maksavat hoidosta? Ainakin meillä päin suurin osa veloittaa hoitomaksua noin 750e/lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä varahoitopäiväkodit ole ihan sovittu etukäteen, ja ottavat kyllä aina sitten jos tarve?
Kunnallisessa perhepäivähoidossa kyllä, yksityisen pph:n lapsille voi myydä yksittäisiä hoitopäiviä, mutta pakko ei ole, jos päiväkodissa ei ole tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin on, tietenkin. Itse olen kunnallinen pph. Palkka on huono, työ on kivaa, päivät pitkiä, mutta vastineeksi saa tasausvapaita. Itse pidän tasausvapaat pääsääntöisesti lomien yhteydessä, jolloin suurin osa vanhemmista on saanut lapset hoidatettua mummoilla ja papoilla tai pitävät itse lomaa. Varahoitopaikka kuitenkin järjestyy aina kun on tarvetta. Hoitolasten kuluista saa kustannuskorvausta, joka on verollista tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, tietenkin. Itse olen kunnallinen pph. Palkka on huono, työ on kivaa, päivät pitkiä, mutta vastineeksi saa tasausvapaita. Itse pidän tasausvapaat pääsääntöisesti lomien yhteydessä, jolloin suurin osa vanhemmista on saanut lapset hoidatettua mummoilla ja papoilla tai pitävät itse lomaa. Varahoitopaikka kuitenkin järjestyy aina kun on tarvetta. Hoitolasten kuluista saa kustannuskorvausta, joka on verollista tuloa.
Kiitos vastauksesta. Saanko vielä kysyä, mikä on huono palkka? Kun kaikki on niin suhteellista! Ymmärsinkö oikein, jos teet vaikka 10h päiviä, niin saat niistä ylimääräistä lomaa? Miten loma-aikojen sopiminen on onnistunut perheiden kanssa? T. Ap
Helsinki, maailman toimivin kaupunki maksaa perhepäivähoitajille näin: "Helsingin perhepäivähoitajan palkkauksesta; 1 lapsi 408€, 2 lasta 689€, 3 lasta 957€ ja 4 lasta 1223€ hoidossa kuukaudessa ja sitten kaupunki maksaa korvausta lasten aterioinnista ja muista kuluista."
Ja eikö ole niin, että lapsia saa olla maksimissaan 4,5? Eli esim. neljä kokopäiväistä ja yksi puolipäiväinen. Sitten ihmetellään, kun ei saada perhepäivähoitajia! Kuka elää hieman päälle tonnilla kuussa pääkapungin asuntomarkkinoilla?
Vierailija kirjoitti:
Helsinki, maailman toimivin kaupunki maksaa perhepäivähoitajille näin: "Helsingin perhepäivähoitajan palkkauksesta; 1 lapsi 408€, 2 lasta 689€, 3 lasta 957€ ja 4 lasta 1223€ hoidossa kuukaudessa ja sitten kaupunki maksaa korvausta lasten aterioinnista ja muista kuluista."
Ja eikö ole niin, että lapsia saa olla maksimissaan 4,5? Eli esim. neljä kokopäiväistä ja yksi puolipäiväinen. Sitten ihmetellään, kun ei saada perhepäivähoitajia! Kuka elää hieman päälle tonnilla kuussa pääkapungin asuntomarkkinoilla?
Tuo kuulostaa kyllä aika vähältä.. Espoossa kai esimerkiksi maksetaan hieman paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Tienaamaan ei pääse, ku lapsia saa olla enintään 5 hoidossa. Ennemminkin menee rahaa, ku niille ostetaan ruuat ja kaikki.
Väärää tietosa. Palkasta osa on juuri kulujen korvausta,ruuasta ym.
AP, käy tutustumassa yksityiseen hoitoon täällä:
http://www.kolumbus.fi/yksityiset.paivahoitajat/default.html
Ite olin kunnallinen hoitaja,hyvä tuki päiväkodissa ja säännölliset palaverit ja työkavereitten tapaamiset,niistä kannattaa pitää kiinni.
Yksityisellä kuulin että palkanmaksu eli siis vanhemmat panttas maksujaan.
eikaijuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaamaan ei pääse, ku lapsia saa olla enintään 5 hoidossa. Ennemminkin menee rahaa, ku niille ostetaan ruuat ja kaikki.
Väärää tietosa. Palkasta osa on juuri kulujen korvausta,ruuasta ym.
AP, käy tutustumassa yksityiseen hoitoon täällä:
http://www.kolumbus.fi/yksityiset.paivahoitajat/default.html
Ite olin kunnallinen hoitaja,hyvä tuki päiväkodissa ja säännölliset palaverit ja työkavereitten tapaamiset,niistä kannattaa pitää kiinni.
Yksityisellä kuulin että palkanmaksu eli siis vanhemmat panttas maksujaan.
Kiitos, perehdyin näihin. Sivut taisivat olla päivitetyt vuonna 2016. Ehkä jonkun verran saattaneet elää nuokin luvut. Tosi huonosti löytyy tietoa jotenkin tästä aiheesta!
Onpa kyllä ikävää jos vanhemmat panttaavat maksuja! Kovasti koitan pähkäillä kumpi vaihtoehto sopisi minulle paremmin. Toisaalta yksityisyrittäminen kiehtoisi, mutta varmasti kunnallisella puolellakin on hyvät puolensa. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä ei ole tiettyä työaikaa esim. 8h päivässä vaan työajoista sovitaan perheiden ja hoitajan kesken.
Käytännössä työaika voi välillä olla vähemmänkin varmaan.
Aika oudolta kuulostaa. Eihän hän jatkuvasta lomailusta voi saada palkkaa, kun itse olen kuullut että edes normi loma-ajalta ei välttämättä makseta palkkaa.
Itseäni jännittää myös vähän se miten niitä lapsia saa hoitoon. Mitä jos ei saakaan ketään?? T. Ap