Tyttäreni tutki poikaystävänsä puhelimen
Tänään tyttäreni toi poikaystävänsä yökylään kuten yleensäkin ja päivä meni ihan tavallisesti. Olin keittiössä laittamassa ruokaa, kun poika lähti vessaan ja huomasin tyttäreni selaavan poikaystävänsä puhelinta. Pojan tullessa vessasta lattoi tämän puhelimen takaisin pöydälle ja otti omansa esille kuin mitään ei olisi tapahtunut. En saanut siinä kohtaan sanottua mitään. Pitäisikö puhua?
Kommentit (27)
Ainakin on määrätietoinen ja proaktiivinen tyttö, jota ei kuseteta.
Sellainen joka jättää puhelimensa auki ansaitseekin joutua tutkituksi.
Voihan tuolle tyttärelle hoksauttaa, ettei ole soveliasta hommaa tutkia toisen puhelinta ilman lupaa. Ehkä luottamuksesta parisuhteessa voisi myös jonkun sanan vaihtaa.
Perustuslain 10 pykälän mukaan niin kirjeen, puhelun kuin muunkin ”luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton”.
Suoja kattaa myös esimerkiksi sähköpostin ja sosiaalisen median yksityisviestinnän, ja se on käytännössä turvattu säätämällä rangaistavaksi teot, jotka loukkaavat luottamuksellista viestintää.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisistä puhutaan?
Molemmat ovat 16.
-ap
Puhuisin kahden kesken luottamuksesta ja kirjesalaisuudesta.
Juuri tyttäresi kaltaisten takia pidän puhelimessani pidempää salasanaa + eri salasanaa sovelluksille, eli jos ensimmäisestä pääsee läpi joutuukin murtamaan toisen salasanan. Kyllä pitäisin tyttärellesi sinuna suht napakan puhuttelun luottamuksesta ja yksityisyydestä. Suhteessa, jossa ei pysty luottamaan toiseen ilman halua urkkia viestejä/muuta henkilökohtaista, ei kannata olla, eikä sitä voi kutsua edes suhteeksi. Myös se, että kokee tarvetta loukata luottamusta esimerkiksi pettämällä, on syy katkaista parisuhde oma-aloitteisesti.
Itse pidän puhelimeni aina lukittuna. Oli sitten työpaikan pöydällä tai vaikkapa kylässä tai kotona. Opin tavan kun kauan sitten ekan kännyni aikaan äitini tutki aina puhelinta ja luki myös kirjeitäni samoin tutki huonettani. Ei tästä kauan ole kun vaimoni käytti puhelintani kun omansa hajosi mutta silloin hän tekee sen minun tietäen aivan kuin kuka tahansa joka haluaa luuria käyttää. Lukittuna siitä vähän iloa jollekin sairaalle urkkijalle.
Pojassakin vikaa, miksi ei pidä puhelimessaan salasanaa.
Kuka helvetti uskaltaa pitää puhelintaan ilman salasanaa, sehän voi jäädä minne tahansa, ja sillä voidaan soitella ympäri maailmaa ja ottaa lainoja toisen nimissä jms.
Onpas tyhmä poika.
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti uskaltaa pitää puhelintaan ilman salasanaa, sehän voi jäädä minne tahansa, ja sillä voidaan soitella ympäri maailmaa ja ottaa lainoja toisen nimissä jms.
Onpas tyhmä poika.
Poika on tosiaan tyhmä ja se voi tulla kalliiksi. Tyttö taas tekee rikoksen.
Vierailija kirjoitti:
Onpas tyhmä poika.
Puhelin ei välttämättä mene heti lukkoon, vaikka siinä salasana olisikin.
Tässä tapauksessa tiukka puhuttelu tytölle ja jos ei mene perille, niin sitten käräytetään hänet poikaystävälle ja oma luurinsa annetaan pojan tutkittavaksi.
Jos olisi ollut toisinpäin niin täällä huudettaisiin kovaan ääneen huonoa itsetuntoa ja "juokse, tyttö, juokse!! äläkä katso taaksesi rakas <3" ja katkeruutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas tyhmä poika.
Tässä tapauksessa tiukka puhuttelu tytölle ja jos ei mene perille, niin sitten käräytetään hänet poikaystävälle ja oma luurinsa annetaan pojan tutkittavaksi.
Muuten samaa mieltä, mutta ei ole fiksua kostaa rikosta rikoksella.
Siis tyttö laittoi puhelimen pois vasta kun poika oli tullut vessasta? Meinaatko, että poika näki tai ainakin olisi ollut täysin mahdollista nähdä puhelimen selaus, ja tyttö käyttäytyi täysin tyynesti? Onko varma että tyttö selasi sitä ilman lupaa? Mitä jos poika on jopa itse antanut tytölle salasanansa?
Kerrot että poikaystävä pidetään uskollisena harrastamalla seksiä usein ja olemalla vähemmän tuomitseva, eikä urkkimalla puhelinta.
Ööö...
Muistan kun yläasteella bestikset selasivat ihan luvalla toistensa puhelimia. Myös tietokoneita käytettiin ristiin rastiin.
Nyt oon päälle kolmekymppinen, eikä mulla ole puhelimessa salasanaa, kasvojentunnistusta ja fbin agentteja suojaamassa. Mulla ei ole siinä kiinni salaisuuksia eikä mulla ole pankkitilillä niin paljon rahaa ikinä, että jonkun kannattas varastaa puhelin ja selvittää tunnukset. Jos jotakuta kiinnostaa mun sienestyskuvat tai spotifyn kuunnelluimmat niin ok. Joo on nakukuviakin joita oon miehelleni lähettänyt mut jos joku haluaa niitä levittää niin minä en ole se jonka pitää hävetä. Mun elämä ja salaisuudet on muualla kun luurin sisällä.
Missä vaiheessa kaikesta tuli niin salaista ja varjeltua? Ja miksi?
Mites jos poju on jo ehtinyt pettää tyttöäsi?
Antanut luvan puhelimeen.
Kaikesta ei äidille kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas tyhmä poika.
Muuten samaa mieltä, mutta ei ole fiksua kostaa rikosta rikoksella.
Ei se ole rikos. Ainahan tällä palstalla annetaan ohjeeksi tutkia mieh... anteeksi pettäjäsian puhelin.
Minkä ikäisistä puhutaan?