Mies syö mun gluteenittomat ruoat
Miten teillä muilla, joilla on toinen puolisko allerginen jollekin ruoka-aineelle? Käykö niin, kuin meillä:
Hommaan itselleni kaappiin esim. gluteenitonta mysliä ja gluteenittomia kaurahiutaleita, pakkaseen gluteenittomia karjalanpiirakoita, jne. Näille on siis ihan omat paikat meillä, että ei voi erehtyä. Miehelle ostetaan normaaleja karjalanpiirakoita yms. Hänellä on muutenkin tosi paljon laajempi repertuaari juttuja, mitä voi syödä.
Sitten kun menen "kaapilleni", siellä ei olekaan enää yhtään kaurahiutaleita tai karjalanpiirakoita. Mies on popsinut ne, kun normaalit karjalanpiirakat ja kaurahiutaleet oli loppu!!! Mutta ei osta tilalle mitään?? Itse olen ollut sitten koko illan siinä luulossa, että kaapissa on sitä ruokaa, mitä viimeksikin oli. Niin sitten kotoa ei oiken löydy mitään, millä sen voisi korvata.
Ärsyttää, koska nuo gluteenittomat ruuat ovat niin paljon kalliimpiakin kuin tavalliset.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittaa noi keliaakikot erityistuotteidensa kanssa. Miksei voi syödä luontaisesti gluteenitonta ruokaa, jos sairastaa keliakiaa. Pitääkö siitä gluteenisesta ruuasta tehdä keinotekoisesti gluteenitonta.
Mistä gluteenia sisältävästä ruuasta tehdään keinotekoisesti gluteenitonta?
Vehnästä saa keinotekoisesti eroteltua vehnätärkkelystä, mutta eipä muuta taida olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittaa noi keliaakikot erityistuotteidensa kanssa. Miksei voi syödä luontaisesti gluteenitonta ruokaa, jos sairastaa keliakiaa. Pitääkö siitä gluteenisesta ruuasta tehdä keinotekoisesti gluteenitonta.
Taitanee tarkoittaa niitä tuotteita, joissa on vehnätärkkelystä (vehnästä teollisesti tehty gluteenitonta) .
Vaan kun ei taida ymmärtää, että gluteenittomat tuotteet harvemmin enää sisältävät tuota vehnätärkkelystä (oman huomiointini mukaan siis) vaan valmistuksessa käytetty mm. maissia, riisiä, tattaria yms.
Tattarihan btw käsittääkseni ollut tunnettu kauemmin kuin vehnä, joten jännä nimittää tattarista valmistettua ruokaa jotenkin "keinotekoiseksi gluteenittomaksi".
Ja luontaisesti gluteeniton tarkoittaa sitä, ettei ruoassa ole vehnätärkkelystä. Gluteeniton tattaripuuro, tai esim gton riisipiirakka (jossa ei vehnätärkkelystä) on luontaisesti gluteenitonta. Kun ilmeisesti osa luulee luontaisesti gluteenittoman olevan sitä, ettei syödä kuin lihaa, salaattia ja muuta sellaista.
$$$$$ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen keliaakikko eikä mieheni ja lapseni suostu gluteenitonta syömään. Rauhassa saa gluteenittomat tuotteeni olla.
Mä oon keliaakikko, mies ja lapsi normaaleita. Leivät ym on erikseen eli tietyssä paikassa mun kalliit g leivät. Ovat saaneet olla rauhassa. Mutta kyllä meillä aonalim kaikki suö jos esim teen gluteenittomista makaroneista laatikon, tai gluteenittomat lihapullat. Teen meillä ruuat päääosin. Herramun jee, jos nuo ei kelpaisi niin saisivat kyllä itse loihtia vehnäversionsa. Sitäpaitsi noista esim lihapullista ei huomaa mitenkään maun perusteella kumpia ovat.
Eli teillä mies ja lapset ei syö esim lihakeittoa, uunilohta, kermaperunoita, gratiinikasviksia etc koska nehän ei missään tapauksessa sisällä vehnää eli gluteenia.. ? No on meitä moneksi. Kelpaako edes kokis tai jäde tai samppanja, ei niissäkään ole vehnää.[/quote t]
Miksi tälle on tullut 7alapeukkua ja vain yksi yläpeukku? Eiköhän tuo ole aika peruskäytäntö perheessä jossa on keliakiaa jollain, tehdä esmes lihapullat kaikille sopivaksi.
Tai joku muu, esmes pähkinäallergia jollain/joillain? Luulisi että jos siinä perheessä tehdään kakku, ei ehdoin tahdoin tehtäisi kahta eri kakkua vaan tehtäisiin yksi esim suklaakakku. Tapauksessa jossa siis perhe n pieni.
Vierailija kirjoitti:
$$$$$ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen keliaakikko eikä mieheni ja lapseni suostu gluteenitonta syömään. Rauhassa saa gluteenittomat tuotteeni olla.
Mä oon keliaakikko, mies ja lapsi normaaleita. Leivät ym on erikseen eli tietyssä paikassa mun kalliit g leivät. Ovat saaneet olla rauhassa. Mutta kyllä meillä aonalim kaikki suö jos esim teen gluteenittomista makaroneista laatikon, tai gluteenittomat lihapullat. Teen meillä ruuat päääosin. Herramun jee, jos nuo ei kelpaisi niin saisivat kyllä itse loihtia vehnäversionsa. Sitäpaitsi noista esim lihapullista ei huomaa mitenkään maun perusteella kumpia ovat.
Eli teillä mies ja lapset ei syö esim lihakeittoa, uunilohta, kermaperunoita, gratiinikasviksia etc koska nehän ei missään tapauksessa sisällä vehnää eli gluteenia.. ? No on meitä moneksi. Kelpaako edes kokis tai jäde tai samppanja, ei niissäkään ole vehnää.[/quote t]
Miksi tälle on tullut 7alapeukkua ja vain yksi yläpeukku? Eiköhän tuo ole aika peruskäytäntö perheessä jossa on keliakiaa jollain, tehdä esmes lihapullat kaikille sopivaksi.
Tai joku muu, esmes pähkinäallergia jollain/joillain? Luulisi että jos siinä perheessä tehdään kakku, ei ehdoin tahdoin tehtäisi kahta eri kakkua vaan tehtäisiin yksi esim suklaakakku. Tapauksessa jossa siis perhe n pieni.
Koska tuo viesti oli ihan saivartelua. Joku lohikeitto nyt on gluteeniton muutenkin, ellei siihen laita esim. gluteenia sisältävää liemikuutiota.
Sen sijaan esim. spagetissa ymmärrän, jos normikko haluaa mieluummin vehnäpastaa, gluteenittomattomaan pastaan kun ainakin itselläni kesti jonkin aikaa tottua.
Meille kotiin tosin gluteenia ei tule, koska itselläni oireilee äärimmäisen herkästi. Niin monta kertaa saanut altistuksia, että nyt pidetään kodin keittiö täysin gluteenivapaana alueena. Ja ei, muu perhe ei nurise, kun tietää tämän olevan pakkotilanne terveyteni takia, eikä huvin vuoksi järjestetty asia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies nuolee pillunki ilman lupaa, siitä en ihan nyt niin ole pahana, mutta kumminki.
Miksi mulla ei oo tommosta miestä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitanee tarkoittaa niitä tuotteita, joissa on vehnätärkkelystä (vehnästä teollisesti tehty gluteenitonta) .
Vaan kun ei taida ymmärtää, että gluteenittomat tuotteet harvemmin enää sisältävät tuota vehnätärkkelystä (oman huomiointini mukaan siis) vaan valmistuksessa käytetty mm. maissia, riisiä, tattaria yms.
Tattarihan btw käsittääkseni ollut tunnettu kauemmin kuin vehnä, joten jännä nimittää tattarista valmistettua ruokaa jotenkin "keinotekoiseksi gluteenittomaksi".
Ja luontaisesti gluteeniton tarkoittaa sitä, ettei ruoassa ole vehnätärkkelystä. Gluteeniton tattaripuuro, tai esim gton riisipiirakka (jossa ei vehnätärkkelystä) on luontaisesti gluteenitonta. Kun ilmeisesti osa luulee luontaisesti gluteenittoman olevan sitä, ettei syödä kuin lihaa, salaattia ja muuta sellaista.
Jeps. Maissista, riisistä ja tattarista leipominen ei ole mitenkään sen keinotekoisempaa kuin vehnästä ja rukiista leipominen, se vaan ei ole meidän kulttuurissa ollut niin yleistä, mutta eikös esim. jossain Etelä-Amerikassa jengi syö maissileipää ihan ilman keliakiaakin. Mutta Suomessa jos tekee maissista leipää, sitä markkinoidaan gluteenittomana tuotteena ja sitä ostavat lähinnä keliaakikot ja muut viljarajoitteiset. Hinta on sitten sen mukainen. Gluteeniton "erikois"tuote ei tarkoita sitä, että gluteeni olisi siitä jotenkin poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Maissista, riisistä ja tattarista leipominen ei ole mitenkään sen keinotekoisempaa kuin vehnästä ja rukiista leipominen, se vaan ei ole meidän kulttuurissa ollut niin yleistä, mutta eikös esim. jossain Etelä-Amerikassa jengi syö maissileipää ihan ilman keliakiaakin. Mutta Suomessa jos tekee maissista leipää, sitä markkinoidaan gluteenittomana tuotteena ja sitä ostavat lähinnä keliaakikot ja muut viljarajoitteiset. Hinta on sitten sen mukainen. Gluteeniton "erikois"tuote ei tarkoita sitä, että gluteeni olisi siitä jotenkin poistettu.
Eikös myös tortillalätyt valmisteta oikeaoppisesti maissista, samoin kuin blinit tattarista? Eli periaatteessa se vehnäversio on keinotekoinen korvike, jos saivartelulinjalle halutaan lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miehesi ja lapsesi eivät syö hedelmiä, vihanneksia, marjoja, juureksia, lihaa, kalaa, maitotuotteita, riisiä ym? Aika erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miehesi ja lapsesi eivät syö hedelmiä, vihanneksia, marjoja, juureksia, lihaa, kalaa, maitotuotteita, riisiä ym? Aika erikoista.
Tätä ihmettelen myös. Melkeinpä sanoisin että jätä se vehnäpullasika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks tää sama saivartelija palannut taas viisastelemaan. Oli jo eka kerralla niin fiksu. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas on mies syönyt. Nää on jo niin nähty.
Akat pitää miehiä nälässä.
Voi että kun miehet on sellaisia holtittomia, täysin avuttomia ressukoita, jotka ei osaa edes omia ruokailuita järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton ruoka on kaikille saman hintaista. Jos haluat syödä jotain "erikoistuotteita" niin maksa itse.
No niinhän minä maksankin! Miten tän nyt sai käännettyä tuollaiseksi :D
Ei ollut siitä kyse, vaan siitä, että kun olen ostanut itselleni sitä gluteenitonta ruokaa, niin mies syö ne pois.
-ap
Sä jotenkin luulet, että sun on syötävä jotain erityisruokaa. Miksei sulle kelpaa luonnollisesti gluteeniton ruoka?
Niin. Kyllähän sitä hengissä selviäisi vaikka maustamattomalla lihalla ja vihanneksilla.
Vaan kun yleisesti ottaen halutaan syödä ruokia, jotka itselleen maistuvat. Tänään esim. meillä on siskonmakkarakeittoa ja gluteenitonta leipää, iltapalalla gluteenittomia riisipiirakoita keitettyjen kananmunien kanssa. Hui!
Mieheni joskus myös yllättää minut iloisesti tekemällä gluteenitonta pitsaa.
Spagettia myös syödään, tässä tietty gluteenittomat pastat.
Lettuja teen välillä, samoin leivon marjapiirakkaa, kakkuja jne, näissä gluteenittomat jauhot.
Monenko mielestä nämä ruoat nyt sitten niin outoja, että niiden syömistä ihmetellään?
Normaaleja ruokia, jotka on tehty gluteenittomiksi, koska minulle nyt sattui keliakia tulemaan loppuelämän kumppaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin esimerkiksi maissista, riisistä, kvinoasta ja tattarista tehdyt leivät ja pastat tai vaikka ne karjalanpiirakan pohjat ovat luontaisesti gluteenittomia, siksi toiseksi miten se sua nyt millään lailla liikuttaa, mitä muut laittaa suuhunsa?
Söin juuri perheeni kanssa tortilloja, mun letut oli valmistettu mm. maissijauhoista, miten tämä nyt vaikutti sinun elämääsi? Tai jos menen työporukan mukaan pizzalle ja otan tietenkin gluteenittoman pohjan pizzaani, niin mistä edes tiedät mitä syön, vaikka istuisit naapuripöydässä?
Ja onhan tällä kyllä se vaikutus sinunkin elämääsi, että keliakian ja muiden kotimaisten viljarajoitteiden vuoksi on syntynyt uusia (gluteenittomia) leipomoja ja sitä myötä työpaikkoja. Isotkin leipomot ovat kehittäneet omia vehnättömiä leipiä, jotka soveltuvat vehnästä vatsavaivoja saaville (ei keliakia), tämäkin on tuonut tuotekehittelyssä joukolle ihmisiä töitä.
Mitä mies vastaa syötyään sinunkin ruokasi, kun kysyt, mitä sinä syöt?
Miehesi käytös on melkein jonkinlaista epätavallista henkistä väkivaltaa.
Sanot hänelle tiukasti, ettet enää hyväksy tuollaista kertaakaan ja että hänen on heti mentävä ostamaan sinulle vastaavat gluteenittomat tilalle, mitä on syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin esimerkiksi maissista, riisistä, kvinoasta ja tattarista tehdyt leivät ja pastat tai vaikka ne karjalanpiirakan pohjat ovat luontaisesti gluteenittomia, siksi toiseksi miten se sua nyt millään lailla liikuttaa, mitä muut laittaa suuhunsa?
Söin juuri perheeni kanssa tortilloja, mun letut oli valmistettu mm. maissijauhoista, miten tämä nyt vaikutti sinun elämääsi? Tai jos menen työporukan mukaan pizzalle ja otan tietenkin gluteenittoman pohjan pizzaani, niin mistä edes tiedät mitä syön, vaikka istuisit naapuripöydässä?
Ja onhan tällä kyllä se vaikutus sinunkin elämääsi, että keliakian ja muiden kotimaisten viljarajoitteiden vuoksi on syntynyt uusia (gluteenittomia) leipomoja ja sitä myötä työpaikkoja. Isotkin leipomot ovat kehittäneet omia vehnättömiä leipiä, jotka soveltuvat vehnästä vatsavaivoja saaville (ei keliakia), tämäkin on tuonut tuotekehittelyssä joukolle ihmisiä töitä.
Eikös muuten tortilla alunperinkin ole ollut maissijauhoista valmistettu?