Lääkkeet, päihteet, rankka työ vai stressi? En saa vain unta, voisiko joku selittää johtuuko tämä mistä näistä todennäköisemmin?
Tuntuu, että olen menossa alamäkeen aika kovaa terveyteni suhteen jos nämä jatkuvat.
Jotain minulle on tapahtunut. Myöskin itsekontrollille. Älkää tuomitko.
Nyt tahdon kuitenkin nukkua kunnolla mutta en vain saa enää nukuttua, en millään montaa tuntia peräkkäin. Vaikka ennen ei ollut mitään ongelmaa. Nyt heräilen jatkuvasti tai nukun hyvin pinnallisesti tai en saa vain unta.
No aloitan parisuhteesta, joka stressaa. Olen tottunut olemaan yksin ja suhde on tuore sekä toisinaan melko raastava. Vaikuttaa mieleeni monin eri tavoin. Olen tunnemyrkyssä täysin enkä edes tiedä tahdonko tätä.
Lääkkeitä, joita hyvin harvoin syön on nyt ollut vaikka mihin vaivaan. Kuukauden sisään mm: särkylääkkeitä, ripulilääkettä, jälkiehkäisyä, keltarauhashormonia kuukautisten siirtoon, unilääkettä(pari kertaa vain), melatoniinia, tulehduslääkettä intiimialueelle, jotain luonnontuotetta myös unettomuuteen ja stressiin.
Ja siis tosiaan, normaalisti syön vuodessa suunnilleen yhden särkylääkkeen ja satunnaisesti vitamiineja sekä hivenaineita purkista. Ymmärrän että tuo kuulostaa monelle aika vähältä määrältä mitä luettelin.
Päihteet....
Paljon on kulunut alkoa. Hyvin paljon.
Muutaman kuukauden ajan älyttömästi lomaillessa ja viikonloppuisin. Join jopa viikon putkeen kunnolla ja kirkkaita. Lisäksi ensimmäistä kertaa polttelin myös kukkaa viikonloppuna.
Stressi. Työstressi. Olen ollut poissa kotoa hyvin paljon puolenvuoden aikana, seilaillut eri kaupunkien väliä ja tehnyt pitkiä päiviä. Työviikon jälkeen aina miesystävän luo kun vapaille pääsee.
Omaa aikaa on ollut hyvin vähän ja olen introvertti luonne. Nykyään en kyllä osaa edes olla yksin ja rauhoittua. Kaikki on muutamassa kuukaudessa jotenkin mennyt ihan holtittomaksi. Asuin myös kesän poissa kotoa, lähempänä työpaikkaa. Tein vain töitä, join ja matkustelin vapailla ympäriinsä tuoreen suhteen vuoksi. En edes muista koska olisin nukkunut kunnon yöunet.
Taas aamulla täytyy herätä kolme tuntia ennen työvuoron alkua ja lähteä toiseen kaupunkiin ja illalla takaisin kotiin. Niin kuin normaalisti nyt teen.
Sitten viikonloppuna taas toiseen kaupunkiin miehen luokse.
Ehkä tässä on ollut nyt vähän liikaa ja saatan olla yliväsynyt tai sitten vähän sairastunut kun suolisto on pilalla alkoholin ja huonon ruokavalion sekä stressin seurauksena.
Tavallaan pidän elämäntyylistä, vaihtelusta mutta tiedän, että pikkuhiljaa täytyy alkaa jarruttelemaan ja taas palata tasapainoiseen normaaliin elämääni.
Päätäkin särkee oudosti vaikka ennen podin päänsärkyä hyvin harvoin. Oivoi..
En kuitenkaan tunne itseäni uupuneeksi. Ennemminkin vain väsyneeksi ja hämmentyneeksi kaiken kaaoksen läpi kulkeneena tässä lyhyen ajan sisällä.
Kommentit (15)
Kuulostaa että tuo suhde ei ehkä ole sulle juuri nyt paras mahdollinen idea. Tarvitset rauhaa ja omaa aikaa selvittää pääsi, parantua fyysisesti ja välimatkaa ennen kaikkea voidaksesi ajatella objektiivisesti haluatko jatkaa. Pystyykö työtunteja yhtään vähentämään? Sulla menee liian kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että tuo suhde ei ehkä ole sulle juuri nyt paras mahdollinen idea. Tarvitset rauhaa ja omaa aikaa selvittää pääsi, parantua fyysisesti ja välimatkaa ennen kaikkea voidaksesi ajatella objektiivisesti haluatko jatkaa. Pystyykö työtunteja yhtään vähentämään? Sulla menee liian kovaa.
Tiedän. Haluan ainakin rauhoittua ja tällä tarkoitan päihteitä erityisesti. Nyt seuraavan viikonlopun ajattelin olla selvinpäin, kuulostankin jo juopolta. Vähän huolestuttaa jo.
Myöskin ruokavalio ei ole minulle hyväksi, tarvitsen erityistä tarkkuutta voidakseni hyvin sen suhteen. Kotona en oikeastaan syökään juuri mitään enää yksin ollessani. Viikonloppusin sitten on aika epäterveellistä ollut miehen kanssa myöskin ruokailu emmekä nuku kovinkaan paljoa vaikka olisimme selvinpäinkin. Kumpikaan meistä ei oikein tunnu enää nukkuvan.
Joku ratkaisu täytyy keksiä. Pitäisi olla enemmän vain kotona yksikseen ja löytää se lanka jonka kadotin. Voin todella hyvin vielä keväällä ja nyt kaikki on kääntynyt päälaelleen.
Töitä ei ole enää niin paljoa. Perus 7h toistaiseksi mutta työmatkoihin kuluu kolme tuntia. Sekin muutaman kuukauden ajan.
Kunhan vaan saisin nyt unirytmin kohdilleen ja asioita selvemmiksi pääni kanssa.
Ap
No sä et palaudu kunnolla tuosta matkustelusta kun koko ajan vaihdat kaupunkia. Siitä se johtuu kun unettomana reissaat.
Mitäs jos yrittäisit palautua kunnolla ja olla yksin pari päivää, nukkua vaikka lääkkeillä sitten kunhan nukut.
Introvertit tarvitsevat omaa palautumisaikaa ja paljon.
Uskoisin, että kaiken tuon yhdistelmä. Jo yksi annos alkoholia vaikuttaa negatiivisesti unenlaatuun. Myöskään stressi ja kovin epäsäännöllinen elämäntyyli ei hyvä. Itse olen ollut suht samanlaisessa elämäntilanteessa (-päihteet). Työ oli hyvin epäsäännöllistä työaikojen suhteen, lisäksi opiskelin samalla ja suunnittelin häitäni. Pitkään sitä jaksoi enkä tuntenut itseäni väsyneeksi, kun keho meni jonkinlaiseen selviytymistilaan. Lopulta tuntui etten saanut nukuttua edes sitä vähää ja koko tilanne kasaantua lumipallon lailla. Pari yötä vain itkin koko yön ahdistusta ja unettomuutta. Tällöin menin lääkäriin ja selitin koko tilanteen. Lääkäri oli tietty sitä mieltä, että pitää rauhoittaa elämäntilanne, mutta määräsi kuitenkin unilääkkeitä väliaikaiseen käyttöön, että pystyy tilannetta jotenkin purkamaan. Muutaman hyvin nukutun yön jälkeen totesin ettei elämä voi jatkua näin ja vaihdoin työpaikkaa, sekä vähensin opiskelua.
Taitaa olla kaikki nuo yhdessä, mutta työstressi varmaan lisää päihteiden käyttöä ja saa allttiimmaksi sairauksille.
Tosiaan sun pitää rauhoittaa elämääsi. Asua yhdessä paikassa ja nukkua yhdessä sängyssä. Mullakin on unettomuusongelma, ollut jo kauan. Yhdessä vaiheessa sain rauhoittavia, mutten enää. Mirtazapiinia määrättiin. Ehkä sun pitäisi käydä lääkärissä? Että saisit jonkun lääityksen mikä rauhoittaisi tilannetta.
Noista mikä tahansa voi aiheuttaa unettomuutta, mutta alkoholi on kyllä pahin. Jo yksi annos illalla tosiaan riittää pilaamaan yön. Usko unettomuudesta kärsinyttä ja sen voittanutta: alko kokonaan pois. Se on kaiken alku.
Itsellä vaikuttaa pienehkökin määrää alkoholia yöunen laatuun. Tuosta ap:n kattauksesta on toki vaikea sanoa, onko jokin muu vielä vaikuttavampi. Kannattaa jättää alkoholi muutamaksi päiväksi ensi alkuun pois, sittenhän sen vaikutus selviää.
Mulla aiheuttaa kannabis täysin päinvastaisen reaktion kuin normaalisti ihmisille, eli aiheuttaa unettomuutta. Aivot käy ylikierroksilla ja olo on rauhaton. Eri lajikkeita kokeiltu
Vierailija kirjoitti:
Mulla aiheuttaa kannabis täysin päinvastaisen reaktion kuin normaalisti ihmisille, eli aiheuttaa unettomuutta. Aivot käy ylikierroksilla ja olo on rauhaton. Eri lajikkeita kokeiltu
Hmm..
Kannabis oli kyllä hyvä siltä kantilta että juominen loppui siihen, olo oli rento sekä hauska. Nälkä tuli ja siitä nukkumaan.
Sen jälkeiset yöt on ollutkin sitten kuin koiran unta niin kuin sitä ennenkin. Aivan perseestä.
Ap
Kaikkihan nuo perseestä ovat, mutta jos vain yksi pitäisi valita, niin sanoisin että alko. Sen vaikutukset unenlaatuun ja moneen muuhun psykofyysiseen parametriin ovat kiistattomasti haitalliset. Itselläni alko on ollut suurin unien sotkija.