Olen aina kuvitellut, että tuhkaus on jotenkin yksinkertaisempi ja halvempi
Kommentit (35)
Pohjoisin krematorio Oulussa ja vainajaa ei missään pakussa saa kuskata, että kyllä tuhkaus maksaa!
Meilläkin lähimpään krematorioon on 120 km eli meno paluu 240km ja sitten uudestaan kun haetaan uurna takaisin eli kilometriä tulee näistä kahdesta yhteensä se 500km. Ei kai hautaustoimistot noita talkoilla tee.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-5658078
Pahviarkku
Noi ei ole enää sallittuja, koska ne saattaa kostuessaan vettyä eikä kestä siten käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahviarkku, tuhkaus ja paperiuurna, ei hautajaisia, ei hautakiveä, vaan sirotellaan omalle maalle. Tämä on halvin ja paras keino, ei tarvitse vaivata ketään liikaa.
Ilman lupaa ei saa sirotella tuhkaa. Sisareni kysyi lupaa miehensä tuhkan sovittelusta omalle pihalle, ei saanut lupaa. Tuhkat painuu pohjaveteen.
Minä olen jo sopinut poikani kanssa, että Harmajan majakan lähelle sirottelee tuhkani, koska rakastamme merta ja purjehtimista.
Olen tuota selvittänyt viranomaisilta ja omaan metsään saa tuhkani sirotella ilman mitään lupia. Tuo sisaren oma piha voi olla vuokratontti tai sitten se on taajama-aluetta tai siihen on liittynyt jotain muuta, kuten muistolaatta tai vastaava, mitä ei saa laittaa omalle maallekaan. Hautapaikka voi olla vain hautuumaalla, vaikka se olisi vain tuhkan sirottelu ja jokin pieni muistopaikka. Siksi mulle ei tule hautajaisia eikä hautapaikkaa. Turhaan siitäkin maksaa seurakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Pahviarkku
Kiitos tästä. En tiennytkään, että pahviarkkuja on.
Tuntuu niin typerältä polttaa joku kallis, hieno arkku.
Kun aika alkaa kutistua (nythän se vain laajenee), niin polttohaudatut eivät palaa eläviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahviarkku
Kiitos tästä. En tiennytkään, että pahviarkkuja on.
Tuntuu niin typerältä polttaa joku kallis, hieno arkku.
Pahviarkkuja krematoriot ei ota enää vastaan. Se oli lyhyt kokeilu mikä ei Suomessa toiminut.
T. Hautaustoimiston täti
Monilla seurakunnilla on muistolehto, johon seurakunnan työntekijä hautaa tuhkan ilman mitään uurnaa. Tänne ei saa omaa hautakiveä, mutta on yhteinen paikka, johon voi viedä kukkia ja kynttilöitä.
Ois kyllä markkinarako tässä. Hautaustoimisto, mikä hoitaisi koko ruljanssin halvimmalla mahdollisella tavalla. Tarjoaisi vaikka kierrätyslaudasta tehtyjä arkkuja. Ekologista ja taloudellista.
Haluaisin, että omat tuhkat laitettaisiin jonkun puun ravinteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahviarkku, tuhkaus ja paperiuurna, ei hautajaisia, ei hautakiveä, vaan sirotellaan omalle maalle. Tämä on halvin ja paras keino, ei tarvitse vaivata ketään liikaa.
Ilman lupaa ei saa sirotella tuhkaa. Sisareni kysyi lupaa miehensä tuhkan sovittelusta omalle pihalle, ei saanut lupaa. Tuhkat painuu pohjaveteen.
Minä olen jo sopinut poikani kanssa, että Harmajan majakan lähelle sirottelee tuhkani, koska rakastamme merta ja purjehtimista.
Olen tuota selvittänyt viranomaisilta ja omaan metsään saa tuhkani sirotella ilman mitään lupia. Tuo sisaren oma piha voi olla vuokratontti tai sitten se on taajama-aluetta tai siihen on liittynyt jotain muuta, kuten muistolaatta tai vastaava, mitä ei saa laittaa omalle maallekaan. Hautapaikka voi olla vain hautuumaalla, vaikka se olisi vain tuhkan sirottelu ja jokin pieni muistopaikka. Siksi mulle ei tule hautajaisia eikä hautapaikkaa. Turhaan siitäkin maksaa seurakunnalle.
Kyllä. Omalle tontille saa tuhkat ripotella. Meidän mökkitontilla on kahden omaisen tuhkat.
Tutun tuhkaus maksoi Espanjassa 2000€… Siihen tosin kuului ns. perunkirjoitus mikä taas Suomessa maksaa tonneja. Espanjassa perunkirjat maksoi 40€.
Suomessa tuhkaamisesta veloitettava summa ei kata edes kuluja mitä siitä polttamisesta tulee kirkolle. Suomessa kirkko pyörittää tuhkausta, kun muualla maailmassa se on ihan normaalifirmojen bisnestä. Tästä syystä esim krematorio uuni asennettuna maksaa Suomessa 800.000-1.300.000 euroa, kun sama uuni vaikka siellä Espanjassa maksaa 190.000 euroa asennettuna.
Uurnatedsakin vainaja on arkussa ja poltetaan arkun mukana. Joutuu siis sijoittamaan sekä arkkuun että uurnnaan. Pistää vihaksi nämä typerät ihmiset
Vierailija kirjoitti:
Isäni arkkuhaudattiin (omasta toiveestaan) ja ihmetytti, että joka käänteessä (srk:n taholta) voihkittiin, miten vaikeaa tämä nyt on, tai ei mitenkään ainakaan peitelty sitä, että se on vieraampaa ja työläämpää ja muutenkin hankalaa (ja VARMAAN tosi epäekologista).
Teki mieli sanoa papille, että mitä mahdat odottaa asennoitumisellasi saavasi aikaan? Ettäkö minä, joka en ollut hautauksessa edes tilaaja, sanoisin, että aivan, tämäpäs onkin kyllä hankalaa, eiköhän vain tuhkata vainaja!?
Pöyristyttävää. Eroaisin kirkosta tuon jälkeen. Vanhemmilleni oli itsestäänselvää että haluavat arkkuhautauksen. En osaa edes kuvitella mitä olisin tehnyt jos seurakunta olisi käyttäytynyt noin törkeästi. Epäekologista muka, anna mun kaikki kestää!
Oliko tämä jossain Helsingissä?
Jos asuu pienellä paikkakunnalla missä ei ole krematoriota. Vainajaa saatetaan kuljettaa satojakin kilometrejä. Tottakai se maksaa liikeyrityksiähän hautaustoimistotkin on. Monen tunnin reissu. Arkkuja nyt saa halvimmillaan 400€ ja uurnaa ei ole pakko ostaa. Krematorio laittaa tuhkan pahvipussiin.