Kadonneet lempinimet!
luettuani vanhaa naisten lehteä, huomasin että päivittäisistä keskusteluistamme on kadonnut paljon lempinimiä joita ennen käytettiin. Syynähän tietenkin että nimimuoti on muuttunut. Ennen sitä aina sai kuulla Kaken, Raken ja Sipin tempauksista. Kake=Kalevi tms Rake = Rauli tms ja Sipi=Sirkka tms.
Parasta antia tässä vanhassa lehdessä oli Tase joka paljastui Taistoksi ja Mare Mauriksi.
Nyt tähän ketju kadonneista lempinimistä, aitoa kansanperinnettä!
Kommentit (17)
Joo... näin on.
Markku oli Make, Matti oli Masa ja Elina oli Ellu ihan automaattisesti. Ei kaikilla ennenkään tietysi näitä ollut, mutta miehillä ainakin oli tosi usein.
Ei ole nykynimille sellaisia peruslempinimiä laisinkaan.
Petri-Pete
Jarkko-Jake
Markku/Markus/Marko -Make
Mirja/Mirjam-Mirkku
Liisa-Lissu
Tapio/Tapani-Tapsa
Tuija/Tuula-Tupu
Johanna- Jossu
Kalevi on musta aina Kale ja Kauko on Kake :D Raimo on Rami tai Rane. Jukka on Jukkis, Juha on Juhis, Vesa on Vesku. Väliviivalla Jukka-Pekka on aina Jiipee, Veli-Pekka Veepee jne. Mennen sukupolven juttuja nämä. Nykyään Eelis on vain Eelis. Kotona voi tietysti olla vaikka pupu, mutta ihan sellaiset lempinimet, jotka otetaan käyttöön tuosta vain koulussa jne. , ovat mennyttä maailmaa.
60-luvulla syntynyt ja mieheni on Jartsa (Jari).
Kalevi on musta aina Kale ja Kauko on Kake :D Raimo on Rami tai Rane. Jukka on Jukkis, Juha on Juhis, Vesa on Vesku. Väliviivalla Jukka-Pekka on aina Jiipee, Veli-Pekka Veepee jne. Mennen sukupolven juttuja nämä. Nykyään Eelis on vain Eelis. Kotona voi tietysti olla vaikka pupu, mutta ihan sellaiset lempinimet, jotka otetaan käyttöön tuosta vain koulussa jne. , ovat mennyttä maailmaa.
60-luvulla syntynyt ja mieheni on Jartsa (Jari).
Susanna on varmaan nimi, jotai kukaan EI IKINÄ käyttänyt oikeasti paitsi joku ihme viranomainen.
Lähinnä olen Suski. Olen kuullut itsestäni myös Susua ja Sussua.
Johannoilla varmaan sama kohtalo: Jonna, Jossu, Josku...
Jukkis
Pena
Pave
Hande
Eikka
Kake, Make, Pera ja mä
Lissu
Sartsa
Maikki
Pike
Pipa
Timppa, Eikka ja Reiska. Jälkimmäinen on nykyään synonyymi remontintekijälle.
Hauska ketju.
Nykylasten nimistä ei tule lempinimiä/lyhennyksiä, mutta kun lapsen nimi saattaa olla vaikka Kivi, Puu, Vadelma, Viima, Myrsky, Kaneli, Keiju, Jadessa, Näre, Manteli niin mitä niistä nyt enää vääntämäänkään.
Rape on aika kyseenalainen lempinimi.
Hyvä että on kadonneet! Tyhmän kuuloisia olivar kuten mirkku sipe pena keke kake ripa
Ja sukunimistä mäksä niemiskä jne
Vierailija kirjoitti:
Rape on aika kyseenalainen lempinimi.
Rape on hieno nimi. Se lausutaan niinkuin kirjoitetaan. Terkkuja Rapelle!
Lissu
Sartsa
Maikki
Pike
Pipa
[/quote]
Sartsa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että on kadonneet! Tyhmän kuuloisia olivar kuten mirkku sipe pena keke kake ripa
Ja sukunimistä mäksä niemiskä jne
Joo,samaa mieltä! En pidä yhtään! Mua yritettiin kutsua Rituksi ja aina oikaisin että nimeni ei ole Ritu eikä Ritva.
Nimien vääntely on mun mielestä kiusaamista ja typerää.
Tunne Kalevin, joka on Kallu, ja joka oli töissä ulkomaalaisten kanssa ja he äänsivät Kalu. Ihana Kalu, mahtava tyyppi!
Vierailija kirjoitti:
Lissu
Sartsa
Maikki
Pike
Pipa
Sartsa?
Sari. Sartsa, Sarppa
Ei oo enää Pirrejäkään.