Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näissä 15 ammatissa on kova pula työntekijöistä! Olen yhdessä listan ammatissa, mutta en saa töitä

Vierailija
27.09.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006252874.html

Tuossa on listattu 15 ammattia, joissa on kova pula työntekijöistä. Olen itse kouluttautunut yhdelle noista aloista ja hakenut uutta työtä vuoden (olen nyt vakipaikassa mutta huonon johtamisen takia haluan vaihtaa työpaikkaa). En ole saanut uutta työtä kovasta hakemisesta huolimatta. Kaikkiin paikkoihin, joihin olen hakenut, on ollut 40-100 muuta saman alan pätevää hakijaa.

Joten miten niin muka on pulaa noista listan ammattilaisista?!
Kysyn prkl vaan.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on siis selvästikkin niin huono työntekijä, ettei kukaan halua häntä riesakseen?

Vierailija
2/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on siis selvästikkin niin huono työntekijä, ettei kukaan halua häntä riesakseen?

Tuskin on koska hänellä on vakituinen työpaikka. Jos jokaiseen paikkaan on 40-100 hakijaa, ei tarvitse olla kovinkaan huono jos ei paikkaa saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika korkeakoulutettuja ammatteja listalla. Ilmeisesti ollaan jo luovutettu siinä että kukaan suomalainen ei tee siivousduuneja kuitenkaan.

Vierailija
4/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvaoimapula jollain alalla ei tarkoita että pulaa olisi joka puolella Suomea. Haet töitä luultavasti väärällä alueelle. Esimerkiksi paikkakunnilla joilla on jonkun alan koulutusta, on myös paljon tarjontaa sen alan työntekijöistä koska monet haluavat jäädä sille alueelle töihin. Samaan aikaan pienillä paikakkunnilla toisella puolella Suomea voi olla kovakin työvoimapula.

Tiedän itse yhden tuon listan alan juuri valmistuneen ihmisen ja hän meni vähän syrjemmälle töihin ja olisi saanut saanut alueelta vaikka kuinka monta paikkaa. Opiskelupaikkakunnalla taas oli todella kova kilpailu avoimista paikoista.

Vierailija
5/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin työkaverit ja asiakkaat on minua kehuneet eli en ihan huono voi olla. AP

Vierailija
6/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvaoimapula jollain alalla ei tarkoita että pulaa olisi joka puolella Suomea. Haet töitä luultavasti väärällä alueelle. Esimerkiksi paikkakunnilla joilla on jonkun alan koulutusta, on myös paljon tarjontaa sen alan työntekijöistä koska monet haluavat jäädä sille alueelle töihin. Samaan aikaan pienillä paikakkunnilla toisella puolella Suomea voi olla kovakin työvoimapula.

Tiedän itse yhden tuon listan alan juuri valmistuneen ihmisen ja hän meni vähän syrjemmälle töihin ja olisi saanut saanut alueelta vaikka kuinka monta paikkaa. Opiskelupaikkakunnalla taas oli todella kova kilpailu avoimista paikoista.

Helsingissä. AP

Vierailija
7/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä. AP

Se selittää paljon. Kaikki ovat tulossa tänne joten täällä kilpailu on kovaa. Nyt suunta vaikkapa Itä-Suomeen niin johan on kysyntää ja palkkakin saattaa olla parempi kun ovat kiitollisia että saavat jonkun. Samoin asuminen on halvempaa.

Vierailija
8/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä esimerkiksi on sosiaalityöntekijöistä ylitarjontaa, kun alaa voi opiskella siellä. Jo 30 km päässä taas ei saada vakityöhön sosiaalityöntekijäksi yhtään hakijaa, kukaan ei siis hae. 60 km päässä Jyväskylästä on jopa 4 sosiaalityöntekijän paikkaa auki, yhteensä 2 hakijaa.

Vierailija
9/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pikaruokaravintolassa töissä jossa sain paljon positiivista asiakaspalautetta sekä kehuja esimiehiltäni. Joustin, venyin ja tein pitkiä päiviä. Minulla oli alan aikaisempaa työkokemusta jota ei työsopimusta allekirjoittaessa otettu huomioon. Työntekijöiden nähtävillä oli firman seinällä teksti jossa seisoi "palkitsemme työntekijöitä positiivisista asiakaspalautteista". No sain niin hyvää asiakaspalautetta, että se noteerattiin firman lehdessä jonneka työpaikkani ei ollut päässyt pitkiin aikoihin, mutta minä sain sen sinne alle kuukaudessa. Palkintoja ei tosin kuulunut. Menin sitten pomon luokse ja sanoin, että mielestäni työpanokseni on enemmän kuin harjoittelijapalkan arvoinen ja perustelin sen. Seuraavana päivänä potkittiin pihalle ja riman ali suorittajat saivat pitää työnsä. Pulaa on vain halpatyövoimasta. Enää en osaamistani polkuhintaan myy. Harjoittelijapalkalla eikä tessin minimillä minua saa enää töihin. Tiedän työpanokseni olevan enemmän arvoinen.

Vierailija
10/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä esimerkiksi on sosiaalityöntekijöistä ylitarjontaa, kun alaa voi opiskella siellä. Jo 30 km päässä taas ei saada vakityöhön sosiaalityöntekijäksi yhtään hakijaa, kukaan ei siis hae. 60 km päässä Jyväskylästä on jopa 4 sosiaalityöntekijän paikkaa auki, yhteensä 2 hakijaa.

Voisinpa hakea noita töitä, mutta tuskin huolitaan vaikka omaan käytännön tietotaitoa runsaasti. Minulla on lastensuojelun asiakkaana melkein 20 vuoden kokemus sosiaalityöntekijöistä eli tiedän mitä se työ vaatii sekä miten sitä tehdään ja olen todennut, että minä voisin tehdä sitä työtä ilman yliopistoja.

Miten vaikeaa voi olla istua toimistossa ja tehdä päätöksiä ylemmältä taholta annettujen ohjeiden sekä määräysten mukaan.

Nykyisellään oma sosiaalityöntekijäni ei ole saanut yli vuodessa mitään muuta aikaiseksi kuin ehdottanut yhtä kokkauskurssia ja antanut 3kpl maksusitoumusta ruokakauppaan. Kyllä kannatti käydä yliopisto.

Vierailija
11/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää tarkemmin, mikä on ap:n ammatti. Näissä listauksissa on ain ase ongelma, että siellä on hyvin spesifejä ryhmiä, kunten hammaslääkärit tai lääkärit. Näille varmasti hommia löytyy. 

Sitten on erilaisia myyntialan töitä - näissä taas on hyvinkin erilaisia osaamisprofiileja ja myös toimenkuvia. On kuitenkin vähän eri asia hakea esim. teknistä myyjää olemassa olevalle asiakasunnalle kuin jonkin luontaistuotteen kaupustelijaa. 

Siivous on myös aina näillä listoilla. Jengillä on se näkemys, että siivomaan otetaan kuka tahansa. Näin se ei kuitenkaan ole. Jos työnatja kouluttaa, toiveena olisi se, että hommassa oltaisiin jonkin aikaa. Näin ollen esim. toimistotyöstä työttömäksi jäänyt ei välttämättä kelpaa. 

Vierailija
12/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit jo itsellesi ap. Jos samaa paikkaa hekee vähintään 40 ihmistä, on sinulla aika pienet mahdollisuudet tulla valituksi. Täällä missä asun ainakin on pulaa alan työntekijöistä. Itse olen ollut samassa paikassa töissä vuoden, määräaikaisella sopimuksella joka tehdään aina pariksi kuukaudeksi. Alan ihmisiä niin vähän etteivät löydä tähän ketään jolle antaisivat vakipaikan. Kuulun ilmeisesti ns riskiryhmään joka saattaisi hyödyntää palkallisia vapaita elämänmuutoksen myötä. Mutta se ei haittaa, vapaampi olo näin.

Vierailija
13/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisinpa hakea noita töitä, mutta tuskin huolitaan vaikka omaan käytännön tietotaitoa runsaasti. Minulla on lastensuojelun asiakkaana melkein 20 vuoden kokemus sosiaalityöntekijöistä eli tiedän mitä se työ vaatii sekä miten sitä tehdään ja olen todennut, että minä voisin tehdä sitä työtä ilman yliopistoja.

Miten vaikeaa voi olla istua toimistossa ja tehdä päätöksiä ylemmältä taholta annettujen ohjeiden sekä määräysten mukaan.

Nykyisellään oma sosiaalityöntekijäni ei ole saanut yli vuodessa mitään muuta aikaiseksi kuin ehdottanut yhtä kokkauskurssia ja antanut 3kpl maksusitoumusta ruokakauppaan. Kyllä kannatti käydä yliopisto.

Joo mäkin voisin ryhtyä veturinkuljettaks ilman koulutusta kun matkustan niin paljon junalla. Tai voisin mennä saman tien kansainväliseen it-firmaan kun osaan englantia ja olen teininä koodaillut nettisivuja omaksi iloksi. Tai hei, miksi en vaikka ryhtyisi gynekologiksi kun minulla on itselläni naisen alapää!

Vierailija
14/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää tarkemmin, mikä on ap:n ammatti. Näissä listauksissa on ain ase ongelma, että siellä on hyvin spesifejä ryhmiä, kunten hammaslääkärit tai lääkärit. Näille varmasti hommia löytyy. 

Sitten on erilaisia myyntialan töitä - näissä taas on hyvinkin erilaisia osaamisprofiileja ja myös toimenkuvia. On kuitenkin vähän eri asia hakea esim. teknistä myyjää olemassa olevalle asiakasunnalle kuin jonkin luontaistuotteen kaupustelijaa. 

Siivous on myös aina näillä listoilla. Jengillä on se näkemys, että siivomaan otetaan kuka tahansa. Näin se ei kuitenkaan ole. Jos työnatja kouluttaa, toiveena olisi se, että hommassa oltaisiin jonkin aikaa. Näin ollen esim. toimistotyöstä työttömäksi jäänyt ei välttämättä kelpaa. 

Olen korkeakoulutettu. AP

Vierailija
15/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ravintola-alan pula on ihan huuhaata. Omalla paikkakunnalla ei ole paikkoja auki koskaan yhtään ainutta. Jos paikkoja on ne ovat sellaisilla sopimuksilla ettei kukaan aikuinen voi tulla toimeen.

Pula on todennäköisesti puoli-ilmaisesta osa-aikaisista ynnä muista vuokralaisista ja keikkalaisista joihin ei tarvitse sitoutua. Sitten sen keikkalaisen pitäisi osata vielä heti kaikki talon tavat ja jutut.

Eräs isohko pulju hakee tosin jatkuvasti ympäri maata vakkaria ja vuokralaista, mutta siellä onkin se johtamisongelma.

Vierailija
16/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tää ei oo läppä, niin kylläpä on umpiossa eläny yksilö kyseessä...

Vierailija
17/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap voi kertoa ammattiaan? Menee uskottavuus aloituksesta.

Vierailija
18/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä lähdekriittisyyttä toivoisin myös ks. artikkelin suhteen. On totta, että esim. puhelinmyynnin paikkoja on jatkuvasti tarjolla, mutta onko se oikeasti palkkatyötä? Välttämättä ei, sillä palkkaus ja/tai työtunnit voivat olla niin olemattomia, ettei sillä tule toimeen. Tällöin kyseessä ei ole työpaikka, vaan harrastus ja hyväntekeväisyys. Oikeastaan tällaiset ”työpaikkailmoitukset” voisivat sijaita vaikka seuranhakukategoriassa, koska palkan sijasta niissäkin on tarjolla ”tärkeää kokemusta”.

Vierailija
19/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkä AP haluaa saada palkkaa.

Vain palkattomista työntekijöistä on pulaa. Mutta onneksi hallitus tekee kovasti töitä ratkaistakseen tämän ongelman.

Vierailija
20/45 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin yksi listan ammateista ja työpaikallani jatkuva pula tekijöistä. Tervetuloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi