Miten suhtautua miehen salajuomiseen?
Olemme jo parhaat päivämme nähnyt aviopari. Alkoholia on käytetty aina, lähinnä viikonloppuisin, mutta nyt itse olen vähentänyt pelkästään juhliin ym. erikoistilanteisiin. Myös mieheni kokonaisalkoholinkulutus on pienentynyt jonkun verran. Mieheni juo nähteni muutaman oluen perjantai- ja lauantai-iltaisin saunan jälkeen. Tai niin minä typerys luulin. Mies on aina juonut olutta viikonloppuisin autotallissa puuhaillessaan autojen ym. kanssa. En ole puuttunut tähän, koska hän ei ole ollut koskaan kovassa humalassa. Nyt olen huomannut, että olutta menee autotallissa myös viikolla. Lisäksi mies kuljettaa olutta sisälle taloon takin taskuissa ja juo sen, kun olen saunassa. Tyhjät tölkit takaisin taskuun ja kuljetus ulos roskikseen aamulla.
Olemme jo aikoinaan sopineet, että alkoholia käytetään vain niinä iltoina, kun aamulla ei ole töihin lähtöä. Viikonloppuisin asia on ollut toinen. Nyt minua ärsyttää ihan hirveästi se, että juo olutta myös viikolla ja tekee sen "salaa". Olen muutaman kerran ottanut tölkit taskuista ja laittanut ne jääkaappiin. Olen yrittänyt keskustella asiasta, mutta hän vaikenee täysin. Hän siis tietää, että minä tiedän, mutta silti vaan kuskaa kaljaa.
Minusta salaa juominen on ällöttävää ja viittaa vahvasti alkoholiongelmaan. Pitäisikö minun vaan hyväksyä tilanne? Alan olla niin täynnä tuota lorkkimista, että olen miettinyt eroakin. Haluaisin ´parisuhteen ja kodin, jossa kaikki on avointa ja rehellistä. Vai olenko tiukkapipo, jolle lääke ongelmaan on katsoa asiaa sormien läpi ja ruveta vaikka itsekin kaljoittelemaan?
Kommentit (13)
"Salaa" nautittu olut maistuu paremmalle.
Mikäli et sauno tuntitolkulla päivisin, antaisin olla.
Hän ei ole lapsi. Hän on aikuinen ihminen, joka saa juoda milloin haluaa. Lisäksi tuollainen kyyläys saattaa jopa houkutella juomaan salaa.
Salaa juominen on selvä merkki alkoholismista, samoin se että hän suuttuu kun otat asian esiin. Sinuna puhuisin asiasta raa'an suoraan. Sano että tiedät salajuomisesta ja että olet huolissasi miehestä. Sano että et halua asua juovan alkoholistin kanssa, ja että jos mies haluaa jatkaa juomista, teidän pitää hommata omat asunnot. Mutta jos et ole oikeasti valmis muuttamaan erilleen, älä ala uhkailla sillä.
Juominen ei ole ihmisen yksityisasia, sillä juova/juonut ihminen muuttuu, joten se vaikuttaa sitä kautta kaikkeen. On teinimäinen asenne se että "aikuinen saa tehdä mitä huvittaa." Tai saa toki jos on valmis siihen että ympäristökin tekee mitä huvittaa, esim. AP kyselemättä ja puhumatta alkaa tehdä ihan mitä huvittaa, muuttaa vaikka :-)
Tuo "aikuinen saa juoda milloin haluaa" on tietenkin totta, sillä ei juomista kukaan kieltää voi. Yhtä lailla voi vaikka pelata kaikki rahansa kenenkään estämättä.
Perheellisen ihmisen juominen kuitenkin vaikuttaa muihin perheenjäseniin, ja jos juominen tapahtuu salaa, aiheuttaa epäluottamusta ja pelkoakin, kun puoliso ei tiedä, kuinka pahasta ongelmasta on kyse. Puhumattomuus ja ongelmien peittely yleensä pilaa liiton kuin liiton ennen pitkää.
Ikävä tilanne. Moni ihminen juo masennukseen tai tylsyytensä. Äitini mies teki tätä kun jäi työttömäksi: tissutteli pitkin päivää mikä ärsytti meitä kaikkia. Koska miehesi on kuitenkin aikuinen ihminen, et oikein voi tehdä asialle mitään muuta kuin keskustella aiheesta. Lasta voi rangaista epäämällä viikkoraha tai käskemällä kotiarestiin, mutta aikuista miestä et voi holhota omassa kodissaan. Et voi myöskään olettaa että pystyt muuttamaan miehesi käytöstä ellei hän itse sitä halua.
Mikäli ongelma on niin suuri ettet pysty elämään asian kanssa niin voit toki harkita erilleen muuttoa tai avioeroa. Toki tällöin olettaisin että taustalla kytee muutakin kuin vain tuo tissuttelu, sillä se itsessään tuntuu aika pieneltä syyltä eroon ellei se aiheuta mitään muuta kuin ärsytystä sinussa (humalainen ihminen voisi myös alkaa räyhäämään tai istumaan baareissa kuluttamassa rahaa, mutta en huomannut sinun maininneen vastaavista ongelmista).
Eli, vaikka tilanne onkin ärsyttävä, en oikein keksi muita ratkaisuja kuin jutella tai lähteä käppimään.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten tuo on vaikuttanut tiedän päivittäiseen arkeen?
(Ilmeisesti ei mitenkään, kun nyt vasta huomasit.)
Olemme siis yhdessä sopineet, ettei alkoholia käytetä ennen työpäivää. Ja jotenkin jaksaisin ymmärtää asian, jos joisi sitä olutta normaalisti, mutta se, että se pitää tehdä SALAA, on ällöttävää.
Oksettaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis yhdessä sopineet, ettei alkoholia käytetä ennen työpäivää. Ja jotenkin jaksaisin ymmärtää asian, jos joisi sitä olutta normaalisti, mutta se, että se pitää tehdä SALAA, on ällöttävää.
Todennäköisesti se juo sitä salaa paljon enemmän kuin tiedätkään. Se on alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ole lapsi. Hän on aikuinen ihminen, joka saa juoda milloin haluaa. Lisäksi tuollainen kyyläys saattaa jopa houkutella juomaan salaa.
Eli onko OK, jos minä lähden yksin reissuun ja petän miestä joka ilta eri miehen kanssa? Kai aikuinen ihminen saa pettääkin, milloin haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Salaa juominen on selvä merkki alkoholismista, samoin se että hän suuttuu kun otat asian esiin. Sinuna puhuisin asiasta raa'an suoraan. Sano että tiedät salajuomisesta ja että olet huolissasi miehestä. Sano että et halua asua juovan alkoholistin kanssa, ja että jos mies haluaa jatkaa juomista, teidän pitää hommata omat asunnot. Mutta jos et ole oikeasti valmis muuttamaan erilleen, älä ala uhkailla sillä.
Olen kertonut, että tiedän asiasta enkä hyväksy sitä. Isäni muuttui vanhemmiten alkoholistiksi ja joi myös salaa. Tosin ei pysynyt kohtuudessa ja hänestä näki aina selvästi, miten kaatokännissä oli. Ehkä senkin vuoksi asia ärsyttää minua. Olen puhunut miehelle, miten kärsin aikoinaan isäni juomisesta enkä haluaisi kokea sitä ikinä uudestaan. Nyt tuntuu, että mieluummin asuisin yksin, ei tarvitsisi jatkuvasti pahoittaa mieltä toisen ihmisen takia.
Oksettaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kertonut, että tiedän asiasta enkä hyväksy sitä. Isäni muuttui vanhemmiten alkoholistiksi ja joi myös salaa. Tosin ei pysynyt kohtuudessa ja hänestä näki aina selvästi, miten kaatokännissä oli. Ehkä senkin vuoksi asia ärsyttää minua. Olen puhunut miehelle, miten kärsin aikoinaan isäni juomisesta enkä haluaisi kokea sitä ikinä uudestaan. Nyt tuntuu, että mieluummin asuisin yksin, ei tarvitsisi jatkuvasti pahoittaa mieltä toisen ihmisen takia.
Sinulla on täysi oikeus asua yksin jos haluat. Miestäsi et voi pakottaa raittiiksi.