Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välillä haaveilen että ryhdyn asunnottomaksi, yhteiskunnasta syrjäytyneeksi

Vierailija
30.09.2019 |

Myyn kaiken omaisuuteni, ostan hyvän teltan, makuupussin, yms retkitarvikkeet, ja muutan johonkin sillan alle tai metsään.

En käy töissä enkä osallistu oravanpyörään tai mihinkään muuhunkaan.

(Ihan pahimmilla paukkupakkasilla voisin majoittua ehkä ikääntyneiden vanhempieni, lasteni tai kavereideni luo, vaikkapa siivousta tai halkojenhakkaamista vastaan.)

Pienellä elän jo nyt, vuokraa maksaen ja autoa pitäen pärjään alle tonnilla kuussa(!) Joten telttamajoituksella ja ilman autoa pärjäisin paljon vähemmällä.

Ja jos asunnottomana "pärjäävät" päihdeongelmaiset täysin varattomatkin ihmiset, niin miksen pärjäisi minä, jolla ei minkäänlaista päihderiippuvuutta ole ja varallisuuttakin hieman.
Lisäksi on kokemusta metsissä elämisestä ilman mukavuuksia, vaellusten kautta.

Kiehtoisi se vapaus, aika, velvollisuuksien radikaali väheneminen. Saisi viettää päivänsä nukkumalla, kävelemällä luonnossa, istumalla kirjastossa.

Ehkä vielä joskus toteutankin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt hieman yltiöromanttinen kuva ”ilman mukavuuksia” elämisestä. Ymmärrän, että joskus kun oikein stressaa pitkiä aikoja, sitä haaveilee helpommista hommista ja vaikka työttömyydestä ja kuvittelee sen olevan ihanaa ”kaikesta huolimatta”. Mut ei se telttailu tästä kuukauden päästä marraskuun loskassa enää ole kivaa, vaan kylmää, kosteaa, homeista ja hien/pissanhajuista.

Vierailija
2/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki jurtta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki jurtta

Jurtta ei ole enää tilapäistä retkeilyä, eli sitä ei voi pystyttää jokamiehenoikeudella. Sen saa käytännössä pystyttää vain omalle maalle.

Vierailija
4/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygienia. Vaatteiden pesu. Suomessa pimeää ja kosteaa iso osa vuodesta. Aika romanttista ajattelua.

Vierailija
5/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo "asunnottomana metsissä pärjäävät päihdeongelmaiset" on aikamoista irvailua heitä kohtaan. Kyllähän sitä pärjää, jos on pakko. Muistuttaisin kuitenkin, että talvisin nuokin nukkuvat rappukäytävissä/asuntoloissa/erilaisissa hätämajoituksissa. Ja että elämä voi mennä ihan sen miettimiseen, kuinka seuraavaan päivään pärjää. Se ei nyt ole ihan sama asia kuin Lapin-vaellus, jonka olet itse suunnitellut, varannut varusteet ja ruoat ja jonka myös tiedät loppuvan.

Vierailija
6/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hygienia. Vaatteiden pesu. Suomessa pimeää ja kosteaa iso osa vuodesta. Aika romanttista ajattelua.

Kyllä mä tiedän, mitä on ulkosalla olo. Luontoon kakkaaminen, jääkylmässä vedessä peseytyminen, teltassa palelu vaatteet märkinä. Romantiikka ja mukavuus kaukana niissä hetkissä, omaan jonkinlaista kokemusta, kuten kirjoitin.

Asunnottomana pääset kuitenkin edes välillä lämpimään (kirjastoon, uimahalliin ja vaikkapa yleiseen saunaan, tai ihan vaan kahvilaan istumaan, tai kaverille) mitä taas esim. kuukauden vaelluksella et pääse tekemään kertaakaan.

Tiedän ihmisiä, jotka eivät voi kuvitellakaan esim. yöpyvänsä teltassa metsässä, heille tämä tämmöinen olisi tietysti varsin utopistinen, täysin mahdoton ajatus.

ap

Vierailija
7/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä tiedän mitä ajat takaa. Mulla on välillä jäätävä ikävä mun entistä elämää. Enkä olisi ikinä silloin arvannut, että tulevaisuudessa mä muistelisin sitä kaiholla. Tästä kaikesta tulee ähky ja haaveilen usein aktiivisesta syrjäytymisestä.

Vierailija
8/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa niin turvallisia alueita, että uskaltaa nukkua yksin teltassa?

Vierailija
9/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aika itsekästä ajatella, että voisit vain "majoittua" sukulaistesi luokse tuosta vaan ajattelematta lainkaan heitä.

Vierailija
10/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merinovillaiset alusvaatteet niin pärjää vähemmällä pyykinpesulla.

Vierailija
11/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin tuollaisen sattumalta. Peseytyi ulkona vielä syyskuussa. Siisti ja täysjärkinen tapaus. Itse vuokraisin asunnon vain talvikuukausiksi.

Vierailija
12/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta aika itsekästä ajatella, että voisit vain "majoittua" sukulaistesi luokse tuosta vaan ajattelematta lainkaan heitä.

Niin. Jos talvella on vaikka kuukauden tai pari yli 15 astetta pakkasta (tai mikä se pakkasraja sitten onkaan että olisi liian kylmä yöpymiselle) niin tarkoittaahan se sitä, että olet jonkun muun nurkissa "toteuttamassa vapaata elämääsi" viikkoja.

Entäs jos sairastut, oletko silloinkin mielellään hoitamassa flunssaasi kylmässä ja märässä teltassa? Vai oletko silloinkin muiden hyväntahtoisuuden varassa?

Minä en sinällään vastusta sen pohtimista, voiko ihminen tulla toimeen vähällä, ja juurikin vaikka yöpyä ympärivuotisesti teltassa. Mutta se ärsyttää, että tämä "onnistuu, koska se on asunnottomillekin helppoa". Suomessa kai on pari tällaista sillan alla eläjää, jotka eivät ole päihdeongelmaisia. Mutta ovat myös yleensä miehiä.

Vierailija
13/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa niin turvallisia alueita, että uskaltaa nukkua yksin teltassa?

On, paitsi Bodomjärvi.

Vierailija
14/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jos talvella on vaikka kuukauden tai pari yli 15 astetta pakkasta (tai mikä se pakkasraja sitten onkaan että olisi liian kylmä yöpymiselle) niin tarkoittaahan se sitä, että olet jonkun muun nurkissa "toteuttamassa vapaata elämääsi" viikkoja.

Entäs jos sairastut, oletko silloinkin mielellään hoitamassa flunssaasi kylmässä ja märässä teltassa? Vai oletko silloinkin muiden hyväntahtoisuuden varassa?

Minä en sinällään vastusta sen pohtimista, voiko ihminen tulla toimeen vähällä, ja juurikin vaikka yöpyä ympärivuotisesti teltassa. Mutta se ärsyttää, että tämä "onnistuu, koska se on asunnottomillekin helppoa". Suomessa kai on pari tällaista sillan alla eläjää, jotka eivät ole päihdeongelmaisia. Mutta ovat myös yleensä miehiä.

En väittänyt missään, että asunnottomilla tai asunnottomana oleminen on helppoa. Mistä rivien väleistä tämmöisen luit?

Aloituksessanikin päihdeongelmaisten asunnottomien "pärjääminen" oli lainausmerkeissä.

Et voi olla eri mieltä, että päihteettömällä ja rahaa omaavalla asunnottomuus olisi kuitenkin helpompaa kuin päihdeongelmaisella asunnottomalla. Se oli pointtini nyt selvennettynä, kun se kerran ohi meni sinulta ja joltakin muultakin vastaajalta.

Niin ja paukkupakkaset itselleni käsittävät sellaisia -30 lukemia. Ei esittämääsi -15 astetta...

Ja uskon kyllä että vanhempani tai ystäväni muutamaksi paukkupakkasyöksi ottaisivat mielellään tutun yövieraan, joka yöpymisen vastalahjaksi siivoaisi huushollin tai pilkkoisi vaikka polttopuut, kuten aloituksessani mainitsin. Ja no, olisihan mulla varaa vaikka majottua hotelliin, en ole rahaton.

ap

Vierailija
15/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väittänyt missään, että asunnottomilla tai asunnottomana oleminen on helppoa. Mistä rivien väleistä tämmöisen luit?

Aloituksessanikin päihdeongelmaisten asunnottomien "pärjääminen" oli lainausmerkeissä.

Et voi olla eri mieltä, että päihteettömällä ja rahaa omaavalla asunnottomuus olisi kuitenkin helpompaa kuin päihdeongelmaisella asunnottomalla. Se oli pointtini nyt selvennettynä, kun se kerran ohi meni sinulta ja joltakin muultakin vastaajalta.

Niin ja paukkupakkaset itselleni käsittävät sellaisia -30 lukemia. Ei esittämääsi -15 astetta...

Ja uskon kyllä että vanhempani tai ystäväni muutamaksi paukkupakkasyöksi ottaisivat mielellään tutun yövieraan, joka yöpymisen vastalahjaksi siivoaisi huushollin tai pilkkoisi vaikka polttopuut, kuten aloituksessani mainitsin. Ja no, olisihan mulla varaa vaikka majottua hotelliin, en ole rahaton.

ap

En itsea ainakaan halua ystäväni siivoavan asuntoani, varsinkaan sellaisen joka on tahallaan tekeytynyt asunnottomaksi. Ja tottakai sukulaiset haluavat auttaa, mutta se on silti sinun puolelta hyvin itsekästä ajatella noin varsinkin kun olet itse aiheuttanut itsellesi tuon tilanteen ja vielä tahallaan.

Vierailija
16/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En itsea ainakaan halua ystäväni siivoavan asuntoani, varsinkaan sellaisen joka on tahallaan tekeytynyt asunnottomaksi. Ja tottakai sukulaiset haluavat auttaa, mutta se on silti sinun puolelta hyvin itsekästä ajatella noin varsinkin kun olet itse aiheuttanut itsellesi tuon tilanteen ja vielä tahallaan.

No joo, sinun ystävistäsi ja sukulaisistasi ja suhteistasi heihin en tietysti voi sanoa mitään.

Itselläni taas on jo nyt sellaisia ystävyyssuhteita, joissa esim. ollaan tehty isompiakin siivouksia vuorotellen toistemme luona, kun toinen on apua siihen kaivannut, mistä tahansa syystä.

Ja myös mielellämme yökyläilemme puolin ja toisin, vaikka ihan aikuisia ihmisiä jo ollaan eikä mitään teinejä. Ja olenpa ystäviäni yökylään ottanut ja vieläpä ruoatkin tarjonnut, ilman mitään vastapalveluksia odottaen. Nauttien seurastaan.

Tämmöisiä ystäviä ja ystävyyssuhteita mulla. Ei tietysti ehkä kaikilla.

Mutta jätän asiasta keskustelun nyt tähän. Ihmisillä on erilaisia haaveita, osa toteuttaa ne tai ainakin kokeilee, osa taas näkee aina vain epäonnistumista ja ongelmia kaikessa, (yleensä varsinkin toisten haaveissa tai tekemisissä) eikä uskalla toteuttaa mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Tähän olen tottunut kyllä, ei mitään uutta.

ap

Vierailija
17/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiva kurkkukipuisena talsia kadulla.

Itselläni on kyllä haave ostaa neukkuyksiö tai asua solukämpössä tosi halvalla. En jaksa kulutushössötystä

Vierailija
18/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voithan sä kokeilla vaikka kuukauden. teltta ja makuupussi matkaan ja vieraalle paikkakunnalle. elämä alkaa ;)

avaa blogi ja kirjoittele sitä kirjastossa. odotan innolla.

Vierailija
19/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kyllä pohdin, että asunnottomien asuntolassa asuvalla kaverillani on rentoa. Rahaa jää käteen enemmän kuin mulla ja tilailee esim. lehtiä ja jättää ne vaan maksamatta, ei väliä, kun kaikki on jo ulosotossa. Toisaalta en silti vaihtaisi osia. Hänen luonaan on hauska käydä, mutta silti huokaisen helpotuksesta sulkiessani oman asuntoni oven perässä kiinni eikä kukaan hakkaa yöllä oveani tupakkaa/viinaa/huumeita etsimässä. Ja kieltämättä en aikuisena jaksaisi olla jatkuvasti kyselemässä joltain lähihoitajalta saanko tuoda vieraita kylään vai en. Tietty siellä metsässä ei sitten olisi tätäkään ongelmaa.

Vierailija
20/23 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan hullu, mutta olen miettinyt täysin samaa asiaa. Välillä ahdistaa olla niin riippuvainen omasta asunnosta ja kaikista kodinkoneista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan