Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehopositiivisuus vs. lääkäreiden käyttämä obeesi-sana potilaskertomuksissa

Vierailija
02.10.2019 |

Otsikossa itse aihe siis on.

Lyhykäisyydessään ihmettelen miksi lääkärit tunkevat sanan "obeesi" potilaskertomukseen vaikka itse käynti ei edes liittyisi painoon millään tapaa?
Itsellä pari viimeisintä käyntiä liittyy normi tartuntatauteihin eli talvella hain antibiootit poskiontelotulehdukseen joka seurasi flunssaa ja nyt kävin rajun vatsataudin takia lääkärissä.

Kumpikin potilaskertomus pitää sisällään kuvauksen "potilas siisti ja asiallinen,obeesi". Mitä kettua??

Juu,en oo langanlaiha ja painoindeksi on 31 eli lievästi lihavia tässä sen mukaan ollaan,mutta itse olen itseeni tyytyväinen tämmöisenä hieman pehmeämpi muotoisena ja perussairauksia ei ole ja pidän itsestäni huolen.

Se miksi sana "obeesi" loukkaa on se,että olen ollut joskus oikeasti sairaan ylipainoinen ja pudottanut 42 kg tähän nykyiseen. Koen todellakin olevani nyt normaali verrattuna entiseen ja jos lähtisin painoindeksien mukaan menemään ja niitä uskomaan ja vielä laihduttamaan vain mahtuakseni numeroihin,niin hukkuisin löysään nahkaan ja siinä vaiheessa itsetunto olisi yhtä alhaalla kuin ollessani erittäin lihava. Tuon jälkeen edessä olisikin iso operaatio kun paikkoja korjattaisiin kirurgisesti.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia tai ilmestyksiä lääkäreiden potilaskirjauksista?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihmetyksiä, ei ilmestyksiä :D

Vierailija
2/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon luulisi olevan ihan oleellinen tieto muunmuassa lääkkeiden annostuksen ja tämän ohjeistuksen suhteen ym perus settiä. Tietyt lääkeannokset on laskettu tietyn painoisille ihmisille, jos on sitä painavampi, niin pitäähän se ottaa huomioon annoksen määrässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 31=merkittävä lihavuus, ei lievä.

Vierailija
4/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obeesi

= (lääketiede) merkittävästä, vaikeasta tai sairaalloisesta lihavuudesta kärsivä, jonka painoindeksi ylittää 30. t. Wikipedia

Vierailija
5/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näitä asioita ei vaan voisi sanoa ääneen?

Vierailija
6/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennainen tieto se on moneltakin kammalta, esim. sairastuminen voi olla isompi riski lihavalle.

Minullakin lukee aina "hyvin hoikka" tai "alipainoinen", en siitä loukkaannu, tottahan se on.

Kehopositiivisuus ei liity mitenkään fyysisten sairauksien hoitoon.

Vierailija
7/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on terveysriski. Siksi se huomioidaan.

Vierailija
8/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloinen lihavuus on melko oleellinen tieto, asioi lääkärissä sitten mistä syystä tahansa. Lääkäri ei voi sitä sivuuttaa vaan sen takia, että olet joskus ollut vieläkin lihavampi.

Vierailija
9/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus voi olla myös oire, siksi painon kehitystä seurataan. Tuo on täysin asiallinen potilastietomerkintä, ei mitään ilkeilyä.

Vierailija
10/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan kuuluu asiaan kirjata tuo ylös. Obesiteetti on iso riski terveydelle siinä kuin merkittävä alipainokin.

Vierailija
11/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 31 on huomattava lihavuus, ei lievä. Lievä ylipaino on BMI 25-27 paikkeilla.

Vierailija
12/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No faktat on nyt vaan laitettava papereihin. Mutta hieno työ takana sinulla, älä ajattele tällaisia pikkujuttuja ja keskity terveelliseen elämään.

Vierailija
13/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä kenestä tahansa potilaasta kirjataan perussairaudet, esim astma jne. obesiteetti kuuluu mielestäni näihin, koska vaikuttaa terveyteen ja moneen muuhun asiaan, sanoi lihavat mitä tahansa. täysin asiallista.

Vierailija
14/36 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kehopositiivisuus poista lihavuutta.

Vierailija
15/36 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus voi tappaa, lääkärit haluaa pitää potilaat hengissä.

Vierailija
16/36 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt ihan normaalina, että lääkäri kirjoittaa aina jotain ulkonäöstä. Siis vaikka itse käynti ei liittyisi painoon. Minulle aina lääkärit kirjoittavat jotain "Hoikka, vakava, asiallinen" vaikka olisin käynyt juttelemassa psoriasiksesta.

Vierailija
17/36 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä aina korostetaan tuota ylipainoa, vaikkei se liittyisi asiaan mitenkään. Itse en pahastu, otan sen vaan kehoni kuvauksena. Sielustani ja mielestäni se ei kerro mitään.

Vierailija
18/36 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon luulisi olevan ihan oleellinen tieto muunmuassa lääkkeiden annostuksen ja tämän ohjeistuksen suhteen ym perus settiä. Tietyt lääkeannokset on laskettu tietyn painoisille ihmisille, jos on sitä painavampi, niin pitäähän se ottaa huomioon annoksen määrässä.

Höpö höpö. Diskriminoivaa se on. Lapsilla ja ehkä joissakin psykoosilääkkeissä voi olla tarpeen tietää paino, mutta silloinkin kirjoitetaan kg, eikä obeesi. Eihän labrakokeitakaan suhteuteta painoon millän tavoin. Lihavalla on kuitenkin enemmän soluja, enemmän verta ja suuremmat endokriiniset elimet yms.

Vierailija
19/36 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yleensä kenestä tahansa potilaasta kirjataan perussairaudet, esim astma jne. obesiteetti kuuluu mielestäni näihin, koska vaikuttaa terveyteen ja moneen muuhun asiaan, sanoi lihavat mitä tahansa. täysin asiallista.

Ongelma on vain siinä, ettei ole yhtään tutkimusta, jossa lihavuus varmasti aiheuttaa sairauksia. Korrelaatioita toki löytyy. Kausaliteettejä löytyy vaikka fluoartuista yhdisteistä https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ymparistomyrkyt/tarkempaa-tietoa…

ja jos saat diabeteksen, tai vaikka syövän, alentuneen immuunipuolustuksen vuoksi, niin mitattiinko labrassa em. yhdisteitä? Ei mitata, mutta lihavuus tietysti kirjataan, koska diskriminoimalla lihavia saadaan lisää businestä.

Vierailija
20/36 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 30 on ihan ok jos itse kokee sen hyväksi. Emme ole samasta muotista. Koko indeksin voisi lakkauttaa ja käsitellä kaikkia yksilöinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi