Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada sekava ja harhainen läheinen ammattiavun piiriin?

Vierailija
30.09.2019 |

Onko mitään keinoa vai pitääkö odottaa niin kauan, että jotain tapahtuu?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ole ainakaan sekaisin. Jos mulle vttuillaan niin annan takaisin. Ihan terveen ihmisen käytöstä.

Vierailija
2/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietynlaisia ihmisiä joiden kanssa ei vain kannata keskustella, siitä ei ole mitään hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärrää psykiatrian päivystykseen tai soita sinne ja kysy neuvoa.

Vierailija
4/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tietynlaisia ihmisiä joiden kanssa ei vain kannata keskustella, siitä ei ole mitään hyötyä.

Ei synny rakentavaa keskustelua. Olen nähnyt näitä tapauksia enemmän kuin välitän muistaa.

Vierailija
5/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ole ainakaan sekaisin. Jos mulle vttuillaan niin annan takaisin. Ihan terveen ihmisen käytöstä.

Meinaat että ap puhuu susta?

Vakavasti ottaen, itselläni samanlainen tapaus kuin ap:llä lähipiirissä. Itse en ole vielä keksinyt keinoa, kyseinen ihminen osaa puhua itsensä ulos mistä vaan. Tahdonvastaiseen hoitoon ei saa, kun ei ole niin sekaisin etteikö pystyisi esittämään ns. normaalia oikeille ihmisille.

Vierailija
6/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu. Miehen siskoa yritetty saada hoitoon. Sekä me että miehen vanhemmat. Itse sitä mieltä että ei mitään ongelmaa ole. Kieltäytyy kaikesta avusta/hoidoista niin siihenpä se jää. Koska itsemääräämisoikeus.

Viimeksi kun tuli huutamaan oven taakse ja soittelemaan ovikelloa yöllä niin mies soitti poliisille. Hakivat pois, mutta siihen se sitten jää. Ollaan ihan väsyneitä ja kypsiä tähän tilanteeseen. Yli 20v jatkunut, pari pidempää laitosjaksoa oli joskus yli 10v sitten.

Vierailija
7/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään ei oteta huomioon, millainen riesa nämä sekaisin olevat ovat muille. Löheisimmille sekä huoli, että riesa.

Vainoharhainen voi olla aggressiivinen ja käydä kimppuun harhoissaan. Juuri nimenomaan jonkun läheisen kimppuun. Sellaisen, joka on hänestä vuosia huolehtinut ja auttanut.

Vierailija
8/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olkaa hiljaa tai poltan teidän talon!!!!

Vierailija
9/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rajat selviksi ja mahdollisimman vähän tekemisissä ko. ihmisen kanssa. Pitää vain hyväksyä, että kaikkia ei voi auttaa. Vaikka olisi läheinen. Saattaa mennä muuten omakin mielenterveys.

Vierailija
10/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on järkevä ihminen, niin sille voi puhua järkeä. Kestää silti luultavasti vuosia, ennen kuin kohde itse myöntää hoidon tarpeensa.

Ja monelle ei sitten mene järki millään jakeluun. Silloin keinot ovat zero.

Vierailija
11/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatte odottaa ihan niin kauan että jotain tapahtuu.

Vierailija
12/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys sosiaalitoimistoon?

Vierailija
13/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voi ottaa kyytiin ja viedä mielisairaalan päivystykseen? Eikö sinne oteta sisään? Pakkohoitoon?

Sori, jos puhun läpi päähäni mutta olen aina luullut näin.

Vierailija
14/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aloittajan tuttava on harhainen ja sen pitäisi mennä hoitoon. Tai sitten aloittaja on sairaalloisen pakkomielteinen ja yrittää saada terveyttä ihmistä hoitoon. Joka tapauksessa, tuttavan tai aloittajan pitäisi mennä hoitoon mutta ei se pakottamalla onnistu.

Ratkaisu on kuitenkin aina sama: jos joku tekee jotain vaarallista niin soita 112. Sen jälkeen unohda koko juttu ja elä omaa elämääsi. Jos se joku hullu jatkaa sun vainoamista niin tee rikosilmoitus poliisille ja vaadi lähestymiskieltoa.

Ja hei ap: jos se on oikeasti sun LÄHEINEN niin teillä on hyvä toimiva suhde, luotatte toisiinne, olette toisillenne rehellisiä, keskustelette avoimesti ettekä salaile toisiltanne mitään. Tunnette toisenne niin hyvin että tiedätte toistenne asiat jopa keskustelematta. Ja siinä tapauksessa jos toinen sairastuu niin hänet saa hoitoon ihan helposti, ihan kevyesti ehdottamalla, jos hän ei hoidontarvettaan jo itse ole tajunnut.

Jos et saa jotakuta sairasta hoitoon niin hän ei ole sun läheinen! Sulla on häneen surkea suhde, joten lakkaa murehtimasta hänestä, ei sun tarvitse murehtia kaikista ventovieraista, poltat itsesi loppuun jos alat murehtia seitsemän miljardin ihmisen mielenterveydestä.

Vierailija
15/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voi ottaa kyytiin ja viedä mielisairaalan päivystykseen? Eikö sinne oteta sisään? Pakkohoitoon?

Sori, jos puhun läpi päähäni mutta olen aina luullut näin.

Ei.

Noin oli joskus ennen Kekkosen aikoja. Saattoi viedä epämiellyttävän sukulaisen mielisairaalaan ja jättää sinne. Sille tehtiin siellä lobotomia. Jos jostain kumman syystä halusi niin sen sai hakea mielisairaalasta pois, mutta kukapa hullu niin haluaisi tehdä. Kyllä ne sukulaiset sinne jätettiin pysyvästi, sillä laillahan niistä eroon pääsi parhaiten.

Nykyään sukulaisia pitää ihan vain sietää. On se niin väärin.

Vierailija
16/18 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä aloittajan tuttava on harhainen ja sen pitäisi mennä hoitoon. Tai sitten aloittaja on sairaalloisen pakkomielteinen ja yrittää saada terveyttä ihmistä hoitoon. Joka tapauksessa, tuttavan tai aloittajan pitäisi mennä hoitoon mutta ei se pakottamalla onnistu.

Ratkaisu on kuitenkin aina sama: jos joku tekee jotain vaarallista niin soita 112. Sen jälkeen unohda koko juttu ja elä omaa elämääsi. Jos se joku hullu jatkaa sun vainoamista niin tee rikosilmoitus poliisille ja vaadi lähestymiskieltoa.

Ja hei ap: jos se on oikeasti sun LÄHEINEN niin teillä on hyvä toimiva suhde, luotatte toisiinne, olette toisillenne rehellisiä, keskustelette avoimesti ettekä salaile toisiltanne mitään. Tunnette toisenne niin hyvin että tiedätte toistenne asiat jopa keskustelematta. Ja siinä tapauksessa jos toinen sairastuu niin hänet saa hoitoon ihan helposti, ihan kevyesti ehdottamalla, jos hän ei hoidontarvettaan jo itse ole tajunnut.

Jos et saa jotakuta sairasta hoitoon niin hän ei ole sun läheinen! Sulla on häneen surkea suhde, joten lakkaa murehtimasta hänestä, ei sun tarvitse murehtia kaikista ventovieraista, poltat itsesi loppuun jos alat murehtia seitsemän miljardin ihmisen mielenterveydestä.

Heh. Gretalla on ilmastoahdistus. AP:lla on muiden ihmisten mielenterveysahdistus :p

Vierailija
17/18 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pakkohoitolähetteen saaminen todella vaikeaa on. Pitää olla aika monta i*semurhan yritystä alla. Kamalaa, mutta totta.

Vierailija
18/18 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta kai ihan hyvä asia, ettei ihmisiltä voi kevein perustein viedä itsemääräämisoikeutta.

Mutta tuolla tallaa paljon väkeä, jotka esimerkiksi kuormittavat yhteiskunnan palveluja kohtuuttoman paljon ilman todellista syytä, vain koska heillä on mielenterveysongelmia.

Tiedän esimerkiksi tapauksen, joka tehtailee valituksia viranomaispäätöksistä jopa useamman kunnan alueella. Ja viranomaiset huokailevat, että eivät voi sille mitään, vaikka siinä ei ole enää mitään järkeä.

Ja lehdissäkin on aika-ajoin juttuja esim. terveyskeskuksia kuormittavista henkilöistä, jotka tulevat päivittäin milloin minkäkin vaivan kanssa. Ja pakkohan heidät on vastaanottaa ja katsoa, onko vaivassa tänään perää, vaikka eilen ei ollut, eikä toissapäivänä. Muuten syyllistyvät heitteillejättöön.

Näitä kuntien kuormittajia ei onneksi ole määrättömästi, mutta eivät he harvinaisuuksiakaan ole. Pieni ihmismäärä käyttää tällaiseen itsensä viihdyttämiseen yhteiskunnan rahaa valtavat määrät vain, koska heillä on siihen oikeus. Eikä viranhaltija voi määrätä mielenterveystoimistoon tai pakkohoitoon vain siksi, että sama ihminen soittaa tekniseen toimeen päivittäin viikko toisensa perään, että tiessä on reikä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme