Ei olisi kannattanut paljastaa työkkärissä missään vaiheessa omista ikivaivoistani ja sairauksistani, onko muita samassa tolassa?
Olen tässä viime aikoina mietiskellyt, että entäpä jos en olisi mennyt paljastamaan te-keskuksen virkailijoille työttömänä ollessani kaikkia niitä sairauksia, josta olen saanut diagnoosin menneiden vuosieni aikana ja kärsin niistä kroonisesti päivittäin?
Tämän päivän A4-kokoista asiapaperipinoa katsellessani olen ajatellut, että jospa en olisi ikinä mennyt paljastamaan työkkäriin omia sairauksiani, niin en olisi tälläiseen ruljanssiin edes joutunut välillä kela, vakuutusyhtiö, työkkäri, terveyskeskus, kunnan sossuohjaajat ymt. veronmaksajien kassasta palkkansa nauttivien paperien pyörittäjien kanssa. Välillä tuntuu, että työllistän todellakin helkkarin moisen hovin ympärilläni hyöriviä palkannauttijoita ottaen huomioon, että itsekkin maksan moisesta kelan työttömyyspäivärahasta 20 % veroa joka kuukausi lisäten että joudun maksamaan tmt:sta lääkäri ja erikoislääkärimaksut, fysioterapiassa käyntimaksut jne.
Jos olisin kristallipallosta pystynyt näkemään etukäteen, että tk.eläkehakemukseni hyljätään siinä missä b-todistuksella saikkupv.rahakin, niin olisi kannattanut pitää vaan turpansa kiinni, ja leikkiä työkykyistä reipasta työtöntä.
Kommentit (32)
Miten tiedot voi piilottaa kanta.fi:stä jälkikäteen ?
Siis raahasit kaikki diagnoosipaperit mukanasi ja kerroit, että et voi tehdä tätä etkä tätä etkä tätä... Miksi ihmeessä teit noin? Pelkkiä mainintoja sairauksista ei laiteta asiakkaan tietoihin, pitää olla lääkärintodistus ja siinä maininta vamman/vian pysyvyydestä.
Täällä näköjään ei taaskaan tiedetä, mitä niissä työkkärin tiedoissa oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse kerroin työkkärin järjestämällä kurssilla ohjaajalle, että kärsin masennuksesta. Nyt sitten työkkärin tiedoissa lukee, että "masennus". Eihän tuo kovin iso asia ole, mutta mitä se niille kuuluu? En tykkää muutenkään yhtään tästä suuntauksesta, että kaikkia tietokantoja ollaan yhdistämässä. Kohta varmaan kirjastovirkailijakin näkee tietokannasta asiakkaan sairaudet. Ärsyttää. Ohis
Ohis: minuakin ärsyttää yhdistyvät tietokannat. En ole antanut lupaa kaikkien paikkojen katsoa kanta-tietojani.
No, viime kuussa järin terveyskeskukseen reseptinuusimistiedon puhelimessa. Siellä sanottiin, että lääkäri pyytää nyt suullisesti lupaa katsoa kaikki mulle määrätyt lääkkeet. Voiko hän laittaa rastin ruutuun, että saa katsoa. Voi olla, että reseptin uusinta on siitä luvasta kiinni.
No, pakko oli antaa lupa katsoa, mutta ennen vanhaan, kun ei ollut Yhdistyneitä reksitereitä, ei tommosia lupia voitu pyytää.
Enää ei yksityislääkärklläkään voi käydä salaa. Mikään ei ole yksityistä tai sun ja jonkun tietyn lääkärin välistä. Kaikkien täytyy saada tietää susta kaikki. Muka sillä perusteella, että hoitavat sua paremmin.
Moni jättää nyt jo hakematta itselleen esim mielialalääkkeitä. (onneksi mulla ei ollut)Pitääkö alkaa käydä Virossa lääkärillä? Ettei kaikki tiedot leviä kantaan.
Lääkäri näkee kaikki määrätyt lääkkeet ilman lupaasi, sehän sanotaan jo Kanta-järjestelmän ohjeissa. Ei siihen mitään lupaa tarvita eikä toisaalta sitä voi mitenkään kieltää.
Vierailija kirjoitti:
No itse kerroin työkkärin järjestämällä kurssilla ohjaajalle, että kärsin masennuksesta. Nyt sitten työkkärin tiedoissa lukee, että "masennus". Eihän tuo kovin iso asia ole, mutta mitä se niille kuuluu? En tykkää muutenkään yhtään tästä suuntauksesta, että kaikkia tietokantoja ollaan yhdistämässä. Kohta varmaan kirjastovirkailijakin näkee tietokannasta asiakkaan sairaudet. Ärsyttää. Ohis
Ehei, työkkärin tiedoissa ei ole sanaakaan masennuksestasi ellet ole kiikuttanut sinne lääkärintodistusta ja kertonut, miten sairaus vaikuttaa työhösi. Tuo on urbaanilegenda, että tiedoissa olisi sitä ja tätä. Siellä ei edes ole mitään salaisia sivuja, on vain suunnitelma ja erikseen koulutus- ja terveystiedot, joista todellakin tarvitaan muutakin kuin pelkkä oma kertomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehei, työkkärin tiedoissa ei ole sanaakaan masennuksestasi ellet ole kiikuttanut sinne lääkärintodistusta ja kertonut, miten sairaus vaikuttaa työhösi. Tuo on urbaanilegenda, että tiedoissa olisi sitä ja tätä. Siellä ei edes ole mitään salaisia sivuja, on vain suunnitelma ja erikseen koulutus- ja terveystiedot, joista todellakin tarvitaan muutakin kuin pelkkä oma kertomus.
Olet kyllä väärässä. Kurssin ohjaaja oli antanut työkkarille lausunnon suoriutumisestani kurssilla, ja lausunnossa oli selostettu yksilökeskustelun sisältö. Masennuskin tuli mainituksi. Työkkärivirkailija luki tämän minulle tietokoneensa ruudulta, että kyllä se siellä jossain tiedoissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä väärässä. Kurssin ohjaaja oli antanut työkkarille lausunnon suoriutumisestani kurssilla, ja lausunnossa oli selostettu yksilökeskustelun sisältö. Masennuskin tuli mainituksi. Työkkärivirkailija luki tämän minulle tietokoneensa ruudulta, että kyllä se siellä jossain tiedoissa on.
Ei se ole siellä sinun omissa tiedoissasi, tuo on pelkkä Arvi-lausunto, siitä otetaan sinun jatkopalvelujasi varten olennaiset tiedot tyyliin "sopii asiakaspalvelutyöhön, mutta kaipaa lisää kassakokemusta".
Taitaa olla ihan yhdentekevää mitä työkkärin papereissa lukee.
Itse sinä teet CV:n, lähetät sen työnantajalle ja käyt haastattelussa.
Tietysti työhöntuloterveystarkastuksessa voi nousta kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako niitä tietoja muutettua jälkikäteen, jos pyytää poistamaan tuon tiedon/muuttamaan sitä?
Itseä siis ärsyttää, että TE-toimisto on merkinny CV:seen kuntoutuja-statuksen, vaikka noissa työpaikoissa työnantajat itse päättivät merkata minut harjoittelijaksi työtodistukseen. Tein kuulemma täysin samaa työtä ja samalla tuntimäärällä kuin muutkin työntekijät.
Te-toimisto ei tee kekenkään CV:tä, itse se on tehtävä. Ja jos olet kuntouttavassa työtoiminnassa, niin olet kuntouttavassa työtoiminnassa, te-toimistossa ei ole harjoittelijoita, ne on oppilaitoksissa.
Olen puhelimitse pyytänyt muutamaan tietoja CV:seen, koska en päässyt niihin enää käsiksi sen kerran netissä täytettyäni. Pyysin muuttamaan koulutustietoja, koska olin valmistunut. Myöhemmin kun olen katsonut niin sinne on lisätty työjaksojen perään (kuntoutuja, "itse ilmoitettu"). Joo ilmoitin. Puhelimessa, kun samalla kysyin neuvoa Kelan kanssa toimimiseen ja tarvitsin työpoliittisen lausunnon. En minä halunnut, että se kuntoutus sinne lisätään. Ja eikö CV:n tiedot pidä vastata työtodistuksen tietoja? Minulla lukee työtodistuksissa harjoittelija, koska minulle sanottiin, että tein samaa työtä kuin muutkin korkeakouluharjoittelijat. Vaikka menin sinne kuntoutuskurssin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako niitä tietoja muutettua jälkikäteen, jos pyytää poistamaan tuon tiedon/muuttamaan sitä?
Itseä siis ärsyttää, että TE-toimisto on merkinny CV:seen kuntoutuja-statuksen, vaikka noissa työpaikoissa työnantajat itse päättivät merkata minut harjoittelijaksi työtodistukseen. Tein kuulemma täysin samaa työtä ja samalla tuntimäärällä kuin muutkin työntekijät.
Te-toimisto ei tee kekenkään CV:tä, itse se on tehtävä. Ja jos olet kuntouttavassa työtoiminnassa, niin olet kuntouttavassa työtoiminnassa, te-toimistossa ei ole harjoittelijoita, ne on oppilaitoksissa.
Olen puhelimitse pyytänyt muutamaan tietoja CV:seen, koska en päässyt niihin enää käsiksi sen kerran netissä täytettyäni. Pyysin muuttamaan koulutustietoja, koska olin valmistunut. Myöhemmin kun olen katsonut niin sinne on lisätty työjaksojen perään (kuntoutuja, "itse ilmoitettu"). Joo ilmoitin. Puhelimessa, kun samalla kysyin neuvoa Kelan kanssa toimimiseen ja tarvitsin työpoliittisen lausunnon. En minä halunnut, että se kuntoutus sinne lisätään. Ja eikö CV:n tiedot pidä vastata työtodistuksen tietoja? Minulla lukee työtodistuksissa harjoittelija, koska minulle sanottiin, että tein samaa työtä kuin muutkin korkeakouluharjoittelijat. Vaikka menin sinne kuntoutuskurssin kautta.
Ensimmäisen kuntoutusjakson todistuksessa lukee harjoittelija. Myöhemmin kun jatkoin samassa paikassa työhönvalmennuksessa ja työkokeilussa, harjoittelija muutettiin työtodistukseen tietyksi työnimikkeeksi, koska tein samaa työtä kuin muutkin työntekijät. Ja nyt kaikissa noissa lukee kuntoutuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jos ja kun olet ollut kuntouttavassa pakkotyötoiminnassa tai -kerhossa, niin kyllä se vaan on te-keskuksen netin omasivuston työttömän työhistoriansa työpaikkaluettelossa myöskin kirjattu ylös. Ei se kuntouttava työtoiminta kyllä "kaunista" pitkänkin työhistorian omaavien työkokemuslistaa. Ja kaikkihan tietävät, ettei tuosta kuntouttavasta työtoiminnasta työtön niin vaan voi kieltäytyä ilman ettei napsahda karenssiaika työttömälle lisäkiusakseen. Tällä kuntouttavalla työtoiminnallahan saadaan kunnan sakkojen maksuja estettyä pitkäaikaistyöttömien saamastaan työttömyyskorvauksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole siellä sinun omissa tiedoissasi, tuo on pelkkä Arvi-lausunto, siitä otetaan sinun jatkopalvelujasi varten olennaiset tiedot tyyliin "sopii asiakaspalvelutyöhön, mutta kaipaa lisää kassakokemusta".
Vai niin, hyvä tietää. Olen kuitenkin edelleenkin sillä kannalla, että lievät ja isommatkin vaivat (kuten oma keskivaikea masennukseni) kannattaa jättää kertomatta. Asia ei kuulu työkkärille tai jollekin työttömyyskurssin ohjaajalle pätkääkään. Kyse on periaatteesta ja ihmisen oikeudesta yksityisyyteen, ja jatkossa jätän vastaavanlaiset asiat kertomatta.