Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suru ystävyyden päättymisestä ammatillisista syistä

Vierailija
25.09.2019 |

Mitä tekisitte tilanteessani?

Ystävystyimme pitkän hoitosuhteen aikana lääkärini kanssa - tunsimme ennestään harrastuskavereidemme kautta - ja tyypistä tuli myös mulle hyvä kaveri. Viestittelimme ym. ja koin että olimme hyviä kavereita. Kun lääketieteellinen ongelmani uusi, lääkäri-kaveri sanoi hyvin suoraan ja yht äkkiä, ettei voi olla enää tekemisissä kanssani kuin ammatillisesti koska jos joutuu hoitamaan minua vielä yms. ettei vaikuta objejtiivisuuteen ja että olen vain sitten potilas.

Samaan aikaan tiedän monta kaveria joita hoitavat heidän kaverilääkärinsä. Eli eihän se kiellettyä ole.

En ymmärrä kyllä miten hän edes niin pystyi kaiken jälkeen ajattelemaan. Ja miksei vaan antanut ystävyyden hiipua. Miksi piti muutenkin rankalla hetkellä lopettaa yståvyys...

Jätti arvet pitkäksi aikaa - vieläkin harmittaa. Koska paitsi että ongelma uusi ja olin siitä rikki, menetin myös hyvän ystävän yhtäkkisesti.

Tyyppi on mahtava, ja haluaisin saada ystävyytemme takaisin. Onko mitään keinoa tähän?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö ois voinu vaa vaihtaa lääkäriä

Vierailija
2/35 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin toki, jos olisin tiennyt edes asiasta. Tämä tuli yhtäkkiä niin puskista.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa vaihtaa, jos on esim. jonkun erikoisalan lääkäri. Niitä ei niin vaan julkisella puolella vaihdeta...

T. Sh, sairaalassa töissä

Vierailija
5/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kyllästy suhun.

Vierailija
6/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihastuitko lääkäriin? Ehkä hän huomasi sen.

Vierailija
7/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että olet hoitosuhteesi aikana kiintynyt lääkäriisi sellaisella tavalla, joka on lääkärin näkökulmasta este hyvälle hoitosuhteelle. Sinua hoitaessaan hänen pitäisi kuitenkin kohdata sinut vain ja ainoastaan potilaana, ei ystävänä tai kaverina. Lääkäri kun ei saa koskaan sotkea omia tunteitaan mukaan potilastyöhön, koska hän voi joutua tekemään sellaisia päätöksiä hoitosi suhteen, joka pilaisi jokatapauksessa ystävyytenne. 

Tietämiesi muiden kaverilääkäreiden kohdalla tilanne voi olla toinen. Mun kaverini on hammaslääkäri ja kyllä, käyn hänen vastaanotollaan. Mutta meidän lääkäri-potilas -suhteemme on aina hetkellinen eikä sisällä mitään hampaan paikkausta  vaikeampia asioita. Veljeni taas on silmälääkäri ja kyllä, käyn myös hänen vastaanotollaan. Mutta jos mulle tulisi esimerkiksi melanooma silmään, veljeni siirtäisi mut toisen silmälääkärin potilaaksi, koska ei pystyisi suhtautumaan syöpää sairastavan pikkusiskonsa hoitoon täysin objektiivisesti. 

Vierailija
8/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lääkäri on alkanut vapaa-ajalla morjestelemaan mulle julkisilla paikoilla. Eihän he saisi?

Vierailija
9/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha...

Vierailija
10/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se tarkoittaa, ettei pysty suhtautumaan täysin objektiivisesti? Eikö lääkärillä päätökset tule rutinoidusti, oli potilas kuka hyvänsä?

T. Ohis

Vierailija
11/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö tässä ole outoa se, että ap:n lääkäri haluaa nimenomaan pysyä ap:n lääkärinä? Miksei hän siirrä kollegalle (voisi kai sen saada järjestettyä - jopa julkisella?)... Miksei se lääkäri halua olla ensisijaisesti kaveri vaan lääkäri???

Vierailija
12/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tarkoittaa, ettei pysty suhtautumaan täysin objektiivisesti? Eikö lääkärillä päätökset tule rutinoidusti, oli potilas kuka hyvänsä?

T. Ohis

Ei tule. Myös lääkäreillä on tunteet. Suurin osa kirurgeista ei esimerkiksi halua itse leikata omaa lastaan, jos on muitakin päteviä kirurgeja tekemään homma. 

Vierailija
13/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö tässä ole outoa se, että ap:n lääkäri haluaa nimenomaan pysyä ap:n lääkärinä? Miksei hän siirrä kollegalle (voisi kai sen saada järjestettyä - jopa julkisella?)... Miksei se lääkäri halua olla ensisijaisesti kaveri vaan lääkäri???

Todennäköisesti ap:n ja tämän lääkärin nk ystävyys on yksipuolinen eli lääkäri ei ole missään vaiheessa (viestittelyistä huolimatta) kokenut olevansa ap:n ystävä. 

Vierailija
14/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se lääkäri on ihastunut / liikaa tunteita pelissä? Ei voi olla kaveri, ettei lipsahda pidemmälle?

Kuitenkin jos jatkaa hoitosuhdetta, ei joudu kokonaan ap:sta luopumaan?

Makes Sense?

Vierailija
15/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet stalkkeri - siksi.

Lopeta jo tämän saman asian vatvominen, jota olet harrastanut täällä jo iät ajat.

Vierailija
16/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olet stalkkeri - siksi.

Lopeta jo tämän saman asian vatvominen, jota olet harrastanut täällä jo iät ajat.

TÄMÄ!

Vierailija
17/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lääkäri on alkanut vapaa-ajalla morjestelemaan mulle julkisilla paikoilla. Eihän he saisi?

Miksei saisi?

Vierailija
18/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että olet hoitosuhteesi aikana kiintynyt lääkäriisi sellaisella tavalla, joka on lääkärin näkökulmasta este hyvälle hoitosuhteelle. Sinua hoitaessaan hänen pitäisi kuitenkin kohdata sinut vain ja ainoastaan potilaana, ei ystävänä tai kaverina. Lääkäri kun ei saa koskaan sotkea omia tunteitaan mukaan potilastyöhön, koska hän voi joutua tekemään sellaisia päätöksiä hoitosi suhteen, joka pilaisi jokatapauksessa ystävyytenne. 

Tietämiesi muiden kaverilääkäreiden kohdalla tilanne voi olla toinen. Mun kaverini on hammaslääkäri ja kyllä, käyn hänen vastaanotollaan. Mutta meidän lääkäri-potilas -suhteemme on aina hetkellinen eikä sisällä mitään hampaan paikkausta  vaikeampia asioita. Veljeni taas on silmälääkäri ja kyllä, käyn myös hänen vastaanotollaan. Mutta jos mulle tulisi esimerkiksi melanooma silmään, veljeni siirtäisi mut toisen silmälääkärin potilaaksi, koska ei pystyisi suhtautumaan syöpää sairastavan pikkusiskonsa hoitoon täysin objektiivisesti. 

Miksi lääkäri tässä tapauksessa haluaa jatkaa potilassuhdetta?

Miksi ap olisi kiintynyt lääkäriin?

Vierailija
19/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos kommenteista!

En ole lääkäriin ihastunut, meillä molemmilla on puolisot. Vaikeaa uskoa äkkiseltään että hänelläkään olisi tästä kysymys.🤔

Enkä ole tästä aiemmin ketjuja viritellyt, vaan johonkin ketjuun kyllä kommentin heitin ystävyyden päättymisestä ja siitä sain itseasiassa ajatuksen tähän aloitukseen: eli joku sekoittaa minut nyt johonkin toiseen.

Onko ideoita, miten voisin elvyttää (lääkäreille sopiva termi?! 😂) ystävyyden?🤔 Harmittaa, että tilanne meni kuten meni.

Emme nykyään tapaa kuin kontrolleissa (1-2 x vuodessa) koska olen sittemin parantumaan päin.

Ap

Vierailija
20/35 |
26.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kiitos kommenteista!

En ole lääkäriin ihastunut, meillä molemmilla on puolisot. Vaikeaa uskoa äkkiseltään että hänelläkään olisi tästä kysymys.🤔

Enkä ole tästä aiemmin ketjuja viritellyt, vaan johonkin ketjuun kyllä kommentin heitin ystävyyden päättymisestä ja siitä sain itseasiassa ajatuksen tähän aloitukseen: eli joku sekoittaa minut nyt johonkin toiseen.

Onko ideoita, miten voisin elvyttää (lääkäreille sopiva termi?! 😂) ystävyyden?🤔 Harmittaa, että tilanne meni kuten meni.

Emme nykyään tapaa kuin kontrolleissa (1-2 x vuodessa) koska olen sittemin parantumaan päin.

Ap

Ehkä lääkärin vaimo onkin tullut mustasukkaiseksi teidän "ystävyydestänne"? Luonnollisestikaan lääkäri ei voi töissä kieltäytyä hoitamasta sinua potilaanaan sen vuoksi, että vaimo kielsi, mutta teidän ystävyytenne osalta hän voi pistää stopin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä