Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua päiväkotiasioissa

Vierailija
28.09.2019 |

Minun pitäisi tässä ennen joulua hakea lapselle päiväkotipaikkaa, kun elämäntilanne muuttuu. Lapsi on ensimmäinen eikä ennen ole ollut hoidossa, joten olen hiukan hukassa asian kanssa.

Asiaa sekoittaa entisestään se, että lapsella epäillään lapsuusiän autismia tai jotain autismikirjoa, eikä hän puhu, vaikka täyttää pian 4v. Foniatri on suositellut pienryhmää lapselle, jos hänet päiväkotiin laitetaan, mistä tiedän missä tällainen mahdollisuus on? Meillä on tässä lähistöllä 4 mahdollista paikkaa, joihin hänelle voisi paikkaa yrittää hakea.

Minua pelottaa kaikenlaiset asiat, kun mielestäni lapseni "ei ole kuten muut". Pelkään, että häntä kiusataan eikä osaa kertoa siitä minulle, kun ei puhu. Entä voinko kysyä hoitajilta yleisellä tasolla, onko miten moni lapsi rokotettu? Asun todella rokotevastaisella paikkakunnalla ja asia huolettaa minua, en halua lastani keskelle rokottamattomia lapsia. Entä jos lapseni jää ilman huomiota, entä jos ei saa ruokaa, jos ei uskalla syödä itse uudessa tilanteessa, entä jos ei saa apua vessa-asioihin (on vielä vaipoissa, kun pelkää kauheasti pottaa ja pönttöä), entä jos häntä pahoinpidellään siellä eikä minulle kerrota jne.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aivan, sekin mietityttää, että lapsi on ollut kipeä vain 3 kertaa koko elämänsä aikana, sekin huolettaa että sitten on jatkuvasti ties mitä sairastelua. Ja miten vaikeaksi elämä kotona menee, kun tulee näin iso muutos ja miten ihmeessä voin vain jättää hänet sinne, jos huutaa kauhean hysteerisenä ja miten kiinni sitten on minussa. Hän vasta kesällä lopetti siitä hysteerisenä huutamisen, jos kaupassa astuin 3 askelta enempää pois kärryjen luota.

Vierailija
2/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti yhteyttä päiväkoteihin, päiväkodin johtajat sit kertovat heidän toimintatavoistaan. Voi tosin olla, että joudut laittamaan lapsesi ensimmäiseen vapautuvaan paikkaan ja hakea siirtoa myöhemmin, jos rauhallisempi paikka löytyy. Ja nyt pitäisi saada diagnoosi nopeasti, niin hänellä on oikeus avustajaan, jos päätyy isompaan ryhmään. Huomenna sähköpostit laulamaan ja kyselemään asiasta. Joku osaa varmasti antaa paremmin käytännön vinkkejä jossain facebookin erityislapset tai autismiryhmässä, sellaisia varmasti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienryhmien olemassaolosta saa tietoa vain kysymällä suoraan noista päiväkodeista. Rokotus asioista voi olla mahdotonta saada tietoa. Ainoastaan päiväkodin tyylistä voi ehkä päätellä jotain. Älä laita mihinkään steiner-päiväkotiin, niissä on enemmän hörhövanhempia.

Vierailija
4/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkeasti yhteyttä päiväkoteihin, päiväkodin johtajat sit kertovat heidän toimintatavoistaan. Voi tosin olla, että joudut laittamaan lapsesi ensimmäiseen vapautuvaan paikkaan ja hakea siirtoa myöhemmin, jos rauhallisempi paikka löytyy. Ja nyt pitäisi saada diagnoosi nopeasti, niin hänellä on oikeus avustajaan, jos päätyy isompaan ryhmään. Huomenna sähköpostit laulamaan ja kyselemään asiasta. Joku osaa varmasti antaa paremmin käytännön vinkkejä jossain facebookin erityislapset tai autismiryhmässä, sellaisia varmasti on.

Hänellä on siis nyt puheterapia käynnissä yksityiseltä, jatkuu ainakin vuoden tästä eteenpäin vielä. Mitään diagnoosia emme voi saada, ennenkuin lapsi täyttää 6v, vasta silloin aletaan tutkimaan jotenkin eri tavalla ja voi saada diagnoosin. Näin meille on kerrottu, eikä ole puhuttu mistään avustajien mahdollisuudesta. Jätin eilen soittopyynnön varhaiskavatuksen yksikköön, kun sieltä ei vastattu, haluan juurikin kysyä noista pienemmistä ryhmistä.

Tilanne vain on hankala, kun mieheni sai vihdoinkin töitä, jotka alkavat rekrykoulutuksella ensi viikolla, mutta minun pitäisi mennä kuntouttavaan työtoimintaan ja nyt pelkään karenssia, koska lapsella ei ole MITÄÄN paikkaa, johon hänet voisin laittaa.

Ap

Vierailija
5/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienryhmien olemassaolosta saa tietoa vain kysymällä suoraan noista päiväkodeista. Rokotus asioista voi olla mahdotonta saada tietoa. Ainoastaan päiväkodin tyylistä voi ehkä päätellä jotain. Älä laita mihinkään steiner-päiväkotiin, niissä on enemmän hörhövanhempia.

Näin olenkin ajatellut, mutta ajattelin jos voisivat kertoa vaikka että 20 lapsesta 3 on rokottamattomia tmv. Tuollaisia en edes mieti, tässä lähistöllä on yksi päiväkoti, jossa toimii perhepäivähoitaja, siihen mieluiten lapseni haluaisin.

Ap

Vierailija
6/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tässä tapauksessa aluksi palkata kotiin hoitajan? Kuulostaa melkoiselta lapsellesi toimia ryhmässä jos arjessa noin paljon haasteita..

Vierailija
8/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa rokottamattomuudessa huolestuttaa jos oma lapsesi on rokotettu kuitenkin?

Vierailija
9/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin olenkin ajatellut, mutta ajattelin jos voisivat kertoa vaikka että 20 lapsesta 3 on rokottamattomia tmv. Tuollaisia en edes mieti, tässä lähistöllä on yksi päiväkoti, jossa toimii perhepäivähoitaja, siihen mieluiten lapseni haluaisin.

Ap

Päiväkodin henkilökunnalla ei automaattisesti ole tietoa siitä, ketkä lapset on rokotettu ja ketkä ei, tuo tieto on niiden lasten vanhempien käsissä. Päivähoitohakemuksen yhteydessä sinun tulee mainita lapsesi tuen tarpeesta, niin se taho, joka hoitopaikka-asioita hoitaa (monessa paikassa puhutaan palveluohjauksesta), osaa ensimmäisenä kysyä paikkaa päiväkodista, jossa on erityisosaamista. Yksityiset päiväkodit eivät välttämättä edes ota tuen tarpeisia lapsia, he voivat itse valita asiakkaansa.

Vierailija
10/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten palkkaisin kotiin hoitajan, mutta rahat ovat todella tiukassa, kun molemmat miehen kanssa ollaan oltu työttöminä. Heti maanantaina soitan kyllä tuonne kuntouttavaan työtoimintaani ja kerron muuttuneesta tilanteesta, mutta ahdistaa silti, että saan karenssin. 

Huolehdin itsekin paljon tuosta, miten lapsi pärjää ryhmässä, kun on mielestäni niin erilainen kuin muut ikäisensä. Ja oli tosiaan vauvasta asti aivan kiinni minussa tähän kesään asti, mutta vihdoinkin se helpotti. Pelkään, että se tulee takaisin, ehkä jopa pahempana päiväkodin aloituksen myötä. 

Murehdin myös paljon sitä, että lapseni jää huomiotta siellä eikä saa kaipaamaansa apua. Kotona hän kyllä syö, pukee ja riisuu itse, mutta uskon, että tuollaisessa uudessa tilanteessa ei välttämättä esim. uskalla syödä itse. Olen myös paljon lukenut kauhutarinoita siitä, miten vaipoissa olevat lapset saavat olla k*set ja p*skat housussa koko päivän ja vaippa vaihdetaan vasta hiukan ennen, kuin vanhemmat tulevat. Ja toki myös näitä lasten pahoinpitelyitä, lapselleni vielä tulee helposti mustelmia ja pelkään, etten tajua jos on käytetty liian kovia otteita ja siitä tullut mustelmia, kun hän ei vielä puhu. 

Toisten lasten rokottamattomuus huolestuttaa tietenkin, olihan tänä vuonna ainakin Kokkolassa se tapaus, jossa rokottamaton lapsi oli sairastuttanut monia lapsia, myös rokotettuja. Laumasuoja ei toimi täällä, koska rokotekattavuus on alle 90%, vaikka sen pitäisi olla 95%, jotta laumasuoja muodostuu.

Ap

Vierailija
11/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Päiväkodin henkilökunnalla ei automaattisesti ole tietoa siitä, ketkä lapset on rokotettu ja ketkä ei, tuo tieto on niiden lasten vanhempien käsissä. Päivähoitohakemuksen yhteydessä sinun tulee mainita lapsesi tuen tarpeesta, niin se taho, joka hoitopaikka-asioita hoitaa (monessa paikassa puhutaan palveluohjauksesta), osaa ensimmäisenä kysyä paikkaa päiväkodista, jossa on erityisosaamista. Yksityiset päiväkodit eivät välttämättä edes ota tuen tarpeisia lapsia, he voivat itse valita asiakkaansa.

Tätä en tiennytkään, että päiväkodit eivät asiaa tiedä. Voiko sitä itse rajata, että mistä asti päiväkotipaikka tulee? Meillä ei oikein ole mahdollisuuksia viedä lasta kuin muutamaan päiväkotiin, muut ovat jo aivan liian pitkällä tai sitten tiedän, että siellä käy rokottamattomia lapsia.

Ap

Vierailija
12/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/13 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä päivähoidon palveluohjaukseen. Heillä on tietoa alueenne päiväkodeista ja niiden paikkatilanteista. Lapsellesi tehdään hyvin todennäköisesti tuentarpeen arviointi ja tuentarpeen suuruus vaikuttaa siihen millaiseen ryhmään hän menee. Voi olla ryhmäkoon pienennystä tai ryhmäavustaja. Lapselle voi tehdä ihan hyvää mennä jo harjoittelemaan vuorovaikutus- ja leikkitaitoja ryhmään.

Tutustu lapsesi kanssa päiväkotiin rauhassa useiden päivien ajan. Keskustele huolistasi avoimesti, siis siitä että pelkäät lapsen jäävän syrjään ym. Kauhukuvia väkivallasta, nöyryyttämisestä ym. maalailet mielessäsi ihan turhaan.