Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta kokemuksia

Vierailija
25.09.2019 |

Itse olin nuorten alle 30 vuotiaille tarkoitetulla pajalla kuntouttavassa työtoiminnassa. Siellä ei tehty käytännössä mitään vaan päivät kuluivat kahvia juodessa ja seiniä tuijoitellessa. Neljä tuntiakin tuntui pitkältä ajalta päivässä kun mitään tekemistä ei ollut. Odottelin vaan milloin pääsee himaan. En ymmärrä miten tuo mukamas kuntouttaa ja parantaa työllistymistä että menen istumaan pajalle 4 tuntia päivässä. No kävin siellä reilu kuukauden kunnes turhauduin täysin ja lopetin. Työmarkkinatuki tietty katkesi mutta onneksi toimeentulotuen perusosaa ei leikattu vaikka niinkin voidaan tehdä. Jatkossa en aio enää suostua kuntouttavaan työtoimintaan. Onko täällä muita jotka ollut kuntouttavassa työtoiminnassa ja onko se teitä "kuntouttanut" tai hyödyttänyt mitenkään?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aio osallistua kyseiseen pelleilyyn, otan sitten vaikka karenssia. Jos ja kun löytyy töitä niin mielelläni menen.

Vierailija
2/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien nöyryytystähän tuo vain on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin atk-puolella kuntouttavalla pajalla ja oli hyötyä vaikka aina ei tekemistä ollutkaan. Ehkä enemmänkin se sosiaalinen kanssakäyminen siellä auttoi koska oon aina ollut erakkomainen ja ujo. Sitä kautta rohkaistuin hakemaan kouluun. Ennen tuota kuntouttavaa työtoimintaa olin aivan kujalla ja hukassa elämässäni. Kiitos työpajan, olen nyt suorittanut koulun ja paperit taskussa. Nyt etsin töitä. Jeee.. :)

Vierailija
4/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin työkyvytön työnhakija ennen kuntouttavaa työtoimintakerhoa, ja sen aikana vanhat vaivani vain pahenivat, ja menin vain epäkuntoon moisesta neljän tunnin turhakeistunnoista ohjaajan ja muiden työttömien kanssa viettäessä aikaamme.

En hyötynyt muuta kuin rahallisesti sen 9 euron verran per kuntouttava neljä tunnin sessio, ja aktivoimattomuusvähennystä ei työmarkkinatuestani tehty kuntoutuskerhon aikana. Sain nähdä samalla toimeentulotukea saavia muita ramuja hyljeksittyjä työttömiä; toki asumistukea saavia ihmisiä olenkin nähnyt jo aikaisemmin, vaikka itse en ole ikinä sellaisestakaan tuesta päässyt osille. 

Linja-autossa näin monen väristä sakkia mennen tullen,  ja jopa ihan töihinsä meneviä oli vain muutama kaikkien opiskelijoiden ja eläkeläisten ym:iden joukossa.

Vierailija
5/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up!

Vierailija
6/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvarhaisella kuntouttavaan pakkokurssille mennessäni havaitsin olevani aamubussissa keskellä ulkomaalaisten ja kuvittelinkin unenpöpperöisenä olevani matkalla Norsunluurannikon bussissa:D

Vierailija
7/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hakeuduin kuntouttavaan itse, kun kuvittelin, että sen tarkoitus on oikeesti kuntouttaa ja pitkän sairastamisen jälkeen tunsin olevani sen tarpeessa. Lääkäri olisi kirjoittanut lisää kuntoutustukea mutta itse halusin muuta tekemistä.

Muuten meni ihan hyvin, hakeuduin omaan paikkaan valmiiden "pajojen" sijaan ja olin ikään kuin harjoittelijana mutta vain kolmena päivänä viikossa ja pikkuisen vajapituisen päivän. Mutta huomasin kyllä, että ei ne kuntouttavat työtoiminnat todellakaan kuntoutujille ole tarkoitettu. Tosi tylsä tilanne, koska itse olisin tarvinnut juuri tilanteeseeni räätälöityä kuntoutusta. Sitä taas ei sitten ollutkaan saatavilla.

Siis älytöntä: kuntoutujille ei ole kunnolla mitään ja kuntoutusta järjestetään terveille ihmisille, jotka lähinnä sairastuu pompottelusta.

Vierailija
8/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavan alkuperäinen tarkoitus olikin olla jollain tapaa vajaakuntoisen kuntoutuspaikka kohti töitä.

Nykyään sitä käytetään kunnan ns. sakkomaksun kiertämiseen ja sinne ohjataan täysin työkykyisiä, joiden ainoa vika on työpaikan puute. Se on lainvastaista, mutta siitä ei seuraa mitään sanktioita.

Vierailija
9/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että tuollaisissa paikoissa kierrätetään mm. päihdeongelmaisia tyyppejä. Ei siis varmaan kovin mukava paikka selväjärkiselle henkilölle mennä töitä tekemään.

Vierailija
10/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminta ei auta ihmistä. Se on vain rahanpyöritystä, ilmaista työvoimaa ja turhauttavaa pelleilyä. Leikkiä tyyliin: nyt tehdään "töitä" ja ollaan kunnon kansalaisia. Olen ollut ja en enää mene.

Vierailija
11/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus aikoinaan nuorten työpajalla. Työpajatoiminta oli minusta tosi mielenkiintoista ja opinkin paljon. Parasta kokemuksessa oli kuitenkin uudet tuttavuudet, joista osan kanssa ystävyys on säilynyt vielä 10 vuoden jälkeenkin. 

Vierailija
12/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut että tuollaisissa paikoissa kierrätetään mm. päihdeongelmaisia tyyppejä. Ei siis varmaan kovin mukava paikka selväjärkiselle henkilölle mennä töitä tekemään.

Oma kokemukseni nuorten työpajalla oli tosi positiivinen. Pajalla oli fiksuja nuoria, joista on tullut fiksuja varhaiskeski-ikäisiä. Osasta akateemisia, osasta taiteilijoita, osasta duunareita jne. 

Vierailija
13/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne ole pakko mennä. Karenssinkin välttää, jos kieltäytymisen tekee aktivointisuunnitelman laadintatilaisuudessa siten, että ei hyväksy kuntouttavaa työtoiminnan sisällyttämistä aktivoíntisuunnitelmaan.

Sen lisäksi laki sanoo, että kuntouttavaan työtoimintaan ei saa ohjata sellaista joka kykenee työhön tai työllistymistä edistävään toimenpiteeseen. Pelkkä pitkäaikaistyöttömyys ei myöskään apulaisoikeusasiamiehen lausunnon mukaan ole merkki kyvyttömyydestä työhön tai työllistymistä edistävään toimenpiteeseen.

Vierailija
14/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni nuorten työpajalla oli tosi positiivinen. Pajalla oli fiksuja nuoria, joista on tullut fiksuja varhaiskeski-ikäisiä. Osasta akateemisia, osasta taiteilijoita, osasta duunareita jne. 

Olivatko kuntoutumisen tarpeessa?

Vierailija
15/67 |
25.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuitenkin monessa paikassa on "pakko" mennä kun ohjaaja mukana tiukkana vaikka työttömyyttä kestänyt vain tovin kun hangoittelu tullut jo tutuksi.Sitten muutama joiden kanssa voi jopa keskustella ja muilla hiukan hermot aina pinnassa ja pitää sopivaa etäisyyttä.

Vierailija
16/67 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkotyösäätiön toimipisteessä Pietarsaaressa pakataan Herrmansin tuotteita. Herrmans on firma, joka valmistaa polkupyörän osia muovista. Niitä polkupyörän osia menee ainakin Helkamalle, sekä ulkomaille.

Vierailija
17/67 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, kun vakituinen henkilöstö ei viitsi keksiä mitään tekemistä näille kuntouttuvassa työtoiminassa oleville. Tai sitten siellä ei yksinkertaisesti ole mitään tekemistä.

Jokin pienikin askare ja homma  noiden tuntien aikana tekisi hommasta mielekkään.

Paikkojen pitäisi olla sellaisia, että niissä on todella jotain puuhailua, ja perustua siihenkin, millainen pohjakoulutus kuntottuttavaan työtoimintaan tulevalla.

Olen seurannut tuota melko läheltä ja yhdyn täysin ap:n kirjoitukseen.

On ihan kurjaa, kun he tulevat sinne vaan istumaan, siinä ei ole järjen häiväkään.

Hommaan pitäisi saada jotkin selkeät säännöt.

Vierailija
18/67 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut pakotti se kuntouttavan pajan johtaja antamaan oraaliseksiä tai muuten sanoi soittavansa työkkäriin ja valehtelevan että lintsaan töistä ja työmarkkinatuki katkeaa.

Sellaiset fantasiat siellä, no annoitko vai heräsitkö ripulit pöksyissä

Vierailija
19/67 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminta oli omasta mielestäni enimmäkseen tylsää istumista ja kahvinjuontia. Olin kuntouttavassa kirpputorilla, jossa oli hommia vaihtelevasti. Joskus kun tavaraa tuli paljon niin silloin tuntui kuin nelituntinen meni vauhdilla ja sitten oli niitä päiviä, jolloin ei ollut mitään tekemistä. Meitä oli monenikäisiä, m. aahanm. uuttajia ja kantiksia, alkoholisteja esimerkiksi.

Vierailija
20/67 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta oli omasta mielestäni enimmäkseen tylsää istumista ja kahvinjuontia. Olin kuntouttavassa kirpputorilla, jossa oli hommia vaihtelevasti. Joskus kun tavaraa tuli paljon niin silloin tuntui kuin nelituntinen meni vauhdilla ja sitten oli niitä päiviä, jolloin ei ollut mitään tekemistä. Meitä oli monenikäisiä, m. aahanm. uuttajia ja kantiksia, alkoholisteja esimerkiksi.

Tuota voi päästä tekemään palkkatuellakin ja se on työtä. Monikin työ on tuollaista helppoa kahvinjuontia ja puuhastelua mutta niissä on yleensä korkea palkka, koska työhön sisältyy myös alaisten käskyttämistä.