Join yhden oluttölkkisen aterian yhteydessä, ja naamani hulvahti lämmeten ihan punaiseksi!
Kaula punahkon läikikäs ja hartiat, mistä tämmöinen ilmiö voisi johtua?
Onko muilla edellisen kaltaisia oireita, kun juo kaljan tai kaksi?
Voisiko olla ohra-allergia vai mikä, kun ei kuitenkaan siiderin jälkeen tule samaa reaktiota?
Nuorempana ei ollut tälläistä punehtumita oluesta vaan vasta yli viisikymppisenä alkoi tulla tämmöstä iho-oiretta, ja nimenomaan olut ja punaviini saa aikaiseksi tämän ilmiön.
Punainen on kaunis väri, muttei naamassa.
Kommentit (22)
Mulle käy usein noin.
Yleensä lonkerosta tai punaviinistä, mutta tänään kaljasta.
Johtuisiko kuitenkin siitä ruoasta? Joku mauste?
Onko sulla Flagyl kuuri menossa? Tai joku muu antibiootti?
Alkoholi aiheuttaa pintaverisuonille tuota.
Ei se mitään vaarallista ole.
Vierailija kirjoitti:
Ruusufinni?
Niin enpäs tiedä, kun ei ole todettu sellaista, ja eikä mulle mitään finnejä tule naamaan, vaan posket punehtuu yhtenäisesti otsanahkaa myöten punaisen verekkääksi:D
Harteilla sellaista ihon pintaa myöten laajenevia punaisia läiskiä, isoja, eikä mitään finnejä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet?
Mulla on ollut tuota 20-vuotiaasta joten tuskin.
Mutta luulen, että mulla on couperosaiho.
Oluesta käy monesti noin minullekin. Ihan pidän tavallisena, oluen sivuoireena. Jotain pöhötystä se aiheuttaa ja tekee kasvot punakaksi juoppopenaksi.
Vaihdoin oluet esim. viiniin, vodkaan jäillä, viskiin ... ja ei ole ongelmia. Olut tekee myös gynotissit, miehille.
Vierailija kirjoitti:
Muutuit kilttikseksi.
Täh? Inkkarimammaksi pikemminkin sulka puuttuu päästä
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi aiheuttaa pintaverisuonille tuota.
Ei se mitään vaarallista ole.
Nooh, enpä ole vielä sentään kuollut, vaikka olen havainnut jo vuosia tämän punehtumislämpö ilmiön ja etenkin keskiolut ja tietyt punaviinit saavat aikaiseksi naamani värin muutoksen tulipunaiseksi, mutta nyt on uusi ilmiö tämä kaulalle ja etenkin jo olkapäille levinnyt punaläiskäreaktio.
Ap.
Mulla tuon tekee paresetamoli ja alkoholi liian lähekkäin otettuina.
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko kuitenkin siitä ruoasta? Joku mauste?
Söin myös aterialla herkkusienisalaattia, joten ajattelin, että voisiko kenties olut aiheuttaa ko.ilmiön vieläkin voimakkaampana sienien kanssa yhdessä????
On tää ihmisen ikääntyminen, ja sen tuomat jutskat, kaikenmoiset, kun nuorempana sitä pystyi kippaamaan ihan monta kolpakollista oluttakin ravintolaillan aikana, ja siihen vielä drinksut ja viskit päälle, ja naama pysyi ihan tasaisen kalvakkana, ja aamuisin vasta kalpeena olinkin, ja hissukseen iltapäivään saakka muutoinkin.:D
Harvoin nuoruuden aikain alkoholipitoisten juhlimisten ja riemuiluni jälkeisinä aamuina edes krapulaa podin sillä tavalla, että olisin oksentanut.
Positiivista tämänkaltaisen oireluni vuoksi on se, että olen vähentänyt alkoholin juomistani vuosi vuodelta ihan minimiin. Kivennäisvesi on vakiojuomani ollut jo vuosikymmeniä, ja erittäin harvoin enää alkoholia suuria määriä, kuten joskus nuorempana. En sentään ihan raittiuslinjalle ole siirtynyt, vaan kerran viikossa saunomisen jälkeen otan kyllä siiderin tai sen olusen, mutta kumma kyllä kaikki olutmerkit eivät tee tuota punehtumisreaktiota. Olen seuraillut nimittäin tätä ilmiötä jo vuosien ajan.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ne geenit....
https://www.studio55.fi/terveys/article/myrkyllista-asetaldehydia-tulee…
Tuo teksti oli jo sisällöltään niin pelottavaa, että tuon luettuani en uskalla enää kynsilakanpoistoainettakaan käyttää kynsien lakkojeni poistamiseksi.
Juu etanolihan on syövyttävää myrkkyä, ja parempi olisi vaan olla juomatta alkoholijuomia.
Korjaten sanan: punehtumita<>punehtumista
Ap. vieläkin punanaamainen lyhty