Voinko työkyvyttömänä ostaa oman pienen talon ja saada asumistukea siihen?
Olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä jota on haettu vuoden välein uusiksi noin viiden vuoden ajan. Mietin, onko mahdollista ostaa pieni ja halpa omakotitalo (puhun jostain max. 70 000e) ja saadan siihen eläkkeiden lisäksi pientä asumistukea samalla kun maksan lainaa pois? Nyt asun vuokra-asunnossa ja Kela maksaa minulle asumistukea eli rahat menevät toisen omaisuuden kartuttamiseen. Mitä eroa siinä on, jos ostan pikkutuvan ja Kela auttaa minua kartuttamaan omaisuutta?
Kommentit (23)
Uskotko saavasi lainaa, jos tulosi ovat niin pienet, ettet selviä ilman asumistukea? Etenkin kun halpojen omakotitalojen hinnat usein laskevat, joten vakuusarvo on huono.
Pikkutalon lainakorkoihin voi saada asumistukea. Ei muuhun
Niin, en varmaan saisi lainaa. Surullista. ap
Et saa laina eikä Kela kartuta omaisuuttasi.
Osta ihmeessä. Kysy pankista laina.
Vierailija kirjoitti:
Näin varmaan on. Mitä mieltä olet sijoitusasunnoista?
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa pikkutalo.
Anteeksi mitä paskaatsia minä just luin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa pikkutalo.
Sekin on vaihtoehto. Omasta kyllä haaveilen. ap
Et saa lainaa, mutta jos itselläsi on tuo säästössä niin sitte. Huomioithan, että asumistuki olisi korkeintaan muutama kymppi, ei missään nimessä yli 100 euroa.
Osta kerrostalo-osake yhtiölainalla. Silloin saat myös siihen lainaosuutern asumistukea. Et pankkilainaa.
Vierailija kirjoitti:
Et saa lainaa, mutta jos itselläsi on tuo säästössä niin sitte. Huomioithan, että asumistuki olisi korkeintaan muutama kymppi, ei missään nimessä yli 100 euroa.
Ja toisen omaisuuden kartuttamiseen Kela maksaa 200e joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin varmaan on. Mitä mieltä olet sijoitusasunnoista?
Yksi tapa kartuttaa omaisuutta. Ainakin vielä nyt, kun asumistukijärjestelmä on tällainen.
Asumistukea saa vaikka ei olisi te-toimistoon ilmoittautunut,kaikille tarpeeksi pienituloisille.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea saa vaikka ei olisi te-toimistoon ilmoittautunut,kaikille tarpeeksi pienituloisille.
Käsittääkseni laskevat tuloiksi työttömystuen vaikka et sitä saisikaan ja elelisit säästöilläsi. Eli vaikka et ole te-tston asiakas, etkä saa työttömyyskorvausta laskevat silti että saat työttömyystukea Kelalta.
Selvitä asiaa. Jos joudut kokonaan eläkkeelle, silloin sinulla on kuitenkin varmat säännölliset tulot, tiedä vaikka saisitkin lainan.
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei haaveista pidä luopua.
Laina ensin, ja sairaseläke sitten. Jos laina on pieni ja eläke hyvä, voit selvitä.
Pienellä lainalla saa pienen tönön maalta, turha kenenkään kadehtia "omaisuuden karttumista", pienen kuivalla maalla olevan mökin arvo ei nouse.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä asiaa. Jos joudut kokonaan eläkkeelle, silloin sinulla on kuitenkin varmat säännölliset tulot, tiedä vaikka saisitkin lainan.
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei haaveista pidä luopua.
Juu. Yritän olla luopumatta haaveista. Ehkä tässä vielä joskus kykenee töihinkin. Kiitos tsempistä.
Pikkutuvat on yleensä maaseudulla ja tulee todella kalliiksi. Kulkemista varten tarvitsee auton ja bensaa. Sitten talon lämmityskulut, vakuutukset, tienhoitokulut, nuohoukset, jätevesimaksut yms. Ei se mitään halpaa ole.