HS: Vain joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen on enää normaalipainoinen
Järkyttävää. Ja samaan aikaan lihavuuspositiivisuus on vain lisääntynyt. Lihavuus on sairaus ja sellaisena siihen pitäisi suhtautua.
Kommentit (649)
Tietenkin hoikat ihmiset tuntevat ylemmyyttä, koska heidän ei tarvitse maata ostoskärryjen päällä ikään kuin rollaatorissa.
He voivat ostaa normaaleja vaateita eikä tarvitse odottaa Lidlin XXXXL-päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä sen huomaa, että nuoriso on lihavampaa kuin ehkä koskaan.
Lapseni (11v.) luokkakuvassa moni on selkeästi ylipainoon päin kallistumassa, jos ei vielä varsinaisesti ylipainoinen, kadulla tulee jatkuvasti vastaan ihmisiä, joiden ei todellakaan pitäisi imeskellä tikkaria tai ahtaa suuhunsatia, mitä he tekevät ohikulkiessaan.
Lasten ylipainosta ei voi muuta kuin syyttää vanhempia.
Ei ole mitään "raskaita luita" tai muita tekosyitä painoon.
Nestettä kerryttävät sairaudet/lääkkeet ovat oma lukunsa, mutta syömälihavia tässä maassa riittää.
Mikäli nukkuminen (10h) vähennetään päivästä pois, viettää lapsi suurimman osan elämästään yhteiskunnan laitoksissa, päiväkodissa, koulussa jne. Kotona vietetään hereillä muutamia tunteja. Järkevä ihminen tajuaa tästä missä se ongelma luuraa. Ei varmasti kotona.
Ongelma luuraa kotona, koska vaikka lapsi olisikin arkipäivät hyvässä hoidossa muualla kuin kotona, kotoa lähtee se esimerkki syömiseen ja liikkumiseen.
Kyllä päiväkodeissa syödään monipuolisesti, ulkoillaan ja liikutaan.
En ole lasten kanssa työtäni tekevä, mutta tiedän kokemuksesta asian olevan näin.
Viikonloppuisin lapsi on kotona ja näkee totuuden.
Primäärisosialisaatiossa siis lapsi pilataan? Silloinhan korreloimallakin pitäisi nähdä lihavuuden lisääntyneen siksi, että aiemmat sukupolvet ovat olleet lihavampia? Nythän aiemmat sukupolvet ovat olleet laihoja. Kyllä se ongelma on seillä koulussa, eli sekundäärisosialisaatiossa, josta lapset ammentavat oppinsa. Ehkä päiväkodeissa ja kouluissa käytetään psykologista kontrollia akateemisten tulosten parantamiseksi, jolloin tunnemaailma hajoaa ja kun tunnemaailma hajoaa, lähtee lihomiseen tähtäävät biopsykologiset tekijät viemään ihmistä lihavuuden suuntaan? Lihavuus ei ole yleensä tahtotila eikä lihavat halua olla lihavia.
Aiemmat sukupolvet ovat olleet laihoja, koska ruoka oli vähäenergisempää ja työfyysisempää. Ei liitetty myöskään cocista heinäpeltoon tauoilla.
Toivottavasti vitsailet kielenkäyttösi kanssa tai sitten olet fuksi, jotka useasti ekana opiskeluvuonna tulevat tiedemiehiksi ja -naisiksi, mutta lopulta onneksi tulevat järkiinsä.
Kyllä akateeminenkin voi kirjoittaa ihan kansantajuisesti, ystävä hyvä.Ennen syötiin läskisoossia ja perusruokaa. Työ oli toki fyysisempää. Elinikäkin lyheni fyysisyyden vuoksi, aivan kuin nykyisinkin. Korkeasti koulutetut elävät pidempään, koska rasittuvat vähemmän. Kovaa fyysistä työtä tekevät ovat yleensä heikommin koulutettuja ja kuolevat nopeammin.
En tiedä mikä on primääri- tai sekundaarisosialisaatio kansantajuisesti. Ne voi kyllä selittää auki, mutta vaatii rivitolkulla määritelmiä.
Korkeasti koulutetut elävät pidempään, koska elintavat ovat terveellisemmät. Syövät paremmin, liikkuvat enemmän, tupakoivat ja humalajuovat vähemmän, ovat harvemmin lihavia, siinä se.
Ei pidä paikkaansa. Mikäli kaikki muut tekijät otetaan pois ja vertaillaan vain työn rasittavuutta, raskas työ sairastuttaa. Huvittavinta on oikeastaan se, että korkeasti koulutetuista lääkärit tekevät eniten itsemurhia, vaikka on ihan kaikki tieto ja pillerit tarjolla.
Tästä lähti jotain pois... mutta korjauksena vielä se, että samaan aikaan kun ihmisten yleinen koulutustaso on noussut, lihavuus yleistyy ja erityisesti naiset ovat alkaneet tupakoida ja ryypätä. Tätäkään harvemmin korostetaan aivopesussamme.
En ymmärrä miten suomalaiset lapset voivat olla niin lihavia, koska palstamamma täällä toistuvasti vakuuttaa ostavansa sen ostoskärryllisen eineksiä, karkkia, sipsejä ja muuta roskaa vain kerran pari vuodessa, kun on synttärit tai esim vappu. Muulloin he kertovat lastensa syövän hyvin terveellisesti, mutta ei kai nuo pari poikkeusviikonloppua vuodessa lasta saa lihomaan?
Helpommalla pääsee kun jättää tuomitsematta toisen ihmisen painon ja tai ruokavalion. Ihan uskonnollista paatosta nuo ruokavaliotkin nykyään. Keskittykää siihen omaan tekemiseen. No, kuntosalit kiittää. Moni siellä rehkii vaikka ei yhtään huvittaisi - ja lopettaa pian. Pitää löytää sellainen kuntoilumuoto jota jaksaa tehdä viikosta ja vuodesta toiseen. Itselleni kyllä sali ja painoharjoittelu sopii erinomaisesti, juoksu taas ei.
Minusta tuntuu, että nykyihmisten käsitys nälästä on hämärtynyt. Sekoitetaan ehkä nälän tunne ja mielihalu syödä. Minulla ei tule nälkä lainkaan viikonloppuisin, vaikken söisikään kuin pari palaa leipää koko päivänä. Viikolla taas tehdessä ja touhutessa nälkä on joskus aivan kamala, kun ei vain kerkeä siivotessa syömään. Sitten toinen asia, mikä myös liittyy tähän, on annoskoot. Ne ovat useilla ylipainoisilla normaalipainoisen ihmisen kahden päivän ravinto. En minäkään vedä itseäni ähkyyn aina kun syön. Syön aina vain siirtääkseni nälkää, enkä rupea läheskään aina syömään vain siksi, että tekee mieli syödä. Sellainen on turmiollista. Onko ylipainoisilla ihmisillä kenties tylsää ja tulee siksi syötyä paljon/jatkuvasti? Olen nippanappa normaalipainoisen alarajalla painoindeksissä.
Lenkkeilyn vaikutus painonhallintaan on aivan mitätön. Ruoasta se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen aamu-uinnilla ja mietin samaa. Enimmäkseen uimassa, vesijuoksussa ja vesijumpassa oli kyllä aika iäkkäitä naisia, mutta oli myös joitakin 30-50-vuotiaita. Ja lähes kaikki olivat hyvin lihavia! Isot vatsat ja valtavat rinnat hyllyivät ja suurin osa naisista käveli vaappuen ja vaivalloisen näköisesti pesutiloissa. Lauteille nouseminenkin oli työlästä ja ähisevää.
Ja nämä ihmiset olivat sentään lähteneet uimaan! On siis jotain yritystä liikkua. Miltähän ne kotiin jääneet näyttävät?
Positiivinen asenne omaan vartaloon on toki hieno asia, mutta hieman vähemmän armollinen suhtautuminen mässäilyyn voisi kyllä olla paikallaan.
Arvaa kuinka moni meistä ylipainoisista ei lähde sinne uimaan, koska ei halua tulla sinne kenenkään kyylättäväksi.
Onko sinusta ok kommentoida noin rumasti muiden ulkonäköä? Vielä lihavuus ihmisarvon?
Uiminen on hyvä laji, jos on ylipainoa. Kävely rasittaa niveliä. Eikö olekin hienoa, että he liikkuvat ja yrittävät kohentaa kuntoa. Ole kannustava, älä arvostele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja sitten normaalipainoisena saa kokoajan kuulla kettuilua "anoreksiasta". En tiedä johtuuko ylipainoisten kateudesta vai ovatko oikeasti niin sokeita omalle ja muiden ylipainolle.
En ole kuullut kettuilua, ehkä sinun kannattaa vaihtaa kavereita.
Minulle ainakin kettuilee kaikki puolitutut, työ"kaverit" jne. joita vähän hankalampi lähteä vaihtamaan. Kun suurin osa alkaa olla ylipainoisia, se nähdään normaalina ja tällainen "kukkakeppi" saa sitä kettuilua kuulla sitten vähän joka paikassa.
Ilmankos uuden (minua nuoremman) miehen löytäminen oli erittäin helppoa, vaikka ikää on lähemmäs 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja sitten normaalipainoisena saa kokoajan kuulla kettuilua "anoreksiasta". En tiedä johtuuko ylipainoisten kateudesta vai ovatko oikeasti niin sokeita omalle ja muiden ylipainolle.
En ole kuullut kettuilua, ehkä sinun kannattaa vaihtaa kavereita.
Olen hoikka koko ikäni liikuntaa harrastanut 50+ nainen. Liikunta on entisestään lisääntynyt, kun lapset ovat jo opiskelemassa. Varsinkin entisellä työpaikalla sain paljon ilkeintä osakseni, koska minulla ei ollut "normaalia keski-ikäisen" naisen vartaloa. Oma mies kehuu minua jatkuvasti. Väittää,.että minulla on edelleen parikymppisen kroppa. Tottakai hän liioittelee,.mutta on se.silti mukavaa.
Tuo on jotenkin säälittävää, että ainut pointtisi liikunnassa on se, että saat kehuja mieheltä ulkonäöstäsi.
Luulisi, että liikuntaa harrastaisi sen tuoman hyvän olon vuoksi. Mutta toki turhamaisia ja miesten kehuille herkkiä naisiakin aina löytyy...
Vierailija kirjoitti:
Lohduttaako se sua enemmän, jos me kaikki ylipainoiset inhotaan vartaloamme ja kärsitään mahdollisimman paljon? Sekö meidät sitten laihduttaa? En oikein usko, sillä olen tuota kiusaamista kuullut koulusta asti, mutta jostain kumman syystä en siltikään ole laihtunut.
Minä laihdutin yli 25 kiloa eivätkä ylimääräiset kilot ole tulleet takaisin. Ei lopulta ollut niin suuri ponnistus kuin kuvittelin. Aloin täyttämään vatsani terveellisellä kotiruoalla ja jätin roskaruoan pois. Nälkää en tuntenut missään vaiheessa laihduttaessani koska söin kunnon annoksia ja nyt hoikempana mielikin voi paremmin ja jaksan heilua lasten kanssa ulkona. Liikunnan aloitin sauvakävelystä ja nyt käyn säännöllisesti salilla kun kunto on kohonnut. En voi kuin suositella.
Entä jos on sopivasti lihava :)
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen aamu-uinnilla ja mietin samaa. Enimmäkseen uimassa, vesijuoksussa ja vesijumpassa oli kyllä aika iäkkäitä naisia, mutta oli myös joitakin 30-50-vuotiaita. Ja lähes kaikki olivat hyvin lihavia! Isot vatsat ja valtavat rinnat hyllyivät ja suurin osa naisista käveli vaappuen ja vaivalloisen näköisesti pesutiloissa. Lauteille nouseminenkin oli työlästä ja ähisevää.
Ja nämä ihmiset olivat sentään lähteneet uimaan! On siis jotain yritystä liikkua. Miltähän ne kotiin jääneet näyttävät?
Positiivinen asenne omaan vartaloon on toki hieno asia, mutta hieman vähemmän armollinen suhtautuminen mässäilyyn voisi kyllä olla paikallaan.
Vesijuoksu, sähköpyöräily, sauvakävely yms. liikuntamuodot ovat pääsylippu iltaherkuille. Käyn säännöllisesti uimassa aamuisin ja ne samat tynnyrit siellä vesi"juoksee" vuodesta toiseen. Vesijumpassa heilutellaan vähän käsiä ja sitten lylleretään saunaan ja pukkariin syömään munkkia.
Jotain kertonee sekin, että kuulin allasjumpan vetäjän viimeksi ohjeistavan näitä vesijumppareita: muistakaa sitten syödä terveellinen aamupala, viineri ei ole aamupala, heh heh.
On ihan turha sanoa, että "pääasia kun liikkuu". Jos se liikkuminen on kerran viikossa altaassa lillumista ja sähköpyörällä ajamista, se on yhtä tyhjän kanssa, jos olet lihava.
Vierailija kirjoitti:
Viljatuotteet lihottavat suomalaisia, täällä kun uskotaan leivän ja puuron olevan terveellistä ruokaa. Viljassa on 360cal/100gr. Se on kolme kertaa enemmän kuin lihassa. Viljaa pystyy myös syömään suuria määriä koska se on höttöä. Liha on niin raskasta syötävää, että sitä ei kertakaikkiaan pysty syömään liikaa.
Syökää lihaa ja kasviksia ja pieniä määriä hiilareita esim. pastan tai riisin muodossa. Rasvaa myös.
Reilut sata vuotta sitten syötiin paljon vähemmän lihaa ja enemmän viljaa, perunaa ym. hiilareita. Silti ylipainoa ei ollut niin paljon kuin nyt. Vaikka me syömme moninkertaisesti enemmän lihaa esivanhempiimme nähden. Joku tuossa sun teoriassa nyt mättää. Vai olisko vaan niin, että me mätämme yksinkertaisesti aivan liikaa ruokaa kitusiimme. On ihan sama vähentääkö lihaa vai hiilareita, kunhan nyt vaan vähentää sitä ruokaa. Ja ylläri ylläri, laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla pääsee kun jättää tuomitsematta toisen ihmisen painon ja tai ruokavalion. Ihan uskonnollista paatosta nuo ruokavaliotkin nykyään. Keskittykää siihen omaan tekemiseen. No, kuntosalit kiittää. Moni siellä rehkii vaikka ei yhtään huvittaisi - ja lopettaa pian. Pitää löytää sellainen kuntoilumuoto jota jaksaa tehdä viikosta ja vuodesta toiseen. Itselleni kyllä sali ja painoharjoittelu sopii erinomaisesti, juoksu taas ei.
Jotain mätäähän siinäkin on ettei lihavat ilkeä mennä kuntosaleille, kun siellä on itseään täynnä olevia fitnespimuja ja lihashirmuja. Eli kuntosalit eivät ole laisinkaan lihavien paikka. Uimahalleista puhumattakaan. Kiitos diskriminaation ja sosiaalisen stressin.
Lievä ylipaino on itseasiassa tutkimusten mukaan jopa terveellistä.
Eihän ylipaino tarkoita että vaaralliset vyötärörajat paukkuu tai että se ylipaino kerääntyy vatsaan.
Mulla oli muutama vuosi n. 10kg ylipainoisena vyötärö ihan hyvissä mitoissa, koska rasva kertyi enempi peppuun ja reisiin, jne. Olen mallia x eli tiimalasi. Nyt kun olen normaalipainoinen, ihmiset kauhistelevat että olen kutistunut ja mietin vain etteikö mikään riitä? Mikään paino ei vaikuta olevan kanssaihmisille ok. En ole lähelläkään alipainoa käynyt, bmi alimmillaan ollut kai joku 21 tai 22. Olen lapsesta asti ollut ylipainoinen ja onnistuin laihtumaan vasta kun aloin hyväksyä itseni.
Nämä jatkuvat toisten painon ruotimiset ja ulkonäköpaineet on niitä taustasyitä ihmisten lihomiseen. Uskokaa tai älkää, kun hyväksyy itsensä, tippuu usein se painokin. Miksi? Kun ei tarvitse olla jatkuvasti ahdistunut, jää ne herkutkin helpommin ostamatta. Itse söin ahdistukseeni ja suruuni. Kun koin syyllisyyttä herkuista ja vihasin peilikuvaani, vedin niitä vain kaksin käsin lisää! Olin jo lyönyt hanskat tiskiin, että onnistuisin laihduttamaan jne..
Toivottavasti joku oppi tästä jotain. Lihavuuden syy ei ole siinä, etteivät ihmiset välitä terveydestään. Lihavuuden syyt johtuu yhteiskunnasta: ei aikaa liikkua, ei varaa liikkua, epäterveellinen ruoka halvempaa, ihmiset ahdistuvat ja etsivät pakokeinoa. Syyllistäminen ei auta mitään, päinvastoin. On vaikea myöntää edes laihduttavansa kun on ylipainoinen. En tiedä miksi, jotenkin häpesin sitä kun pelkäsin epäonnistumista. (Epäonnistuminen taas olisi tarkoittanut loputtomia hyvää tarkoittavia neuvoja ja jatkuvaa painosta huomauttamista tai sitä että ihmiset kyylää onko se nyt laihtunut vieläkään vai lihonut. Siksi en kertonut ennen kuin olin jo melkein maalissa.. koska monet ihmiset ei osaa sivistyneesti kohdata toista ihmistä, kun luulevat tekevänsä hyvää).
PS. Yli 30v aineenvaihdunta voi hiukan muuttua joillakin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljatuotteet lihottavat suomalaisia, täällä kun uskotaan leivän ja puuron olevan terveellistä ruokaa. Viljassa on 360cal/100gr. Se on kolme kertaa enemmän kuin lihassa. Viljaa pystyy myös syömään suuria määriä koska se on höttöä. Liha on niin raskasta syötävää, että sitä ei kertakaikkiaan pysty syömään liikaa.
Syökää lihaa ja kasviksia ja pieniä määriä hiilareita esim. pastan tai riisin muodossa. Rasvaa myös.
Reilut sata vuotta sitten syötiin paljon vähemmän lihaa ja enemmän viljaa, perunaa ym. hiilareita. Silti ylipainoa ei ollut niin paljon kuin nyt. Vaikka me syömme moninkertaisesti enemmän lihaa esivanhempiimme nähden. Joku tuossa sun teoriassa nyt mättää. Vai olisko vaan niin, että me mätämme yksinkertaisesti aivan liikaa ruokaa kitusiimme. On ihan sama vähentääkö lihaa vai hiilareita, kunhan nyt vaan vähentää sitä ruokaa. Ja ylläri ylläri, laihtuu.
Todellakin. Aika harva uskoo siihen, että syödään liian paljon. Kaikkea selitystä alkaen ”jo muinaiset foinikialaiset” bla bla bla... mutta jospa vain syömmekin liikaa? Tadaa!
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos uuden (minua nuoremman) miehen löytäminen oli erittäin helppoa, vaikka ikää on lähemmäs 50 v.
Pitäähän miehen harjoitella ja tehdä tarpeensa.
Olen normaalipainoinen, mutta sitä mieltä, että tämän ketjun puheensävy ei ketään auta laihduttamaan.
Sormella osoittelua, syyttelyä ja moittimista. Menkää itseenne.
Alapeukuttajat eivät tainneet jaksaa lukea läpi.