Järkyttävä ummetus ja raskaus, nyt ovat hyvät vinkit tarpeen!
Olen 11. viikolla raskaana ja nyt se sitten iski, ihan kamala ummetus ja (anteeksi ihan järkky kuvailu) kivikova pallukka osittain ulkona, ei vaan tule ulos vaikka kuinka yritin ja rukoilin korkeampia voimiakin avuksi. En ole koskaan kärsinyt ummetuksesta ja tämä on aivan järkyttävää. Mikä avuksi? Pääsin vaivoin tunnin pöntöllä olon jälkeen apteekkiin vaikka kävelykin tuntuu hirveältä, istumisesta puhumattakaan ja ostin Laxoberon-tippoja ja Laxosoft-liuosta. Mutta mikä avuksi nyt akuutisti? Join kahviakin, joka yleensä vilkastuttaa mahan toimintaa, vaikka kahvia olen koko raskauden vältellyt mutta ei se auta, kun iso möltti luukulla tukkii koko systeemin. En varmaan osaa käyttää mitään peräruiskeita kun koko ummetus niin uusi ja outo asia. Auttakaa! Voiko lääkäri tehdä jotain?
Kommentit (24)
Ruokalusikallinen kasvisöljyä tyhjään vatsaan ja kaurapuuroa.
Kiitos, pakko varmaan kokeilla vaikka ajatuksenakin kauhistuttaa. Voiko sen jotenkin mokata, tökätä huonosti ja suoli vaurioituu tms? En ole omaa perävärkkiäni sorkkinut koskaan ja ihan vierasta seutua on, niin hullulta kuin kuulostaakin.
Jos tämä jatkuu, kannattaa ostaa apteekista Movicolia tai Pegorionia. Ne eivät vaikuta suolen liikkeisiin, vaan ulostemassaan, ja niitä saa käyttää pakkauksen ohjeiden mukaan mun käsittääkseni jatkuvasto. Noita Laxoberon-tippoja tai muita vastaavia ulostuslääkkeitä ei kannata käyttää kuin harvoin, ja ne aiheuttavatkin usein ilmavaivoja ja ripulia.
Mutta joo, sitten ällöttävään osaan. On olemassa toimenpide nimeltä tuseeraus, jossa sitä kakkaa kaivetaan sieltä suolesta sormella. Eli nyt kumihanska käteen (jos ei ole hanskoja, käytä vaikka kelmua sormen suojaamiseen, paskan haju nimittäin pinttyy ihoon) ja kaiva kökkäre pois "luukun" edestä. Ei ole kivaa, mutta helpottaa. Ja sitten kannattaa hommata jompaakumpaa noista valmisteista, joita ekassa kappaleessa suosittelin. Ai niin, Microlax-miniperäruisketta voi käyttää just tuohon suolessa olevan kovan ulostemassan pehmentämiseen, ehkäpä kannattaa nyt hankkia myös sellainen.
Osta Pegorionia tai muuta makrogolivalmistetta. Se auttaa osmoosin avulla lisäämään nestemäärää suolessa, joten kova uloste pehmenee ja tulee ulos. Ei tarvi hirveiden kramppien kanssa päkistää kivikovaa kakkaraa. Annostus on 1-2 pussia päivässä, mutta jos ummetus on todella paha, niin aluksi voi ottaa vaikka 4 pussia 8 dl nesteeseen sekoitettuna. Runsas juominen on tärkeää, koska muuten ei auta. Turvallista käyttää vaikka koko loppuraskauden ajan. Suosittelen! T: Raskausummetuksesta kärsinyt
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, pakko varmaan kokeilla vaikka ajatuksenakin kauhistuttaa. Voiko sen jotenkin mokata, tökätä huonosti ja suoli vaurioituu tms? En ole omaa perävärkkiäni sorkkinut koskaan ja ihan vierasta seutua on, niin hullulta kuin kuulostaakin.
Ei voi, se on niin pieni.
Olette enkeleitä! Olen oikeasti niin tuskissani ja melkein kyynelehdin, kun haluatte auttaa. Menen uudestaan apteekkiin ja rohkaistuin tuohon mikrolaxiin ja ostan vielä pegorioniakin. Jumatsuikka kun muita raskausoireita on ihan tarpeeksi muutenkin, miksi tämäkin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Olette enkeleitä! Olen oikeasti niin tuskissani ja melkein kyynelehdin, kun haluatte auttaa. Menen uudestaan apteekkiin ja rohkaistuin tuohon mikrolaxiin ja ostan vielä pegorioniakin. Jumatsuikka kun muita raskausoireita on ihan tarpeeksi muutenkin, miksi tämäkin vielä.
Sulla on niin pitkä aika vielä raskautta jäljellä, että ongelmaa kannattaa todella hoitaa nyt! Ja kannattaa ottaa sairaalaan sitten mukaan omat ulostuslääkkeet! Jostain syystä synnärillä pihdataan ulostuslääkettä, varmasti osaksi siksi, että ainakin meillä käytettiin just tota Laxoberonia. Siellä pitää odottaa, että ongelma syntyy, ei hoideta sitä etukäteen. En mä ainakaan halunnut, että kaiken muun ohella se eka kakkaaminen on ihan hirveä kokemus, joten valehtelin, että mulla on ummetusta. Tokalla kerralla otinkin mukaan omat Movicolit. En kummallakaan kerralla joutunut kärsimään ekasta kakasta, vaan se tuli ihan sujuvasti ulos. Suosittelen muillekin!
Mullakaan ei koskaan ole ollut ummetusta ennen raskautta.. mulla on auttanut kuivatut luumut. Niitä kun syön päivittäin niin ei ole (ainakaan niin pahaa) ongelmaa.
Täällä ap. Kävin tyhjentämässä apteekin ja kotiin päästyäni lensin vessaan ja sain ilman lääkitystä mutta hirveiden tuskien kautta tulpan tai ainakin osan ulos. Mitä nyt kannattaa tehdä? Persvärkki aivan tuhannen hellänä, luumuja mennyt pussillinen ja tuota Laxosoftia (magrogolia tämäkin) mennyt annos. Otanko vielä varmuudeksi Laxoberonia? Tai pitäisikö nyt vielä laittaa tuollainen Microlax? En halua ikinä ikinä enää kokea tätä, vaikka aika lystikäs synnytyssimulaatiohan tämä oli. Hiki virtasi ja kyyneleet valui ja ärräpäät lensi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ap. Kävin tyhjentämässä apteekin ja kotiin päästyäni lensin vessaan ja sain ilman lääkitystä mutta hirveiden tuskien kautta tulpan tai ainakin osan ulos. Mitä nyt kannattaa tehdä? Persvärkki aivan tuhannen hellänä, luumuja mennyt pussillinen ja tuota Laxosoftia (magrogolia tämäkin) mennyt annos. Otanko vielä varmuudeksi Laxoberonia? Tai pitäisikö nyt vielä laittaa tuollainen Microlax? En halua ikinä ikinä enää kokea tätä, vaikka aika lystikäs synnytyssimulaatiohan tämä oli. Hiki virtasi ja kyyneleet valui ja ärräpäät lensi.
Kannattaisi oppia lopettamaan ajoissa...
Ota nyt heti tavaksi juoda paljon vettä. Tarvit sitä nyt enemmän.
Ne luumut pitäisi liottaa, muuten voivat aiheuttaa ummetusta itsessään.
Pellavansiemeniä liotettuna kaksi pv mieluiten, mehun tai jogurtin kanssa.
Mä en tohtinut raskausaikana käyttää mitään laxoberoneita ym. Sen sijaan otin halvinta magnesium valmistetta reippaan annoksen. Tästä ei ole mitään vaaraa, neuvolastakin kerrottiin näin, mutta auttaa tehokkaasti ummetukseen. Ja otin siis noin viisinkertaisen annoksen. Auttaa noin puolessa vuorokaudessa ihan jumahtaneeseenkin vatsaan. Suosittelen.
Tosiaan peräruiske. Siinä vaiheessa kun on kivikova terästulppa persiissä niin mikään ulosteenpehmennin ei enää auta, se auttaa vain etukäteen otettuna.
Eli ruiskeella kova tulppa pois, ja jatkossa sitten päivittäin Levolac/Laxoberon tms TAI 5-7 kpl kuivattuja luumuja jotka leikataan saksilla pieniksi, laitetaan vesilasiin turpoamaan ja se turvonnut ”löllö” juodaan kerran päivässä.
Peräruiskeen voi tehdä myös ostamalla huuhtelupussi apteekista (voi käyttää monta kertaa). Jotkut osaavat myös tuseerata eli suomeksi sanoen kumihanskalla kaivaa kovan kakan ulos persiistä.
Vierailija kirjoitti:
Pellavansiemeniä liotettuna kaksi pv mieluiten, mehun tai jogurtin kanssa.
Ei suositella raskausaikana korkean kadmiumpitoisuuden takia.
Luumumehua, kasviksia ja liikuntaa. Muuten on pitkä odotus edessä.
Tayssissa annettiin myös luumumehua synnytyksen jälkeen (peräpukamat..)
Kupillinen kahvia ja vaalean vihreä lm
Microlax peräruiske. Et voi olla osaamatta. Tuuttaat sisään ja odotan vartin. Sitten pöntölle. Been there, done that.