HS: Vain joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen on enää normaalipainoinen
Järkyttävää. Ja samaan aikaan lihavuuspositiivisuus on vain lisääntynyt. Lihavuus on sairaus ja sellaisena siihen pitäisi suhtautua.
Kommentit (649)
Kirjoitan ketjuun itse syömishäiriön kanssa vuodesta toiseen tappelevana. Olen 34-vuotias nainen pk-seudulta.
Minulla alkoi salasyöminen ja ahmiminen jo teininä, kun koulussa kiusattiin ylipainosta ja vanhemmat taas samaan aikaan opettivat syömään suruun (toivat kirjaimellisesti karkkia tms. jos itkin huoneessani, mutta eivät koskeneet tai juuri lohduttaneet muuten). Muistan vihanneeni kroppaani ja olin vakuuttunut siitä että olin erityisen kuvottava, enkä uskaltanut pukeutua esim. pelkkiin housuihin, vaan päällä oli aina hame koska...no, jalkani olivat niin yököttävät.
Kun muutin omilleni, ahmiminen lähti käsistä ekojen viikkojen aikana: iso pullo limua, kokonainen rasia suklaakeksejä, suklaalevy sekä patonki meni kerran päivässä säännöllisesti. Lihoin nopeasti. Kun menin käymään kotona vanhempien luona, minua sätittiin lihomisesta ja taivasteltiin. Kerran ulk.maal. miesjoukko uhkasi pahoinpidellä minut, kun olin niin "läski ja kuvottava". Käytin tuolloin kokoa 44.
Skipataan nykytilanteeseen: olen kolmekymppinen, perheellinen nainen. Ja edelleen lihava, nyt vaan entistä enemmän. Koko 44 on vaihtunut kokoon 54. En osaa syödä ns. normaalisti, en vaan pysty siihen. Jos syön esim. broilerin rintafileen, desin täysjyväriisiä sekä ison annoksen salaattia, haluan heti lisää. Jos vaikkapa sitä broileria on jäljellä, syön kevyesti 1-3 rintafilettä aterian päälle enkä ole moksiskaan. Iltaisin on aivan järkyttävä herkkuhimo, olen ahdistunut kun maistan jo suussani sen herkun, mitä nyt milloinkin tekee mieli. Jossen herkuttele esim. viikkoon, syön muuta ruokaa niin paljon, että lihon.
Olen karpannut (toimi, mutta sappi ei tykännyt), syönyt japanilaistyylisesti, kokeillut paastoamista, mitä milloinkin. Lopputulos on aina surkea. On olemassa yksi ainoa keino, jolla saan painoni laskuun ja pidettyä ruokahimot siedettävinä: lähes totaalinen syömättömyys.
Sairastan ahmimishäiriötä (BED), josta ei tiedetä Suomessa juuri mitään. Täällä ei osata hoitaa sitä. Sain tietää vasta pari vuotta sitten, että kausittainen syömättömyys kuuluu tähän häiriöön. Senkin luin englanninkieliseltä nettisivulta sattumalta. Heh, juuri kun luulin että olin keksinyt ihan itse keinon olla syömättä...
Olen tänään syönyt yhden banaanin ja kaksi perunarieskaa rasvalla. En usko syöväni enää muuta. Tein viime viikolla periaatepäätöksen, että vaikka mikä tulisi, ahmimaan en enää rupea! Nyt riittää. Ainoa keino minulle laihtua + pysyä normaalipainossa näyttää olevan hyvin vähäinen syöminen, ja tarpeeksi rennosti, etten ala laskemaan kaloreita tai makroja ja ahdistumaan sitten niistä. En halua kuolla ja jättää lapsiani tai miestäni yksin tänne! Haluan taas jaksaa liikkua, uida, leikkiä lasten kanssa kunnolla. Näyttää hyvältä vaatteissa. Jos se vaatii lähes täyden syömättömyyden, sitten olkoot niin. Vatsani ei enää kestä muutenkaan noita ahmimissessioita, minulla on vatsahaavan alku sekä IBS.
Minä rakastan monia terveellisiä ruokia ihan aidosti. Esim. tänään syön kohta päivälliseksi salaattia, jossa on ruukkusalaatteja, lehtikaalia, babypinaattia, minitomaatteja, tuorekurkkua, paprikaa, paahdettuja auringonkukansiemeniä, kiehautettua parsakaalia ja kastikkeena neitsytoliiviöljyä ja punaviinietikkaa. Salaatin päälle laitan proteiinin lähteeksi 2 viipaletta rapeaksi paistettua tofua.
Ohuet siivut tofua paistoin myös huomisaamun aamiaisleipien väliin. Leipä on täysruista (ei muita viljoja, perunaa tms) ja kohotettu juuresta, ei hiivalla. Tofun lisäksi laitan omatekemää hummusta (kikherneitä, oliiviöljyä, sitruunamehua, vettä, mausteita - en siis käytä tahinia) ja kurkkua. Tänään söin aamiaisena leivät ilman tofua eli vain hummusta ja kurkkua.
Kaikkea vapaa-aikaani en kuitenkaan jaksa kokata eikä kaikkea voi tehdä pakkaseen. Lähden arkiaamuisin töihin noin klo 7. Maanantaisin kotiudun noin klo 21, keskiviikkoisin noin 19.30, tiistait ja torstait vaihtelevat, mutta yleensä 17.30-19.30 välillä.
Minulle elämässä on tällä hetkellä monia muita tärkeämpiä asioita kuin syömisen tarkkailu tai liikunta. Siksi söin tänäänkin lounaaksi falafel-wrappeja, einesmättöä, enkä harjoittanut muuta liikuntaa kuin vajaat 5000 askelta siirtyessäni kotoa töihin, sieltä luottamustehtäviin ja taas kotiin.
Aika hassua kuvitella, että kaikki me läskit olisimme suklaa-sipsi-karkki-mättäjiä.
BMI n.31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievä ylipaino on itseasiassa tutkimusten mukaan jopa terveellistä.
Eihän ylipaino tarkoita että vaaralliset vyötärörajat paukkuu tai että se ylipaino kerääntyy vatsaan.
Mulla oli muutama vuosi n. 10kg ylipainoisena vyötärö ihan hyvissä mitoissa, koska rasva kertyi enempi peppuun ja reisiin, jne. Olen mallia x eli tiimalasi. Nyt kun olen normaalipainoinen, ihmiset kauhistelevat että olen kutistunut ja mietin vain etteikö mikään riitä? Mikään paino ei vaikuta olevan kanssaihmisille ok. En ole lähelläkään alipainoa käynyt, bmi alimmillaan ollut kai joku 21 tai 22. Olen lapsesta asti ollut ylipainoinen ja onnistuin laihtumaan vasta kun aloin hyväksyä itseni.
Nämä jatkuvat toisten painon ruotimiset ja ulkonäköpaineet on niitä taustasyitä ihmisten lihomiseen. Uskokaa tai älkää, kun hyväksyy itsensä, tippuu usein se painokin. Miksi? Kun ei tarvitse olla jatkuvasti ahdistunut, jää ne herkutkin helpommin ostamatta. Itse söin ahdistukseeni ja suruuni. Kun koin syyllisyyttä herkuista ja vihasin peilikuvaani, vedin niitä vain kaksin käsin lisää! Olin jo lyönyt hanskat tiskiin, että onnistuisin laihduttamaan jne..
Toivottavasti joku oppi tästä jotain. Lihavuuden syy ei ole siinä, etteivät ihmiset välitä terveydestään. Lihavuuden syyt johtuu yhteiskunnasta: ei aikaa liikkua, ei varaa liikkua, epäterveellinen ruoka halvempaa, ihmiset ahdistuvat ja etsivät pakokeinoa. Syyllistäminen ei auta mitään, päinvastoin. On vaikea myöntää edes laihduttavansa kun on ylipainoinen. En tiedä miksi, jotenkin häpesin sitä kun pelkäsin epäonnistumista. (Epäonnistuminen taas olisi tarkoittanut loputtomia hyvää tarkoittavia neuvoja ja jatkuvaa painosta huomauttamista tai sitä että ihmiset kyylää onko se nyt laihtunut vieläkään vai lihonut. Siksi en kertonut ennen kuin olin jo melkein maalissa.. koska monet ihmiset ei osaa sivistyneesti kohdata toista ihmistä, kun luulevat tekevänsä hyvää).
PS. Yli 30v aineenvaihdunta voi hiukan muuttua joillakin..
Ei ole varaa liikkua, mutta on varaa herkkuihin? Yhteiskunnan syy. Joku tuossa logiikassa mättää. Kuulostaa tekosyiltä. Liikkua voi mm kävelemällä työ- tai kauppamatkat. Jos minä en ole lähtenyt lenkille, se on kyllä oma syyni, ei yhteiskunnan. Kävely ei maksa mitään.
Yli 30 v aineenvaihdunta muuttua? Jessus, ihminen parhaassa iässä tuolloin. 50 v voi aineenvaihdunta muuttua.
No kyllä kuntosalit on järkyttävän kalliita. Ei mulla ole varaa niihin eikä kaikkien mahdollisuudet liikkua ole samat (esim terveyssyistä). Pelkkä lenkkeily ei pidä lihaskuntoa tarpeeksi.
Kyllä aineenvaihdunta alkaa muuttua yli 30v, ihan faktaa.
Olen normaalipainoinen (entinen ylipainoinen) ja lenkillä käyn kyllä, mutta kuntosaliin ei ole varaa (olem työtön). Esimerkiksi lähellä oleva kuntosali maksaa 50e/kk. En mätännyt ylipainoisena rahojani herkkuihin, en vain liikkunut tarpeeksi. Aika monella on vääristynyt kuva siitä, mitä ja paljonko ylipainoinen syö. Ei mulla mene 50e kuussa herkkuihin! Työmatkat ei ole mulla olleet sellaisia, että voisin niihin kävellä tai pyöräillä. Kävelen kaikki matkat jotka voin.
Ei helvetti sentään.
Osta Torista pari kahvakuulaa ja käsipainoja, niillä saa tehtyä hyvän lihaskuntotreenin kotona. Puhumattakaan että jalkatreenin voi suorittaa vaikka portaissa. Mutta kun kaikkeen löytyy tekosyy..
Mulla on kahvakuula ja painot, mutta en voi käyttää niitä vuokra-asunnossani. Tilaa ei ole, asunto on hyvin pieni ja parketti uusi/liukas (matot eivät pysy paikallaan). Sänkh on melkein ruokapöydässä kiinni. Kuntopyöräni ei mahtunut tänne eikä se sovi minulle terveyssyistä, tehostepperi on rikki. Ja kuten sanoin, olen normaalipainoinen. Menen lenkille säällä kuin säällä, kävelen kaikki mahdolliset matkat. Mitään tekosyitä ei siis ole. Olen monta kuukautta ja halunnut ostaa kuntosalikortin, mutta ei ole varaa niin kauan kuin ei ole työpaikkaakaan. Valitettavasti.
Älä siis puhu mistä et tiedä.
Voi hyvänen aika. Kylläpäs sinulla on vaikeaa. Ilman kahvakuulatreeniä ja tehostepperiä me kaikki toki lihomme, koska muuta treeniä ei ole. Nyt oikeasti vähän järkeä tuohon. Aika pieni prosentti meistä loppujen lopuksi käy kuntosalilla ja ihan normeja ollaan silti. Vielä 20 vuotta sitten kukaan ei ollut kuullutkaan mistään kahvakuulista!
Kirjoittajanhan on normaalipainoinen, joten mikä on sinun ongelma? Vai onko ongelma siinä, että hän on joskus ollut ylipainoinen ja "laiskaa läskiä" pitää päästä nälvimään edes jälkikäteen, vaikka ongelmaa ei enää ole?
Näköjään. Ihan oikeasti kuljen sen kuntosalin ohi haikaillen. :/
Mä olen tehnyt ihan hirveän työn aloittaessani liikkumaan vuosia sitten. Lapsuudenkodissa liikuntamallia ei saanut. Vaikka nykyään olen liikunnallinen ja tykkään liikunnasta, oli sen aloittaminen kiven takana.
Toivottavasti olet ylpeä saavutuksestasi. Olet onnistunut hienosti, kun olet saanut painon tippumaan, tehnyt liikunnasta elämäntavan ja onnistunut pitämään normaalipainon. :)
Itse en ole yhtä menestyksekäs. Minulla tosiaan on tuolla aikaisemmin mainitsemani 10 kg ylimääräistä. Itsekään en saanut lapsuuden kodista mallia liikkumiseen. Olen nyt kuitenki yrittänyt vuosien ajan syödä terveellisesti ja liikkua päivittäin ja estää näin painoa nousemasta enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ylipaino tarkoita että vaaralliset vyötärörajat paukkuu tai että se ylipaino kerääntyy vatsaan.
Mulla oli muutama vuosi n. 10kg ylipainoisena vyötärö ihan hyvissä mitoissa, koska rasva kertyi enempi peppuun ja reisiin, jne. Olen mallia x eli tiimalasi. Nyt kun olen normaalipainoinen, ihmiset kauhistelevat että olen kutistunut ja mietin vain etteikö mikään riitä? Mikään paino ei vaikuta olevan kanssaihmisille ok. En ole lähelläkään alipainoa käynyt, bmi alimmillaan ollut kai joku 21 tai 22. Olen lapsesta asti ollut ylipainoinen ja onnistuin laihtumaan vasta kun aloin hyväksyä itseni.
Nämä jatkuvat toisten painon ruotimiset ja ulkonäköpaineet on niitä taustasyitä ihmisten lihomiseen. Uskokaa tai älkää, kun hyväksyy itsensä, tippuu usein se painokin. Miksi? Kun ei tarvitse olla jatkuvasti ahdistunut, jää ne herkutkin helpommin ostamatta. Itse söin ahdistukseeni ja suruuni. Kun koin syyllisyyttä herkuista ja vihasin peilikuvaani, vedin niitä vain kaksin käsin lisää! Olin jo lyönyt hanskat tiskiin, että onnistuisin laihduttamaan jne..
Toivottavasti joku oppi tästä jotain. Lihavuuden syy ei ole siinä, etteivät ihmiset välitä terveydestään. Lihavuuden syyt johtuu yhteiskunnasta: ei aikaa liikkua, ei varaa liikkua, epäterveellinen ruoka halvempaa, ihmiset ahdistuvat ja etsivät pakokeinoa. Syyllistäminen ei auta mitään, päinvastoin. On vaikea myöntää edes laihduttavansa kun on ylipainoinen. En tiedä miksi, jotenkin häpesin sitä kun pelkäsin epäonnistumista. (Epäonnistuminen taas olisi tarkoittanut loputtomia hyvää tarkoittavia neuvoja ja jatkuvaa painosta huomauttamista tai sitä että ihmiset kyylää onko se nyt laihtunut vieläkään vai lihonut. Siksi en kertonut ennen kuin olin jo melkein maalissa.. koska monet ihmiset ei osaa sivistyneesti kohdata toista ihmistä, kun luulevat tekevänsä hyvää).
Ei ole varaa liikkua, mutta on varaa herkkuihin? Yhteiskunnan syy. Joku tuossa logiikassa mättää. Kuulostaa tekosyiltä. Liikkua voi mm kävelemällä työ- tai kauppamatkat. Jos minä en ole lähtenyt lenkille, se on kyllä oma syyni, ei yhteiskunnan. Kävely ei maksa mitään.
Yli 30 v aineenvaihdunta muuttua? Jessus, ihminen parhaassa iässä tuolloin. 50 v voi aineenvaihdunta muuttua.
No kyllä kuntosalit on järkyttävän kalliita. Ei mulla ole varaa niihin eikä kaikkien mahdollisuudet liikkua ole samat (esim terveyssyistä). Pelkkä lenkkeily ei pidä lihaskuntoa tarpeeksi.
Olen normaalipainoinen (entinen ylipainoinen) ja lenkillä käyn kyllä, mutta kuntosaliin ei ole varaa (olem työtön). Esimerkiksi lähellä oleva kuntosali maksaa 50e/kk. En mätännyt ylipainoisena rahojani herkkuihin, en vain liikkunut tarpeeksi. Aika monella on vääristynyt kuva siitä, mitä ja paljonko ylipainoinen syö. Ei mulla mene 50e kuussa herkkuihin! Työmatkat ei ole mulla olleet sellaisia, että voisin niihin kävellä tai pyöräillä. Kävelen kaikki matkat jotka voin.
Ei helvetti sentään.
Osta Torista pari kahvakuulaa ja käsipainoja, niillä saa tehtyä hyvän lihaskuntotreenin kotona. Puhumattakaan että jalkatreenin voi suorittaa vaikka portaissa. Mutta kun kaikkeen löytyy tekosyy..
Terveyden kannalta riittävän lihaskunnon saavuttaa kotona pelkän joogamaton päällä.
Kärpix44 kirjoitti:
Miten voit jättää yli 10-vuotiaan lapsen lihomatta, jos se kotona olleessaan luukuttaa jääkääpit ja muut tyhjiksi. Paistaa pellilisen ranskalaisia. Ostaa kilon karkkia viikkorahoilla jne. Valitustuksesta, ohjeistuksesta ja yms. huolimatta??
Teini on vielä vaikeampi jos ja kun hänellä on pankkikortti. Teini voi olla aidosti kiinnostunut ruoanlaitosta ja leivonnasta. Teinit syövät muutenkin nopean kasvun vaiheessa tai ennen sitä tavallista enemmän. Leivonnaiset voivat kadota ihan iltapäivällä kokonaan teinin suuhun ja päivällisaikaan ei ole sitten niin kova nälkä, että terveellinen kotiruoka kelpaisi.
Korttiakaan ei voi ottaa pois koska myös teinien pitää hakea välillä koulun jälkeen kotiin ruokaa ja ruokatarvikkeita ihan koko perhettä ajatellen. Teini ostaa määrätyn maidon ja leivän, mutta ostaa myös näitä omia harrastustarvikkeitaan kokkaukseensa ja leipomiseensa. Seuraa julkkiskokkeja ja -leipureita siinä missä joku musiikkimaailmantähtiä jne.
Tiedoksi vaan, että suklaa on paha ilmaston muutoksen edistäjä. Nimittäin suklaan viljelyn vuoksi poltetaan sademetsiä isot määrät samalla tavalla kuin brasilialaisen naudan lihan tuottamiseen.
Mitä tulee lihavuuteen, niin oman ammattijärjestöni lehden kuvissa näkyy olevan enää vain ylipainoisia. Itselläkin paino uhkaa hieman nousta, mutta ihmettelen, miten jotkut jaksaa tehdä työtä, jos koko ajan kantaa mukanaan painoa kahden vesisankollisen verran ja enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan ketjuun itse syömishäiriön kanssa vuodesta toiseen tappelevana. Olen 34-vuotias nainen pk-seudulta.
Minulla alkoi salasyöminen ja ahmiminen jo teininä, kun koulussa kiusattiin ylipainosta ja vanhemmat taas samaan aikaan opettivat syömään suruun (toivat kirjaimellisesti karkkia tms. jos itkin huoneessani, mutta eivät koskeneet tai juuri lohduttaneet muuten). Muistan vihanneeni kroppaani ja olin vakuuttunut siitä että olin erityisen kuvottava, enkä uskaltanut pukeutua esim. pelkkiin housuihin, vaan päällä oli aina hame koska...no, jalkani olivat niin yököttävät.
Kun muutin omilleni, ahmiminen lähti käsistä ekojen viikkojen aikana: iso pullo limua, kokonainen rasia suklaakeksejä, suklaalevy sekä patonki meni kerran päivässä säännöllisesti. Lihoin nopeasti. Kun menin käymään kotona vanhempien luona, minua sätittiin lihomisesta ja taivasteltiin. Kerran ulk.maal. miesjoukko uhkasi pahoinpidellä minut, kun olin niin "läski ja kuvottava". Käytin tuolloin kokoa 44.
Skipataan nykytilanteeseen: olen kolmekymppinen, perheellinen nainen. Ja edelleen lihava, nyt vaan entistä enemmän. Koko 44 on vaihtunut kokoon 54. En osaa syödä ns. normaalisti, en vaan pysty siihen. Jos syön esim. broilerin rintafileen, desin täysjyväriisiä sekä ison annoksen salaattia, haluan heti lisää. Jos vaikkapa sitä broileria on jäljellä, syön kevyesti 1-3 rintafilettä aterian päälle enkä ole moksiskaan. Iltaisin on aivan järkyttävä herkkuhimo, olen ahdistunut kun maistan jo suussani sen herkun, mitä nyt milloinkin tekee mieli. Jossen herkuttele esim. viikkoon, syön muuta ruokaa niin paljon, että lihon.
Olen karpannut (toimi, mutta sappi ei tykännyt), syönyt japanilaistyylisesti, kokeillut paastoamista, mitä milloinkin. Lopputulos on aina surkea. On olemassa yksi ainoa keino, jolla saan painoni laskuun ja pidettyä ruokahimot siedettävinä: lähes totaalinen syömättömyys.
Sairastan ahmimishäiriötä (BED), josta ei tiedetä Suomessa juuri mitään. Täällä ei osata hoitaa sitä. Sain tietää vasta pari vuotta sitten, että kausittainen syömättömyys kuuluu tähän häiriöön. Senkin luin englanninkieliseltä nettisivulta sattumalta. Heh, juuri kun luulin että olin keksinyt ihan itse keinon olla syömättä...
Olen tänään syönyt yhden banaanin ja kaksi perunarieskaa rasvalla. En usko syöväni enää muuta. Tein viime viikolla periaatepäätöksen, että vaikka mikä tulisi, ahmimaan en enää rupea! Nyt riittää. Ainoa keino minulle laihtua + pysyä normaalipainossa näyttää olevan hyvin vähäinen syöminen, ja tarpeeksi rennosti, etten ala laskemaan kaloreita tai makroja ja ahdistumaan sitten niistä. En halua kuolla ja jättää lapsiani tai miestäni yksin tänne! Haluan taas jaksaa liikkua, uida, leikkiä lasten kanssa kunnolla. Näyttää hyvältä vaatteissa. Jos se vaatii lähes täyden syömättömyyden, sitten olkoot niin. Vatsani ei enää kestä muutenkaan noita ahmimissessioita, minulla on vatsahaavan alku sekä IBS.
Hei älä jää yksin! Tule Kevyempi vuosi 2019-ketjuun! (Uusia on tullut ketjuun viimeaikoina, vielä ehtii. Ja laihdutus jatkuu uudessa ketjussa 1.1.2020)
Syömättömyys on erittäin vaikea tie, melko varmasti epäonnistut. Koeta ketodiettiä, auttaa monella IBS oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti sentään.
Mulla on kahvakuula ja painot, mutta en voi käyttää niitä vuokra-asunnossani. Tilaa ei ole, asunto on hyvin pieni ja parketti uusi/liukas (matot eivät pysy paikallaan). Sänkh on melkein ruokapöydässä kiinni. Kuntopyöräni ei mahtunut tänne eikä se sovi minulle terveyssyistä, tehostepperi on rikki. Ja kuten sanoin, olen normaalipainoinen. Menen lenkille säällä kuin säällä, kävelen kaikki mahdolliset matkat. Mitään tekosyitä ei siis ole. Olen monta kuukautta ja halunnut ostaa kuntosalikortin, mutta ei ole varaa niin kauan kuin ei ole työpaikkaakaan. Valitettavasti.
Voi hyvänen aika. Kylläpäs sinulla on vaikeaa. Ilman kahvakuulatreeniä ja tehostepperiä me kaikki toki lihomme, koska muuta treeniä ei ole. Nyt oikeasti vähän järkeä tuohon. Aika pieni prosentti meistä loppujen lopuksi käy kuntosalilla ja ihan normeja ollaan silti. Vielä 20 vuotta sitten kukaan ei ollut kuullutkaan mistään kahvakuulista!
Kirjoittajanhan on normaalipainoinen, joten mikä on sinun ongelma? Vai onko ongelma siinä, että hän on joskus ollut ylipainoinen ja "laiskaa läskiä" pitää päästä nälvimään edes jälkikäteen, vaikka ongelmaa ei enää ole?
Mä olen tehnyt ihan hirveän työn aloittaessani liikkumaan vuosia sitten. Lapsuudenkodissa liikuntamallia ei saanut. Vaikka nykyään olen liikunnallinen ja tykkään liikunnasta, oli sen aloittaminen kiven takana.
En ole tuo sama joka sun kanssa tuossa vääntänyt, hyppään nyt vain tähän keskusteluun sen verran mukaan, että oletko tutkinut paikkakuntasi muita salivaihtoehtoja kuin sen 50e/kk maksavan? Jos paikkakunnalta sattuu löytymään esim Fitness24/7, niin ei maksa kuin sen 19,90 kuussa (ja ovat aivan hyviä perussaleja perustreenaajalle), tai esim. entisessä kotikaupungissani oli sellainen pieni yksittäinen sali (ei siis minkään ketjun) jossa myös maksoi alle kolmekymppiä kuussa, nämä pienet ei-ketju-salit siis kannattaa myös tsekata koska hinnat vaihtelevat kovasti. Lisäksi kaupunkien omat kuntosalit kannattaa tsekata, niitä on usein esim liikuntahalleilla ja uimahallien yhteydessä ja kaupungista riippuen voivat olla hyvinkin edullisia ja saattaa jopa työttömänä saada tavallistakin edullisempaan hintaan. En yhtään tiedä missä asut enkä yritä väitellä kanssasi siitä pääsetkö salille, yritän vain sanoa että kannattaa tsekata muutkin vaihtoehdot kuin se mikä sattuu lähimpänä olemaan, ellet ole jo niin tehnyt. :)
Ja tosiaan kuten moni jo sanonutkin niin eihän se liikunta tosiaan ole salista riippuvainen. Laita youtubeen vaikka "home workout" tai mitä nyt haluatkaan ja löytyy varmasti lähes rajattomasti ideoita liikkumiseen ihan kotonakin. Ja siihen sun lenkkeilyyn mukaan vaikka HIIT-harjoittelu, niin johan tulee tehoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, Älä viitsi, kun et tiedä aiheesta mitään.Elämäntapojen muuttaminen ei ole noin helppoa.
Miksi kaiken pitäisi olla niin ”helppoa”? Tietenkään mikään arvokas ei ole helppoa. Kaikki hyvä vaatii ponnistelua ja työtä sekä epämukavuusalueelle menoa.
Tutkimusten mukaan juuri laihduttaminen lihottaa ihmisiä. Nautimme nyt juuri sen opin hedelmistä, jonka mukaan laihuuden eteen ponnistellaan ja mennään epämukavuusalueelle, ja jos sittenkin lihoo (kuten siinä käy), pitää laihduttaa pontevammin ja mennä enemmän epämukavuusalueelle.
Se epämukavuusalue antaa keholle viestin, että ravinnon saanti on epäluotettavaa ja näissä olosuhteissa pitää kerätä kunnon varasto vararavintoa, jottei näänny nälkään kun ruokaa ei tule. Nyt iso osa väestöstä on antanut vuosikymmeniä tätä signaalia keholleen, ja tulos näkyy.
Ne luonnonhoikat ihmiset, joita meillä on vielä jäljellä, eivät ole välttämättä laihduttaneet koskaan. Ja se on se syy, miksi he ovat hoikkia.
Kaikki meistä ovat "luonnonhoikkia", eli paino asettuu luonnostaan normaaliin painoon jos syö kohtuullisesti ja suurinpiirtein terveellisesti. Pahinta mitä voi tehdä on totuttaa lapsi lapsuudestaan asti syömään väärin. Keho ei enää tunnista järkevää syömistä.
Jep. Moni meistä on varmaan lapsuudessa kuullut tätä ”nyt syöt lautasen tyhjäksi!” Vaikkei olisi millään jaksanut.. tuo on niin väärin. Lapsi oppii ettei oman kehon viestejä tule kuunnella milloin on jo täynnä.
Tuo on todella väärin koska pitää luottaa lapsen omiin tuntemuksiin eikä lapioida pakolla joka aterialla 50-150 kcal liikaa ruokaa. Siitä kertyy vuodessa valtava kalorimäärä kun laskee joka aterialla pakolla syötetyt ruoat ja juomat yhteen.
Tätä ruuan tuputtamista olen tietoisesti yrittänyt välttää omien lasten kanssa ja huomautan kyllä jos esim. isovanhemmat maanittelevat lasta syömään lisää, vaikka selvästi ei enää ole nälkä. Joskus kuulin isovanhemman sanovan lapselle, että syö nyt hiukan vielä hänen mielikseen. Apua! Siinä se luonnollinen kylläisyyssignaali pikkuhiljaa häviää.
Vierailija kirjoitti:
HS: Vain joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen NAINEN on enää normaalipainoinen.
Laitetaanpa ne otsikot niin kuin ne on alkuperäisesti kirjoitettu, eikä aleta yhtään temppuilemaan ja kiilloittelemaan sitä kilpeään. Ja nyt ä m m ä t sitten, HuS HuS, antaa heittää sinne lenkkipolulle siitä ja vähän äkkiä sittenkin ! JA SINÄ SIELLÄ TAKARIVISSÄ ! Just SINÄ paksu akka, se sidukka törppö alas niin kuin olisi JO !
Näyttää totuus sattuvan. . . .
Ei ole helppoa pysyä normaalipainoisena. Olen ollut vauvasta asti lihava, ensimmäisen kerran olin normaalipainoinen 15 vuotiaana. Lihon helposti eli normaalipainoisena pysyminen on työtä. Viimeiset 15 vuotta olen hoitanut lapsia ja hoitanut yritystä, aikaa itselle ei vain ole. En ehdi päivällä syömään hyvin, illalla syön paljon ja nukahdan. Onneksi työ on fyysistä niin edes jotain liikuntaa saa.
Joka kerta kun saan aikaa itselle, laihdun ja syön hyvin. Mutta on vaikeaa, välillä jopa mahdotonta tehdä siitä rutiinia kun on niin paljon muuttuvia tekijöitä.
Vielä jokunen vuosi sitten juoksin 20 km lenkkejä, harrastin crossfittiä, hiihtoa, kahvakuulaa ja vaikka mitä. Sitten sairastuin ja selässä on jatkuva tulehdus, liikkua pitää mutta hyvin hissukseen.
Nyt ylipainoa noin 15 kiloa, ei mahdottomasti mutta kärsin tästä joka päivä. Haluaisin tasaisemman elämän ja energiaa sekä terveyttä että jaksaisin pitää itsestäni huolta.
Mutta ei ole helppoa ei. Laihduttaminen on helppoa siihen verrattuna kuin painon ylläpitäminen saavutetuissa lukemissa. Mieli väsyy jatkuvaan kamppailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti sentään.
No älä viitsi. Tässä ketään nälvitä. Huvittaa vaan tuo avuttomuus ilmeisesti aikuisella ihmisellä.
Sua naurattaa se, että joku on avuton? Naureskeletko sä useinkin ihmisille, jotka on avuttomampia kuin sinä? Hyvä empatiakyky sulla.
Ja varmasti olet itsekin avuton jossain asioissa, mahdollisesti sellaisissa, jotka minä handlaan kyllä. Vai oletko itse täydellinen?
Jos olen onnistunut laihduttamaan kymmeniä kiloja ilman personal traineria, muiden neuvoja tai kaloreiden laskemista samalla kun olen tehnyt korkeakoulun päättötyön loppuun keskivaikeassa masennuksessa ja ahdistuksessa. Eli en taida kovin avuton ainakaan painonhallinnan suhteen olla.
Entä oletko itse onnistunut laihduttamaan kymmeniä kiloja?
Vatsalaukun venyminen lapsilla on paha asia. Koulussa ei kuulemma ehdi syödä, joten aamulla ahdetaan mahaan iso määrä ruokaa. Oi voi... yritän saada heille mukaan välipalaa, mutta sitäkään ei kuulemma ehdi syödä kun ei ole välitunteja vaan tuplaoppitunnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on vallalla ajatus siitä, että elämästä pitää nauttia. On milloin milläkin verukkeella ansaittu jotain herkkua. Terveellisesti syöviä pidetään ilottomina ankeuttajina, jotka eivät osaa relata ja elää hetkessä.
Toinen syy on vastuun pakoilu. Nykyihminen ei ymmärrä tai myönnä itselleen, että vastuu on jokaisella ihan itsellään. Paino ei nouse siksi, että on vähän rahaa, rankka elämä, vastoinkäymisiä, ei mahdollisuutta palkata PT:tä, liikaa houkutuksia tai lähiärrällä kolme Twix-patukkaa eurolla, vaan siksi, ettei ole tullut tehneeksi oikeita valintoja.
Jokaisen elämässä on vaikeuksia ja hankaluuksia, ja kaupoissa on tarjolla samat tuotteet kaikille.
Sinä olet sitten täydellinen? Harvoin tapaa ihmistä, jolla ei olisi mitään ongelmia. Yleensä kyllä jotain löytyy. Toiset syö, juo, pelaa, velkaantuu. Toiset pettää kumppaniaan, on väkivaltaisia, kiusaajia, juonittelijoita. Olisi kyllä kiva tavata ihminen, jolta ei löydy mitään luurankoja kaapista ja joka osaa aina tehdä oikeanlaisia valintoja.
Kun näet hoikan/normaalipainoisen ihmisen, näet samalla ihmisen, joka tekee syömisen suhteen oikeanlaisia valintoja. Ei se tarkoita täydellistä ihmistä, vaan kyse on itsekurista ja elämänhallinnasta. Oma terveys ja toimintakyky on tärkeintä mitä ihmisellä on, ja lähtökohta on jokaiselle sama näin hieman kärjistäen. Puolusteleeko joku tosiaan ylensyöntään jopa sillä, että kyllähän toisetkin pettää? Ei ihme että tilanne on tuo mistä tutkimustulos kertoo...
En mä puolustele mitään, mutta useimmat täällä ei vaan kykene ymmärtämään, että ongelma on paljon syvemmällä kuin itsekurissa. Monilla ylipainoisilla on itsekuria olla viikkoja paastolla, mutta silti paino tulee takaisin. Elämäntapamuutokset toimii pidemmän aikaa, mutta silloinkin kilot alkaa yleensä jossain vaiheessa hiipimään takaisin.
Toiset ihmiset on taipuvaisia erilaisiin riippuvuuksiin. Kun yhdestä pääsee eroon niin toinen tulee tilalle. Ihminen jolla ei ole tätä taipumusta ei taas voi mitenkään ymmärtää tällaisen ihmisen käytöstä, joka esim. ylensyö, pelaa rahansa, harrastaa irtosuhteita tms.
Me ihmiset ei olla samalla linjalla ja samanlaisia. Toiset syö tuskaan, koska tuli raiskatuksi. Toiset syö, koska ovat masentuneita. Joku varmaan huvikseen. Nämä ihmiset tarvitsisivat hoitoa, mutta sitä ei ole tarjolla kuin harvoille.
Suomen ravitsemuspolitiikan yksi suuri epäonnistuminen on juuri tuossa että annetaan ymmärtää että ongelma olisi itsekurissa. Itsekuri ei riitä pitämään ihmistä normaalipainoisena koko elämän ajan, se ei vaan kerta kaikkiaan riitä niin pitkälle. Siihen ei tule perustaa ruokavaliotaan.
En jaksa vakuuttua siitäkään että 3/4 yli 30-vuotiaista on niin traumatisoituneita etteivät sen takia kykene syömään normaalisti.
Meillä on vaan umpisurkea ravitsemuspolitiikka ollut nyt jokusen vuosikymmenen. Kansalle surkea, bisnekselle hyvä, kun kaikenlaisille tuotteille on kova tilaus. Sekä lihotus(ruokateollisuus)- että laihdutussektorilla.
Mitä mahdat tarkoittaa ravitsemuspolitiikalla. Suositusten mukaan ei syö käytännössä juuri kukaan.
Viimeksi asiaa kyselytutkimuksella toteuttaessa ilmoitti 10% miehistä ja 20% naisista syövän suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan. Kukaan ei seurannut toteutuuko tämä käytännön tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti sentään.
En ole tuo sama joka sun kanssa tuossa vääntänyt, hyppään nyt vain tähän keskusteluun sen verran mukaan, että oletko tutkinut paikkakuntasi muita salivaihtoehtoja kuin sen 50e/kk maksavan? Jos paikkakunnalta sattuu löytymään esim Fitness24/7, niin ei maksa kuin sen 19,90 kuussa (ja ovat aivan hyviä perussaleja perustreenaajalle), tai esim. entisessä kotikaupungissani oli sellainen pieni yksittäinen sali (ei siis minkään ketjun) jossa myös maksoi alle kolmekymppiä kuussa, nämä pienet ei-ketju-salit siis kannattaa myös tsekata koska hinnat vaihtelevat kovasti. Lisäksi kaupunkien omat kuntosalit kannattaa tsekata, niitä on usein esim liikuntahalleilla ja uimahallien yhteydessä ja kaupungista riippuen voivat olla hyvinkin edullisia ja saattaa jopa työttömänä saada tavallistakin edullisempaan hintaan. En yhtään tiedä missä asut enkä yritä väitellä kanssasi siitä pääsetkö salille, yritän vain sanoa että kannattaa tsekata muutkin vaihtoehdot kuin se mikä sattuu lähimpänä olemaan, ellet ole jo niin tehnyt. :)
Ja tosiaan kuten moni jo sanonutkin niin eihän se liikunta tosiaan ole salista riippuvainen. Laita youtubeen vaikka "home workout" tai mitä nyt haluatkaan ja löytyy varmasti lähes rajattomasti ideoita liikkumiseen ihan kotonakin. Ja siihen sun lenkkeilyyn mukaan vaikka HIIT-harjoittelu, niin johan tulee tehoja!
Tottapuhuen mulla ei ole varaa edes siihen 20-30e kuussa maksavaankaan saliin.. kauempana on, mutta sinne pitäisi kulkea autolla joten säästöäkään ei tulisi. Ihan oikeasti 20e kuussa on mulle liian suuri raha, joka kuukausi kamppailen laskujen kanssa vaikka mitään ylimääräisiä menoja ei ole. En pysty säästämään kyseistä summaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, Älä viitsi, kun et tiedä aiheesta mitään.Elämäntapojen muuttaminen ei ole noin helppoa.
Miksi kaiken pitäisi olla niin ”helppoa”? Tietenkään mikään arvokas ei ole helppoa. Kaikki hyvä vaatii ponnistelua ja työtä sekä epämukavuusalueelle menoa.
Huhuh.Hei, ihan oikeasti.Ylipaino on yhtä vaikea asia hoitaa kuin tupakoinnin lopettaminen tai alkoholismin hoitaminen tai muu vastaava.Et selvästi ole mikään asiantuntija, et tunne aihetta, vaan puhut ihan höpölöpöjä.Säälin myös läheisiäsi, koska sinulta ei tukea tai empatiaa tule saamaan, jos elämässä on haasteita tai vaikeaa
Se on vaikeaa jos itse uskoo niin. Jos kaikki yhteen ääneen toitottaa, että voi huhhuh kun onpa kauheeta se laihdutus ja vitsi miten olet kyllä urhea kun lopetit tupakanpolton ja riippuvuuksiin suhtaudutaan kuin niistä pääseminen olisi voimien taistelu. Odottavien äitienki annetaan polttaa tupakkaa kun "tulee enemmän stressiä jos lopettaa ja stressi on sikiölle vaarallista". Läpälää lässyn. Sikiön terveydestä ja hänen stressistä viis veisataan.
Ihmisen mieli toimii siten kuin se uskoo asioiden olevan. Sitä voi muuttaa. Alitajunta on valtava voima ja itsesuggestiolla voit saada vaikka mitä aikaan.
Ja minä tiedän mistä puhun. Olen lopettanut polttamisen ja alkoholinkin kun sen tajusin itselleni olevan haitaksi. Olen myös laihduttanut pysyvästi. Mutta se pitää tajuta, ihan oikeasti tajuta syvästi, eikä vain selittää ja paapoa itseään ja antaa asioiden vain olla kun ei muka vain pysty niitä muuttamaan tai se olisi liian vaikeaa.
Alkoholin, tupakan ja muidenkin addiktioiden lopettamisen vaikeus riippuu muuten melko paljon geeneistä. Itsekin olen huonosti addiktoituvaa tyyppiä joten nuoruusvuosien tupakoinnit loppuivat kivuttomasti kuin seinään ihan Jenkkiä viikon jauhamalla, mutta en silti erehdy naivisti kuvittelemaan että se kaikille olisi yhtä helppoa. Kannattaisi vähän perehtyä asiaan ennen kuin alkaa muita mollaamaan.
No ei riipu. Jokainen voisi lopettaa heti tupakoinnin alkoholin yms jos siihen olisi sosiaalinen paine.
Mutta jengi vaan on älyluurit silmillä, ja syö elintarvikkeita joihin varta vasten teollisuus pistää himoittavia ja lihottavia aineita niin vaikeaksi menee.
Ihmisten pitäisi tajuta lopettaa älypuhelinten käyttö, siirtyä kapulanokioihin ja liikkua enemmän, simple as that. Mutta se ei taphdu, koska kaikki muut...eli tämä muutos pitää pakottaa lailla.
Pitäisi säätää laki, joka kieltää älypuhelimet ja pakottaa koulu/työpaikkaliikuntaa 2h per päivä. Ongelmat olisi sillä loppu, mutta koska osakkeiden hinta ja raha...
Muuta Pohjois-Koreaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja sitten normaalipainoisena saa kokoajan kuulla kettuilua "anoreksiasta". En tiedä johtuuko ylipainoisten kateudesta vai ovatko oikeasti niin sokeita omalle ja muiden ylipainolle.
En ole kuullut kettuilua, ehkä sinun kannattaa vaihtaa kavereita.
Olen hoikka koko ikäni liikuntaa harrastanut 50+ nainen. Liikunta on entisestään lisääntynyt, kun lapset ovat jo opiskelemassa. Varsinkin entisellä työpaikalla sain paljon ilkeintä osakseni, koska minulla ei ollut "normaalia keski-ikäisen" naisen vartaloa. Oma mies kehuu minua jatkuvasti. Väittää,.että minulla on edelleen parikymppisen kroppa. Tottakai hän liioittelee,.mutta on se.silti mukavaa.
Outoa, että sinun painosi saa jonkun ilkeilemään.
Eihän siinä oikeasti ole mitään järkeä.
Toivottavasti miehelläsikin on parikymppisen kroppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti sentään.
No älä viitsi. Tässä ketään nälvitä. Huvittaa vaan tuo avuttomuus ilmeisesti aikuisella ihmisellä.
Sua naurattaa se, että joku on avuton? Naureskeletko sä useinkin ihmisille, jotka on avuttomampia kuin sinä? Hyvä empatiakyky sulla.
Ja varmasti olet itsekin avuton jossain asioissa, mahdollisesti sellaisissa, jotka minä handlaan kyllä. Vai oletko itse täydellinen?
Jos olen onnistunut laihduttamaan kymmeniä kiloja ilman personal traineria, muiden neuvoja tai kaloreiden laskemista samalla kun olen tehnyt korkeakoulun päättötyön loppuun keskivaikeassa masennuksessa ja ahdistuksessa. Eli en taida kovin avuton ainakaan painonhallinnan suhteen olla.
Entä oletko itse onnistunut laihduttamaan kymmeniä kiloja?
En ole laihduttanut, koska en ole koskaan lihonut. Enkä ole myöskään sanonut nauraneeni sinulle. Nyt taisi mennä syyttä joku asia ihon alle. Ja ei, en ole täydellinen, kukaan ei ole. Ja minäkin olen tehnyt Progradun. Ota nyt rauhallisesti, ei tässä sinua kukaan syyttele.
Ne jotka sanovat että geeneillä on vaikutuksia lihavuuteen niin se ei ole ihan niin yksinkertainen juttu. On geenejä jotka ALTISTAVAT lihomiseen. Ne eivät lihota eivätkä pakota ketään lihoamaan. Näitä geenejä sanotaan yleisesti tyhmyysgeeneiksi. Ne siis saavat ihmisen toimimaan vastuuttomasti. Mutta muutenkin siis kuin syömisen ja liikkumattomuuden osalta.
No ei riipu. Jokainen voisi lopettaa heti tupakoinnin alkoholin yms jos siihen olisi sosiaalinen paine.
Mutta jengi vaan on älyluurit silmillä, ja syö elintarvikkeita joihin varta vasten teollisuus pistää himoittavia ja lihottavia aineita niin vaikeaksi menee.
Ihmisten pitäisi tajuta lopettaa älypuhelinten käyttö, siirtyä kapulanokioihin ja liikkua enemmän, simple as that. Mutta se ei taphdu, koska kaikki muut...eli tämä muutos pitää pakottaa lailla.
Pitäisi säätää laki, joka kieltää älypuhelimet ja pakottaa koulu/työpaikkaliikuntaa 2h per päivä. Ongelmat olisi sillä loppu, mutta koska osakkeiden hinta ja raha...