Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monella työpaikalla on nykyisin velttoilua ja omista jutuista puhumista ja työnteko kärsii?

Vierailija
29.09.2019 |

Mitenhän sen kurssin saisi käännettyä. Muistan että 15-25 vuotta sitten oli tapana tehdä ahkerasti töitä. Omia asioita juteltiin lähinnä tauolla. Nykyisin ainakin 3 viimeistä työpaikkaani ovat olleet tällaisia, että pohditaan ja puuhastellaan, saadaan yllättävän vähän aikaan ja tärkeimpänä omien juttujen kertoilu, etenkin minua nuoremmalla väellä. Uusimmassa työpaikassa olen ollut nyt 2 vuotta ja kyllästynyt työtovereista noin 60%. Vessassa käyvät salaa somettamassa kännykällä, kun on kielto, ettei työajalla. Saikulle jää nämä samat tyypit heti kun on kurkku vähän kipeä. Rasittavaa minusta.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipääntyminen, kiky, johdon hälläväliasenne työhön liittyvien asioiden tehostamisen ja parantamisen suhteen (aina joutuu jauhaa samat turhauttavat jutut läpi kun prosessia ei korjata). Siinäpä niitä velttoilun aiheuttajia ainakin meillä. Ja meillä siis velttoilijat sitä vanhaa väkeä jotka olleet talossa pidempään, uusilta ja nuorilta löytyy vielä ahkeruutta kun ei vielä niin tiedä kuvioita.

Vierailija
2/35 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suattaapi olla, suattaapi olla olematta, on se työttömänä mukavan rentoa kun ei tarvitse moisia pohdiskella, rahaa tulee kuin nappia painamalla :-)

t. Pitkäaikaistyötön nuori :p

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkani on niin pieni hoitoalalla, että velttoilen aina kun mahdollista. Ja niin näyttää tekevät muutkin. Teen muutakin pikku ilkeyttä, en asiakkaille, mutta syö esim. Asiakkailta yli jäävää ruokaa, joka muuten menisi roskiin, sitä ei sais tehdä, käyn salaa röökillä ja selailen vitutukseen kännykällä. Otan myös heti saikkua kun mahdollista, tosin sairastan harvoin, flunssa vois ainakin tarttua useammin.

Vierailija
4/35 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävimpiä ovat velttoilijat, jotka kiertävät höpöttämässä muita työntekijöitä häiritsemässä kun luulevat että nämäkin haluaisivat velttoilla työnteon sijaan. Kiltit ja ahkerat sitten yrittävät miellyttämisenhalussaan näitä velttoilijoita viihdyttää vaikka kasvoilta näkee hyvin että samaan aikaan työt vaan kasaantuu.

Vierailija
5/35 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanlainen työyhteisö. Asiakastyötä tehdään, mutta asiakkaat joutuu odottamaan. Otan päivittäin asiakkailta valitusta vastaan, kun sovitut ajat on myöhässä.

Meille yritettiin saada laatua sillä, että seurataan, kuinka moni asiakas pääsee ajallaan. Seuranta toteutuu tietty huonosti ja asiakastyön alkuaikoja ”unohtuu” kirjata tai sinne tägätään alkaneeksi, vaikka asiakas istuu vielä 10 min. odottelemassa. Tietysti asiakkaan tiedot pitää ekana avata koneelta, mikä vie muutaman minuutin.

Hurjin tapaus muutaman viikon takaa: asiakaskäynti oli kirjattu alkaneeksi, vaikka asiakas itse oli etsimässä vielä parkkipaikkaa ja työntekijä söi lounassalaattia ja höpötti viikonlopun tapahtumia taukotilassa. Näin saadaan toiminta näyttämään tehokkaalta.

Vierailija
6/35 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan kolmen työpaikan otannalla teit tämän tulkinnan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/35 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin höpötän ja velttoilen työn lomassa, koska välillä on siihen aikaa. Joskus taas on niin paljon hommia, ettei työkavereita kerkeä kuin moikkaamaan tullessa ja lähtiessä.

Enemmän niitä kiirepäiviä on, joten löysäily on välillä ihan kivaa. Oma esimieheni tekee myös näin, joten sanattomalla sopimuksella on lupa siihen.

Henkilökohtainen mielipide on, että kaikilla on mukavampaa töissä jos joskus saa vähän hengähtää ja velttoilla.

Vierailija
8/35 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on tuota ollut. Tai siis omakokemani "aina" = 1980-luvun alusta.

Väittäisin, että työtahti on pikemmin kiristynyt noista vuosista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/35 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se on tuota ollut. Tai siis omakokemani "aina" = 1980-luvun alusta.

Väittäisin, että työtahti on pikemmin kiristynyt noista vuosista.

Riippuu varmaan alasta. Hoitoalalla tahti on kiristynyt hurjasti, mutta ei välttis hoitotyön määrä, vaan kaikki se muu sälä. Laatuauditoinnit ja kirjaamiset vie julmetusti työaikaa. Kun 90-luvun alussa oli rapsa eli raportti vuoron vaihteessa, siihen varattiin 30-60 minuuttia ja kaikki hoidettavat käytiin läpi, lähinnä siis vointi. Nyt sijaisia on niin paljon, ettei noista rapsoista samanlaista hyötyä hoidettavan ihmisen kannalta ole. Entinen rapsa on nykyinen työnjako: kuka antaa lääkkeet kellekin ja kuka niitä saa antaa (lääkeluvat tiukentuneet), mitä muuta pitää alkavassa vuorossa tehdä ja kuka tekee. Ennen ihmiset tunsi työnsä, nyt yritetään selvitä vuoro kerrallaan.

Vierailija
10/35 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista on aina ollut. Aiemmin tupakoijat kävivät kerran tunnissa 10-15 minuuttia tupakalla työnantajan ajalla. Nykyisin NS. savuttomissa firmoissa he tupakoivat omalla ajallaan, mutta kännyköitä selataan työajalla. Lasten asioita hoidetaan töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/35 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista on aina ollut. Aiemmin tupakoijat kävivät kerran tunnissa 10-15 minuuttia tupakalla työnantajan ajalla. Nykyisin NS. savuttomissa firmoissa he tupakoivat omalla ajallaan, mutta kännyköitä selataan työajalla. Lasten asioita hoidetaan töissä.

Eikä ole aina ollut tuollaista. Yksittäistapauksia on aina ollut, mutta ennen töissä tehtiin ahkerasti töitä ja hallittiin itselle kuuluvat tehtävät. Vika ei ole vain työntekijän, vaan myös koulutussisältöjen. Kun minä ja pitkäaikainen kollegani jäätiin eläkkeelle kirjanpidosta 2 vuotta sitten, meidän tilalle palkattiin uudet tekijät. Jo puolen vuoden päästä palkkasivat kolmannen. Nyt siellä on yksi, joka johtaa kirjanpitoa, käytännössä osto- ja myyntiteskontraa, laskutus tärkeimpänä. Sitten on kaksi, jotka tekevät sitä. Vanha pomoni sanoi, että ei löydy niin osaavia työntekijöitä kuin minä ja kollegani olimme olleet. Minä väitän, että ei löydy niin ahkeria ja tunnollisia. Laskutusohjelmistot ovat vuosien saatossa menneet yksinkertaisemmiksi käyttää, eli homman pitäisi sujua nopeammin, ei hitaammin.

Vierailija
12/35 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somepreesenssi kuuluu työhön. Työntekijän pitää olla läsnä sielläkin ja se pitää nähdä vain positiivisena henkilöbrändin rakentamisena, mikä on firmallekin vain hyödyksi.

Jos näin ei ole, me milleniaalit valitsemme työpaikaksemme toisen firman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
13/35 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosta johtamisesta kertoo tuo että voi omista asioista leperrellä päivän

Vierailija
14/35 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista on aina ollut. Aiemmin tupakoijat kävivät kerran tunnissa 10-15 minuuttia tupakalla työnantajan ajalla. Nykyisin NS. savuttomissa firmoissa he tupakoivat omalla ajallaan, mutta kännyköitä selataan työajalla. Lasten asioita hoidetaan töissä.

Eikä ole aina ollut tuollaista. Yksittäistapauksia on aina ollut, mutta ennen töissä tehtiin ahkerasti töitä ja hallittiin itselle kuuluvat tehtävät. Vika ei ole vain työntekijän, vaan myös koulutussisältöjen. Kun minä ja pitkäaikainen kollegani jäätiin eläkkeelle kirjanpidosta 2 vuotta sitten, meidän tilalle palkattiin uudet tekijät. Jo puolen vuoden päästä palkkasivat kolmannen. Nyt siellä on yksi, joka johtaa kirjanpitoa, käytännössä osto- ja myyntiteskontraa, laskutus tärkeimpänä. Sitten on kaksi, jotka tekevät sitä. Vanha pomoni sanoi, että ei löydy niin osaavia työntekijöitä kuin minä ja kollegani olimme olleet. Minä väitän, että ei löydy niin ahkeria ja tunnollisia. Laskutusohjelmistot ovat vuosien saatossa menneet yksinkertaisemmiksi käyttää, eli homman pitäisi sujua nopeammin, ei hitaammin.

Ja näille uusille varmaan pidettiin perinteinen "tossa on sun työpiste, alappas hommiin" perehdytys ja koulutusta saa sitten joskus palkinnoksi jos on oikein supertehokas. Samalla itketään kuinka on niin osaamatonta verrattuna niihin 40v alalla olleisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/35 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille se työpaikka on ainoa paikka, missä voi jutella ihmisille kasvokkain. Someaikakautena kaikki yhteydenpito kavereihin, sukulaisiin yms. tapahtuu viestien välityksellä, ja etenkin nuorempi sukupolvi harvemmin enää soittelee kenellekkään. Viestit eivät korvaa kasvokkain tapahtuvaa juttelua, joten se hoidetaan sitten työpaikalla, kun ei vapaa-aikana jakseta nähdä ketään.

Vierailija
16/35 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samanlainen työyhteisö. Asiakastyötä tehdään, mutta asiakkaat joutuu odottamaan. Otan päivittäin asiakkailta valitusta vastaan, kun sovitut ajat on myöhässä.

Meille yritettiin saada laatua sillä, että seurataan, kuinka moni asiakas pääsee ajallaan. Seuranta toteutuu tietty huonosti ja asiakastyön alkuaikoja ”unohtuu” kirjata tai sinne tägätään alkaneeksi, vaikka asiakas istuu vielä 10 min. odottelemassa. Tietysti asiakkaan tiedot pitää ekana avata koneelta, mikä vie muutaman minuutin.

Hurjin tapaus muutaman viikon takaa: asiakaskäynti oli kirjattu alkaneeksi, vaikka asiakas itse oli etsimässä vielä parkkipaikkaa ja työntekijä söi lounassalaattia ja höpötti viikonlopun tapahtumia taukotilassa. Näin saadaan toiminta näyttämään tehokkaalta.

Siis jos asiakaskäynti kirjataan alkaneeksi ennen aikojaan, mutta se kirjataan loppuneeksi ajallaan(?) niin eikös silloin asiakaskäyntiin ole kirjanpidon mukaan käytetty enemmän aikaa kuin siihen oikeasti meni? Toisin sanoen missä se tehokkuus näkyy?

Vierailija
17/35 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä velttoilen duunissa koska työnkuva ja palkka ei kohtaa. Etenemismahdollisuuksia ei ole. Käytännössä ei väliä miten työni hoidan kun uurastuksella ei etene eikä palkka nouse (kunnalla töissä).

Vierailija
18/35 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijaisena ja täällä eräs ryhmä on ottanut ns niskalenkin. Kahvitauolla ollaan 45 min vähintään ja jäädään keskustelemaan kovalla äänellä käytäville. Idioottiporukkaa. Onneksi pääsen täältä pois, sillä alan itsekin käyttäytyä kuten he.

Vierailija
19/35 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä velttoilen duunissa koska työnkuva ja palkka ei kohtaa. Etenemismahdollisuuksia ei ole. Käytännössä ei väliä miten työni hoidan kun uurastuksella ei etene eikä palkka nouse (kunnalla töissä).

Ei tuolla asenteella edetä. Olet varmaan saanut työsi suhteilla, joten et taida edes soveltua ko työhön.

Vierailija
20/35 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samanlainen työyhteisö. Asiakastyötä tehdään, mutta asiakkaat joutuu odottamaan. Otan päivittäin asiakkailta valitusta vastaan, kun sovitut ajat on myöhässä.

Meille yritettiin saada laatua sillä, että seurataan, kuinka moni asiakas pääsee ajallaan. Seuranta toteutuu tietty huonosti ja asiakastyön alkuaikoja ”unohtuu” kirjata tai sinne tägätään alkaneeksi, vaikka asiakas istuu vielä 10 min. odottelemassa. Tietysti asiakkaan tiedot pitää ekana avata koneelta, mikä vie muutaman minuutin.

Hurjin tapaus muutaman viikon takaa: asiakaskäynti oli kirjattu alkaneeksi, vaikka asiakas itse oli etsimässä vielä parkkipaikkaa ja työntekijä söi lounassalaattia ja höpötti viikonlopun tapahtumia taukotilassa. Näin saadaan toiminta näyttämään tehokkaalta.

Siis jos asiakaskäynti kirjataan alkaneeksi ennen aikojaan, mutta se kirjataan loppuneeksi ajallaan(?) niin eikös silloin asiakaskäyntiin ole kirjanpidon mukaan käytetty enemmän aikaa kuin siihen oikeasti meni? Toisin sanoen missä se tehokkuus näkyy?

Toiminta saadaan varmaan näyttämään tehokkaalta, jos työajasta 80% menee raportin mukaan asiakastyöhön. Villi veikkaus. Iät ja ajat tuota on tehty. Tk-lääkärit ottivat ennen potilaita vastaan 30 min. välein. Tehokkaimpana pidettiin häntä, joka otti päivässä eniten potilaita. Sittemmin on kehotettu muitakin mittareita, joissa vaikuttavuuttakin pyritään arvioimaan. Eli kuinka usein diagnoosi osuu kohilleen ja kuinka vältetään kalliita turhia tutkimuksia tai minimoidaan yhden potilaan käyntien lukumäärä jne.