Kelan asiakaspalvelun työntekijä linjoilla - kysykää!
Kommentit (38)
Jos mulla on osakkeita, täytyyko osinkotulot joka vuosi erikseen ilmoittaa? (jos ei oo riski mennä rajojen yli)
Saan työmarkkinatukea.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole Kelalta mitään kysyttävää, koska en onneksi ole Kelasta mitään vailla.
Lapsilisä nyt tulee väkisinkin.
Olen kuitenkin salaa sitä mieltä, että ollakseen Kelan työntekijä tai sosiaalivirkailija, on ihmisen oltava (salaa) ERITTÄIN vallanhaluinen.
Harmainkin hiirulainen, jolla ei ole muuta virkaa maailmassa kuin Kelassa tai sosiaalivirastossa, voi tuntea suurta voitonriemua painaessaan enter:
-Hups, sainpas kostettua tuollekin!
Eipä saa etuutta, koska minä käytin harkintavaltaa! Tai ainakin pitkitän mukavasti sitä, että se joutuu lähettelemään kymmeniä liitteitä.
Ja hups, nuokin pennut voisi vaikka ottaa huostaan tai ainakin vaikeuttaa heidän vanhempiensa elämää jatkuvalla kotikäynnin uhalla!!!
Jee!
Et tosiaankaan ole viranomainen, kun luulet noin. Ensisijainen tehtäväni viranomaisena on auttaa ihmisiä, neuvoa ja ohjeistaa, jotta heille ei tulisi ongelmia vaan saisivat elää ilman ylimääräistä stressiä ja heidän elämänlaatunsa kohenisi ja yhteiskuntarauha säilyisi kun kaikki noudattaisivat yhteisesti sovittuja lakeja. Liitteitä tai selvityksiä ei pyydetä turhaan tai ilkeyttä, vaan lain mukaan on tietyt selvitykset tehtävä ja asiakasta kuultava. Olen monta kertaa yrittänyt miettiä lait ja asetukset ja ohjeistukset ympäri, jotta jopa huijaamista yrittäneetkin tai minulle huutaneet saisivat parhaan mahdollisen lopputuloksen tilanteessaan. Nuo ihmiset eivät ikinä tule tietämään, miten paljon heidän edestään on yritetty tehdä töitä viraston sisäpuolella, usein soitteluihin ja selvittelyihin menee useita työtunteja. He näkevät ulospäin vain sen "vallanhimoisen viranomaisen", eivät ihmistä, joka on yrittänyt auttaa.
Tarkoitat aikuisopintotuella varmaankin aikuiskoulutustukea. Se haetaan Työllisyysrahastolta, ei Kelalta. Tiedän kuitenkin että äitiyslomaa voidaan laskea tuohon 8 vuoteen tietyn aikaa, mutta siinä on rajoitus. Tieto löytyy kyllä Työllisyysrahaston sivuita.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekyselijälle: lääkärinlausunnosta ja omasta selonteosta ilmeneviä asioita peilataan lakiin. Kaikki lääkärin diagnoosit, kuvatut vammat, haitat, rajoitteet jne eivät oikeuta eläkkeeseen lain mukaan vaikka asiakkaalle niistä suurta haittaa olisikin. Kansaneläkelain mukainen täysi työkyvyttömyys kuvautuu laissa tiukkana kriteereiltään. Lakihan on kaikkien tarkasteltavissa esim finlexissä.
Asiantuntijalääkäreiden erikoistumisaloista/taustoista minulla ei ole tietoa.
Mä en kyllä löytänyt tyhjentäviä vastausksia, vaikka kävin tätä lakia katsomassa. Anna esimerkkejä, muita kuin mitä voi finlexistä lukea.
Pööö kirjoitti:
Aikuisopintotukea saadakseen täytyy olla 8- vuotta työkokemusta Lasketaanko Äitiysloma tähän mukaan?
Eihän aikuisopintotuki ole Kelan tuki ollenkaan vaan Työllisyysrahaston. Kysy sieltä tai lue heidän nettisivuiltaan.
Miten Kelaan pääsee töihin? Olen työtön valtiotieteen maisteri, ja olen hakenut Kelaan useasti, mutta edes haastatteluun en ole päässyt, vaikka läheltä liippaavaa työkokemustakin on. Millainen tausta itselläsi ja kollegoillasi on?
Vierailija kirjoitti:
Onko totta että jotkut kolleegasi myöntävät harkinnanvaraista tukea ei-kantasuomalaisille todella avokätisesti?
Tiedän vastauksen mutta testaan rehellisyyttäsi.
Harkinnanvarainen toimeentulotuki ei kuulu edes Kelalle vaan sosiaalitoimistoon, joten apn kollegat eivät myönnä sitä yhtään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkekyselijälle: lääkärinlausunnosta ja omasta selonteosta ilmeneviä asioita peilataan lakiin. Kaikki lääkärin diagnoosit, kuvatut vammat, haitat, rajoitteet jne eivät oikeuta eläkkeeseen lain mukaan vaikka asiakkaalle niistä suurta haittaa olisikin. Kansaneläkelain mukainen täysi työkyvyttömyys kuvautuu laissa tiukkana kriteereiltään. Lakihan on kaikkien tarkasteltavissa esim finlexissä.
Mä en kyllä löytänyt tyhjentäviä vastausksia, vaikka kävin tätä lakia katsomassa. Anna esimerkkejä, muita kuin mitä voi finlexistä lukea.
Riippuu lausunnon sanamuodoista, lausunnon antaneen lääkärin ja vakuutuslääkärin suhteista, eläkettä hakevan koulutustasosta ja pärstäkertoimesta, budjetin riittävyydestä jne jne.
Minulle myönnettiin eläke ja täysi työkyvyttömyys, vaikka itse en halunnut eläkkeelle!
Olin 34-vuotias ja halusin kuntoutusta. Eläkeläiselle sitä ei tarvitse järjestää, eli hyllylle vaan.
Kerroin mihin lakiin eläkepäätöksiä peilataan. Tyhjentäviä vastauksia en ole sanonut laissa olevan. Ja lain tyhjentävyydestähän vastaa eduskunta joka lait säätää.
Kela ei myönnä harkinnanvaraista toimeentulotukea vaan kuntien sosiaalitoimet. En osaa sanoa heidän käytännöistään.
Työmarkkinatuesa on tarveharkinta, Kelan sivuilta löytyy tietoa milloin ja kehen tarveharkintaa sovelletaan. Jos kuulut sovellettaviin, tulee osinkotulo ilmoittaa hakemuksessa vaikka se jäisikin rajan alle.
Oikeat kelan tyypit vastailee kysymyksiin kaiken kattavasti ihan kelan sivuilla.
Olen koulutukseltani sosionomi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lausunnon sanamuodoista, lausunnon antaneen lääkärin ja vakuutuslääkärin suhteista, eläkettä hakevan koulutustasosta ja pärstäkertoimesta, budjetin riittävyydestä jne jne.
Minulle myönnettiin eläke ja täysi työkyvyttömyys, vaikka itse en halunnut eläkkeelle!
Olin 34-vuotias ja halusin kuntoutusta. Eläkeläiselle sitä ei tarvitse järjestää, eli hyllylle vaan.
Olisiko kyse ollut fyysisestä vai psyykkisestä kuntoutuksesta?
Kelan asiakaspalvelijat ei tee ratkaisuja eikä anna päätöksiä.
Sosionomi. No, etpä todellakaan tiedä paljon lakijutuista, et sosiaali lainsäädännöstä.
Kyllä sai parempaa palvelue kuntien sosiaalitoimistoista, kuin milloinkaan Kelalta.
Siellä oli työssä sosiaalityöntekijät, yliopistopohjalla.
Se Kelan tyyppi joka puhelimeen vastaa ei juurikaan tee mitään muuta kun "kiirehtii" tai kirjaa puhelun eli ei päätöksiä eikä muutakaan mistä saisi asiaan todellista selvyyttä ainakaan ttuen puolella. Odotellaan käsittelijän päätöstä sitten 7vrk ja kun keksii pyytää lisäselvitystä niin mittari nollaantuu taas ja uudet 7vrk alkaa. T: odotellut päätöstä 15.08 alkaen ja se järkyttävä epäluuloisuus asiakasta kohtaan. Ai niin puhelut nauhoitetaan asiakastyytyväisyyden parantamista varten, niin varmaan joo
Lapsuuden graavi insesti nousi pintaan ja hain kuntoutusta. No elakehan siina kirjoitettiin, saatteeksi etta olen niin SAIRAS ettei voi enaa kuntouttaa.
En siis saa terapiaa kuntoutustuesta, ja nyt vaativan laakinnallisen hakemus tuli hylsyna silla perusteella etta olen liian TERVE!
#ttu teita. Paatoksia ei tehda potilaan ehdoilla, vaan omillanne. Somppujen erityislapsilleko rahat menee? Ainiin ethan sa voi tietaa, ku oot vaan tyossa siella!
Onko totta että jotkut kolleegasi myöntävät harkinnanvaraista tukea ei-kantasuomalaisille todella avokätisesti?
Tiedän vastauksen mutta testaan rehellisyyttäsi.