Miksi näin pienessä maassa, hyvinvointiyhteiskunnassa kaikki on niin surullista?
Kommentit (44)
Minun elämäni pilasivat matemaattisen kyvykkyyden puuttuminen ja erittäin huono puhetaito puhevikoineen, joita on yritetty korjata ammattilaisen avullakin.
Näillä eväillä elämä ei suju, koska tarjolla on vain pskatöitä tai ei töitä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hyvinvointiyhteiskunta? Jos lopetan ahdistavan työni tekemisen, on karenssi edessä ja jos en ota toista huonoa työtä vastaan, tulee lisää karenssia.
Toimeentulotuella pystyisi just olemaan roskalaatikosta erossa. Täällä ei banaani tipu puusta suuhun eikä voi nukkua taivasalla.
Onhan tämä joillekin hyvinvointiyhteiskunta, mutta useille pahoinvointi-semmoinen.
Tiesitkö että meillä on 500 miljoonan ihmisen työssäkäyntialue? Voit valita työpaikan mistä tahansa eu:n alueelta.
Vai oikein valita? Jos tuon olisin tiennyt, että voin valita työpaikan mistä vaan, en olisi edellistä kommenttia kirjoittanut.
Nyt valitsemaan hyvä palkka ja mukava työpaikka, heippa! : )
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sellaiseen ylempään keskiluokkaan voi olla todella vaikea päästä enää jos ei ole osannut nuorena jo valita korttejaan oikein.
Miten niin enää?
Aikaisemmin sinne ei päässyt ollenkaan, ellei syntynyt niihin piireihin.
Nykyään kaikki voivat opiskella ja valmistua ammattiin, josta saa hyvää liksaa. Aiemmin vain rikkailla oli mahdollisuus opiskeluun. Terveydenhuoltokin on nykyään ilmaista, aiemmin kallista ja vain rikkailla oli siihen varaa.
En oikein ymmärrä tätä marinaa.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sellaiseen ylempään keskiluokkaan voi olla todella vaikea päästä enää jos ei ole osannut nuorena jo valita korttejaan oikein.
Nykyään kaikki voivat opiskella ja valmistua ammattiin, josta saa hyvää liksaa.
Kun eivät voi. Se vaatii älykkyyttä ja kyvykkyyttä. Kyllä minäkin latasin lukiossa kaikki laajan matematiikan ja fysiikan ja kemian kurssit, mutta vaikka kuinka tein töitä, en osannut.
Nyt laajan matematiikan lukeneet lukiotuttuni ovat hyväpalkkaisissa ja varmoissa luonnontieteellisen tai teknisen alan töissä, kun minä yritän selviytyä humanistin pätkätöissä mitättömällä palkalla.
Lapsiakaan en ole saanut, koska ei ole vakiintunutta elämää, johon lapset voisi tehdä.
No jos sulla ei ole kykyjä eikä osaamista, niin miksi sulle pitäisi maksaa huippuliksaa?
Vähän nyt valoja päälle.
No jos sulla ei ole kykyjä eikä osaamista, niin miksi sulle pitäisi maksaa huippuliksaa?
Vähän nyt valoja päälle.
Enhän minä niin väitä. En vain olisi tahtonut syntyä tänne, koska kyvykkyyteni ei mahdollista mukavaa elämää. Olen tuomittu pskanpuurtajaksi, eikä se ole elämisen arvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kehno ilmasto. Pimeää ja kylmää. Koiranilmoja. Kaikkein nuivimmat ihmiset ovat jääneet tänne asumaan vuosituhansien aikana.
Suomen ilmasto oli hyvä silloin kun oli vielä kevät, kesä, syksy ja talvi.
En ole koskaan ymmärtänyt teitä säiden valittajia. Te saisitte muuttaa jonnekin espanjaanne.
Pimeää ja kylmää Oi voi nyyh ikävää!
Huom! Väärin sanoa Koiranilmoja. Koirat eivät pidä vesi- ja räntäsateista.
Jos sinulla on mahdollisuus poistu Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä niin väitä. En vain olisi tahtonut syntyä tänne, koska kyvykkyyteni ei mahdollista mukavaa elämää. Olen tuomittu pskanpuurtajaksi, eikä se ole elämisen arvoista elämää.
Missään muualla kuin Suomessa asiat eivät ole näin hyvin. Täysin kyvyttömistäkin pidetään täällä huolta.
Mihin sä olisit halunnut syntyä, satumaahanko?
Vierailija kirjoitti:
Missään muualla kuin Suomessa asiat eivät ole näin hyvin. Täysin kyvyttömistäkin pidetään täällä huolta.
Mihin sä olisit halunnut syntyä, satumaahanko?
En olisi tahtonut syntyä lainkaan. Mikä idea tänne syntymisessä on? Miksi täytyy synnyttää kärsijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä olisit halunnut syntyä, satumaahanko?En olisi tahtonut syntyä lainkaan. Mikä idea tänne syntymisessä on? Miksi täytyy synnyttää kärsijöitä?
Si at kärsivät, ihmiset suut elevat.
Jälki abo rtoin nin mahdollisuus on aina olemassa.
Ai niin, et sinä oikeasti kärs ikään. Oleskelet lämpimässä asunnossasi, näppäilet tietokonettasi, käyt välillä hakemassa kaupasta pullaa ja sips ejä, vaikka olisit yhteisku nnan tu illa elävä pitkäa ikaistyötön.
Kun kolottaa, menet lähestulkoon ilmaisen terve yskeskukseen ja jos sairastus vakavasti esim. sy öpään, hoitamiseesi satsataan satojatuhansia euroja (bee there, done that).
Uik uta ja ul ise, ne gaa ja na rise, mutta muista se toasiasia, että suurimmassa osassa maapalloa sinä asuisit kadulla (U sa ssa teltassa siltojen alla) ja ku olisit hoidon puutteeseen jos sairastuisit vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua nyt niin surettaa? Eiliset tapahtumat olivat kauheita, mutta minun elämäni on kyllä onnellista enkä haluaisi muuttaa muualle.
Sama täällä - Olen kiertänyt maailmaa niin paljon ja miltei kaikkialla jo käynyt, mutta Suomesta en mielellään muuttaisi koskaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehno ilmasto. Pimeää ja kylmää. Koiranilmoja. Kaikkein nuivimmat ihmiset ovat jääneet tänne asumaan vuosituhansien aikana.
Suomen ilmasto oli hyvä silloin kun oli vielä kevät, kesä, syksy ja talvi.
En ole koskaan ymmärtänyt teitä säiden valittajia. Te saisitte muuttaa jonnekin espanjaanne.
Pimeää ja kylmää Oi voi nyyh ikävää!
Huom! Väärin sanoa Koiranilmoja. Koirat eivät pidä vesi- ja räntäsateista.
Jos sinulla on mahdollisuus poistu Suomesta.
Näin juuri. Oli ihanaa silloin kun vielä täällä eteläisessä Suomessakin oli neljä vuodenaikaa, vaikka törpöt yrittävätkin väittää ettei mistään ilmastonmuutoksesta ole kyse.
Minäkään en ymmärrä suomalaisten ruikutusta että voi kun pääsisi muuttamaan lämpimään maahan. Tylsää olisi jos olisi ikuinen kesä, vaikka siihen valitettavasti ollaan menossa Suomessakin.
Juuri ne vastakohdat ovat ihania, pimeät muutama kuukautta ja sitten tokokuussa alkava valoisuus joka parhaimmillaan kestää keskiyöhön asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska meitä aivopestään kapitalismiin jo ala-asteelta lähtien. Kapitalismi tuhoaa ihmiskunnan.
Mikä sitten olisi parempi ja toimivampi vaihtoehto: kommunismi vai anarkia? Eiköhän kapitalistinen, jossain määrin valtion säätelemä demokratia kuitenkin lieveilmiöistään huolimatta ole se toimivin järjestelmä?
Rojavan osavaltio Syyriassa on ns. anarkistinen koalitio, johon kuuluu kurdeja, arabeja ja assyyrialaisia. Ovat saaneet autonomian pyörimään aika hyvin olosuhteet huomioon ottaen, joskin Syyrian hallinto tai mikään muu kansainvälinen taho ei ole tunnustanut Rojavaa. Vihollisia sitten onkin enemmänkin kuin tarpeeksi, mutta olisi kyllä Espanjan sisällissodan veroinen anarkistinen utopia, mikäli sen annettaisiin toimia...parashan olisi, jos ekspansionistit (kuten esim. Turkki, joka janoaa kurdiverta) vaan unohtaisivat koko Rojavan osavaltion olemassaolon. ;D
Vierailija kirjoitti:
Koska meitä aivopestään kapitalismiin jo ala-asteelta lähtien. Kapitalismi tuhoaa ihmiskunnan.
Mitenkä tämä on nimenomaan suomalaisen yhteiskunnan ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei sehän on kaikkien ongelma.
aina kylmä, kaikki kallista, katkeruus siitä miten työttömänä saat käteen saman verran kun pskatyötä tekemällä, ihmiset hirveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän nyt valoja päälle.Enhän minä niin väitä. En vain olisi tahtonut syntyä tänne, koska kyvykkyyteni ei mahdollista mukavaa elämää. Olen tuomittu pskanpuurtajaksi, eikä se ole elämisen arvoista elämää.
Miten tämä on nimenomaan Suomen ongelma? Olisitko jossain muualla saanut samoilla kyvyillä paremman taloudellisen aseman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei sehän on kaikkien ongelma.
Toki mutta tämä avaus käsitteli sitä, että Suomi on p*ska maa. Eli miten valitus kapitalismista liittyy siihen aiheeseen?
Ei yhteisöllisyyttä, vittumainen ja lyttäävä ilmapiiri, negatiivisia ihmisiä. En muuten itse ole yhtään sen parempi vaan olen erittäin negatiivinen ja vittumainen itsekin. Kunpa voisin napsahtaa pois tästä masennuksesta ja kunpa voisin olla kannustavampi muita ja myös itseäni kohtaan.
Alkoholinkäyttö on muuten yksi iso syy suomalaisten pahoinvointiin.
Mikä sitten olisi parempi ja toimivampi vaihtoehto: kommunismi vai anarkia? Eiköhän kapitalistinen, jossain määrin valtion säätelemä demokratia kuitenkin lieveilmiöistään huolimatta ole se toimivin järjestelmä?