Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein, että 2kk työttömyyden ajan asumistuet joutuu maksamaan takaisin??

Vierailija
01.10.2019 |

Kela vaatii maksamaan tuon ajan asumistuet takaisin VAIKKA tulot olivat 0e tuona aikana. Perusteluna koska tulot eivät ole enää samat kuin hakiessani asumistukea. Ei tietenkään ole kun sain työpaikan. Onko todellakin näin että tuollaiset lyhyet työttömyydet pitää maksaa ns omasta pussista?? Onko kellään kokemuksia vastaavasta?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin tuolloin olevani suht pienituloinen jos tulot on 0e ja olin juuri valmistunut yliopistosta jolloin varallisuuttakaan ei ollut. Ainoastaan tuo opintolaina minkä olisin halunnut maksaa takaisin ja nyt jouduin senkin käyttämään vuokranmaksuun.. Tulevalla palkkatasolla ei tässä pitäisi olla merkitystä. Ei asumistuki mikään laina ole mikä maksetaan takaisin kun jos joskus nouse.. Sitä haetaan silloin kun on akuutti pula.

-AP

Kun itse riitelin takaisinmaksusta, selväksi kävi, että Kelan tanttarat käyttävät kaikki mahdolliset tulkinnat hyväksi näissä tapauksissa, että mahdolliset takaisinperinnät saadaan maksimoitua. Ainoastaan em. pienituloisuus (saattaa) pelastaa, ja siis nimenomaan silloin, kun se takaisinperintä on aktuaalinen, koska ilmeisesti tulottoman vieminen velkavankeuteen tai asunnottomaksi "sosiaaliturvan nimissä" on jo liian paksua toimintaa Kelaltakin. Tulottomuus asumistukia nostettaessa ei ole peruste olla takaisinperimättä, ja tulkintoja näiltä tanttaroilta löytyy kuin korttihailta ässiä hihasta. Kyse ei ole sosiaaliturvasta vaan sosiaalisesta luototuksesta. 

Vierailija
22/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin tuolloin olevani suht pienituloinen jos tulot on 0e ja olin juuri valmistunut yliopistosta jolloin varallisuuttakaan ei ollut. Ainoastaan tuo opintolaina minkä olisin halunnut maksaa takaisin ja nyt jouduin senkin käyttämään vuokranmaksuun.. Tulevalla palkkatasolla ei tässä pitäisi olla merkitystä. Ei asumistuki mikään laina ole mikä maksetaan takaisin kun jos joskus nouse.. Sitä haetaan silloin kun on akuutti pula.

-AP

Kun nimenomaan asumistuki ei ole sellainen mitä haetaan kun on akuutti pula. Toimeentulotuki on sellainen. Tuossa ylempänä on lainaus Kelan sivuilta, harmi ettet tutustunut asiaan tarkemmin ennen kuin hait tukea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Kun nimenomaan asumistuki ei ole sellainen mitä haetaan kun on akuutti pula. Toimeentulotuki on sellainen. Tuossa ylempänä on lainaus Kelan sivuilta, harmi ettet tutustunut asiaan tarkemmin ennen kuin hait tukea. 

Tjaah, mitenhän lienee? Kelan sivujen mukaan toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja sitä ennen on selvitettävä, mitä muita tukia on mahdollista saada.

Vierailija
24/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Tjaah, mitenhän lienee? Kelan sivujen mukaan toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja sitä ennen on selvitettävä, mitä muita tukia on mahdollista saada.

Kyllä, mutta asumistuki ei siltikään ole sellainen mikä on tarkoitettu akutteihin tilanteisiin vaan vähintään 5 kk kestävään tulojen alenemiseen. Kyllä ihmisellä nyt sentään on itselläänkin vastuuta omasta toimeentulostaan. 

Vierailija
25/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Kyllä, mutta asumistuki ei siltikään ole sellainen mikä on tarkoitettu akutteihin tilanteisiin vaan vähintään 5 kk kestävään tulojen alenemiseen. Kyllä ihmisellä nyt sentään on itselläänkin vastuuta omasta toimeentulostaan. 

Sosiaaliturvaviidakko on monimutkainen ja hyvä niin.

Vierailija
26/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein. Nyt ainakin muistat tämän jatkossa ja yrität välttyä tulevaisuudessa työttömyysjaksoilta.

Vierailija
27/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sittenhän tää mulkkusysteemi jo otettiin käyttöön. Aivan kuten opiskelijat joutuvat valmistuttuaan ja työllistyttyään maksamaan sen vuoden tukia takaisin. Kela tekee kaikkensa, että ihmiset eivät vaan pystyisi nousemaan köyhyydestä.

Vierailija
28/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tulotiedot siltä 2kk ajalta ja pyydä oikaisua koska tulo ei ollut silloin käytettävissäsi. Jos lakkautit asumistuen niin ei siinä mitään uusia laskentoja enää tehdä vaan etuus vain lakkaa. Jos olet saanut työssäolo kuukauden aikana asumistukea niin sen olet velvollinen palauttamaan. Tietääkö kela että et ole enää opiskelija, jos tämä postuumi laskukaava heillä johtuisi siitä? Kelassa on lähes ammattitaidottomia ihmisiä töissä. Niiden mokia ja osaamattomuutta saa joka kerta setviä. Itsekin olen tällä hetkellä kelaan 90e velkaa koska he sössivät asiat. Eivät vain ole sitä itse vielä huomanneet ja asiasta on jo 6kk. Maksoivat ihan pyytämättä rahan tililleni kun vähän säätivät. Sitä edellisellä kertaa sentään soittivat että minä olen oikeassa ja he väärässä. Minä en tajua miten niin simppelit asiat ei lutviudu mitä niidenkin hommat on.

Vierailija
29/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

En hakenut toimeentulotukea kun oli tuo edellä mainittu opintolaina tilillä.. Opiskelijan kun edellytetään käyttävän ensin lainansa ennen kun saa toimeentulotukea..Ajattelin että olisin ainakin tuohon asumistukeen oikeutettu..

-Ap

Vierailija
30/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita tulotiedot siltä 2kk ajalta ja pyydä oikaisua koska tulo ei ollut silloin käytettävissäsi. Jos lakkautit asumistuen niin ei siinä mitään uusia laskentoja enää tehdä vaan etuus vain lakkaa. Jos olet saanut työssäolo kuukauden aikana asumistukea niin sen olet velvollinen palauttamaan. Tietääkö kela että et ole enää opiskelija, jos tämä postuumi laskukaava heillä johtuisi siitä? Kelassa on lähes ammattitaidottomia ihmisiä töissä. Niiden mokia ja osaamattomuutta saa joka kerta setviä. Itsekin olen tällä hetkellä kelaan 90e velkaa koska he sössivät asiat. Eivät vain ole sitä itse vielä huomanneet ja asiasta on jo 6kk. Maksoivat ihan pyytämättä rahan tililleni kun vähän säätivät. Sitä edellisellä kertaa sentään soittivat että minä olen oikeassa ja he väärässä. Minä en tajua miten niin simppelit asiat ei lutviudu mitä niidenkin hommat on.

Lakkautin asumistuen heti saatuani työpaikan. Siitä hetkestä taisi kulua muutama kk kun Kela laittoi kirjeen että aiemmin tehty asumistukipäätös on virheellinen ja muuttuneiden tulojen johdosta aloitetaan liikamaksun takaisinperintä ..

-Ap

Vierailija
31/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sittenhän tää mulkkusysteemi jo otettiin käyttöön. Aivan kuten opiskelijat joutuvat valmistuttuaan ja työllistyttyään maksamaan sen vuoden tukia takaisin. Kela tekee kaikkensa, että ihmiset eivät vaan pystyisi nousemaan köyhyydestä.

Aivan, juuri tällaisten sääntöjen takia ihmiset ei uskalla ottaa niitä töitä vastaan kun joutuvat maksamaan näitä aiemmin saatuja tukia takasin.. Tähän takasin maksuunhan menee suuri osa tuloista jos tukia on saanut kauemmin kuin 2kk...

Vierailija
32/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, juuri tällaisten sääntöjen takia ihmiset ei uskalla ottaa niitä töitä vastaan kun joutuvat maksamaan näitä aiemmin saatuja tukia takasin.. Tähän takasin maksuunhan menee suuri osa tuloista jos tukia on saanut kauemmin kuin 2kk...

Juu. Onhan se fiksumpaa jäädä tuille kuin ottaa työ vastaan vaikka se sillä hetkellä kävisikin kukkarolle. Tuollaisen laiskuriasenteen vuoksi Suomi on nyt suossa. 

Vierailija
33/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot olivat tuona 2kktyöttömyysaikana 0€ ja samalta työttömyysajalta sain asumistukea. Asumistuen käsittelyssä kesti muutenkin kokonaiset 2kk ja sain tuen vasta saatuani työpaikan.  Onneksi oli opintolaina säästettynä jolla pystyin maksamaan vuokran.. Tein tuen lakkautuspyynnön Kelaan kun sain työpaikan ja tiesin, että saan jatkossa palkkatuloa. Tämän jälkeen Kela laski jonkun hemmetin tulevan vuoden keskiarvotulon perusteella etten olisikaan oikeutettu tuohon asumistukeen ja nyt perii kaiken takaisin. Tein valituksen, jossa sanoin etten pysty maksamaan tuota summaa ja päätös on mielestäni virheellinen. Vastauksena ei perusteita päätöksen purkamiselle ja tilinumero jonne koko summan voi maksaa KERTAERÄNÄ..

-Ap

Näinhän se menee. Vuoden keskiarvotulon mukaan saa asumistukea. Vuoden keskiarvotulosi/12 = laskennallinen kuukausipalkkasi. Jos tuo palkka ylittää asumistuon saamisen rajat, niin et saa asumistukea. Jos olet jo saanut tukea, niin ylimenevä osa peritään takaisin.

Vierailija
34/34 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oikein. Nyt ainakin muistat tämän jatkossa ja yrität välttyä tulevaisuudessa työttömyysjaksoilta.

Tämä olisi ihannetilanne. Toivottavasti löytyisi edes se vakituinen työ kun nytkin vain määräaikaisessa työssä äitiysloman sijaisena. Hieman pelottaa jos uutta työtä ei löydy heti kun tämä päättyy. En uskalla hakea Kelasta enää yhtään lisää kun on tämä edellinenkin sotku vielä alla vaikka aikaa on kulunut jo yli vuosi työttömyydestä..

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän